گاوصندوق از آن ابزارهایی است که معمولا کاربران یک‌بار برای همیشه می‌خرند. بسیار کم پیش می‌آید که شما بیش از یک‌بار برای یک کاربری خاص گاوصندوق بخرید. این ابزار هرگز از مد نمی‌افتد و مدت زمان مصرف بسیار بالایی دارد. اما برای انتخاب گاوصندوق باید به چه نکاتی دقت کنیم؟ برای پیدا کردن جواب این سوال، تا انتها با ما در یوکا همراه باشید.

۱- اشیا تحت حفاظ در گاوصندوق

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب گاوصندوق محتویاتی است که شما می‌خواهید در آن نگهداری کنید. محتویات به این دلیل اهمیت دارد که باید به درجه‌بندی نسوز بودن گاوصندوق متناسب با آن‌ها دقت کنید.

معمولا گاوصندوق‌هایی که به لحاظ نسوز بودن تست شده‌اند، به درجه‌بندی نقطه اشتعال محتویاتشان بستگی دارند. مثلا بسیاری از گاوصندوق‌ها مخصوص محافظت از اسناد کاغذی ساخته شده‌اند. شما می‌توانید تست درجه بندی آتش برای گاوصندوق در گوگل انجام دهید.

نکته اصلی این است که حتما باید گاوصندوق تهیه کنید که نقطه اشتعال آن بیشتر از نقطه اشتعال محتوای مدنظرتان باشد. اگر قصد دارید برای محافظت از اسناد رسانه‌ای مانند تهیه نسخه پشتیبان یا مجموعه تمبر، گاوصندوقی بخرید، به گاوصندوق موسوم به مدیا احتیاج دارید؛ چون اگرچه محتویات در اثر آتش سوزی سالم می‌مانند، اما پس از آن فایده ای نخواهند داشت.

در هنگام آتش سوزی، داخل گاوصندوق رسانه ای از ۵۸ درجه سانتیگراد فراتر نمی‌رود. بالاتر از این دما، محتوای رسانه‌ای شما از بین می‌روند و جوهر تمبرهای ارزشمندتان تغییر رنگ می‌دهد.

اگر نگهداری پول خرد و شاید کمی جواهرات یا کلیدهای اتومبیل برایتان مهم است، احتمالاً صرفا به مکانی امن احتیاج دارید. به‌این‌ترتیب صرفا به گاوصندوقی نیاز دارید که ضدحریق باشد و امنیت مناسبی را برایتان تامین کند.

گاوصندوق‌ها همچنین دارای امتیاز بیمه هستند. قطعا ارزش و کارایی گاوصندوق ارزان با گاوصندوق گران‌قیمت یکی نخواهد بود. هرچه اشیا تحت حفاظت شما ارزش بیشتری داشته باشد، به‌طبع باید گاوصندوق گران‌تری تهیه کنید تا ضمن کارایی بیشتر، تضمین بالاتری در پرداخت خسارت به شما بدهد.

این مقاله را از دست ندهید:

انتخاب گاوصندوق

۲- اندازه گاوصندوق

اندازه و سایز یکی دیگر از نکاتی است که باید قبل از انتخاب گاوصندوق مدنظر قرار دهید. این مورد هم بیشتر از هرچیزی به میزان کاربری شما بستگی دارد.

سایز گاوصندوق را متناسب با چیزی که قرار است در آن جا بدهید انتخاب کنید. شما می‌توانید برای کاربری معمولی و نگهداری اسناد و اوراق در خانه، از سیف باکس استفاده کنید؛ اما برای نگهداری اشیا بزرگتر و حواهرات نیاز خواهید داشت که سایز بزرگتری را تهیه کنید.

یادتان باشد که ابعاد داخلی گاوصندوق حداقل ۱۰۰ میلی متر کمتر از خارج است، به دلیل ضخامت دیواره‌ها و درب مورد نیاز برای دستیابی به درجه بندی آتش. یک گاوصندوق ایمن کمتر از این مقدار خواهد بود. با این وجود به دلیل استانداردهای طراحی خواهید فهمید که دهانه درب معمولاً به طور قابل توجهی کوچک تر از عرض کلی یک ظرف است.

۳- انتخاب گاوصندوق و محل نصب

شاید یکی از آخرین فاکتورهایی که کاربران قبل از انتخاب گاوصندوق درنظر بگیرند، مکان نصب آن باشد. اما باید بدانید که این فاکتور به‌اندازه ابعاد و میزان کاربری مهم و تعیین کننده خواهد بود. درواقع گاوصندوق چیزی جز مکانی امن که در محیطی خاص تعبیه می‌شود، نیست.

