از کارت‌های پروکسی گرفته تا کارت‌های مغناطیسی، کلید کارتی یکی از انواع روش‌ها برای دسترسی به فضای داخل خانه یا هر محیط دیگری است. با وجود نام‌ها و فناوری‌های مختلف، عملکرد همه کلیدهای کارتی همیشه یکسان است. کارآمدی، حفظ امنیت و یا محدود کردن دسترسی به فضاهای خاص برای افراد مختلف، از جمله مزایای استفاده کارت‌های هوشمند یا قفل کارتی است.

شما حتماً افرادی را دیده‌اید که با استفاده از یک کارت و قرار دادن آن روی پنل قفل اقدام به باز کردن درب ورودی می‌کنند. حتی در بعضی موارد کارت را در قسمت مربوطه قفل می‌کشند تا اجازه دسترسی به داخل داده شود.

استفاده از کلید کارتی در دنیای امروز به قدری افزایش یافته است که به فورمی‌توان استفاده از آن را در مکان‌های مختلف مشاهده کرد. اما ما می‌خواهیم در مقاله‌ای دیگر از یوکـا به تفصیل در مورد این قفل صحبت کنیم.

کلید کارتی چیست؟

کلید کارتی چیست؟

کلید هوشمند کارتی یک ویژگی امنیتی است که به شما اجازه می‌دهد از طریق قفل دیجیتال به فضای داخل دسترسی پیدا کنید. این سیستم‌ها به یک کارت‌خوان (نصب شده روی درب) نیاز دارند و با قرار گرفتن کارت در فاصه‌ای مشخص و یا کشیدن آن، امکان دسترسی به داخل داده می‌شود. بنابراین شما دیگر نیازی به استفاده از قفل و کلید فیزیکی ندارید.

کلید کارتی چگونه کار می‌کند؟

کلیدهای کارتی دارای یک دستگاه رمزگذار اصلی هستند که مجوزهای اعطا شده به کارت شما را پیکربندی می‌کند. این سیستم باید به شما اجازه برای چندین درب مجاز( بصورت کارت مستر)، تاریخ و زمان دسترسی را دهد و حتی تعداد دفعاتی که کاربر می‌تواند به فضا دسترسی پیدا کند!( این مورد بیشتر در هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد)

همه این جزئیات در یک الگوریتم بسیار پیچیده ساخته شده است، که در قسمت اصلی کارت شما یعنی نوار مغناطییسی قرار داده شده است. وجود یک نوار مغناطیسى (به رنگ سیاه همانند کارت بانکی) در داخل کارت باعث می‌شود زمانی که شما کارت را جلوی دستگاه بگیرید، اعتبارسنجی بین اطلاعات تراشه (معمولاً حاوی کد مخصوص است) با داده‌های روی قفل ایجاد شود.

هنگامی که کامپیوتر داخلی اعتبار اطلاعات را تشخیص داد، با قفل درب ارتباط برقرار می‌کند و با فرستادن سیگنال به قفل، فرمان بازگشایی درب را می‌دهد. کل این فرآیند کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد! ناگفته نماند، این نوار مغناطیسی خود به تنهایی حاوی هزاران نوار مغناطیسی ریزِ کدگذاری شده هستند که حاوی اطلاعات فردی پیکربندی شده می‌باشند.

کاربردهای قفل کلید کارتی

کاربردهای قفل کلید کارتی

کارت‌های هوشمند کاربردهای بسیاری دارند که به شرح زیر می‌باشند:

  • بهترین شیوه دسترسی برای هتل‌ها و اقامتگاه‌های مسافرتی
  • قابل استفاده در محیط‌های مسکونی (آپارتمانی و ویلایی)
  • مناسب برای محیط‌های تجاری و اداری
  • مناسب برای بانک‌ها
  • مناسب برای محیط‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی
  • قابل استفاده برای بیمارستان‌ها

مزایا و معایب کلید کارتی

مزایا و معایب کلید کارتی

اکنون که آموخته‌اید که کارت‌های کلیدی چگونه کار می‌کنند، وقت آن رسیده است فواید و معایب این قفل‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم نسبت به دیگر انواع قفل هوشمند دارای چه جوانب مثبت و منفی هستند:

