قفل صفحه کلید رمزی درب مدتی است که به طور گسترده در منازل و محیط‌های اداری و تجاری کشور مورد استفاده قرار گرفته است. بخش عظیمی از این امر را می‌توان به موفقیت قفل‌های هوشمند اشاره کرد که قفل صفحه کلید رمزدار را نیز شامل می‌شود.

با وجود گزینه‌های بسیار در بازار، می‌‎توان این موضوع را درک کرد که چرا قفل‌های الکترونیکی رمزی تا به این اندازه محبوب شده‌اند! ما در این مقاله به طور همه‌جانبه درباره قفل دیجیتال صفحه کلید رمزدار صحبت می‌کنیم؛ با یوکا همراه باشید.

قفل صفحه کلید رمزی درب چیست و چگونه کار می‌کند؟

قفل رمزی

کدگذاری در ابتدایی‌ترین شکل خود، فرآیند رمزدار کردن داده‌ها (اعداد و حروف) است. در بسیاری از موارد، داده‌های رمزگذاری شده در قفل‌های هوشمند در حافظه دستگاه ذخیره می‌شوند و در زمان استفاده و اعمال کد توسط کاربر، درب باز می‌شود. درواقع، قفل صفحه کلید رمزی مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها است که امنیت فضای داخلی را تضمین می‌کند.
به جای کلید، این نوع قفل نیاز به یک رمز عبور دارد تا بتواند درب را باز کند. این کد توسط یک صفحه عددی، مشابه آنچه که در یک ماشین حساب قرار دارد، توسط کاربر وارد می‌شود. در صورت وارد کردن کد صحیح، درب باز می‌شود. برخی از قفل‌های الکترونیکی رمزی برای باز کردن درب به باتری یا جریان الکتریکی کوچکی (برق) احتیاج دارند.
کد قفل معمولاً یک کد چهار رقمی یا شش رقمی است و باید به ترتیب صحیح وارد شود. هنگامی که کد به درستی وارد شده باشد، انتظار باز شدن درب را باید داشت. برخی از قفل‌های صفحه کلید رمزی یک ویژگی امنیتی ارائه می‌دهند که از باز شدن قفل به مدت ۱۵ دقیقه پس از چندین تلاش ناموفق برای وارد کردن کد، جلوگیری می‌کنند. 

برای اهداف امنیتی، قفل‌های دیجیتال صفحه کلید به کاربران امکان می‌دهند کدهای قدیمی را به کدهای جدید تغییر دهند. برخی از قفل‌ها دارای رمز دو مرحله‌ای است، دقیقاً همانی که در گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌شود. به طور معمول هیچ محدودیتی در تغییر چند باره کدهای صفحه کلید وجود ندارد.

از آنجا که قفل‌های صفحه کلید برای کار به انرژی برق نیاز دارند، داشتن منبع تغذیه که در دسترس باشد بسیار مهم است. قفل‌های انفرادی که جزئی از سیستم بزرگ‌تر نیستند، اغلب از باتری‌های استاندارد به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند و برای اطمینان از ادامه کار باید این باتری‌ها به طور دوره‌ای تغییر کنند.
قفل‌هایی که جزئی از سیستم امنیتی بزرگ‌تر هستند، اغلب انرژی خود را از سیستم امنیتی خارجی می‌گیرند، اگرچه برخی از این قفل‌ها ممکن است از باتری‌ها به عنوان منبع تغذیه نیز استفاده کنند. قفل‌های صفحه کلید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تمام شدن باتری یا قطع برق، قفل غیرفعال می‌شود.

انواع قفل صفحه کلید رمزی درب

قفل هوشمند رمزی
قفل هوشمند

قفل‌های دیجیتال رمزدار برای باز کردن درب به یک کد یا رمز عبور عددی احتیاج دارند. این قفل‌ها نیازی به کلید فیزیکی ندارد، و نحوه عملکرد آن بسته به نوع تکنولوژی به موارد زیر نقسیم می‌شود:

 قفل صفحه کلید فشاری رمزدار 

این قفل همان اصول اولیه که دکمه‌دار بودن صفحه است را دارا می‌باشد، ولی تفاوت آشکار آن داشتن دکمه‌های فشاری است. دکمه‌های این قفل برجسته بوده و کاملاً از ظاهرش نمایان است. عیب اصلی این قفل، خرابی دکمه‌ها در بلندمدت با استفاده مداوم است، حتی ممکن است رنگ و ظاهر دکمه‌ها نیز به مرور زمان تغییر کند (اگر کیفیت بالایی نداشته باشد)، که می‌تواند راهی برای شناسایی رمز و سرقت از خانه یا محیط کار شود.