به همین دلیل باید دقت کنید که قصد دارید گاوصندوق را در چه جایی قرار دهید؛ چون مکان موردنظر و شرایط آن تاثیر زیادی در انتخاب شما خواهد گذاشت.

در سطح بعدی به این موضوع فکر کنید که سطح موردنظرتان برای نصب گاوصندوق سخت است یا نه. توصیه کارشناسان ما این است که بهترین و ایده‌آل‌ترین سطح برای نصب گاوصندوق، کف بتونی است.

هیچ قانون طلایی در این زمینه وجود ندارد، اما سعی کنید اگر خانه یا محل موردنظرتان دوطیقه و سطح طبقه پایین از بتن ساخته شده است، گاوصندوق را در طبقه پایینی نصب کنید.

برای پیچاندن گاوصندوق می‌توانید از لنگرهای بولت Hilti  استفاده کنید. این لنگرها فقط حدود ۲ اینچ به دال نفوذ می‌کنند، اما حدود ۸ تن را تحمل خواهند کرد. گاهی اوقات کف بتنی یگزینه مناسبی نیست و شاید نیاز داشته باشید که صفحه‌ای فولادی زیر کف بین تیرچه‌ها و پیچ و مهره از کف نصب کنید. به پیچ تاخیر در تیرچه اعتماد نکنید، زیرا جدا از تضعیف ساختار، آن‌ها به راحتی با یک میل کوچک شکسته می‌شوند.

ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم وقتی کف زمین چوبی است، گاوصندوق را با چسب ساختمانی مناسب به کف بچسبانید. اطمینان داشته باشید که اگر از این روش استفاده شود، هرگز سارقین قادر به جابجایی گاوصندوق نخواهند بود.

نکته بعدی در نصب این است که مکانی برای این منظور مناسب که دسترسی خوبی داشته باشد. مثلا اگر قرار باشد گاوصندوق را در پارکینگ نصب کنیدف احتمالا کمتر کسی حوصله خواهد داشت که هربار تا پارکینگ برود و اشیا را در آن قرار دهد، به‌همین علت احتمالا همیشه اشیا باارزش اطراف خانه رها خواهند بود.

بهترین مکانی که ما برای نصب گاوصندوق پیشنهاد می‌کنیم، داخل کمد اتاق خواب اصلی است. این نقطه از نظردسترسی ایده‌آل است و اگر خوب در کمد جاساز شده باشد، از دید بقیه پنهان خواهد بود.

این مقاله را از دست ندهید:

راهنمای انتخاب گاوصندوق

۴- چه کسی به گاوصندوق دسترسی دارد

در ظاهر شاید این معیار کمی عجیب به نظر برسد، اما به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا گاوصندوقی بخرید که قفل آن فقط یک کلید دارد، یا دارای قفل ترکیبی مکانیکی، قفل ترکیبی دیجیتال، قفل تاخیر زمانی یا ترکیبی از همه این موارد است.

اگر یکی از کاربران گاوصندوق مادربزرگ ۹۰ ساله شما باشد، ساده ترین گزینه برای او قفل ترکیبی دیجیتال است. می‌توانید کد را به تعداد دلخواهی برای او تنظیم کنید و اینکه استفاده از آن بسیار راحت خواهد بود، البته نباید فراموش کنید که گاوصندوق دیجیتال هزینه بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.

گزینه دیگری که برای انتخاب گاوصندوق پیش‌روی شما قرار دارد استفاده از قفل ترکیبی مکانیکی است. این قفل‌ها از سال‌ها قبل وجود داشته و شاید با گاوصندوق‌های امروزی مترادف باشند، معمولاً این قفل‌ها صفحه گردی دارند که باید چندین آن‌ها را بگردانید تا به عدد رمز برسد، سپس تعدادی از چرخش‌ها به سمت راست انجام گردند و سپس چپ.

این نوع قفل ایمن و بسیار قابل اعتماد هستند، به باتری نیازی ندارند و شما می‌توانید هرچقدر که دوست دارید رمز را طولانی کنید. اما برای شماره گیری قابل اعتماد، باید مهارت کافی داشته باشید، در نور کم امکان باز کردن آن سخت خواهد بود و شما به دید کافی برای استفاده از آن نیاز دارید، همچنین احتمالا این نوع از گاوصندوق گزینه مناسبی برای همه کاربران نخواهد بود.

ساده ترین سیستم‌ گاوصندوق، سیستم تک کلید است. البته باید درنظر بگیرید که بااستفاده از این سیستم زحمت حمل و حفظ کلید را متحمل خواهید شد و همه می‌فهمند که شما جایی از خانه یا محیط کارتان گاوصندوق دارید.

