فنآوری خانه‌های هوشمند طی چند سال گذشته با جهشی بزرگ، مرزهای پیشرفت را در نوردیده‌اند. در نتیجه، تعداد زیادی از محصولات مختلف همانند قفل هوشمند درب با قابلیت تشخیص چهره ساخته شدند که می‌توانند راحتی و امنیت بیشتری را برای فضاهای شخصی فراهم کنند.

قابلیت تشخیص چهره یکی از نوآوری‌های بی‌مانند سیستم بیومتریک انسان است که در قفل‌های دیجیتال جهت امنیت و راحتی بیشتر تعبیه شده است. قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره باعث می‌شود قفل با چیزی غیر از لبخند زدن باز نشود! با یوکـا همراه باشید.

قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره چیست؟

قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره چیست؟

تا سال ۲۰۱۶، تولیدکنندگان شروع به صحبت در مورد قفل‌های الکترونیکی با تشخیص چهره کردند، زیرا این قابلیت توانسته بود ویژگی‌های منحصربه فردی را در اختیار کاربران قرار دهد. این قفل‌ها از تجزیه و تحلیل پیشرفته برای شناسایی چهره یک فرد استفاده می‌کنند. این فنآوری به گونه‌ای طراحی شده است که به مالکان اجازه می‌دهد، درب خانه یا محل کار خود را تنها با قراردادن چهره در روبروی قفل باز کنند.

قفل با قابلیت تشخیص چهره دارای دوربین دوتایی است که توانایی تشخیص چهره‌ها در مدت زمان ۰.۲ ثانیه را دارد. در کامپیوتر قفل، شما می‌توانید تا ۱۰۰ چهره مختلف را ثبت کنید و توانایی آنها را برای کنترل مکانیسم قفل کردن قفل درب مدیریت کنید. همچنین تکنولوژی مادون قرمز تضمین می‌کند که قفل درب هوشمند حتی در شرایطی که محیط کاملاً تاریک است نیز کار می‌کند.

یکی از دلایلی که قفل درب با تشخیص چهره نسبت به سایر روش‌های بیومتریک ترجیح داده می‌شود، به این دلیل است که نیازی به تماس با قفل ندارد. این باعث می‌شود استفاده از آن آسان، راحت و بهداشتی باشد.

تصور کنید که دستان‌تان پر از وسائل مختلف است و می‌خواهید با استفاده از قفل درب اثرانگشتی منزل را باز کنید، یقیناً قادر به انجام این کار نیستید. ولی با قفل تشخیص چهره می‌توانید در کسری از ثانیه و تنها با جلو آوردن چهره، وارد محیط شوید.

نحوه کار قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره چگونه است؟

نحوه کار قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره چگونه است؟

همه انسان‌ها برای شناسایی چهره یک فرد به دنبال ویژگی‌های صورت او می‌روند! این ویژگی‌ها می‌توانند به حالت چشم‌ها، بینی، دهان، چانه، پیشانی و اجزای دیگر صورت مرتبط باشند. این نحوه شناسایی، عملکرد یک سیستم تشخیص چهره است، اما در مقیاسی بزرگ و با الگوریتم‌های پیچیده‌تر!

این قفل دیجیتال با مشاهده چهره، شروع به بررسی داده‌ها می‌کند. همچنین این داده‌ها قابل ذخیره و دسترسی هستند. با این حال، نحوه کار این قفل‌ها به صورت مرحله‌ای در پایین شرح داده شده است:

مرحله ۱: تصویری از چهره شما از طریق یک عکس یا فیلم گرفته می‌شود. ممکن است چهره شما به تنهایی یا در یک جمع ظاهر شود. ممکن است تصویر شما نشان دهد که مستقیم به جلو یا تقریباً کمی با فاصله به دوربین نگاه می‌کنید.

مرحله ۲: نرم افزار تشخیص چهره، هندسه صورت شما را می‌خواند. عوامل اصلی شامل فاصله بین چشمان و فاصله از پیشانی تا چانه است. سپس این نرم افزار علائم چهره را شناسایی می‌کند (معمولاً ۶۸ مورد از نقاط چهره را شناسایی می‌کند) و نتیجه آن به وجود آمدن یک امضا از چهره شما است.

مرحله ۳: امضای چهره با استفاده از یک فرمول ریاضی و اتصال به بانک اطلاعات (در داخل کامپیوتر قفل) در قفل ذخیره می‌شود. تعداد ذخیره می‌تواند بسته به نوع برند به مقدار زیادی انجام گیرد، به طوری که برای شرکت‌ها با تعداد کارکنان بالا می‌تواند یک مزیت عالی باشد.

مرحله ۴: سپس برای هر بار ورود به داخل فضا، قفل تصویر چهره شما با امضایی که در حافظه خود ذخیره کرده است، تطبیق می‌دهد. اگر ویژگی‌های چهره شما و امضا یکی باشد، اجازه دسترسی به شما داده خواهد شد.

