فقط با خیره شدن در چند ثانیه بر روی اسکنر روی قفل بیومتریک، درب فضای داخلی شما به راحتی باز می‌شود. فنآوری تشخیص هویت با عنبیه چشم یا اسکن عنبیه چشم در آینده نزدیک می‌تواند جایگزین همیشگی قفل‌های مکانیکی شوند.

در حال حاضر در فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی که شناسایی سریع و قابل اعتماد از اهمیت حیاتی برخوردار است، قفل بیومتریک تشخیص چشم استفاده می‌شود. حتی نسبت به اثرانگشت یا کف دست، اسکن عنبیه دقیق‌ترین شکل بیومتریک (بررسی هویت براساس اندازه گیری‌های پیچیده بدن) است.

اما بیایید درباره این نوع قفل الکترونیکی بیشتر بحث کنیم؛ با یوکـا همراه باشید.

چرا تشخیص هویت با عنبیه چشم؟

چرا تشخیص هویت با عنبیه چشم در قفل هوشمند؟

امنیت هرگز مهم‌تر از امروز نبوده است! اکثر کارشناسان یقین دارند که بیومتریک، پاسخ اصلی همه پرسش‌های امنیتی است. به جای اینکه دسترسی به داخل فضا را از طریق قفل‌های مکانیکی و کلیدها محدود کنیم، می‌توانیم با اندازه گیری الگوی منحصر به فرد بدن انسان‌ها، میزان امنیت منزل یا محیط کار خود بالا ببریم.

اگر در مورد آن فکر کنید، یک عکس گذرنامه معمولی نمونه‌ای از مفهوم بیومتریک است. هنگامی که مرزبانان به چهره شما نگاه می‌کنند و آن را با عکس گذرنامه‌تان مقایسه می‌کنند، کاری که انجام می‌دهند مقایسه بصری دو تصویر است.

آیا فرم بینی در عکس‌ها متفاوت هستند؟ آیا چشم‌ها از هم فاصله دارند؟ این قبیل پرسش‌‍‌ها نوعی تشخیص بیومتریک هستند. مشکلی که وجود دارد این است که چهره همه ما همیشه در حال تغییر است و حتی تعداد زیادی از مردم بسیار شبیه به هم هستند.

اثر انگشت یک شکل قابل اطمینان‌تر از بیومتریک است، اما حتی آنها نیز آسیب‌پذیر هستند، بیماری‌ها و صدمات و همچنین ساییدگی و سوختگی می‌توانند الگوی اثر انگشت ما را تغییر دهند. در این میان، تشخیص هویت با عنبیه چشم روش بسیار مطمئن‌تری برای شناسایی افراد است؛ به سادگی گرفتن یک تصویر سریع از چشمان شما!

همچنین بخوانید:

چه چیزی قفل دیجیتال با امکان تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم را کاربردی کرده است؟

چه چیزی قفل دیجیتال با امکان تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم را کاربردی کرده است؟

عنبیه حلقه رنگی عضلانی است که مردمک چشم را مانند کرکره دوربین باز کرده و می‌بندد. الگوی رنگی عنبیه ما هنگامی که در رحم مادر هستیم، به طور کامل شکل نمی‌گیرد، بلکه تا حدود دو سالگی به شکل کامل خود تبدیل می‌شود. عنبیه از رنگدانه‌ای به نام ملانین حاصل می‌شود، ملانین بیشتر به شما چشم‌های قهوه‌ای‌تر می‌بخشد و کمتر چشمان آبی ایجاد می‌کند.

اگرچه ما در مورد افراد با «چشمان آبی»، «چشمان سبز»، «چشمان قهوه‌ای» یا هر رنگ دیگری صحبت می‌کنیم، اما در حقیقت رنگ و الگوی چشم افراد بسیار پیچیده و کاملاً بی‌نظیر است. به این معنا که الگوهای دو چشم یک فرد کاملاً متفاوت از یکدیگر است. حتی دوقلوهای ژنتیکی الگوهای عنبیه مختلفی دارند.

همین ویژگی خاص بودن عنبیه چشم، باعث شده است تا در قفل‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین چطور می‌توان به داخل محیط دسترسی داشت، وقتی الگوی عنبیه چشم هر انسان متفاوت از دیگری است؟

این به معنای ایمن‌سازی حداکثری فضای داخلی است. حتی این قفل به ساده‌تر کردن امور نیز کمک کرده است، شما تنها کافی است چند ثانیه کوتاه، چشم خود را جلوی اسکنر قرار دهید، کامپیوترِ قفل بعد از تطبیق دادن تصویر عنبیه چشم شما با تصویر از پیش ذخیره شده، امکان و یا عدم امکان دسترسی به داخل را صادر می‌کند.

نحوه کار قفل هوشمند با امکان تشخیص هویت با عنبیه چشم چگونه است؟

نحوه کار قفل هوشمند با امکان تشخیص هویت با عنبیه چشم چگونه است؟

ثبت و تأیید، هر دو شامل عکس گرفتن از عنبیه چشم و استخراج ویژگی‌های اصلی آن است. در اینجا شرح ساده‎‌ای از روند اسکن آورده شده است:

۱- یک دوربین چشم فرد را اسکن کرده و تصویری دیجیتالی از آن تولید می‌‎کند.

۲- نرم افزار پردازش تصویر، سعی در جدا کردن عنبیه با کشیدن دو دایره دارد، یکی در مرز داخلی آن (بین مردمک و عنبیه) و دیگری در حاشیه بیرونی آن (معروف به لیمبوس، بین عنبیه و سفیدی و پوسته بیرونی).

