اگر پیگیر اخبار تکنولوژی یا به فکر راحت‌تر زندگی کردن با استفاده از تکنولوژی باشید، حتما با اصطلاح هوشمندسازی آشنا هستید. هوشمندسازی در یک تعریف ساده، یعنی استفاده از تکنولوژی برای راحت‌تر کردن زندگی و جلوگیری از هدررفت وقت و انرژی.

مطرح شدن مباحثی درباره اینترنت اشیا (اشیائی که به اینترنت وصل می‌شوند و از راه دور کنترل می‌شوند) مردم را با قابلیت‌ها و مزایای خانه‌های هوشمند آشنا کرده است. محصولات جدید شرکت‌های بزرگی مانند اپل و گوگل و امازون به عنوان دستیار خانه، مردم را قادر می‌سازد تا خانه خود را با دستورهای صوتی و شفاهی کنترل کنند. برای داشتن خانه‌های کاملا هوشمند، راه‌حل‌های متنوعی از «بسیار ساده» تا «حرفه‌ای و بسیار پیچیده» وجود دارد.

هوشمند سازی خانه
هوشمند سازی خانه

سه اصطلاح برای خانه‌های هوشمند

  1. خانه‌ های متصل (connected homes)

خانه‌های متصل ساده‌ترین نوع خانه‌های هوشمند هستند. در این نوع خانه‌ها، وسایل تکنولوژیک نصب می‌شوند و دستگاه‌ها از طریق وای فای یا بلوتوث به همدیگر متصل می‌شوند. مثلا نصب تلویزیون‌های هوشمند و برقراری اتصال آن با لامپ‌ها کافی است تا خانه‌ی شما «متصل» باشد.

  1. خانه‌های هوشمند (smart homes)

خانه‌های هوشمند بر روی بستر و زیرساخت هوشمند بنا شده‌اند. تمام اتاق‌های منزل می‌توانند به سیستم چندرسانه‌ای منزل متصل شوند، نور منزل را کنترل کنند و تنظیمات اتوماتیک برای نور و باز و بسته شدن در و پنجره‌ها را انجام دهند.

  1. خانه‌های خودتنظیم (automatic homes)

خانه‌های خودتنظیم نیز بر اساس اصول اولیه خانه‌های هوشمند ساخته می‌شوند. تمام سیستم‌های نورپردازی، صوتی و گرمایشی و تهویه مطبوع، در پیوستگی با یکدیگر قرار دارند و به طور هماهنگ کار می‌کنند. هر دستگاهی که در خانه وجود دارد، می‌تواند در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهینه شود و با سایر دستگاه‌ها در هماهنگی قرار بگیرد.

با سیستم خودتنظیم گرما، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اتاق‌های منزل شما تنها زمانی گرم می‌شوند که به گرم‌شدن نیاز داشته باشند؛ بنابراین خانه‌هایی با سیستم خودتنظیم انرژی، دوستدار محیط زیست هستند.

راهنمای جامع « چگونه خانه ام را هوشمند کنم ؟ »

درواقع آنچه به عنوان خانه‌های هوشمند امروزه مورد درخواست است، تلفیقی از سه مورد پیش‌گفته است.

سنسورهای هوشمند در خانه هوشمند
سنسورهای هوشمند در خانه هوشمند

پیشنهادهایی برای هوشمندسازی منزل:

۱- تقویت اتصالات وای‌فای در هوشمند سازی منزل

شما به هر طریقی که به دنبال هوشمندسازی منزل خود هستید، باید ابتدا اتصالات وای فای خود را تقویت کنید. در منازل هوشمند، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، تلویزیون، لامپ‌ها و… همه به اتصالات سریع و قوی اینترنت وای فای نیاز دارند تا عملکرد مناسب داشته باشند.

به همین جهت، شما نیاز دارید اتصالات وای فای را در همه جای منزل خود، گسترش دهید. همچنین نیازمند گسترش وای فای به فضای بیرونی حیاط و پارکینگ نیز هستید. شما باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه وای فای شما در جاهایی نصب می‌شود که بهترین سیگنال را دریافت کند. سپس می‌بایست از اتصال میان دستگاه‌ها با وای فای اطمینان حاصل پیدا کنید.

برای هوشمند سازی باشگاه ورزشی به چه تجهیزاتی نیاز دارید ؟

۲- نصب دوربین‌های مدار بسته در خانه هوشمند

در خانه‌های هوشمند، شما سیستم سفارشی مطلوب خود را پیاده‌سازی می‌کنید و به طور دلخواه، ناظر امنیت منزل خود هستید. حفاظت محیطی و نظارت از طریق دوربین مداربسته به شما اطمینان می‌دهد که تمامی فضاهای منزلتان تحت پوشش حفاظت است.

خانه‌های هوشمند، سیستم یکپارچه‌ محافظتی را اجرا می‌کنند؛ بدین ترتیب شما می‌توانید در هنگام بروز خطر، در مناطقی مشخص، چراغ‌هایی را روشن کنید. حتی بازخوردهای صوتی نیز می‌توانند به شما مخابره شوند تا پیش از نزدیک‌شدن مهاجم به ملک شما، خطر را شناسایی کنید.

