تا به امروز، روش‌های بسیاری برای افزایش ایمنی فضای داخلی خانه‌ها، ادارات و.. ایجاد شده است، اما هیچ‌کدام به اندازه قفل هوشمند نتوانسته‌اند سهولت در استفاده را به‌همراه امنیت بالا برای کاربران فراهم کنند. اگر به دنبال خرید قفل هوشمند هستیدی که بتواند به راحتی از راه دور درب ورودی خانه یا محل کار خود را کنترل کنید، پس باید بدانید که دقیقاً به دنبال چه محصولی هستید.

جای تعجب نیست که قفل‌های هوشمند دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های پیشرفته و در عین حال مفید هستند. بنابراین، اگر به فکر خرید قفل هوشمند هستید و می‌خواهید قفل مناسب فضای داخلی خود را انتخاب کنید، راهنمای ما را از دست ندهید و با یوکـا همراه باشید.

قفل هوشمند چیست؟

 قفل هوشمند

آیا تابه‌حال پیش آمده است که به مسافرت بروید و شک کنید که درب را قفل کرده‌اید یا نه؟ و یا اینکه در رختخواب خود باشید، اما ناگهان از خواب بیدار شوید و از خودتان بپرسید که آیا درب را قفل کرده‌اید؟ آیا تاکنون کلید خود را گم کرده‌اید و مجبور به تهیه کلید جایگزین بوده‌اید؟

شاید ممکن است بارها این موارد را تجربه کرده باشید، همه این‌ها سناریوهایی هستند که نه تنها هزینه هنگفتی بر روی دوش‌تان می‌اندازند، بلکه باعث می‌شوند همیشه نگران کلید و یا اطمینان از قفل بودن درب خانه خود باشید.

امروزه فناوری جدید به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم کنترل بیشتری بر دسترسی به محیط داخلی خود داشته باشیم. با خرید قفل هوشمند دیگر نیازی به وجود کلید فیزیکی نیست.

این قفل در بیشتر موارد به صورت دیجیتال (الکترونیک) کار می‌کند. درواقع در این محصولات کلید فیزیکی آخرین روش دسترسی شما به‌حساب می‌آید و شما از طریق صفحه کلید لمسی یا سنسورهای بیومتریک مانند اثرانگشت و یا تشخیص از طریق عنبیه چشم یا کف دست می‌توانید به محیط داخل دسترسی داشته باشید.

تکنولوژی ساخت این قفل‌ها به قدری افزایش پیدا کرده است که شما به راحتی می‌توانید از طریق گوشی همراه و اتصال به اینترنت (وای‌فای) اقدام به باز کردن و یا بستن قفل درب منزل یا محیط کار خود کنید.

مثلا آیا این تجربه را داشته‌اید که برای  صرف شام از خانه خارج شوید و به قفل بودن درب خانه خود شک کنید؟ در این زمان می‌توانید با موبایل، وضعیت درب منزل خود را کنترل و نظارت کنید.

خرید قفل هوشمند و تجهیز محیط‌های اداری و تجاری به این محصول، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید ورود و خروج‌ کارمندان را ردیابی کنید و برای فضای مختلف شرکت، به افراد دسترسی مجزا دهید.

راهنمای خرید قفل هوشمند

خرید قفل هوشمند

قبل از خرید قفل هوشمند، باید نکات مهمی را درنظر بگیرید. درواقع این نکات به شما کمک می‌کنند که انتخاب و خرید بهتری داشته باشید:

۱. نوع قفل مورد نیاز خود را انتخاب کنید

مهمترین عاملی که باید قبل از خرید قفل هوشمند مدنظر قرار دهید، بررسی نوع قفل است. درواقع از نوع دسترسی قفل صحبت می‌کنیم. شما می‌توانید انواع قفل بیومتریک را انتخاب کنید که بالاترین امنیت و راحتی را فراهم می‌کنند، ولی در عین حال قیمت بیشتری هم دارند. یا می‌توانید به خرید قفل کلید فشاری و یا صفحه لمسی رمزدار فکر کنید که با رمز عبور یا پین کد کار می‌کنند.

