آیا سردرگم هستید که بین گاوصندوق دیجیتالی یا مکانیکی کدام یک را خریداری کنید؟ درحقیقت، گاوصندوق مناسب به کیفیت و عملکرد قفل داخلی آن بستگی دارد. اگر قفل آن به راحتی باز شده یا شکسته شود، پس گاوصندوق مذکور به هیچ دردی نمی‌خورد! اما بیایید در مورد تفاوت بین گاوصندوق دیجیتالی با مکانیکی صحبت کنیم؛ با یوکا همراه باشید.

گاوصندوق دیجیتالی چیست؟

سیستم‌های قفل دیجیتالی گاوصندوق اساساً از طریق جریان الکتریکی کار می‌کنند. اکثر گاو صندوق‌های دیجیتالی موجود در بازار برای نگهداری اشیاء نیازی به وارد کردن کد اصلی یا رمز عبور برای تأیید اعتبار دارند.

بنابراین، یک صفحه کلید معمولاً در قسمت بیرونی گاوصندوق ارائه می‌شود تا کاربر بتواند سریعاً کد عبور یا گذرواژه از قبل برنامه ریزی شده را تایپ کند تا به محتوای گاوصندوق دسترسی داشته باشد.

در حالی که برخی بی‌صدا کار می‌کنند، برخی دیگر هنگام وارد کردن کدهای خود صداهای قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. مدل‌های دیگر شما را قادر می‌سازند تا بین حالت صدای صفحه کلید و حالت بی‌صدا، یکی را انتخاب کنید.

گاوصندوق‌های بیومتریک نوع دیگری از مدل‌های الکترونیکی هستند که برای تأیید اعتبار و اجازه ورود به کاربر، نیاز به اسکن کردن انگشت کاربر بر روی اسکنر دارد. این گاوصندوق‌ها به دلیل سطح امنیت بالا و راحتی در استفاده، بسیار محبوب هستند.

شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)، آخرین فنآوری گاوصندوق‌های دیجیتالی است. این ویژگی به طور معمول به صاحب گاوصندوق اجازه می‌دهد تا کارت RFID خود را حتی چند متر دورتر نگه دارد تا گاوصندوق باز شود.

نحوه انتخاب سیف باکس مناسب

مزایای گاوصندوق دیجیتالی

حقیقت این است که چندین مزیت برای گاوصندوق الکترونیکی وجود دارند که آن‌ها را برای دارندگان آن جذاب می‌کند. تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

۱- سرعت

گاوصندوق دیجیتالی به شما امکان دسترسی سریع به اسناد و مدارک دیگر را در مواقع اضطراری می‌دهد. این که آیا صفحه کلید الکترونیکی امن، بیومتریک یا RFID است، سرعت دسترسی به اشیا و اسناد داخل گاوصندوق را راحت می‌کند.

حتی کندترین گاوصندوق‌های دیجیتالی در عرض چند ثانیه باز می‌شوند که این می‌تواند تمام زمانی باشد که برای دسترسی سریع به وسایل خود نیاز دارید.

۲- راحتی

فکر می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد که در موارد اضطراری باید گاوصندوق خود را باز کنید و متوجه شوید که نمی‌توانید کلیدهای خود را پیدا کنید؟ به همین دلیل طرفداران گاوصندوق‌های دیجیتالی از قابلیت‌های بدون کلید این گاوصندوق‌‌ها حمایت می‌کنند.

نیازی نیست در زمان‌های سخت به دنبال کلیدهای خود بگردید. نیازی نیست که دست و پا بزنید تا گاوصندوق خود را باز کنید و یا با گم شدن کلید مواجه شوید! شما فقط نیاز به رمز عبور، اثر انگشت یا کارت RFID دارید.

۳- امنیت از سرقت

برخلاف گاوصندوق‌های مکانیکی، مدل‌های دیجیتالی بسیار عالی هستند زیرا هیچ کلید برای سرقت وجود ندارد. بنابراین ممکن است شخصی کلیدهای شما را هدف قرار دهد تا بتواند از محتوای گاوصندوق شما دزدی کند. گاوصندوق دیجیتالی نیاز به کلید را از بین برده است و حداکثر امنیت را فراهم می‌کند.