وقتی صحبت از امنیت و محافظت می‌شود، شما تنها از دست‌برد بقیه به اموالتان در امان نیستید، بلکه از خطراتی مانند آتش‌سوزی نیز محفوظ هستید؛ همچنین ترکیدگی لوله به شما اطلاع داده می‌شود و از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر، جلوگیری به عمل می‌آید.

چک لیست بررسی خانه از لحاظ ضد سرقت بودن و امنیت بالا (مدت زمان انجام تست ۳۵ دقیقه )

در خانه‌های با امنیت بالا، سیستم‌های دوربین مداربسته پیشرفته، تصاویر را با وضوح فوق‌العاده به تلویزیون هوشمند یا تلفن همراه شما مخابره می‌کنند تا نظارت کافی بر محیط داشته باشید.

هوشمند سازی خانه
هوشمند سازی خانه

۳- راه‌اندازی سیستم‌های اتوماتیک در خانه هوشمند

منظور از سیستم‌های اتوماتیک، سیستم‌های پیچیده الکتریکی مانند گرمایش و تهویه مطبوع است که با ساده‌تر شدن تنظیمات‌شان، می‌توان در کمتر مصرف شدن انرژی تلاش کرد.

در خانه‌های هوشمند، خانه و تمام دستگاه‌های موجود در آن یک کل یکپارچه در نظر گرفته می‌شوند که نیازی نیست تمام اجزایش باهم کار کنند. بنابراین تنظیم‌کردن دستگاه‌ها در منزل هوشمند بدین معنی است که هر دستگاه الکتریکی می‌تواند به طور خودکار یا توسط ساکنان در داخل یا خارج منزل کنترل شود.

شما از طریق اتوماتیک کردن سیستم تهویه مطبوع می‌توانید باز و بسته شدن پنجره‌ها یا تغییر رنگ لامپ‌ها را کنترل کنید یا مهم‌تر از آن، در زمانی که خانه نیستید، از اینکه خانه به اندازه کافی گرم یا سرد می‌شود اطمینان حاصل کنید. درواقع هدف ما از تنظیمات اتوماتیک منازل هوشمند، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

۴- نصب سیستم صوتی -تصویری مناسب برای یک خانه هوشمند

یکی از بخش‌های بسیار مهم هوشمندسازی منازل، نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی-تصویری با کیفیت است؛ زیرا در خانه‌های هوشمند، دستورهای صوتی و نظارت بر بخش‌های مختلف خانه از طریق تصاویر، اهمیتی دو چندان دارد.

در خانه‌های هوشمند، بنابراین است که شما از گوش دادن به رادیو در هر نقطه‌ای لذت ببرید و با صدایی بلند، آهنگ موردعلاقه‌تان را زیر دوش آب گوش بدهید. همچنین باید بتوانید بدون از دست دادن کلمه‌ای از مکالمه با خانواده‌تان، با آن‌ها گفتگوی تصویری/ صوتی گرمی داشته باشید.

قبل از خرید قفل دیجیتال این ۷ سوال را از فروشنده در مورد امنیت قفل بپرسید

۵- اجرای نورپردازی هوشمند

نورپردازی منزل، در ایجاد محیطی دلچسب و ایده‌ال موثر است. نورپردازی در منازل هوشمند، تفاوت عمده‌ای با نورپردازی در محیط‌های عادی دارد و آن صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی است.

نورپردازی در منازل هوشمند از طریق تلفن همراه یا صحبت کردن با دستیار صوتی یا تلویزیون هوشمند شما انجام می‌گیرد. شما می‌توانید از داخل حمام، چراغ حیاط را روشن کنید یا به صورت اتوماتیک با ورودتان به اتاق نشیمن، چراغ‌ها روشن شوند.

همچنین شما می‌توانید با تاریک شدن هوا، چراغ‌های حیاط را روشن کنید یا با کنار رفتن پرده، چراغ اتاق مطالعه‌تان را خاموش کنید. همه ‌چیز بستگی به میزان استفاده شما از نور مصنوعی محیط دارد. حتی می‌توانید رنگ لامپ‌ها را برای مهمانی یا جشن تولد، تغییر دهید.

بسیاری از کنترل‌های نورپردازی به سیم‌کشی نیاز دارند و شما باید زیرساخت مناسب را برای این‌گونه امکانات فراهم کنید.

هوشمندسازی نورپردازی منازل، کم‌هزینه‌ترین اقدام شما در زمینه داشتن خانه هوشمند است و حتی می‌توانید بدون انجام دادن سیم‌کشی، لامپ های با قابلیت اتصال به وای فای منزل خود را تهیه کنید و با تلفن همراهتان، تنظبمات شخصی خود را اعمال کنید.

به طور کلی، هوشمندسازی منازل با این ایده انجام می‌شود که شما در هر کجای خانه که باشید، بتوانید به کل خانه و کنترل آن دسترسی داشته باشید و از هیچ چیز، حتی در برق ماندن اتو نگران نباشید؛ زیرا می‌توانید همه چیز را کنترل کنید.

خرید قفل دیجیتال یوکا