چه ویژگی‌هایی بر قیمت قفل هوشمند مؤثر هستند؟ از آنجایی که فروش این قفل‌ها رو به افزایش است و مردم به خوبی پی به فواید آن‌ها برده‌اند، می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک، همه افراد از این قفل استفاده کنند. خواه برای درب ورودی خانه باشد، خواه برای فضاهای اداری، قفل‌های هوشمند انتخاب بسیاری کاربردی هستند؛ با یوکا همراه باشید.

چرا قفل هوشمند؟

بارها برای‌تان این اتفاق افتاده است که بعد از ترک خانه، به قفل بودن درب شک کنید و نگران شوید که آیا درب را قفل کرده‌اید یا نه! در این شرایط دچار نگرانی می‌شوید، زیرا ممکن فرد ناشناسی وارد خانه شود. در این شرایط به دنبال راهی برای نظارت بر قفل درب خود از راه دور و یا به اصطلاح «قابلیت ریموت» هستید. خوشبختانه قفل‌های هوشمند درب خانه بسیاری در بازار موجود هستند تا مشکل شما به کلی حل کنند.

فنآوری هوشمند در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. کنترل همه چیز در محیط داخل به نوعی با فنآوری هوشمند امکان پذیر و آسان است. قفل درب منزل نیز از این قاعده خارج نیست؛ این قفل‌ها از تکنولوژی بیومتریک (تشخیص از طریق اثر انگشت، عنبیه چشم یا کف دست)، کلید کارتی و رمز عبور استفاده می‌کنند.

در حقیقت، کاربر می‌تواند به طور کاملاً هوشمند و سیستماتیک، بر قفل درب ورودی منزل یا محل کار خود نظارت داشته باشد. همچنین، وظیفه این قفل‌ تنها حفظ امنیت وسائل داخل فضا نیست، بلکه آنها آرامش خاطر افراد را فراهم می‌کنند. قفل‌های هوشمند به شما کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری بر همه چیز داشته باشید و بتوانید در نهایت راحتی، امنیت فضای داخلی خود را حفظ کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت قفل هوشمند

عوامل مؤثر بر قیمت قفل هوشمند

در زیر به برخی از مهمترین عوامل در قیمت قفل هوشمند اشاره می‌کنیم:

۱- متریال ساخت قفل

مواد به کار رفته در بدنه قفل فاکتور مهمی در قیمت قفل هوشمند است. مسلماً هر چه موادِ گران‌تری در تولید این قفل استفاده شود، قیمت نیز بالاتر خواهد رفت. به طور عمده چهار نوع متریال مس، فولاد ضد زنگ، آلیاژ روی و آلیاژ آلومینیوم در بدنه قفل هوشمند در بازار استفاده می‌شوند.

مس، فولاد ضد زنگ، آلیاژ روی و آلیاژ آلومینیوم به ترتیب بیشترین قیمت را دارند. مس گران است و از این رو هزینه ساخت آن نیز زیاد است. فولاد ضد زنگ از آلیاژ روی گران‌تر است و به دلیل قالب گیری دشوار، هزینه ساخت آن نیز بالاتر از آلیاژ روی است.قالب‌ گیری آلیاژ روی راحت است و استحکام آن نیز مناسب می‌باشد.

مقاومت آلیاژ روی به اندازه فولاد ضد زنگ است، ولی قیمت و هزینه ساخت آن کمتر از فولاد ضد زنگ است. قیمت آلیاژ آلومینیوم کمتر از سایر مواد است و اکسیداسیون آن نیز آسان نیست. اما تنها عیب آلومینیوم این است که در اثر ضربه تغییر شکل می‌دهد و سختی آن به اندازه آلیاژ روی نیست.

۲- متریال زبانه قفل

شاید تعجب کنید! اما متریال زبانه نیز بر قیمت قفل هوشمند مؤثر است. در حال حاضر، پنج نوع ماده مس، فولاد ضد زنگ، پودر آهن و آلیاژ روی در ساخت زبانه استفاده می‌شوند. مس، فولاد ضد زنگ و پودر آهن که بیشتر در زبانه استفاده می‌شود، دوام بیشتری دارد. عمر آلیاژ روی بسیار کمتر از سایر متریال است. بنابراین می‌توان گفت که روی از متریال‌های دیگر ارزان‌تر است.