۴- آسان برای برنامه ریزی

برنامه ریزی گاوصندوق الکترونیکی آسان است، حتی اگر اهل فن هم نباشید! بیشتر گاوصندوق‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، دارای دفترچه راهنما هستند که به شما دستورالعمل‌های روشنی برای نحوه کار ارائه می‌دهند.

۵-  قابلیت پنالتی

در حالت پنالتی، بوق‌های بلند به طور معمول برای چند دقیقه مشخصی به صدا در می‌آیند. صدای بوق زمانی بلند می‌شود سارق کدی را اشتباه وارد می‌کند. این امر می‌تواند به اندازه کافی برای بسیاری از سارقین ترسناک باشد. در حقیقت، این ویژگی به تنهایی می‌تواند ذهن مصرف کننده را به سمت گاوصندوق‌های الکترونیکی سوق دهد.

همچنین بخوانید:

معایب گاو صندوق دیجیتالی

در اینجا تعدادی از معایب این نوع گاوصندوق‌ها آورده شده‌اند:

۱- سوء عملکرد

از خرابی یک قطعه الکترونیکی در صفحه مدار آن تا خراب شدن اتصال باتری یا سیم سرب، چندین نوع سوء عملکرد می‌تواند در طول زمان در قفل گاوصندوق الکترونیکی شما رخ دهد.

ساخت این قفل‌ها به این معنی است که در صورت بروز رایج‎ترین اشکال سوء عملکرد، ممکن است لازم باشد که قفل شما برای بازسازی تعمیر شود.

۲- کار با باتری

منیع انرژی گاوصندوق دیجیتالی، معمولاً توسط ۲ تا ۴ باتری قلمی تأمین می‌شود. وقتی باتری شما از بین می‌رود، دسترسی غیرممکن می‌شود و شما نیاز به تهیه باتری جدیدی دارید. خوشبختانه برخی از گاوصندوق‌ها دارای صفحه کلید الکترونیکی با بالاترین کیفیت و دارای کلیدهای پشتیبان هستند.

با این کار حتی در صورت از بین رفتن باتری به گاوصندوق خود دسترسی پیدا می‌کنید. بسته به کیفیت گاوصندوق خود، لازم است هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یکبار باتری را تعویض کنید تا گاوصندوق در بهترین عملکرد خود قرار داشته باشد.

۳- فراموشی رمز عبور

فراموش کردن رمز عبور می‌تواند دسترسی به محتویات گاوصندوق حاوی اسناد و اشیای با ارزش را دشوار کند. برخی از تولیدکنندگان، گاوصندوق‌های دیجیتالی خود را به کلیدهای اضافی مجهز می‌کنند.

با این حال، اگر در موقعیتی قرار گرفتید که کد عبور گاوصندوق خود را فراموش کرده یا کلیدها در دسترس نیستند، دسترسی به گاوصندوق امنیتی می‌تواند یک مشکل واقعی باشد.

گاوصندوق مکانیکی چیست؟

هر قفلی که برای کارکرد خود به جریان الکتریکی نیاز نداشته باشد، مکانیکی نامیده می‌شود. این نوع قفل‌ها نزدیک به ۲ قرن است که وجود دارند و از بهترین قفل‌های موجود در بازارهای امروزی هستند.

دو نوع اصلی گاوصندوق مکانیکی وجود دارند که عبارتند از:

۱- گاوصندوق ترکیبی

گاوصندوق‌های ترکیبی اشکال و تنوع زیادی دارند و همچنان قدیمی‌ترین نوع گاوصندوق مکانیکی هستند. این گاوصندوق‌‌ها در طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها ارائه می‌شوند. آن‌ها به طور معمول با استفاده از شماره‌گیر ترکیبی که از قبل برنامه ریزی شده است، برای اجازه دسترسی به کاربر، کار می‌کنند.

برخلاف همتایان دیجیتالی خود  بیشتر این گاوصندوق‌ها به مالک اجازه نمی‌دهند یک ترکیب سفارشی را برنامه ریزی کند. بنابراین شما در اصل باید ترکیب مجموعه کارخانه را به خاطر بسپارید و مطمئن شوید که آن را فراموش نمی‌کنید.

خبر خوب این است که اکثر گاوصندوق‌های ترکیبی، با یک کلید پشتیبان گیری تک یا دوتایی ارائه می‌شوند. اگر قفل ترکیبی شما به هر دلیلی خراب شود، این قابلیت دسترسی به محتوای داخل گاوصندوق را تضمین می‌کند.

