سؤالی که امروزه از بیشتر افراد می‌شنویم این است: «قفل رمزدار درب ساختمان چیست؟» این سؤال از یک سو مهم است که نشان می‌دهد چطور بازار قفل‌های درب تغییر کرده است و محصولات جدید جای مدل‌های قدیمی را گرفته‌اند.

از طرف دیگر، فروش قفل رمزدار درب ساختمان در بازار نشان دهنده این است که مردم در عصر مدرن به دنبال کسب استفاده حداکثری از فنآوری‌های نوین برای راحتی و امنیت بیشتر هستند. حالا که به نیازهای اصلی جامعه یک اشاره کوچکی شد، بریم ببینیم قفل رمزدار درب واقعاً چه چیزی هست! با یوکا همراه باشید.

قفل رمزدار درب ساختمان

قفل رمزدار یا رمزی یک نوع از قفل‌های الکترونیکی است که از یک صفحه کلید برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌شود. این صفحه کلید همان چیزی است که در تلفن‌های عمومی یا گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی مشاهده می‌شود. با این تعریف می‌شود فهمید که قفل درب رمزدار در انواع صفحه کلید فشاری (دکمه ای) و صفحه کلید لمسی موجود هستند.

مکانیزم کار قفل رمزدار درب ساختمان بسیار آسان است. کاربر با وارد کردن پین کد می‌تواند به داخل دسترسی داشته باشد. در قفل‌های پیشرفته‌تر به همراه پین کد از قابلیت ترسیم الگو نیز استفاده می‌شود، دقیقاً شبیه به گوشی هوشمند! در برخی از قفل‌ها هم چند قابلیت دسترسی اضافی اعم از اثرانگشتی و RFID وجود دارند که به هدف راحتی و امنیت بیشتری در قفل تعبیه می‌شوند.

همه قفل‌های رمز دار درب ساختمان توسط کاربر قابل برنامه‌ریزی هستند. این قفل‌ها به افراد اجازه می‌دهد در صورت صلاحدید کدها را تغییر دهند. یک ویژگی نسبتاً معمول، دادن کد موقتی به میهمانانی است که برای یک زمان مشخص اجازه عبور و مرور به داخل فضا را دارند. بعد از اتمان این زمان، کد به طور اتوماتیک منقضی می‌شود.

قفل رمزدار درب ساختمان از منبع تغذیه که معمولاً مجموعه‌ای از باتری‌ها است کار می‌کند. بعضی از آنها از چهار باتری قلمی استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر از یک باتری سلولی ۹ ولتی استفاده می‌کنند. معمولاً برای مکان‌های پُر رفت و آمد مانند محیط‌های کاری، باتری اغلب بعد از یک سال تمام می‌شود و نیاز به جایگزین باتری جدید است.

همچنین بسیاری از مدل‌های پیشرفته بازار دارای قابلیت کلیدخور نیز هستند. این قابلیت برای استفاده در موارد اضطراری بر روی قفل تعبیه شده است. در زمانی که باتری تمام شده و یا برق قطع شده است، کاربر می‌تواند از کلید برای باز کردن درب استفاده کند.

همچنین بخوانید:

فواید قفل رمزدار درب ساختمان

در زیر برخی از مزایای شگفت انگیز استفاده از قفل رمزی درب آورده شده‌اند:

راحتی در استفاده

راحتی در ورود و خروج یکی از مهمترین  مزیت‌های استفاده از قفل رمزدار است. هنگام شب و در تاریکی هوا، جا ماندن کلید در داخل فضا، هنگام عجله برای بیرون آمدن از خانه یا محیط کار، عدم نیاز به جستجو برای پیدا کردن کلید و بسیاری معضلات دیگر، قفل درمزدار درب یک انتخاب عالی است.

وقتی از خانه بیرون می‌روید، یک قفل رمزدار به طور خودکار درب پشت سرتان را قفل می‌کند. اگر هم به هر دلیلی رمز عبور فراموش شود، کاربر می‌تواند بدون مراجعه به کلید ساز و صرف و زمان و هزینه زیاد، می‌تواند رمز عبور خود را بازیابی کند.

قابلیت برنامه ریزی

کنترل دسترسی در زمان، یکی از برجسته‌ترین مزایای استفاده از قفل رمزدار درب ساختمان است. صاحبان مشاغل می‌توانند برای باز و بسته کردن قفل درب‌ها و نظارت بر عبور و مرور کارکنان، می‌توان برنامه زمانی برای قفل تنظیم کرد.

صاحبان خانه نیز می‌توانند مطمئن شوند که درب آنها همیشه در ساعت تعیین شده در شب قفل می‌شود. توانایی تنظیم زمانبندی در باز و بسته کردن قفل، هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی کرده و در مقایسه با استفاده از قفل‌های مکانیکی، درجه ایمنی و راحتی بیشتری را تضمین می‌کند.

افزایش امنیت و ایمنی

قفل رمزدار درب به دلیل مقاومت ضد ضربه و ضد سرقت می‌تواند به افزایش امنیت فضای داخل کمک شایانی کند. در قفل‌های معمولی که کلیدخور هستند، امکان کپی از کلید وجود دارد یا اصلاً سارقین می‌توانند راحتی قفل مکانیکی را حتی در صورت قفل بودن نیز باز کنند.

مهم‌ترین نکته در مورد قفل رمز عدم حدث و گمان برای تشخیص رمز عبور است. با اینکه این قفل‌ها از امنیت بالایی برخودار هستند، ولی به طول کامل ضد هک نیستند!