نکات مهم در خرید قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره

نکات مهم در خرید قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره

فنآوری تشخیص چهره به اشکال مختلفی در بازار ارائه می‌شوند. بنابراین، هنگامی که شما می‌خواهید یک قفل الکترونیکی با قابلیت تشخیص چهره را خریداری کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید:

شناسایی و دقت بالا

دقت یک جنبه اساسی برای خرید این نوع قفل‌ها است، زیرا چهره افراد ممکن است در طول زمان دچار تغییرات شود (پیر شدن یا عمل جراحی). در این امتداد، برخی از سؤالات کلیدی برای پرسش هنگام مقایسه گزینه‌های مختلف از قفل‌های موجود در بازار عبارتند از:

  • نرم‌افزار قفل چقدر دقیق است؟
  • آیا تمام خصوصیات چهره را به خوبی تشخیص می‌دهد؟
  • آیا قفل می‌تواند ماسک، عکس و یا هر شکل از چهره فرد را تشخیص دهد؟ اگر فردی غریبه با عکسی از چهره مالک خانه روبروی قفل حاضر شود، قفل می‌تواند تفاوت عکس با چهره واقعی را تشخیص دهد؟

همچنین بخوانید:

ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها

تهدید بالقوه سرقت داده‌های بیومتریک موضوع حساسی است. بنابراین اطمینان از ایمن بودن هرگونه اطلاعات ذخیره شده ضروری است و داده‌ها باید به گونه‌ای ذخیره شوند که در صورت بروز نقض جهت اهداف مخرب قابل استفاده نباشند!

روش‌های بی‌شماری برای محافظت از داده‌های بیومتریک برای قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره وجود دارند، اما قبل از آن برخی از سؤالاتی که در این زمینه می‌تواند مورد پرسش قرار گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاعات در چه قالبی ذخیره می‌شوند؟
  • چه کسی می‌تواند به داده‌ها دسترسی پیدا کند؟
  • اطلاعات از کجا پردازش می‌شوند؟

به عنوان مثال برای قفل الکترونیکی برند یوکا، اطمینان وجود دارد که نرم‌افزار هیچ گونه چهره‌ای را به صورت تصویر ذخیره نمی‌کند. در عوض، تصاویر به صورت یک کد منحصربه فرد تبدیل می‌شوند که برای بازسازی تصویر اصلی، سارقین نمی‌توانند از این کدها استفاده کنند. تمام داده‌ها بر روی سرورهای شخصی ذخیره و پردازش می‌شوند، به این معنا که شما کنترل کاملی بر اطلاعات خود دارید.

نکته: از یک پایگاه داده مبتنی بر ابر (Cloud) می‌توان برای ذخیره چهره‌ها و ورود و خروج افراد جهت امنیت بیشتر استفاده کرد.

قفل دیجیتال با قابلیت تشخیص چهره

سهولت در ادغام

هنگام انتخاب نوع قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره می‌توانید ویژگی ادغام قفل با دیگر وسائل الکترونیکی را مورد بررسی قرار دهید، برای این منظور بهتر است پرسش‌های زیر را پاسخ دهید:

  • از کدام سیستم عامل پشتیبانی می‌شود؟ (ویندوز، لینوکس، اندروید و آی‌اواس)
  • آیا قفل قابل اتصال به سیستم امنیتی خانه یا محل کار است؟ (برای مثال، دوربین‌های امنیتی)
  • برای ادغام قفل با دیگر وسائل به چه مهارت‌هایی نیاز خواهد بود؟

نکته: یک دستیار صوتی را می‌توان به قفل درب هوشمند به عنوان راهی برای بهبود تجربه کاربری به قفل هوشمند اضافه کرد.

کلام آخر

این قفل هوشمند به افراد کمک می‌کند تا زندگی راحت‌تر و ایمن‌تری را تجربه کنند. قفل های هوشمند کنترل و نظارت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند، برای مثال اگر درب جلو خانه خود را به یک قفل هوشمند مجهز کنید، می‌توانید:

  • وقتی دستان شما پُر است می‌توانید به‌راحتی به داخل فضا دسترسی داشته باشید.
  • می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن گوشی همراه، باز یا بسته بودن درب را کنترل کنید.
  • در مدت زمان مشخصی به دوستان، خانواده یا کارمندان، دسترسی مجزا بدهید.

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای ورود و خروج وجود دارند که یکی از بهترین گزینه‌های ممکن، قفل درب هوشمند با قابلیت تشخیص چهره است. از این رو، برای خرید بهترین قفل‌های بیومتریک بازار، بهتر است به سراغ انتخاب قفل‌های دیجیتال یوکا بروید.

تماس با کارشناسان یوکا