۲- گاوصندوق کلیدی

دقیقاً همانطور که از نامش مشخص است، گاوصندوق‌های کلیدی با کلید فیزیکی کار می‌کنند. محبوب‌ترین طول کلید در این نوع گاوصندوق‌ها ۳ اینچ (۷.۵ سانتی‌متر) است. در موارد نادر، ممکن است کلید طولانی‌تر باشد اما نیاز به قفل طویل‌تر نیز دارد.

انوع سیف باکس

مزایای گاوصندوق مکانیکی

بیایید تا به نکات مثبت انتخاب گاوصندوق مکانیکی بپردازیم:

۱- قابلیت اطمینان

قفل‌های ترکیبی و کلیددار از قابل اطمینان‌ترین قفل‌های موجود در بازار هستند. بعد از گذشت بیش از ۱ و نیم قرن از اختراع آنها، این گاوصندوق‌ها می‌توانند سطح حفاظت لازم را برای نگه داشتن اسناد و اشیا قیمتی دیگر به شما ارائه بدهند.

۲- کیفیت

یک گاوصندوق دارای قفل مکانیکی با کیفیت بالا بسته به محیط قرارگیری، دفعات استفاده و صاحب آن، قابلیت ماندگاری چندین دهه را دارد. در مورد گاوصندوق‌های دیجیتالی نمی‌توان همین حرف را زد زیرا سیم‌های الکترونیکی، بُرد مدار و سایر اجزا ساخته نشده‌اند تا برای مدت زمان طولانی دوام داشته باشند. همه می‌دانند که آن‌ها نیاز به نگهداری دارند.

۳- عدم نیاز به باتری

قفل‌های ترکیبی و کلیددار بدون نیاز به باتری کار می‌کنند. بنابراین باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شوند، زیرا نیازی نیست که دائماً باتری‌های خراب را بررسی و تعویض کنید. این امر همچنین از وضعیت قفل شدن درب گاوصندوق به دلیل از بین رفتن باتری جلوگیری می‌کند.

۴- مصونیت از تداخل الکتریکی

ماهیت مکانیکی این نوع قفل‌ها باعث می‌شود که آن‌ها از تکنیک‌های تداخل الکتریکی مانند EMP در امان باشند. بسیاری از دارندگان این نوع از گاو صندوق ‌ها می‌گویند این مورد دلیلی برای استفاده از گاوصندوق مکانیکی است.

معایب گاوصندوق مکانیکی

آیا فکر می‌کنید که گاو صندوق‌های مکانیکی بدون اشکال هستند؟  این نوع گاوصندوق‌ها معایب خاص خود را دارند، بنابراین اجازه دهید فقط جلو برویم و این معایب را بررسی کنیم:

۱- امنیت کمتر

گاوصندوق با قفل مکانیکی، به راحتی قابل انتخاب است. متجاوزان ماهر با استفاده از یک روش دستکاری که از تکنیک‌های شماره گیری برای یافتن تغییرات در خوانش آن استفاده می‌کنند، این قفل‌ها را به راحتی باز خواهند کرد. این روش، بسیاری از گاوصندوق‌های غیر الکترونیکی را در معرض سرقت آسیب پذیر کرده است.

۲- سوءعملکرد

قفل‌های ترکیبی و کلیددار نیز دچار اشکالات مختلفی می‌شوند که می‌توانند دسترسی را غیرممکن و یا حتی موارد ایمنی را آسیب پذیرتر کنند. قفل‌های ترکیبی ممکن است گاه به گاه نیاز به رفع اشکال توسط یک قفل ساز داشته باشند.

۳- شکست قفل کلیدی

در مورد گاوصندوق دارای کلید، ممکن است مجبور شوید در هنگام خرابی قفل با قفل ساز تماس بگیرید، زیرا باز شدن آن‌ها بسیار دشوار است.

کلام آخر

ما موارد مثبت و منفی مختلف گاوصندوق‌های دیجیتالی الکترونیکی و مکانیکی را بیان کردیم. حالا با اطلاعات کافی که دارید می‌توانید در مورد خرید بهترین گاوصندوق، تصمیم درست را بگیرید. به خاطر داشته باشید که مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب کنید زیرا همیشه مزایا و معایبی برای هرکدام از آن‌ها وجود خواهند داشت. اما گاوصندوق دیجیتالی به دلیل امنیت و راحتی بیشتر می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.