فنآوری‌های جدید تولید قفل‌های هوشمند به قدری پیشرفت کرده است که کاربران می‌توانند تنها با اثرانگشت، رمز عبور، بلوتوث و وای‌فای (Wi-Fi) به داخل محیط دسترسی داشته باشند. اما پرسش مهم این است که: «آیا قفل الکترونیکی درب ایمن است؟» در این مقاله به روندهای جدید در سیستم‌های قفل منزل و چگونگی حفظ امنیت، اطمینان و کاربرپسند قفل‌های الکترونیکی می‌پردازیم؛ با یوکـا همراه باشید.

آیا قفل درب الکترونیکی برای شما مناسب است؟

امروزه از دسترسی بیومتریک، صفحه کلید رمزدار و سیستم‌های وای‌فای و بلوتوث استفاده می‌کنند. اگر هر یک از این شرایط برای شما ناآشنا است، ممکن است اکنون زمان این باشد که قفل مکانیکی خانه یا محیط کار خود را تغییر دهید.

بسیاری از ما به طور غریزی به دنبال تقویت درب منزل خود هستیم، اما با وجود انواع مختلف قفل‌ها در بازار، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مدل مناسب می‌تواند یک چالش باشد. از طرف دیگر، اگر صاحب خانه‌ای با فنآوری نوین و عاشق جدیدترین وسائل هوشمند هستید، قفل درب‌های الکترونیکی ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد تا بتوانید شرایط امنیت منزل خود را در سطح بالا نگه دارید.

آیا قفل الکترونیکی درب ایمن است؟

آیا قفل درب الکترونیکی برای شما مناسب است؟

سارقان عمدتاً از طریق درب ورودی و یا پنجره وارد خانه می‌شوند. در حقیقت، مجرمان اذعان می‌کنند که سیستم‌های امنیتی با نظارت دوربینی – نه قفل هوشمند و موارد دیگر – بزرگ‌ترین عامل بازدارنده در برابر سرقت‌ها هستند. اما قفل‌ها در درجه دوم اهمیت برای سارقان قرار دارند، زمانی دوربین‌های امنیتی وجود نداشته باشند.

فواید اصلی قفل درب الکترونیکی راحتی و سهولت استفاده آن است. با این حال، برخی از قفل‌های دیجیتالی، منزل و محیط کار شما را از هرگونه ورود محافظت می‌کنند و هشدارهای لازم را برای شما ارسال می‌کنند. درواقع، تنها راه باز کردن قفل الکترونیکی، دسترسی به کدهای داخل کامپیوتر قفل است.

از آنجا که قفل‌های درب های الکترونیکی به تکنولوژی بسیار متکی هستند و فنأوری همیشه طبق برنامه کار می‌کند. فارغ از سیستم نرم افزاری این قفل‌ها، حتی سارقین با ضربه و شکستن قفل دیجیتال نیز نمی‌توانند وارد محیط داخل شود.

بیشتر قفل‌های درب الکترونیکی دارای یک قفل مکانیکی نیز هستند که می‌توان با استفاده از یک کلید فیزیکی آن را باز کرد. این ویژگی به عنوان یک راه جایگزین برای ورود به سیستم در صورت مواجه شدن با نرم افزاررا برای شما فراهم می‌کند.

چندین دلیل وجود دارد که قفل الکترونیکی ممکن است کار نکند، از جمله:

  • قطع برق
  • شکستن بوردهای مدار
  • هک شدن

با این وجود، هر سه عامل بالا به ندرت رخ می‌دهد و ۹۵ درصد مشتریان از قفل‌های هوشمند خود راضی هستند. بنابراین می‌توان گفت که قفل‌های الکترونیکی کاملاً ایمن هستند، فقط تا زمانی سارقین به اطلاعات داخل کامپیوتر قفل دسترسی پیدا نکنند!

در صورت قطع برق، قفل درب الکترونیکی کار می‌کند؟

کدام قفل الکترونیکی درب بالاترین ایمنی را فراهم می‌کند؟

وقتی افراد به ابزارهای الکترونیکی فکر می‌کنند، به احتمال قوی به میزان ایمنی آنها نیز فکر می‌کنند. از این گذشته، وسایل دیجیتال به عملکرد صحیح خود وابسته هستند. اما هنگام بحث در مورد میزان ایمنی قفل الکترونیکی درب، این نگرانی نابجاست!

