چه مالک خانه باشید و چه مشاغل تجاری، باید مال خود را در برابر عوامل خطر زا ایمن نگه دارید. نکته عجیب اینکه وقتی اسم تدابیر امنیتی را کنار کاربران می‌بریم، آن‌ها بیشتر از هرچیزی به دوربین مداربسته فکر می‌کنند. غافل از اینکه مهم‌ترین و اولین اقدام افزایش امنیت، انتخاب قفل مناسب برای درب است. برای آشنایی با انواع قفل درب ورودی ساختمان با ما همراه باشید.

انواع قفل درب ورودی ساختمان

یکی از بهترین راه‌های محافظت از دارایی و داشتن آرامش خاطر، نصب درها و قفل‌های مناسب، چه از داخل و چه از بیرون است. باید بدانید که همه قفل‌ها به یک اندازه ایمنی ایجاد نمی‌کنند.

بعضی از آن‌ها سطح بالاتری از امنیت را نسبت به سایرین برای کاربران فراهم می‌سازند. به همین دلیل، مهم است که صاحبان خانه و مشاغل با انواع مختلف قفل درب، همراه با کاربردهای مناسب آن‌ها آشنا شوند. به این ترتیب می‌توانید از امنیت بالای اموال خود اطمینان حاصل کنید.

قفل درب‌های خارجی، مسکونی و تجاری

این نوع از انواع قفل درب ورودی ساختمان بیشتر از هر مدل دیگری سطح امنیت را افزایش می‌دهد. درواقع امنیت اصلی از درب ورودی مکان موردنظر شروع می‌شود و به همین دلیل هم باید بیشترین حساسیت را در انتخاب آن به خرج داد.

اگر کاربری موردنظر شما درب ورودی خانه یا مکان‌های محدود تجاری مانند فضای خرده فروشی کوچک است، این نوع از قفل بهترین انتخاب برای شماست.

سطح خارجی این قفل‌ها از مواد با دوام تری ساخته شده است که می‌توانند در برابر شرایط سخت مقاومت کنند و امنیت بسیار بالاتری نسبت به قفل‌های داخلی داشته باشند. این موارد را می‌توان روی درب‌های استیل، چوبی یا فایبرگلاس نصب کرد. انواع این قفل به‌صورت زیر در بازار عرضه می‌شوند:

این مقاله را از دست ندهید:

راهنمای انتخاب انواع قفل درب ورودی ساختمان

قفل سیلندری

مشخصه اصلی این انواع قفل درب ورودی ساختمان سخت افزار دکمه‌ای یا اهرمی است. مجموعه‌های ورودی قفل سیلندر به طور معمول از داخل با استفاده از یک دکمه قفل می‌شوند و با کلید از خارج درب باز خواهند شد.

متأسفانه، این نوع قفل را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های معمول دزدی و یا ضربه به راحتی باز کرد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که برای افزایش امنیت آسان، قفل دکمه‌ای کلید داری را به آن اضافه کنند.

قفل‌های دو سیلندر برای باز کردن قفل از دو طرف درب به یک کلید نیاز دارند. این فاکتور باعث می‌شود که یک سارق با شکستن یک پنجره و باز کردن قفل درب با مکانیسم چرخش انگشت شست، امکان ورود به آن را نداشته باشد.

از آنجا که این نوع قفل می‌تواند در صورت آتش سوزی خطرزا باشد. یادتان باشد که همیشه، زمانی که افراد در خانه یا محل کار هستند، از قفل نبودن ددبولت این قفل‌ها مطمئن شوید که درصورت خطر بتوانید بدون مشکل و با بیشترین سرعت از ساختمان خارج شوید.

ددبولت

این انواع قفل درب ورودی ساختمان یکی از پرکاربردترین مدل‌های تامین کننده امنیت اماکن مسکونی و تجاری است. اکثر مدل‌های قفل ددبولت تنها می‌توانند با یک دکمه چرخش انگشت شست در فضای داخلی استفاده شوند.