 قفل صفحه کلید لمسی رمزدار 

این قفل عملکردی همانند گوشی موبایل دارد، زمانی که شما از طریق گوشی اقدام به گرفتن تماس می‌کنید، صفحه کلید لمسی نمایان می‌شود. کاربر بعد از نزدیک شدن به قفل، می‌تواند رمز عبور را به صورت لمسی وارد کند. مزیت صفحه کلید لمسی نسبت به صفحه کلید فشاری، نمایان نشدن دکمه‌ها و عدم خرابی آن در بلند مدت است. همچنین ظاهر این قفل مدرن‌تر و زیباتر از قفل دکمه فشاری است.
نکته مهم: صفحه کلیدهای مورد استفاده در قفل‌های رمزی می‌توانند بسیار متفاوت باشند. برخی حاوی تعداد کمی دکمه هستند که با شماره یا حروف مشخص دارای نمایان می‌شوند، در حالی که برخی دیگر دارای یک صفحه کلید کامل با ۱۲ دکمه هستند که شبیه به تلفن‌های عمومی می‌باشند.

فواید استفاده از انواع قفل صفحه کلید رمزی

قفل‌های الکترونکی رمزدار نسبت به قفل‌های مکانیکی مزایای بسیار زیادی دارند که به شرح زیر هستند:

 راحتی بیشتر 

بزرگترین مزیت یک قفل رمزدار «راحتی» است. این ویژگی ضرورت وجود کلید فیزیکی را از بین می‌برد. بنابراین دیگر نیازی به حمل کلیدها، پنهان کردن آنها و یا داشتن نگرانی بابت گم شدن‌شان ندارید. تک تک اعضای خانواده و یا کارمندان شرکت می‌توانند یک رمز عبور مختص به خود داشته باشند. فقط باید کد عبور را فراموش نکنید!

 امنیت بالاتر 

قفل‌های صفحه کلید رمزدار نسبت به سایر انواع قفل‌ها از لحاظ سخت‌افزاری تفاوت‌های آشکاری دارند. آنها مکانیسم سیلندر را ندارند، بنابراین اساساً نمی‌توان آنها را مانند قفل‌های معمولی باز یا بسته کرد. این مهم به امنیت بیشتر فضای داخلی کمک می‌کند. باز کردن قفل‌های مکانیکی بسیار آسان است، ولی برای باز کردن قفل رمزدار نیاز به شناسایی رمز عبور دارد.

 دوام بالا 

کلیدها و قفل‌های سنتی به مرور زمان از بین می‌روند، و این معنا صرف هزینه و به خطر انداختن ایمنی محیط داخلی است. قفل صفحه کلید رمزی بسیار بادوام‌تر از قفل‌های معمولی هستند، به ویژه اگر از نوع صفحه کلید لمسی استفاده کنید. در زمان خرید به کیفیت و برند سازنده قفل دیجیتال رمزی دقت کنید.

 نصب آسان 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر می‌خواهند از قفل الکترونیکی رمزدار استفاده کنند، باید تغییراتی اساسی در شکل درب منزل یا محیط کار خود ایجاد کنند. این موضوع در بیشتر موادر درست نیست! قفل‌های صفحه کلید می‌توانند به راحتی مانند هر قفل دیگری روی درب‌های استاندارد نصب شوند.

 ادغام با سیستم‌های کنترل دسترسی 

از قفل صفحه کلید رمزی می‌توان به عنوان بخشی از یک سیستم کنترل دسترسی استفاده کرد. این امر به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد که حتی در هنگام استفاده از کد صحیح، در ساعات مشخصی از شبانه‌روز، اجازه ورود به داخل را محدود کنند. کسب و کارها هم‌چنین می‌توانند یک سیستم مجزا از قفل ورودی صفحه کلید را در قسمت‌های داخلی یک ساختمان قرار دهند. این کار دسترسی به بخش‌های دیگر ساختمان را محدود می‌کند. این ویژگی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار مهم و کاربردی است.

کابردهای قفل دیجیتال صفحه کلید رمزی

قفل رمزی آپارتمانی
قفل رمزی آپارتمانی

قفل صفحه کلید رمزدار به طور گسترده در موارد زیر قابل استفاده است:
• آپارتمان‌ها
• ویلاها
• هتل‌ها
• مراکز تجاری
• فروشگاه‌ها
• محیط‌های اداری
• استفاده به عنوان قفل پنجره
• فضاهای امنیتی
• محیط‌های درمانی

اهمیت استفاده از انواع قفل صفحه کلید رمزدار درب

هدف اصلی استفاده از قفل هوشمند، ایمن نگه داشتن فضای داخلی است. اگر قصد نصب قفل صفحه کلید رمزی را دارید، بهتر است از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید. این قفل‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش امنیت محیط داخلی و عدم استفاده از کلید فیزیکی است.
پس اگر به هوشمند کردن خانه یا محیط کار خود فکر می‌کنید، استفاده از قفل‌های دیجیتال نخستین گام برای شروع تغییرات اساسی است. برای این منظور می‌توانید به سراغ بهترین قفل هوشمند بازار یعنی برند یوکـا بروید.

از ارائه محصولات متنوع و مجهز به جدیدترین فناوری‌های روز گرفته تا خدمات و شرایط فروش عالی، برند یوکا هر آنچه باعث جلب رضایت مشتریان می‌شود را ارائه می‌دهد. قفل‌های هوشمند یوکا دارای کیفیت و دوام بالایی هستند و می‌توانند ورودی منزل یا محیط کار شما را لوکس و شیک نشان دهند.

خرید قفل دیجیتال یوکا