مرز درونی نسبتاً آسان است، زیرا معمولاً دایره‌ای با تغییر ناگهانی است که در آن مردمک چشم جای خود را به عنبیه می‌دهد. فرآیندی کاملاً مشابه برای یافتن مرز بیرونی استفاده می‌شود، اگرچه این امکان را برای احتمال مسدود شدن پلک‌های بخشی از عنبیه فراهم می‌کند.

۳- مختصات قطبی (دایره‌های متحدالمرکز و خطوط شعاعی از مبدأ آنها) سپس به تصویر اضافه می‌شوند تا مناطق برای تجزیه و تحلیلِ جداگانه تعریف شوند، به طوری که ویژگی‌های اصلی عنبیه را می‌توان با دقت در فضای دو بعدی قرار داد و مقایسه کرد. این سیستم با هوشمندی، امکان ایجاد تغییر در عنبیه را در هنگام باز شدن و بسته شدن مردمک چشم در شرایط مختلف نور را فراهم می‌کند.

۴- سپس الگوی مناطق روشن و تاریک در عنبیه با استفاده از فیلترهایی به صورت دیجیتالی تبدیل می‌‎شود. (اگر میزان روشنایی در یک منطقه معین، بیش از مقدار مشخص شده باشد، فیلترها ممکن است یک عدد را ثبت کنند، در غیر این صورت آنها صفر را ثبت می‌کنند). بنابراین، چشم تقریباً همان کد را ایجاد خواهد کرد، حال مردمک در حالت باز باشد یا بسته!

همچنین بخوانید:

فواید و معایب قفل الکترونیکی با امکان تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم

فواید و معایب قفل الکترونیکی با امکان تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم

بزرگ‌ترین مزیت اسکن عنبیه دقت و قابلیت اطمینان آن است؛ تخمین زده می‌شود که حداقل ده برابر دقیق‌تر از اثر انگشت باشد. در حالی که اثر انگشت به طور مداوم در معرض آسیب قرار دارد، عنبیه به طور طبیعی توسط قرنیه محافظت می‌شود (پوشش جلوی شفاف چشم) و به نظر می‌رسد که الگوی آن برای چند دهه قابل اطمینان و بدون تغییر باقی می‌‎ماند.

برخلاف اسکنرهای اثر انگشت که به تماس مستقیم نیاز دارند و باید بدون نقص نگهداری شوند، اسکن عنبیه را می‌توان با اطمینان کامل نسبت به مسائل بهداشتی و با فاصله‌ای از چشم استفاده کرد.

عیب اصلی در تشخیص هویت با عنبیه چشم شامل هزینه اولیه بالای آن است، و این واقعیت که هنوز هم یک فنآوری نسبتاً کم استفاده است. اگرچه اسکن عنبیه با افراد در هر سنی کار می‌کند، اما به ویژه در مورد کودکان بسیار خردسال (۱ تا ۴ ساله) دقیق‌تر از بزرگسالان است.

حریم خصوصی و امنیت نیز موضوعی نگران‌کننده است. حامیان فنآوری بیومتریک ادعا می‌کنند که این کار به طور خودکار دسترسی به رایانه و دستگاه خودپرداز را از فنآوری‌های سنتی بسیار آسیب‌پذیر مانند رمزهای ساده و پین کدها امن‌تر می‌کند. جدیدترین سیستم‌های اسکن عنبیه سعی در این موضوع دارند که با تشخیص حرکات چشم یا مشاهده چگونگی تغییر چشمان فرد در شرایط مختلف نوری، امنیت این قفل‌های افزایش دهند.

همچنین مسئله هک شدن و نقض داده‌ها نیز وجود دارد که در صورت بیومتریک بودن اطلاعات سرقت شده به طور بالقوه مسئله‌ای جدی‌تر هستند. اگر اطلاعات اسکن عنبیه چشم شما به سرقت برود، پس از آن، می‌توان برای دسترسی به هر سیستم دیگری باز از این اطاعات استفاده کرد؟ احتمالاً در مورد آن چه کاری می‌‎توان انجام داد؟

شما نمی‌توانید عنبیه چشم خود را به صورتی تغییر دهید که می‌توانستید کلیدهای خانه یا کلمه عبور رایانه خود را تغییر دهید. از طرف دیگر، به یاد داشته باشید که سیستم‌های بیومتریک عموماً اطلاعات بیومتریک خام را ذخیره نمی‌کنند.

به عنوان مثال، اسکن‌های عنبیه از الگوی رمزگذاری شده‌ای استفاده می‌کنند که از عنبیه شما می‌گیرند، و نه خودِ عنبیه را! حتی اگر اطلاعات در این مورد سرقت شود، می‌توانید یک کد عنبیه متفاوت برای یک نفر تولید کنید که این معادل تغییر قفل درب منزل و محیط کار بعد از سرقت خواهد بود.

کلام آخر

به طور خلاصه، تشخیص هویت با عنبیه چشم به دلیل دقت و امنیت بالا و برای اثربخشی طولانی مدت و نسبتاً آسان برای استفاده، می‌تواند جهان آینده را تغییر دهد. 

اگر به فکر تغیر قفل درب خانه یا محل کار خود هستید، می‌توانید سراغی از بهترین قفل هوشمند بازار یعنی یوکا بگیرید. کیفیت بالای ساخت، استفاده از انواع تکنولوژی‌های مختلف، شرایط گارانتی عالی و بسیاری از خدمات دیگر، باعث شده است قفل‌های هوشمند یوکا انتخاب نخست همه افراد باشند.

خرید قفل دیجیتال یوکا