این قفل درحاضر و از نمای بیرونی، با یک کلید باز می‌شود و برخلاف انواع دیگر، فنرها در قسمت قفل قرار ندارند. این قفل سخت افزاری با امنیت بالایی طراحی و ساخته می‌شود، البته سیستم درجه‌بندی برای اطمینان از سطح نیرویی که می‌تواند دربرابر تهاجم یا ضربه مقاومت کند هم برای آن تنظیم شده است.

قفل‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند درب، ابتکاری را برای صاحبان خانه فراهم می‌کنند که بدون به خطر انداختن امنیت بدون کلید خواهند بود. این نوع از گجت‌های امنیتی با استفاده از فناوری بلوتوث یا Z-Wave، به شما این امکان را می‌دهند تا قفل درب خارجی را به سادگی کلیک روی برنامه تلفن هوشمندتان باز کنید.

شما می‌توانید نوع دسترسی در این مدل از قفل‌ها را هم شخصی‌سازی کنید و مثلا به‌راحتی به مهمانان، نظافتچی‌ها و کسانی که به‌صورت موقت به محل موردنظر رفت‌وآمد دارند دسترسی موقتی بدهید.

قفل‌های هوشمند را می‌توان از راه دور باز کرد و این قفل‌ها با ورود هر کاربر به محیط داخلی ساختمان، مدیریت را از ورود آگاه خواهد کرد. نصب این نوع قفل الکترونیکی آسان است و می‌تواند با دیگر فناوری‌های هوشمند خانه و دستیار صوتی هوشمند ادغام شود.

قفل درب‌های خارجی، تجاری و امنیت بالا

یکی دیگر از انواع قفل درب ورودی ساختمان قفل‌هایی هستند که برای درب‌های خارجی با کاربری تجاری و امنیت بالا ساخته می‌شوند. این قفل‌ها معمولا از جنس  شیشه، فلز یا ترکیبی از این دو ماده هستند.

اگر برای حفاظت از ساختمان موردنظرتان به  سطح بالاتری از امنیت نیاز دارد، مواردی که در ادامه خواهند آمد، بیشترین کاربرد را برای شما خواهند داشت:

موریس

این مدل از انواع قفل درب ورودی ساختمان قفل سنتی دستگیره و قفل ددبولت را ترکیب می‌کند. این ترکیب دوگانه باعث افزایش امنیت درب‌های خارجی تجاری می‌شود.

بدنه قفل، ددبولت، مادگی زبانه، فنر نصب شده، اسپیندل و دستگیره قسمت‌های اصلی قفل موریس را تشکیل می‌دهند.

این مقاله را از دست ندهید:

انواع قفل درب ورودی ساختمان تجاری

قفل‌های الکترومغناطیسی

استفاده از این نوع قفل در ساختمان‌های تجاری معمول و متداول است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که از قفل‌های الکترومغناطیسی برای تجهیز استفاده کنند.

این مدل از انواع قفل درب ورودی ساختمان با ایمن نگه داشتن درب به چهارچوب با استفاده از آهن ربا و صفحه آرماتور با بار الکتریکی کار می‌کند. می‌توان از آن‌ها برای قفل کردن درب‌های شیشه ای خارجی، درب‌های لولایی، درب‌های اتوماتیک و درهای خروج اضطراری استفاده کرد.

قفل‌های برقی

برای ایمن سازی درب‌های خارجی یا درب‌های داخلی در مناطقی که به امنیت بالا نیاز دارند، می‌تواناز قفل‌های برقی استفاده کرد.

قفل‌های برقی از متداول‌ترین سخت افزارهای درب هستند که محبوبیت زیادی میان کاربران دارند. آن‌ها همچنین اصولا برای ایمن سازی نقاط ورودی در ترکیب با سیستم‌های دسترسی کنترل استفاده می‌شوند.

این قفل از یک قفل مکانیکی تشکیل شده است که در درب و قاب درب نصب شده است. سپس، صفحه ضربه به منبع برق متصل می‌شود تا بتوانید بدون استفاده از کلید یا چرخاندن اهرم درب، در قسمت بیرونی آن را باز کنید.