مورد دیگر «قفل کارتی» است، با اینکه این قفل بیشتر در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی برای محیط‌های مسکونی و اداری هم بسیار کاربردی هستند.

۲. کیفیت بدنه و ظاهر قفل را بررسی کنید

یکی دیگر از موارد مهم قابل توجه، بررسی میزان کیفیت و دوام بدنه قفل است. قفل باید از بهترین متریال ساخته شده باشد تا در برابر ضربه، حرارت، آب، سرما و فشار مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

همچنین ظاهر قفل هم به زیباتر کردن درب ورودی و ایجاد احساس خوشایند نسبت به نمای کلی خانه کمک می‌کند. این مسئله برای افرادی که قصد فروش خانه خود را دارند بسیار مهم است. تغییر قفل قدیمی خانه به قفل هوشمند، می‌تواند تأثیر مثبتی بر ذهن خریدار بگذارد.

۳. قفل با بلوتوث کار می‌کند یا وای‌فای؟

هر دو ویژگی واقعاً مهم هستند و عملیات دسترسی به قفل را آسان‌تر خواهند کرد. به همین دلیل باید قبل از خرید قفل هوشمند به آن توجه کافی داشته باشید.

گزینه‌های بسیاری در بازار وجود دارند که اتصال بلوتوث و WiFi را به‌طور همزمان ارائه می‌دهند. بلوتوث تنها محدودیت فاصله دارد، ولی با اتصال وای‌فای به همراه گوشی هوشمند می‌توانید از دورترین منطقه در جهان، وضعیت درب خانه را بررسی کنید (در صورتی که اینترنت خانه هم روشن باشد).

۴. در خرید قفل هوشمند داشتن اپلیکشن موبایل بسیار مهم است

اتصال به گوشی همراه کاربران یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های قفل هوشمند محسوب می‌شود. دراین وضعیت تمام عملیات از طریق یک برنامه موبایل انجام خواهد شد.

به عبارت دیگر، برنامه موبایل کلید دسترسی شما به فضای داخلی و کنترل درب ورودی است. به همین دلیل قبل از هرچیزی باید دقت کنید که آیا برند مورد نظر قفل،  اپلیکیشن موبایل مخصوص هم ارائه می‌دهد یا نه؛ سپس به رابطه کاربری برنامه نگاهی بیندازید و میزان راحتی در استفاده از آن را بررسی کنید.

خرید قفل هوشمند دیجیتالی

۵. نحوه ادغام با دستگاه‌های هوشمند را چک کنید

یکپارچگی آسان و اتصال دستگاه‌های مختلف با یکدیگر، جنبه‌ای بسیار مهم برای ساخت «خانه هوشمند» است.

مثلا می‌توانید زمان ورود به خانه کاری کنید که چراغ‌ها به طور خودکار روشن شوند و یا موسیقی مورد علاقه شما پخش شود. یا اصلاً زمان آتش‌سوزی، درب خانه به طور اتوماتیک باز شود تا نفرات به سرعت از خانه خارج شوند.

همچنین می‌توان قفل هوشمند را به سیستم‌های نظارت تصویری، دوربینی، آلارم و موارد دیگر متصل کرد. به همین دلیل قبل از خرید قفل هوشمند حتما به این عامل توجه کنید.

۶. قفل باید دارای سیستم هشدار دهنده باشد

این ویژگی در تضمین امنیت خانه شما نقشی اساسی بازی می‌کند. قفل‌های هوشمندی که به سیستم هشدار مجهز هستند، از طریق برنامه تلفن همراه هشدارها و اعلان‌هایی را به کاربران ارسال می‌کنند تا در مورد استفاده مشکوک از قفل به شما اطلاع رسانی شود.

همچنین، سیستم هشدار کارآمد این محصولات به شما امکان می‌دهد تا با سیستم امنیتی منزل و محیط کاری خود هماهنگ شوید. سیستم هشدار حتی می‌تواند به صورت آلارم (صدا) هم باشد، به این معنا که اگر تلاشی از طرف افراد ناشناس برای ورود ناخواسته به فضای داخلی وجود داشته باشد، صدای زنگ در محیط خانه شنیده می‌شود.

