قفل الکترونیکی درب روشی جدید و مدرن برای ایمن‌سازی فضای داخلی است. این قفل‌ها، کلیدهای شما را جایگزین ابزارهای مجازی کرده‌اند، یا اصلاً ممکن است هر دو ویژگی‌های بدون کلید و یا کلیدخور بودن قفل را دارا باشند. هنگامی که از قفل درب الکترونیکی استفاده می‌کنید، می‌توانید از راه دور قفل را باز یا بسته کنید، و همچنین نظارتی دقیق بر رفت و آمد افراد داشته باشید.

برای باز کردن قفل الکترونیکی درب می‌توان از رمز عبور، کارت هوشمند یا اصلاً از یک اَپلیکیشن موبایل استفاده کنید. قفل‌های برقی اکنون به‌طور گسترده در آپارتمان‌ها و محیط‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما چه عواملی باعث شده‌اند این قفل‌ها تا این اندازه محبوب باشند؟ با یوکـا همراه باشید. 

قفل الکترونیکی درب چیست؟

قفل درب الکترونیکی راهی برای جایگزینی کلیدها یا اضافه کردن ویژگی‌های ضروری مانند باز و بسته کردن قفل از راه دور است. اگرچه بیشتر این قابلیت‌ها در اتومبیل‌ها یافت می‌شدند، اما فناوری جدید امروزه برای محیط‌های داخلی نیز از قابلیت‌های بسیار پیشرفته قفل الکترونیکی استفاده می‌کند. این قفل‌ها همچنین شامل قطعاتی به نام «محرک‌ها» هستند که پیچ و یا استوانه را به موتور کوچکی متصل می‌کنند که کاملاً درون خود درب یا قاب قرار دارد.

موتور توسط یک ضربه الکتریکی کنترل می‌شود که ممکن است از چندین طریق شروع به کار کند، برای مثال، توسط یک کارت خوان الکترونیکی، یک صفحه کلید رمزدار یا یک سنسور کنترل تشخیص اثرانگشت! در هر صورت، این قفل درب منزل و محیط‌های کاری، به شکلی پیکربندی شده است که محرک موتور را تنها پس از دریافت صحیح ورودی الکترونیکی، فعال می‌کند. به این معنا که اگر اثر انگشت فرد با آنچه در حافظه دستگاه ذخیره شده است یکی باشد، امکان دسترسی به داخل داده می‌شود.

انواع قفل الکترونیکی

قفل های الکترونیکی
قفل های الکترونیکی

یکی از تفاوت‌های عمده بین سیستم قفل دیجیتال با سیستم قفل مکانیکی این است که قفل سنتی برای باز و بسته کردن از کلید فیزیکی استفاده می‌کند، ولی قفل الکترونیکی درب، سیگنال الکتریکی خاصی را می‌پذیرد که از چندین منبع مختلف حاصل شود. این منابع خاص به شرح زیر هستند:

 قفل بیرومتریک 

بیومتریک روشی محبوب و مطمئن برای دسترسی به فضای داخل است. یک کامپیوتر کوچک روی خود قفل نصب شده است که متصل به رایانه اسکنر است و خصوصیات منحصربه فرد فیزیکی انسان همانند اثرانگشت (قفل درب اثر انگشتی)، تشخیص چهره، عنبیه چشم و تشخیص کف دست و موارد دیگر را ذخیره می‌کند و در هنگام استفاده، آن اطلاعات را با واقعیت تطبیق می‌دهد. اگر اطلاعات بیومتریک فرد، توسط رایانه پیدا شود، رایانه سیگنالی را برای بازگشایی درب به قفل می‌فرستد. قفل‌های بیومتریک از مطمئن‌ترین روش‌های کنترل دسترسی هستند و می‌تواند بالاترین امنیت و نظارت را برای فضای داخلی فراهم کند.

 قفل RFID 

تراشه‌های آر اف آی دی یا «شناسایی فرکانس رادیویی» یکی از محبوب‌ترین روش‌های ایمن کردن قفل‌ها (راهنمای خرید قفل کارتی درب)هستند. تراشه RFID دستگاهی بسیار کوچک است که اطلاعاتی در آن ذخیره شده و توسط یک اسکنر قابل خواندن است.

با توجه به اندازه آنها، تراشه‌های آر اف آی دی می‌توانند به کدهای شناسایی کارمندان که ممکن است نیاز به حمل آنها را داشته باشند، وصل شوند. یک اسکنر RFID به رایانه قفل وصل شده است و با ورود اطلاعات صحیح، تراشه‌های آر اف آی دی را در اطرافش اسکن می‌کند. هنگامی که تراشه اطلاعات ورودی را در فاصله مشخص (معمولاً چند متر از درب) پیدا کرد، سیگنال را به قفل می‌فرستد تا درب را باز کند.

 قفل رمزدار 

سیستم‌های رمز عبور یا پین کد، یک کامپیوتر کوچک متصل به قفل دارند که یک پد شماره‌گیر یا صفحه کلید فشاری و یا لمسی به آن متصل شده است. وقتی شخصی دنباله‌ای از اعداد یا حروف را بر روی صفحه کلید وارد می‌کند، کامپیوتر ورودی را با کدی که در حافظه خود ذخیره کرده است مقایسه می‌کند. اگر کد وارد شده با کد حافظه یکسان باشد، کامپیوتر سیگنال باز کردن درب را به قفل ارسال می‌کند.

