قفل کارتی آر اف‎‌ ای دی RFID برای هتل‌ها بهترین انتخاب است، اما چرا؟ پاسخ به این پرسش ممکن است به ایجاد سؤالات دیگری همانند اینکه قفل کارتی RFID چیست و نحوه کار آن چگونه است، و اصلاً برای هتل‌ها مناسب‌ترین نوع قفل آر اف‎‌ ای دی کدام است ختم شود. اما نگران نباشید، ما در این مقاله اطلاعات مفید و مهمی را در مورد قفل‌های کارتی RFID در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس بی‌درنگ با یوکـا همراه باشید.

قفل کارتی RFID چیست؟

قفل کارتی آر اف ای دی که به آن قفل الکترونیکی یا قفل کارت هوشمند نیز گفته می‌شود، نوعی قفل دیجیتالی است که از کارت فرکانس رادیویی به عنوان کلید استفاده می‌کند. با استفاده از فناوری مدرن آر اف ای دی، کارت RFID برای باز کردن قفل نیاز به تماس با دستگاه ندارد، در حالی که کارت‌های سنتی نیاز به تماس فیزیکی با پنل دستگاه دارند. چنین فناوری هوشمندی، استفاده از کارت بدون کلید را بسیار راحت، مناسب و همچنین بدون ریسک کرده است.

نحوه کار قفل کارتی RFID چگونه است؟

قفل کارتی RFID
قفل کارتی RFID

RFID مخفف «شناسایی فرکانس رادیویی» است و یک فنآوری و سیستم شناسایی مبتنی بر رادیو است که با استفاده از منبع تغذیه (باتری یا نیروی دیگر) کار می‌کند. کارت‌های آر اف ای دی دارای یک لایه یا نوار مغناطیسی هستند که داده‌های مشخصی را در خود حمل می‌کنند.

کارت با داده‌هایی در تراشه RFID که در داخل کارت کدگذاری شده است به یک سیستم رایانه‌ای وصل می‌شود. سپس هنگامی که کارت با فاصله کمی جلوی دستگاه قرار می‌گیرد، در این مرحله، کارت، قفل و رایانه داده‌های مورد نیاز را بین یکدیگر تبادل می‌کنند و سپس به شما امکان دسترسی داده می‌شود. باز شدن قفل مشروط بر این است که داده‌ها با یکدیگر مطابقت داشته باشند. 

کارت‌های RFID از فرکانس فوق‌العاده قوی استفاده می‌کنند تا امکان دسترسی به داخل فضا از یک فاصله کوتاه را فراهم کنند. در واقع، کارت‌های RFID برای باز کردن درب نیاز به تماس با دستگاه ندارند. به عنوان یک سیاست کلی، دوران کشیدن کارت از طریق پنل به پایان رسیده است.

انواع قفل RFID برای درب هتل‌ها

 

در زیر به معرفی انواع قفل‌های آر اف ای دی می‌پردازیم:

قفل کارتی RFID

این قفل یک پنل خارجی است که وظیفه خواندن کارت را داشته و دارای دسته و سیلندر قفل در قسمت بیرونی می‌باشد و مجاز است با استفاده از کارت دسترسی امنیت فضای داخلی را حفظ کند. این قفل، قابل اعتماد، از نظر انرژی کارآمد، دارای فن‌آوری پیشرفته، انعطاف‌پذیر و آسان برای مدیریت قفل‌های درب هوشمند چند منظوره هتل‌های کوچک و بزرگ است. 

قفل درب RFID با صفحه کلید و رمز عبور

قفل رمزی
قفل رمزی

قفل آر اف ای دی با صفحه کلید و رمز عبور، محصولی الکترونیکی است که از یک کلید صفحه کلید دکمه‌دار فشاری یا دیجیتالی، یک دسته و یک سیلندر قفل در قسمت بیرونی درب استفاده می‌کند. نحوه کار این قفل به صورتی است که با وارد کردن رمز عبور، قفل باز شده و اجازه دسترسی به محیط داخلی داده می‌شود.

