سیستم امنیتی منزل مجموعه‌ای از اجزای الکترونیکی و فیزیکی است که برای محافظت از خانه ایجاد شده‌اند. این سیستم فواید بسیاری برای منازل دارد و می‌تواند در کنار حفظ امنیت، راحتی و سهولت در انجام کارهای روزانه را قوت بخشد؛ اما موضوع مهم این است بهترین سیستم امنیتی منزل کدام است؟ برای پاسخ با یوکا همراه باشید.

سیستم امنیتی منزل چگونه کار می‌کنند؟

برای اکثر سیستم‌های امنیتی خانگی، همه اجزا به ایستگاه پایه متصل می‌شوند. در آنجا، دستگاه‌های هوشمند به یک برنامه تلفن همراه وصل می‌شوند که به ما این امکان را می‌دهند تا همه چیز را از راه دور کنترل کنیم.

اکثر سیستم‌ها از بلوتوث یا وای فای برای اتصال به گوشی همراه استفاده می‌کنند. البته در صورت قطع برق، سیستم به‌صورت خودکار به باتری متصل خواهد شد.

درواقع با استفاده از سیستم امنیتی منزل، زمانی که در خانه نیستیم، آن را اصطلاحا مسلح می‌کنیم. هنگام بازگشت به خانه، با وارد کردن اثر انگشت روی قفل اثر انگشتی درب یا وارد کردن کد بر روی قفل دیجیتال صفحه کلید فشار دادن دکمه، سیستم امنیتی را خلع سلاح می‌کنیم.

انواع تجهیزات مربوط به سیستم امنیتی منزل

وقتی سیستم ما خلع سلاح می‌شود، سنسورها خاموش نمی‌شوند؛ اما ضبط خودکار دوربین متوقف خواهد شد. در مقابل، سنسورهای دود و مونوکسید کربن بدون توجه به مسلح بودن یا نبودن سیستم امنیتی ساختمان، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. البته اگر سیستم ما مسلح باشد، حسگرهای حرکتی روشن می‌شوند و دوربین‌های ما شروع به ضبط می‌کنند.

شما می‌توانی برای پخش مستقیم تصاویر از دوربین امنیتی، دریافت اعلان از حسگرهای ساختمان، مکالمه صوتی دو طرفه و سایر قابلیت‌ها، از برنامه تلفن همراه استفاده کنید.

در مقابل سیستم هشدار سنتی، سیستم امنیتی منزل هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهد تا خانه خود را هر کجا که هستیم مشاهده و آن را کنترل کنند. هشدارهای سنتی فقط باعث به‌کار افتادن صدای آژیر در ساختمان می‌شود که البته برای برقراری امنیت در خانه کافی نیست.

انواع تجهیزات مربوط به سیستم امنیتی منزل

غالباً از ابزار زیر برای سیستم امنیت خانگی استفاده می‌شود:

دوربین امنیتی

دوربین‌های امنیتی هوشمند به وای فای متصل می‌شوند و به ما این امکان را می‌دهند که در صورت مشاهده حرکت (افراد یا اجسام)  از راه دور تصاویر را به‌صورت آنلاین ببینیم و اعلان‌های لازم را روی گوشی همراهمان دریافت کنیم.

بسیاری از دوربین‌ها به امکان دید در شب یا سیستم مادون قرمز، فضای ذخیره سازی ابری و موارد دیگر مجهز هستند. این گزینه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا با هر کسی که پشت دوربین قرار دارد، صحبت کنند. بعضی از دوربین‌ها همچنین می‌توانند با ابزارهای هوشمند یکپارچه سازی و مدیریت هوشمند منازل  مانند آمازون الکسا یا دستیار گوگل کار کنند.

سنسور حرکتی

سنسورهای حرکتی از بهترین سیستم‌های امنیتی منازل محسوب می‌شود. این سنسورها اصولا در ورودی اصلی یا راهرو منزل قرار می‌گیرند تا بتوانند حرکت را تشخیص داده و هنگام مسلح شدن سیستم به ما هشدار دهند.

بعضی از انواع سنسورهای حرکتی به حرکت حیوانات خانگی هم حساس هستند. سنسور حرکتی در فضا داخل استفاده می‌شود و برعکس دوربین‌های امنیتی است.

انواع تجهیزات مربوط به سیستم امنیتی منزل

سنسور ورودی

سنسورهای ورودی به سنسورهای تماسی هم معروف هستند که دو قسمت دارند، یکی روی پنجره یا درب و دیگری روی قاب نصب می‌شوند. این سنسورها برای تعیین زمان باز یا بسته شدن یکی از این ورودی‌ها از آهن ربا استفاده می‌کنند.

اگر سنسور تشخیص دهد که یکی از راه‌های ورودی باز شده است، به کاربران هشدار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم سنسورهای ورودی را روی پنجره‌ها یا درب‌های همه اتاق‌های خود قرار دهید. این سنسورها اکثراً با باتری کار می‌کنند و حتی بسیاری از آن‌ها دارای پشتی چسبی برای نصب آسان هستند.

حسگر شکستن شیشه

گاهی اوقات، به جای باز کردن پنجره‌ها به روش قدیمی، متجاوزان برای جلوگیری از تنظیم سنسورهای ورودی، شیشه‌ها را می‌شکنند. با این حال، یک سنسور حسگر نیز صدای شکستن شیشه را تشخیص می‌دهد و از طریق اعلان موبایل به ما هشدار می‌دهد.