دوام و ماندگاری بالا

قفل‌های سنتی به دلیل استفاده مکرر یا سنگین از بین می‌روند و در نهایت از کار می‌افتند. شکستن تصادفی کلید در داخل قفل نیز می‌تواند یکی از مواردی باشد افراد را از نظر روانی به ستوه بیاورد. قفل رمزدار درب ساختمان از دوام قابل توجهی برخوردار است، زیرا اصطکاک تکراری جهت وارد کردن و چرخاندن کلیدها را ندارد. فشار دادن چند دکمه روی صفحه کلید تمام آن چیزی است که باید انجام شود.

اتصال به گوشی همراه

این قفل‌ها همچنین قابلیت اتصال به گوشی همراه را نیز دارد. کاربر می‌توان با نصب اپلیکیشن مربوطه اقدام به کنترل قفل کند. نحوه کنترل قفل با استفاده از گوشی همراه شامل باز و بسته کردن از راه دور (اینترنت) و نزدیک (بلوتوث)، گرفتن گزارش از ورودها و خروج‌ها، تعریف کد جدید و اتصال آن به اتوماسیون داخلی هستند. اتوماسیون داخلی نیز به قابلیتی گفته می‌شود که از طریق آن می‌توان با باز و بسته شدن درب، چراغ ورودی خانه یا سیستم گرمایشی یا سرمایشی داخل فضا را به صورت اتوماتیک فعال کرد.

معایب قفل رمزدار درب ساختمان

فواید قفل رمزدار درب ساختمان

قیمت قفل: قفل‌های رمز دار درب از لحاظ زیبایی، راحتی و امنیت دارای مزایای بی‌شماری هستند. اما همه این مزایا با برخی نکات منفی همراه است. در این میان، می‌توان قیمت قفل رمزدار درب ساختمان را مهمترین عیب این نوع قفل‌های دیجیتال دانست. اما اگر به شکلی دقیق تر نگاه کنیم، خواهیم دید ویژگی‌های فوق‌العاده قفل رمزدار می‌تواند توجیهی برای قیمت بالای آن باشد.

تموم شدن باتری: برای کاربری‌هایی اداری و تجاری که به طور مدام از قفل استفاده می‌کنند، تمام شدن زود به زود باتری می‌تواند موضوعی چالش برانگیز باشد. همان‌طور که در بالا بیان شد، هر چه تعداد موارد استفاده بیشتر باشد، نیاز به تعویض باتری نیز بیشتر می‌شود. تنها می‌توان این عیب را خرید قفل رمزی سیم‌دار برطرف کرد.

صفحه کلید حساس: اگر یک فرد مردم آزاری در محله زندگی شما وجود داشته باشد، او می‌توان به راحتی دکمه‌های برجسته روی قفل را خراب کند. تنها کافی است با یک شیء تیز و سخت دکمه های قفل را تخریب کند. در موارد دیگر، صفحه کلید لمسی نیز با کثیف شدن و یا رطوبت ممکن است به خوبی و با دقت بالا کار نکند. این مورد مثل زمانی است که آب روی صفحه موبایل می‌ریزد و شما دیگر نمی‌توانید به راحتی از موبایل استفاده کنید.

کاربرد قفل رمزدار درب ساختمان

دو دلیل عمده برای استفاده از قفل رمزدار درب وجود دارند، امنیت و راحتی! با قفل صفحه کلید رمزی، فقط باید به افراد مجاز کد دسترسی تعریف کرد. هنگام خروج از خانه، این آرامش را نیز خواهید داشت که قفل رمز دار به طور خودکار درب را پشت سر شما قفل می‌کند. همین مزیت عمده باعث شده است تا این قفل برای درب ساختمان‌های مسکونی یک انتخاب ایده‌آل باشد.

در مورد فضاهای تجاری یا صنعتی، قفل رمزدار درب ساختمان علاوه بر روشی آسان برای کنترل دسترسی، راحتی زیادی را پرسنل ارائه می‌دهد. عملکرد پذیرش کدهای متعدد به این معنا است که مدیران رده بالا می‌توانند در هر زمان اجازه دسترسی داشته باشند، در حالی که کارمندان تنها اجازه دسرتسی در ساعات کاری مجاز را دارند. علاوه بر این، گزارش‌های ورود و خروج را برای نظارت بیشتر می‌توان از قفل دریافت کرد.

به طور کلی، کاربردهای قفل رمزی درب ساختمان را می‌توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • فضاهای مسکونی
  • اداری
  • تجاری
  • بیمارستان‌ها
  • هتل‌ها
  • مدارس
  • نظامی

کلام آخر

قفل رمزدار درب ساختمان یک انتخاب هیجان انگیز برای کاربری‌های مختلف است. افراد می‌توانند برای درب منزل، محیط کار، درب مغازه یا فروشگاه و هر مکان دیگری از این قفل استفاده کنند. امنیت و راحتی مهمترین مازایای خرید قفل رمزدار است. کاربر تنها کافی است رمز عبور را توسط صفحه کلید وارد کند، آنگاه مجوز دسترسی به داخل را خواهد داشت. همچنین، در زمان خرید مهم است که در مورد برند، کشور سازنده و گارانتی قفل رمزدار اطاعات لازم را کسب کنید.

اگر به دنبال خرید قفل الکترونیکی هوشمند برای خانه یا محل کار خود هستید، محصولات برند یوکـا را در اولویت خود قرار دهید. کلیه قفل‌های هوشمند یوکا دارای آخرین تکنولوژی ساخت و گارانتی خدمات مشتری هستند.