قفل درب RFID بیومتریک

قفل بیومتریک RFID، پانلی است که با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک انسانی (مانند اثر انگشت، کف دست، عنبیه چشم و موارد دیگر) برای دسترسی به محیط داخلی کاربرد دارد. برای دستیابی به وضعیت اضطراری، شناسایی از این روش بر قابلیت بیومتریک منحصربه فرد افراد جهت احراز هویت بهره می‌برد. نکته مهم: نوع کارتی قفل آر اف ای دی به دلیل فوایدی که دارد برای هتل‌ها مناسب‌تر است. 

فواید و معایب استفاده از قفل کارتی RFID برای هتل‌ها

لازم است قبل از خرید قفل کارتی آر اف آی دی و اطمینان از انتخاب محصول مورد نظر، همه جوانب مثبت و منفی این قفل‌های دیجیتالی را در نظر بگیرید.

مزایای قفل RFID

۱- دیگر نیازی نیست که برای باز کردن قفل زحمتی اضافی بکشید!

این بدان معنی است که شما به عنوان هتل‌دار نیازی به داشتن کلید و نگرانی بابت نگهداری آن ندارید. این مهم خود به تنهایی یک ویژگی بسیار مهم برای افزایش امنیت و راحتی در استفاده است.

۲- داده‌های روی کارت RFID فقط در صورت وجود تجهیزات ویژه قابل خواندن هستند

این ویژگی اطلاعات ضبط شده روی تراشه را ایمن نگه می‌دارد.

۳- هنگام استفاده از قفل‌های درب RFID می‌توانید به اختیار خود برای افراد دیگر دسترسی مجاز فراهم کنید.

به این معنا که دیگر نیازی به ساخت کلیدهای جدید ندارید برای افراد مختلف نیست. در عوض، شما فقط یک کارت مناسب را برای دسترسی به فضای داخلی در اختیار افراد قرار دهید.

۴- قفل RFID را می‌توان در موارد اضطراری نیز استفاده کرد.

به عنوان مثال، می‌توان تمام قفل‌های RFID را طوری تنظیم کرد که در زمان آتش‌سوزی به طور خودکار باز شوند.

۵- با وجود این سیستم، می‌توانید عبور و مرور افراد به داخل هر قسمت از هتل را کنترل کنید.

این ویژگی ایده خوبی است که نشان می‌دهد خانه شما تا چه میزان دارای امنیت است و کدام افراد در چه زمانی به کدام محیط، داخل شده یا خارج می‌شوند.

۶- نوع قفل کارتی RFID معمولاً ضد‌آب است

زیرا کارت از پلاستیک ساخته شده است و هیچ یک از قسمت‌های حساس داخلی آن در معرض شرایط محیطی قرار ندارند. در اصل، همه قسمت‌های مهم این کارت‌ها به طور ایمن در داخل کارت جای گرفته‌اند.

۷- قفل‌های آر اف آی دی گاهی‌اوقات قابل برنامه‌ریزی مجدد هستند

به این معنی که می‌توانید اقدامات دلخواه و ویژگی‌هایِ امنیتی اضافی را به دلخواه خود به تنظیمات موجود اضافه کنید. این مسئله باعث می‌شود قفل عملکردی هوشمندانه‌تری نسبت به انواع دیگر قفل دیجیتال داشته باشد.

معایب قفل RFID

۱- در حالی که سیستم‌های RFID به طور معمول ایمن هستند

اما در صورت بارگیری کدهای نادرست، ممکن است سارقین امکان دستیابی به داخل هتل را پیدا کنند. این مشکل با حدس زدن یا هک کردن کد انجام می‌گیرد.

۲- به همان اندازه که می‌توانید کلیدهای خود را گم کنید

 به همان اندازه هم امکان دارد رمز عبور خود را فراموش یا کارت دسترسی خود را گُم کنید! برای کاهش خطاهای انسانی، استفاده از سیستم بیومتریک توصیه می‌شود.