آژیرها

آژیرها در سیستم‌های امنیتی خانه وظیفه دور کردن مزاحمان را بر عهده دارد. آژیرها اغلب همزمان با هشدارهای دیگر خاموش می‌شوند و هدف آن‌ها ترساندن مزاحمان یا هشدار به همسایگان ما است.

قفل دیجیتال

شاید مهمترین قسمت از بهترین سیستم امنیتی منزل، قفل الکترونیکی باشد. این قفل‌ها در انواع بیومتریک، صفحه کلید و کارتی در بازار موجود هستند. مکانیسم کار این قفل‌ها به صورت برقی است و همه چیز به شکل خودکار و هوشمند هدایت می‌شود. راحتی در استفاده، امنیت بالا، عدم نیاز به کلید آهنی و امکان اتصال به گوشی همراه از مزایای استفاده از قفل‌های دیجیتال است.

این مقاله را از دست ندهید:

سیستم امنیتی منزل چگونه کار می‌کنند؟

ردیاب‌های دود

ما توصیه می‌کنیم که هر خانه‌ای باید ردیاب دود و مونوکسید کربن داشته باشد. اگر هوای خانه برای تنفس ایمن نباشد، این دستگاه به ما هشدارهای لازم را می‌دهد. این مهم به ویژه در زمان حریق اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت. ردیاب دود به سرعت هشدارهای لازم را ارسال می‌کند تا افراد را از خطر آگاه کنند.

انواع سیستم امنیتی منزل

چند نوع سیستم محافظتی منزل وجود دارند:

  • حرفه‌ای: یک سیستم امنیتی خانه حرفه‌ای می‌تواند به معنای سیستمی با نظارت حرفه‌ای باشد، به این معنا که مجموعه‌ای از وسائل امنیتی و هوشمند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا حداکثر امنیت را ایجاد کرده و نقاط ضعف را به حداقل برسانند. در سیستم امنیتی حرفه‌ای همه دستگاه‌های امنیتی استفاده می‌شود.
  • سیمی: یک سیستم امنیتی سیمی، به سیستم برق موجود در خانه سیم کشی می‌شود.
  • بی‌سیم: یک سیستم امنیتی بی‌سیم فاقد سیم است و با ترکیب باتری، وای فای یا پشتیبان تلفن همراه برای اتصال به اپلیکیشن بستگی دارد. نصب سیستم‌های امنیتی بی‌سیم راحت‌تر از سیستم‌های سیمی است اما نیاز به شارژ یا تعویض باتری دارد.
  • هوشمند: سیستم‌های امنیتی هوشمند به اینترنت متصل هستند، به کاربر اجازه می‌دهند تا تصاویر زنده را از یک برنامه تلفن همراه مشاهده کنند، هنگام خاموش شدن هشدارها اعلان دریافت نمایند و سیستم را به طور کلی را از راه دور کنترل کنند.
  • سنتی: سیستم‌های هشدار سنتی برخلاف سیستم‌های هوشمند به اینترنت متصل نیستند، بنابراین هیچ کنترل از راه دور، نظارت یا اعلانی در آنها وجود ندارد. سیستم سنتی مجهز به آژیر صدا و قفل صفحه کلید هستند.

انواع سیستم امنیتی منزل

قیمت سیستم امنیتی منزل

سیستم‌های امنیتی خانگی گران قیمت هستند! هر دستگاه به تنهایی می‌تواند هزینه زیادی را بر دوش افراد قرار دهد و مجموعه کاملی از اتوماسیون خانگی به به ویژ بودجه کاملی نیاز دارد؛ اما حفظ امنیت به ویژه این روزها که تورم قیمت هرچیزی را افزایش داده است، می‌تواند توجیه پذیر باشد.

به‌خصوص اگر اشیا بسیار با ارزشی در خانه دارید (طلا، پول نقد، وسائل تزئینی گرانبها)، خرید یک سیستم امنیتی کامل می‌تواند به معنای دور کردن حرفه‌ای ترین سارقین باشد!

کلام آخر

بهترین سیستم امنیتی منزل تمام اجزاء را به برنامه تلفن همراه شما متصل می‌کند و به کاربر امکان کنترل از راه دور را می‌دهد. با رواج بیشتر اکوسیستم‌های خانه‌های هوشمند، این ابزار شروع به ادغام با دستیارهای صوتی مانند آمازون الکسا یا دستیار گوگل کرده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند که فقط با صدای خود به سیستم فرمان دهند.

از آنجا که این سیستم‌ها طوری تنظیم شده‌اند که فقط با صدای کاربرد کار می‌کنند، سارقین نمی‌توانند سیستم را خلع سلاح کنند.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و خرید تجهیزات هوشمند امنیتی با مشاورین و کارشناسان ما در نوآوران هوشمند، نماینده رسمی قفل دیجیتال یوکا در ایران، تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم که با بهترین کیفیت و قیمت، خانه‌های خود را به تجهیزات امنیتی هوشمند متصل کنید. علاوه‌براین محصولات ما شامل گارانتی دوساله و پشتیبانی فنی بی‌نظیری هستند که به شما اطمینان خاطر خواهند داد که هرگز تنها نمی‌مانید. با ما در ارتباط باشید.

 

منبع: security.org