۷. نصب و راه‌اندازی آسان را در نظر بگیرید

شرایط نصب و راه‌اندازی را در زمان خرید قفل هوشمند بررسی کنید و ببینید آیا خودتان می‌توانید دست به کار شویدیا نه. به‌طور کلی، نصب قفل‌های هوشمند بسیار آسان و سریع است؛ به‌صورتی‌که راه‌اندازی آن تقریباً حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

با این حال اگر به هر دلیلی نصب این قفل برای‌تان دشوار بود، از فروشگاه محل خرید خود بخواهید تا نصب قفل را برای شما انجام دهند.

۸. شرایط گارانتی و اعتبار فروشگاه محل خرید را بررسی کنید

قفل‌های هوشمند باید گارانتی معتبر و خدمات مشتری مناسب ارائه دهند. گارانتی باید شامل بدنه و فناوری‌های مختلف تعبیه شده در قفل باشد. به فروشگاه محل خرید خودهم فکر کنید و میزان رضایت مشتریان و سابقه فروشگاه را مورد بررسی قرار دهید.

ببینید آیا فروشگاه مورد نظر شما خدمات بازگشت کالا ارائه می‌کند یا از پشتیبانی و مشتری‌مداری خوبی برخوردار است یا نه. همچنین دقت کنید که چه نوع محصولاتی را تحت چه برندی به فروش می‌رسانند.

راهنمای خرید قفل هوشمند

سؤالات متداول در خرید قفل هوشمند

آیا با قطع برق، قفل از کار خواهد افتاد؟

خیر. قفل‌های الکترونیک به دلیل تجهیز به باتری، حتی با قطع برق هم به کار خود ادامه می‌دهند. با این حال به‌دنبال مدلی باشید که  قابلیت دوگانه داشته باشد (کلیدخور بودن).

آیا قفل به سیم نیاز دارد؟

قفل‌های هوشمند درصورت کار با باتری باتری به سیم‌کشی نیاز نخواهند داشت. گزینه‌های بی‌سیم به دلیل سهولت در نصب و نگهداری بسیار محبوب هستند. ولی ضروری است در زمان مشخص به تعویض باتری اقدام کنید.

اگر باتری تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟

همه قفل‌های هوشمند دارای چراغ اتمام باتری هستند. زمانی که ظرفیت باتری در حال اتمام است چراغ آنها روشن می‌شود. این چراغ هشدارهای لازم را به کاربر می‌دهد؛ پس ضروری است با مشاهده آن سریعاً اقدام به تعویض باتری کنید.

کلام آخر

خرید قفل هوشمند و تجهیز منزل به آن، نه‌تنها می‌تواند فضای داخلی را ایمن‌تر کند، بلکه می‌تواند راحتی بیشتری را در اختیارتان قرار دهد چون این محصولات امکان مدیریت از طریق گوشی همراه را به کاربران ارائه می‌دهند. اغلب این قفل‌ها دارای قابلیت دوگانه هم هستند.

مثلا قفل‌های دیجیتال برند یوکا هم هوشمند هستند و هم کلیدخور! به این معنا که هم می‌توانید از شرایط بدون کلید فیزیکی (قفل هوشمند) و یا با کلید فیزیکی (قفل سنتی) نیز بهره ببرید. با این حال، قبل از پا گذاشتن در در فروشگاه جهت خرید قفل هوشمند، اول نیازهای خود اعم از نوع کاربری (مسکونی، تجاری یا اداری) و بعد مقدار بودجه‌تان را بررسی کنید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا طرح سوالات خود در زمینه قفل هوشمند با کارشناسان ما در نوآوران هوشمند، نمایندگی رسمی برند یوکا، تماس بگیرید. دوستان ما در این مرکز با افتخار پاسخگوی تمام سوالات شما خواهند بود.

خرید قفل هوشمند بوکا