فواید کلید کارتی

  • به راحتی می‌توان برای دسترسی به درب‌های متعدد اجازه ورود داشت.
  • می‌تواند محدودیت‌هایی را برای زمان‌های خاص، سطح دسترسی خاص یا حتی تعداد خاصی از قفل‌ها را فراهم کند.
  • امنیت بسیار بالاتری را نسبت به کلید فیزیکی فراهم می‌کند.
  • در کسری از ثانیه اقدام به باز کردن درب می‌کند.
  • قابلیت ساخت انواع کارت‌ها مانند کارت مدیریت، میهمان، پرسنل، کارمندان و نیروهای نظافتی و تاسیساتی و موارد دیگر موجود هست.
  • ظاهری لوکس و مدرن دارد.
  • کارت را می‌توان به آسانی در کیف قرار داد و حمل کرد.
  • می‌توان اطلاعات روی تراشه کارت را هر بار به دلخواه تغییر داد، بدون آنکه نیاز به تغییر کارت باشد.
  • ثبت گزارش و ردیابی ورودها و خروج‌ها

معایب کلید هوشمند کارتی

  • از کلید کارتی نمی‌توان از راه دور استفاده کرد، و حتماً نیاز به نزدیکی به درب وجود دارد.
  • شرایط فیزیکی همچنان وجود دارد (کارت جایگزین کلید آهنی شده است.)
  • امکان گم شدن کارت وجود دارد، ولی به اندازه کلید خطرساز نیست.
  • امکان هک شدن کارت وجود دارد.
  • با اضافه شدن نفرات، نیاز به تهیه کارت‌های جدید است.

فناوری‌های جدیدِ سیستم قفل کارتی

کاربردهای قفل کلید کارتی

با توجه به معایب کلید هوشمند کارتی که در بالا بیان شد، شناسایی گزینه‌های بهتر که بتواند این مشکلات را برطرف کند ضروری است. یک گزینه جذاب «کنترل دسترسی از طریق موبایل» است. درواقع، یک سیستم کنترل دسترسی موبایل مبتنی بر اَبر (Cloud) است. این بدان معنا است که علاوه بر کارت، کاربران می‌توانند درب منزل یا محیط کار خود را با استفاده از تلفن همراه باز کنند.

با استفاده از تراشه‌های RFID و Bluetooth در داخل گوشی، می‌توانید از تلفن خود به عنوان کارت استفاده کنید و برای باز کردن درب به قفل فرمان دسترسی به داخل فضا را دهید. علاوه بر این، به عنوان یک راه‌حل مبتنی بر اَبر، صاحبان املاک و مدیران می‌توانند از مزایای این روش مجازی (نداشتن کارت) بهره نهایی را ببرند.

کلید کارتی RFID چیست؟

کارت‌های RFID بیشتر در فضاهای اداری و تجاری به ویژه هتل‌ها استفاده می‌شوند. این کارت‌ها می‌توانند با توجه به محدوده ارتباطی (کم، زیاد یا فوق ‌العاده زیاد) و نحوه ارتباط با پنل دستگاه (منظور کامپیوتر داخل قفل است) طبقه‌بندی شوند.

آر اف آی دی RFID مخفف «شناسایی فرکانس رادیویی» است. این روش اطلاعات مربوط به شناسایی را در محدوده فرکانس رادیویی منتشر می‌کند و پنل دستگاه، آن سیگنال‌ها را جمع کرده و مورد تأیید قرار می‌دهد.

فرکانس‌های RFID

  • فرکانس پایین در حدود ۳۰ کیلوهرتز تا ۳۰۰ کیلوهرتز کار می‌کند و حداکثر دامنه آن ۱۰ سانتی‌متر است.
  • فرکانس بالا در حدود ۳ مگاهرتز تا ۳۰ مگاهرتز کار می کند و مسافت هایی بین ۱۰ تا ۱ متر را فراهم می‌کند.
  • فرکانس فوق العاده بالا بین ۳۰۰ مگاهرتز و ۳ گیگاهرتز و تا ۱۲ متر را جواب می‌دهد.

کلام آخر

امروزه استفاده از قفل‌های هوشمند دیجیتالی (الکترونیکی) به قدری افزایش یافته است که تنها می‌توان دلیل این موضوع را به امنیت بیشتر و سهولت در استفاده خلاصه کرد.

در این بین، کلید کارتی که به عنوان جایگزینی برای کلید فیزیکی شناخته می‌شود، ویژگی‌هایی در خود دارد که می‌تواند تفاوت‌های آشکاری را با دیگر انواع قفل درب ورودی ایجاد کند.

وقتی شما به راحتی در کسری از ثانیه می‌توانید با قرار دادن کارت در فاصله‌ای از قفل درب را باز کنید، و یا با استفاده از تلفن همراه در راحت‌ترین شکل خود به محیط داخلی خود دسترسی پیدا کنید، آن زمان است که پی به مشخصات بسیار سودمند کلید کارتی خواهید برد.

خرید قفل دیجیتال یوکا