فواید و معایب قفل الکترونیکی درب

هر نوع از روش‌های باز و بسته کردن درب محیط دارای جوانب مثبت و منفی است. کلیدهای فیزیکی یا کارت‌های کلیدی به‌راحتی خراب می‌شوند و یا می‌توان آنها را گُم کرد. به خاطر آوردن کد صفحه کلید عددی نیز می‌تواند گاهی اوقات دشوار باشد!

به‌ویژه اگر تمایل دارید اغلب رمز عبور آن را عوض کنید. قفل‌های رمزدار نیز به‌راحتی می‌توانند حدس زده شوند، به‌خصوص در سیستم‌های قدیمی‌تر که دکمه‌ها فشاری بودند، اغلب اعدادی که توسط کاربر بیشتر فشرده می‌شدند، رنگ‌شان کمتر می‌شد. سپس سارقین از طریق کم رنگ شدن دکمه‌ها پی به رمز عبور می‌برند.

عادت کردن به قفل‌های الکترونیکی درب ممکن است مدتی طول بکشد. برای مثال، شما باید زمان تعویض باتری‌ها را به یاد داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که در همه زمان‌ها راهی برای باز کردن قفل دارید. هنوز روش‌های مختلفی برای استفاده از این قفل‌ها وجود دارند، بنابراین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همیشه چیزی در اطراف خود دارید که بتوانید دسترسی به داخل را کنترل کنید.

به‌عنوان مثال، استفاده از اَپلیکیشن موبایل شاید مهمترین ویژگی یک قفل الکترونیکی درب است. شما به‌راحتی می‌توانید از محل کار یا حتی در مسافرت نسبت باز بودن درب خانه اطمینان حاصل کنید، و اگر درب باز بود آن را از طریق وای‌فای (Wi-Fi) قفل کنید. بنابراین، حتی اگر آن ور دنیا هم که باشید، همه چیز به همین راحتی امکان‌پذیر است!

اما در بین انواع قفل دیجیتال، قفل اثر انگشتی و به‌طورکلی قفل‌های بیومتریک بالاترین میزان امنیت را دارند، زیرا هیچ فردی در جهان دارای اثر انگشت یا عنبیه مشابه نیست، در این موارد سارقین برای ورود به فضا تنها باید بتوانند درب را بشکنند!

در واقع، حفط امنیت در بالاترین میزان خود، مهمترین مزیت استفاده از قفل‌های برقی است. این قفل‌ها حتی بیشترین راحتی و سهولت در استفاده را نیز فراهم می‌کنند، شما می‌توانید در چند ثانیه درب منزل یا محیط کار خود را باز کنید.

نحوه کارکرد قفل الکترونیکی درب چگونه است؟

قفل هوشمند
قفل هوشمند

برای ورود به درب‌هایی که با قفل مکانیکی ایمن شده‌اند، به کلید فیزیکی نیاز است. با این وجود، کلیدها همیشه کارآمد نیستند، زیرا باید به‌درستی حمل و محافظت شوند. گاهی اوقات نیز کلیدها گم می‌شوند و ضرورت حضور یک قفل‌ساز و صرف هزینه اضافی احساس می‌شود.
قفل‌های درب الکترونیکی از چیزی به نام محرک استفاده می‌کنند تا باعث باز و بسته شدن درب شوند، پس شما فقط باید محرک را فعال کنید. موتور موجود در قفل الکترونیکی درب به‌خوبی توسط نیروی الکتریکی کنترل می‌شود که به روش‌های مختلفی قابل تحریک است. در بیشتر قفل‌های الکترونیکی، ترکیبی از کنترل قفل مکانیکی و الکترونیکی توأمان به کار رفته است.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید یک کلید فیزیکی برای تنظیم و تهیه نسخه پشتیبان اضطراری داشته باشید، اما برای قفل و باز کردن روزانه می‌توانید از راه‌های دیجیتال برای این مهم استفاده کنید (در بالا توضیح داده شد).

اهمیت استفاده از قفل الکترونیکی

قفل‌های دیجیتالی راهی برای افزایش امنیت خانه و محل کار است. استفاده راحت، نظارت کامل بر عبور و مرور افراد و بسیاری از فواید دیگر، این قفل‌ها را به انتخابی بی‌چون و چرا برای همه افراد تبدیل کرده است. قفل برقی از جدیدترین فناوری‌های روز بهره می‌برند و می‌توانند خانه یا محل کار شما را از یک فضای سنتی به محیطی مدرن و هوشمند تبدیل کنند.

برای خرید بهترین قفل‌ الکترونیکی بازار، می‌توانید برند یوکـا را انتخاب کنید. این برند با ارائه مدل‌های متنوع برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری، و برخورداری از آخرین روندهای تولید قفل‌های هوشمند، توانسته به بزرگترین قطب فروش انواع قفل الکترونیکی درب در تمامی کشور شناخته شود.

خرید قفل دیجیتال یوکا