عوامل مؤثر بر قیمت قفل هوشمند

۳- متریال سیلندر قفل

دو نوع ماده مس و فولاد ضد زنگ در سیلندر قفل هوشمند استفاده می‌شود. در باز و بسته کردن قفل، سیلندر کشیده می‌شود و می‌چرخد. بنابراین آلیاژ روی، آلیاژ آلومینیوم و پلاستیک برای مواد سیلندر مناسب نیستند. باز و بسته کردن مکرر قفل، باعث خرابی سیلندر می‌شود. پس چرا از آهن استفاده نمی‌شود؟ زیرا آهن به راحتی دچار زنگ زدگی می‌شود و عملکرد باز و بسته کردن قفل را دشوار می‌کند.

۴- حسگر اثر انگشت

سه نوع حسگر اعم از حسگر اثر انگشت خازنی، حسگر اثر انگشت نوری و حسگر اثر انگشت نیمه هادی وجود دارند. حسگر اثر انگشت نوری و حسگر اثر انگشت نیمه هادی ایده‌آل ترین سنسورهای تشخیص اثر انگشت هستند. قیمت حسگر اثر انگشت نیمه هادی حدود سه برابر حسگر اثر انگشت نوری است. قیمت حسگر اثر انگشت نوری نه زیاد است و نه کم! و سنسور اثر انگشت خازنی، ارزان‌ترین نوا از انواع قفل اثر انگشتی است. در حال حاضر، حسگر اثر انگشت نوری پرطرفدار از محصولات دیگر است.

۶- داشتن قابلیت‌های بیشتر

اضافه شدن هرگونه قابلیت جدید به قفل باعث افزایش قیمت قفل هوشمند می‌شود. برای مثال، قابلیت کار با تلفن همراه و یا اتصال به وای فای (Wi-Fi) بر قیمت مؤثر هستند. حتی اگر قفل دارای چند دسترسی مجزا باشد، مثلاً هم قابلیت اثرانگشت و رمز عبور را داشته باشد، یقیناً قیمت بیشتری دارد. درواقع، فنآوری ساخت پیچیده‌تر و قابلیت‌های بیشتر، همگی بر قیمت قفل دیجیتال تأثیر می‌گذارند.

عوامل مؤثر بر قیمت قفل هوشمند

۷- دسترسی از راه دور

برای انجام این کار، اتصال به اینترنت لازم است. در این صورت، در هر نقطه از جهان می‌توان همه چیز را با تلفن همراه کنترل کرد. با این گزینه، کاربر در هر زمان می‌تواند از باز و بسته شدن درب اطمینان حاصل کند و یا اگر درب خانه یا محل کار خود نبسته باشد، با تلفن همراه می‌تواند این مشکل را برطرف کند. از آنجا که این عملکرد هزینه‌های زیادی را برای توسعه محصول و نگهداری از آن صرف می‌کند، بنابراین بر قیمت نیز مؤثر هستند.

۸- طراحی ظاهری لوکس

طراحی قفل هوشمند اگر لوکس و ارگونومیک باشد، قیمت بالایی خواهد داشت. زیبایی و جذابیت ظاهری قفل تأثیر مستقیم در فروشنده دارد. امروزه، افراد سخت به دنبال محصولاتی هستند که دارای ظاهر لوکس باشد تا نمای درب ورودی خانه یا محل کار خود را زینت بخشند. این مهم به ویژه در زمان فروش ملک می‌تواند در خریدار تأثیر بلقوه بگذارد.

همچنین بخوانید:

۹- استفاده از پوشش کشویی

پوشش کشویی به نیاز و خواسته فرد بستگی دارد. به طور معمول، قیمت قفل هوشمند با پوشش کشویی بالاتر از مدل بدون پوشش کشویی است، زیرا به مواد و فرآیندهای ساخت بیشتری نیاز دارد. پوشش کشویی یک لایه اضافه برای تقویت بدنه قفل است که برای مقاومت در برابر ضربه و نفوذ تعبیه می‌شود.

کلام آخر

به علاوه موارد بالا، کشور سازنده، روش‌های باز کردن درب، طراحی ظاهری و سیستم‌های امنیتی به کار رفته در ساخت قفل نیز بر قیمت نهایی تأثیر دارند. به طور کلی، استفاده از این قفل یک سرمایه گذاری بلند مدت است، زیرا شما می‌توانید در عین حال که از فضای داخل خود محافظت می‌کنید، راحتی و آسایش را نیز در آغوش بگیرید.

اگر به دنبال خرید قفل الکترونیکی هوشمند برای خانه یا محل کار خود هستید، محصولات برند یوکـا را در اولویت خود قرار دهید. کلیه قفل‌های هوشمند یوکا دارای آخرین تکنولوژی ساخت و گارانتی خدمات مشتری هستند.