در یک محیط تجاری، کارکنان در طول روز از طریق یک کلید به گاوصندوق دسترسی دارند و وقتی روز به پایان می‌رسد، مدیر و مالک این ترکیب را از بین می‌برد، در واقع کلید را قفل می‌کند و هیچ کس دیگری به آن دسترسی ندارد تا اینکه رئیس صبح آن را بوسیله شماره گیری باز کند.

در مشاغل بزر گتری که در آن‌ها پول نقد بالایی در جریان است، استفاده از قفل تاخیر زمانی معمول‌تر است. معمولا در این سیستم از قفل ترکیبی دیجیتالی استفاده می‌شود که به وارد کردن کد نیاز خواهد داشت.

در پایان دوره تأخیر، یک پنجره زمانی وجود دارد که کد در آن می‌تواند دوباره وارد شود تا قفل باز گردد. البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. راه‌های دسترسی متناسب با نیازهای شما و تعیین آن به مشاوره از متخصص امنیت نیاز دارد. ضمنا یادتان باشد که متخصص موردنظر حتما مجوز امنیتی کلاس ۲A داشته باشد.

این مقاله را از دست ندهید:

خرید و انتخاب گاوصندوق

۵- چند بار می‌خواهیم گاوصندوق خود را باز کنیم؟

این معیار انتخاب گاوصندوق هم درعین به چشم نیامدن، بسیار مهم است. حتما قبل از خرید به این گزینه فکر کنید و درنظر بگیرید که قرار است چندبار در روز یا ماه گاوصندوق را باز و بسته کنید.

این مسئله مخصوصا برای گاوصندوق‌های اماکن تجاری بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب می‌توایند بهترین سیستم قفل را انتخاب کنید و به کار بگیرید. این عامل حتی می‌تواند در محل نصب آن هم تاثیرگذار باشد.

اگر قرار است تعداد دفعات زیادی از گاوصندوق استفاده کنید، بهتر است آن را در جایی بگذارید که در دسترس باشد و سیستم قفل آن هم به‌صورتی باشد که بتوان به‌سادگی آن را باز یا بسته کرد. درغیراینصورت احتمالا تجربه کار کمی برایتان ناخوشایند خواهد شد.

این مقاله را از دست ندهید:

انتخاب گاوصندوق الکترونیکی

۶- انتخاب گاوصندوق مناسب؛ خانه یا محل کار؟

به عنوان یک قاعده کلی انتخاب گاوصندوق باید درنظر بگیرید که گاوصندوق تجاری باید کیفیت ساخت بالاتری نسبت به نوع خانگی داشته باشد. معمولاً گاوصندوق‌های تجاری، بیشتر از گاوصندوق در خانه مورد هدف سارقان قرار می‌گیرند. اگر در یک شهر کوچکی زندگی می‌کنید، ممکن است اینگونه نباشد. باز هم گاوصندوق شما باید مناسب هدف باشد و فقط یک مشاور امنیتی واجد شرایط می‌تواند این مورد را برای شما مشخص کند.

سارقین معمولاً از تیزترین ابزار‌ها برای باز کردن درب گاوصندوق استفاده می‌کنند تصورشان درباره همه گاوصندوق‌های اماکن تجاری این است که در آن‌ها مقدار قابل توجهی پول نقد قرار دارد؛ درصورتیکه خیال می‌کنند در انواع خانگی بیشتر جواهرات قدیمی قرار دارد.

آن‌ها تصور می‌کنند که گاو صندوق تجاری معمولا حاوی مقدار زیادی پول نقد است، در حالی که یک گاوصندوق خانگی فقط چند تکه جواهرو زیورآلات قدیمی را در خود نگه می‌دارد. معمولاً یک گاوصندوق تجاری به مدت ۱۲ ساعت در طول شب در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت.

گاوصندوق تجاری باید به خوبی ایمن باشد، به خوبی ساخته شده و توسط سیستم هشدار امنیتی محافظت شود. البته این به آن معنا نیست که گاوصندوق خانگی شما به سیستم امنیتی نیاز دارد بلکه به این معنا است که می‌توانید صندوق امانات خانگی با نمره ای پایین تر خریداری نمایید.

تماس با مشاورین یوکا

اگر هنور هم در انتخاب گاوصندوق مردد هستید، می‌توانید با مشاورین فنی ما در نوآوران هوشمند، نمایندگی محصولات یوکا تماس بگیرید. همکاران ما تلاش می‌کنند تا بهترین انتخاب‌های ممکن که با نوع کاربری شما سازگار باشد را در اختیارتان قرار دهند. برای تماس با ما کافیست از لینک زیر استفاده کنید.

انتخاب گاوصندوق الکترونیکی