۳- نقطه ضعف اصلی قفل‌های RFID این است که در صورت خرابی یا قطعی برق عملکرد مناسبی نداشته باشند.

این مشکل ممکن است باعث شود درب‌های هتل به درستی قفل نشوند و همچنان باز بمانند. خوشبختانه، اکثر این قفل‌ها از باتری به عنوان سیستم پشتیبانی در زمان خرابی یا قطعی برق استفاده می‌کنند.

چرا هتل‌ها از قفل کارتی RFID استفاده می‌کنند؟

قفل کارتی هتلی
قفل کارتی هتلی

امروزه بهترین هتل‌های جهان دارای سیستم‌های هوشمند ساختمانی هستند، زیرا تکنولوژی باعث شده است در عین حال که کارها آسان‌تر شود، امنیت محیط داخلی نیز در نهایت خود حفظ شود. استفاده از قفل‌های آر اف آی دی به دلایل زیر به وفور در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند:

• کارت RFID به سرعت تحت تأثیر شرایط محیط (رطوبت، الکتورمغناطیس و موارد دیگر) قرار نمی‌گیرد، در واقع امنیت داده‌های ذخیره شده در کارت به خوبی حفظ می‌شوند.

کارت آر اف‎‌ ای دی برای باز کردن درب نیاز به تماس فیزیکی ندارد. تراشه RFID معمولاً بیش از ۱۰۰۰۰۰ بار خواندن را در طول زمان استفاده خود ارائه می‌دهد.

با توجه به اینکه در هنگام کار هیچ تماسی وجود ندارد، در نتیجه هیچ گونه مسئله‌ای درباره کثیفی قفل و خرابی زودتر از موعد کارت‌ها وجود ندارد. این مورد به کاهش هزینه نگهداری برای هتل‌ها منجر می‌شود.

• قفل کارتی RFID این امکان را به هتل‌ها می‌دهد تا داده‌های تحلیلی از رفتار مصرف‌کننده (مسافران و افرادی که داخل هتل هستند) و همچنین وارد و خارج شدن افراد در زمان مورد نظر را به‌دست آورند.

استفاده از این کارت‌ها به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های برق مصرفی منجر می‌شود.

کپی کردن کارت RFID سخت و اغلب چالش‌برانگیز است. هرگونه تلاش برای مداخله، تراشه را غیرفعال می‌کند.

فناوری مدرن آر اف‎‌ ای دی به طور گسترده در سیستم‌های کنترل دسترسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فقط اجازه ورود کارمندان معتبر و مجاز وجود داشته باشد.

حمل و استفاده از این کارت‌ها برای کارکنان هتل بسیار آسان و راحت بوده و همچنین سرعت عمل کارکنان را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

قفل کارتی RFID
قفل کارتی RFID

قفل کارتی آر اف‎‌ ای دی برای هتل‌ها محصولی ایده‌آل است، زیرا حداکثر راحتی و ایمنی را فراهم می‌کند. کارکرد سیستم قفل کارتی RFID مبتنی بر فرکانس رادیویی است و نسبت به سایر سیستم‌های امنیتی بسیار ایمن و پاسخگو است. ظاهر این قفل‌ها اغلب در نهایت زیبایی طراحی می‌شوند تا احساس مدرن بودن را به مسافران القاء کنند.

راه‌اندازی این قفل‌ها بسیار ساده و مقرون به صرفه هستند و می‌توانند به عنوان مکانیسم اصلی کنترل دسترسی در همه هتل‌ها مورد استفاده قرار گیرند. مزیت اصلی این قفل‌ها که آنها را به دستگاه‌هایی بسیار کارآمد تبدیل کرده است، ارتباطات بدون تماس در حداقل زمان ممکن است.

خرید قفل دیجیتال یوکا