در همان زمان، ساکنان داخل ساختمان می‌توانند با استفاده از دسته یا میله اضطراری از آن خارج شوند. قفل‌های مقابل الکتریکی بسته به ساختمان و کدهای ایمنی موجود، می‌توانند از نظر ایمنی و خرابی ایمن باشند. آزاد کردن قفل را می‌توان با یک دکمه دریافت، صفحه کلید برای کارت‌های دسترسی یا fobs انجام داد.

این مقاله را از دست ندهید:

انوع قفل درب ورودی ساختمان مکانیکی

قفل سیلندر هسته قابل تعویض

این مدل از انواع قفل درب ورودی ساختمان کاربری تجاری دارد و بر پایه قفل سیلندری ساخته می‌شود. تفاوت میان قفل سیلندری با این نوع در امکان بازگرداندن قفل را بدون جداسازی بدنه قفل یا تغییر آن است.

وقتی زمان ارتقا امنیت می‌رسد، صاحبان مشاغل می‌توانند به سادگی با استفاده از کلید کنترل هسته را استخراج کنند و بنابراین هیچ پیچ و مهره ای از درب خارج نمی‌شود. بعد، آن‌ها هسته قفل قدیمی را با یک هسته جدید جایگزین می‌کنند.

این قفل‌ها دارای شکل ۸ امضا هستند و در قالب‌های کوچک و بزرگی ارائه می‌شوند. قفل‌های آی سی بزرگ برای موسساتی مانند بیمارستان‌ها و دانشگاه‌هایی که دربهای زیادی برای نگهداری دارند، ترجیح داده می‌شوند.

درب‌های داخلی و مسکونی

یکی دیگر از انواع قفل درب ورودی ساختمان، مدل‌هایی هستند که برای کاربری داخل ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این کاربری نیازی به استفاده از قفل‌های سنگین نیست و قفل‌های سبک‌تر به خوبی از پس تامین امنیت اماکن مسکونی برمی‌آیند.

البته این نکته را درنظر بگیرید که در موارد تامین امنیت ورودی ساختمان درمقابل عوامل خارجی، چندان کارآمد نیستند. در ادامه با شما از متداول‌ترین انواع قفل درب‌های داخلی مسکونی صحبت خواهیم کرد.

قفل دستگیره

این نوع قفل‌ها اغلب در درب‌های سرویس بهداشتی و اتاق خواب دیده می‌شوند. این دستگاه روی دکمه یا یک دکمه فشار یا چرخش انگشت ساده قرار دارد. با فعال کردن دکمه، می‌توانید درب را از داخل اتاق قفل کنید.

اگر کودکی به طور تصادفی خود را در اتاق حبس کند، می‌توان با استفاده از آزاد کردن سوراخ، قفل از قفل‌های درب را از خارج باز کرد. در غیر این صورت، با جدا کردن آن می‌توان قفل را غیرفعال ساخت.

انواع قفل درب ورودی ساختمان خانگی

درب‌های داخلی و تجاری

برای دفاتر، اتاق‌های استراحت کارمندان، کلاس‌های درس یا سایر دربهای تجاری داخلی، می‌توان از این قفل‌ها استفاده کرد.

این مقاله را از دست ندهید:

قفل‌های دسته اهرمی

مکانیسم قفل سازی مشابه مکانیزم قفل‌های دکمه ای است، اما تفاوت اصلی این مدل از انواع قفل درب ورودی ساختمان در مکانیسم باز شدن آن خلاصه می‌شود. دستگیره‌های درب به سبک اهرمی سازگار با ADA هستند، زیرا بدون نیاز به چنگ زدن یا چرخاندن، راحت باز می‌شوند.

تماس با ما

اگر هنوز به‌خوبی متوجه تفاوت کارکرد و کاربری انواع قفل نشده‌اید و درعین‌حال نیاز دارید که سیستم امینت ساختمان موردنظرتان را به‌روزرسانی کنید، با کارشناسان فنی ما در نوآوران هوشمند تماس بگیرید. همکاران ما تلاش می‌کنند بهترین گزینه مناسب با کاربری شما را پیشنهاد و به شما کمک کنند که امنیت حداکثری را برای اماکن تحت حفاظتتان فراهم کنید.

خرید انواع درب ورودی ساختمان یوکا