مهمتر از همه، بسیاری از مدل‌های قفل درب دیجیتال به منبع باتری خود متکی هستند. به عبارت دیگر، وقتی برق خانه شما قطع می‌شود، آن‌ها هنوز هم به درستی کار می‌کنند. علاوه بر این، حتی قفل‌های الکترونیکی که دارای باتری نیستند، بدون پشتیبانی نیستند!

این قفل‌ها به طور معمول ترکیبی از امنیت فیزیکی و الکترونیکی را ارائه می‌دهند و دارای قابلیت دوگانه هستند. به عنوان مثال، برخی از آن‌ها دارای صفحه کلید الکترونیکی و کلیدهای فیزیکی هستند. شما می‌توانید اکثر اوقات از صفحه کلید استفاده کرده و در صورت لزوم به کلید نیز اعتماد کنید.

کدام قفل الکترونیکی درب بالاترین ایمنی را فراهم می‌کند؟

با معرفی انواع قفل دیجیتال، یک به یک در مورد میزان امنیت آن‌ها می‌پردازیم:

قفل الکترونیکی بیومتریک

این قفل از سیستم بیومتریک انسان مانند اثرانگشت، عنبیه چشم، کف دست، چهره و موارد دیگر استفاده می‌کند. بیومتریک هر انسان در جهان متعلق به خود اوست، یعنی هیچ فردی در دنیا دارای دو اثرانگشت مشابه نیست. این موضوع درباره عنبیه، کف دست و موارد دیگر نیز صادق است.

قفل دیجیتال بیومتریک از طریق کامپیوتر داخلی، اطلاعات را پردازش می‌کند، اگر داده‌های ورودی با اطلاعات داخلی تطابق داشت، دسترسی به محیط داده می‌شود. تنها راه نقض ایمنی این قفل‌ها، به دست آوردن اطلاعات داخل کامپیوتر قفل با دسترسی به سیستم بیومتریک افراد است. همچنین هک کردن این قفل‌ها بسیار دشوار بوده و کار نیروهای متخصص است.

قفل صفحه کلید رمزدار

در رده دوم، قفل صفحه کلید رمزدار قرار دارد. این قفل مانند صفحه کلید گوشی کار می‌کند، همانطور که شما برای استفاده از گوشی همراه خود، کد عددی را وارد می‌کنید، برای استفاده از این قفل‌ها نیز ضروری است رمز عبور وارد را وارد کنید.

تنها راه نقض ایمنی این قفل‌ها، به دست آوردن داده‌های داخل کامپیوتر یا همان رمزهای عبور است، یا کشف پین کدهای کاربری بدون هک کردن سیستم است. برای مثال، برخی افراد برای فراموش نکردن رمز عبور، آن را در جایی یادداشت می‌کنند. به هر روی، دسترسی به اطلاعات در این قفل‌ها نیز کاری دشوار است.

ایمنی قفل الکترونیکی

قفل کلید کارتی

در آخر، قفل کلید کارتی قرار دارد. شما به جای استفاده از کلید، اینبار از کلید کارتی استفاده می‌کنید. به این معنا که با استفاده از کارت اقدام به باز کردن درب ورودی می‌کنید. اما اگر فردی کارت شما را بردارد، یقیناً امنیت فضای داخل شما به خطر خواهد افتاد! یا اینکه شما کارت خود را گم کنید.

به هر روی، سارقین می‌توانند با دسترسی به اطلاعات داخل کامپیوتر قفل، درب را باز کنند، زیرا کارت حاوی یکسری داده هست که با اطلاعات داخل قفل تطبیق داده می‌شود. اگر سارقین به کارت دسترسی نداشته باشند، هک کردن قفل دشوار است.

کلام آخر

حال توانستیم به پرسش: «آیا قفل الکترونیکی درب ایمن است؟» به خوبی پاسخ دهیم. به هر روی، قفل‌های الکترونیکی برای منازل و محیط‌های کاری، راحتی و امنیت زیادی را ارائه می‌دهند. این دستگاه ها عملکرد ساده‌ای دارند و برای کاربرانی که روزانه از آنها استفاده می‌کنند ایده‌آل هستند. به طور کلی، هر درب ورودی که دارای یک قفل الکترونیکی است، امنیت فضای داخل را تضمین می‌کند.

در شرکت نوآوران هوشمند، ما بهترین قفل الکترونیکی را برای درب منزل یا محل کار شما ارائه می‌دهیم. قفل‌های دیجیتال ما با برند نام آشنای یوکـا، بالاترین امنیت و راحتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کلیه قفل‌های الکترونیکی یوکا به هیچ عنوان قابل هک شدن نیستند، زیرا از آخرین تکنولوژی امنیتی بهره می‌برند.