این روزها احتمالا زیاد واژه قفل دیجیتال، قفل الکترونیک، قفل هوشمند یا دستگیره دیجیتال را شنیده‌اید و با کارایی آن آشنا هستید. اما قفل دیجیتال چه مراحلی را پشت سر گذاشته است تا به یکی از متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین گجت‌های هوشمند خانگی تبدیل شود؟

برای دریافت جواب این سوال، در این نوشته با ما همراه باشید.

قفل الکترونیک چیست؟

قبل از آشنایی با تاریخچه قفل دیجیتال، بد نیست که کمی بیشتر از این قفل بدانیم. قفل دیجیتال یا الکترونیک در ساده‌ترین تعریف به معنای قفل دربی است که با جریان الکتریکی کار می‌کند.

این ابزار امنیتی می‌تواند به‌صورت مجموعه‌ای امنیتی یا به‌صورت مستقل عرضه شود. قفل دیجیتال بسته به نوع و مدل، امکانات متنوعی از قبیل مدیریت هوشمند، ادغام با سیستم خانه هوشمند و تنوع در دسترسی به کاربران ارائه می‌دهد.

سادگی کنترل، تنوع دسترسی، امنیت بالا و زیبایی از مهم‌ترین خصوصیات مثبت قفل هوشمند محسوب می‌شود.

قفل‌های دیجیتال با استفاده از باطری دیجیتال کار می‌کنند و شما هر هشت تا ده ماه نیاز خواهید داشت که منبع تغذیه آن را تعویض کنید.

آشنایی با تاریخچه قفل دیجیتال

تاریخچه قفل دیجیتال؛ توسعه قفل‌ها در گذر زمان

درمیان تمام انواع فناوری که این روزها دوروبرمان را احاطه کرده‌اند، کمترین توجه به قفل‌ها اختصاص دارد. درصورتی‌که قفل، اولین و مهم‌ترین خط دفاعی و امنیتی ما دربرابر سارقین محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه قفل دیجیتال یا درصورت کلی قفل بیندازیم، قفل‌ها هزاران سال قدمت دارند. اما در مقاطعی از تاریخ جهش و نقاط پیشرفتی را تجربه کردند که آن‌ها را به شکل کنونی رسانده است.

قدمت قفل به حدود شش هزار سال قبل می‌رسد. تمدن بین‌النهرین اولین تمدنی است که از این ابزار استفاده کرد. ساخت قفل قدمی مهم برای انسان‌ها دوره باستان بود چون به آن‌ها اطمینان می‌داد که بدون حضور فیزیکی در محل، از ابزارهایشان مراقبت کنند.

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین بقایای سیستم قفل و کلید را در عراق امروزی کشف کردند که حدس می‌زنند مربوط به ۴هزار سال قبل و پادشاهی آشور باشد. نکته قابل توجه این است که این قفل به‌صورت عجیبی به قفل و کلید امروزی شبیه است و ساختار مشابهی با آن دارد.

مصریان باستان، توانستند طراحی مخترعین تمدن بین‌النهرین را توسعه دهند و بااضافه کردن گزینه‌های امنیتی بیشتر، آن را به وسیله‌ای محبوب تبدیل کنند.

از این برهه زمانی، استفاده از قفل و کلید در سیستم معماری باستان رواج پیدا کرد و به ابزاری محبوب در ساختمان‌سازی تبدیل شد.

این ساختار طی قرن‌ها پایدار بوده است و از مصر به یونان و روم گسترش پیدا کرد. جالب است بدانید که در روم، استفاده از کلید به‌عنوان گردنبند، نوعی نمایش دارایی محسوب می‌شد. این کار به آن معنا بود که فرد آنقدر دارایی دارد که به قفل و کلید نیاز داشته باشد.

تاریخچه قفل دیجیتال چیست

نقطه عطف تاریخچه قفل دیجیتال ؛ عصر کلیدهای فلزی

انگلیسی‌ها اولین کسانی بودند که توانستند ماده اولیه قفل‌های خانگی را از چوب به فلز ارتقا دهند. درواقع این نسل از کلیدها، اجداد نزدیک قفل‌های امروزی محسوب می‌شوند و نقش مهمی در تاریخچه قفل دیجیتال دارند.

دراین دوره، تاکید زیادی روی زیبایی کلید قفل‌ها وجود داشت. بسیاری از متمولین در انگلستان به صنعت‌گران ماهر پول می‌دادند تا برایشان قفل و کلید زیبا بسازند.

جوزف براما در ۱۷۸۴ قفلی پیشرفته با امنیت بالا ساخت که حتی هنوز هم در لندن به‌فروش می‌رسد. سازوکار این کلید امنیت بسیار بالایی نسبت به طراحی آن روزها داشت و جزو سیستم‌های پیشرفته محسوب می‌شد.

این مقاله را از دست ندهید:

عصر مدرن تاریخچه قفل دیجیتال و قفل‌های Yale

سال ۱۸۴۳ در ایالات متحده انقلابی در صنعت قفل و کلید به‌وقوع پیوست که یکی دیگر از نقاط عطف تاریخچه قفل دیجیتال محسوب می‌شود. لینوس ییل پدر، قفلی طراحی کرد که امروزه تحت عنوان قفل ییل می‌شناسیم. این قفل مدل توسعه یافته قفل‌های چوبی ساده مصریان بود و برای باز شدن آن از کلیدهای شیاردار استفاده می‌شد.  احتمالا اگر نگاهی به درب‌های ساختمانتان بیندازید، نمونه‌ای از این قفل و کلید را پیدا خواهید کرد.

یک‌ونیم قرن پس از آن، طراحان تلاش کردند تا طرح ییل را بهبود و امنیت آن را ارتقا دهند.

تاریخچه قفل دیجیتال ییل

شلاژ و ورود به عصر قفل دیجیتال

اما مدتی بعد از ساخت قفل ییل، این تفکر به‌وجود آمد که چرا قفل‌ها نتوانند کاری جز باز کردن درب انجام دهند؟ همین مسئله باعث شد تا طراحی به‌نام والتر شلاژ در سال ۱۹۰۹ قفلی اختراع کند که می‌توانست چراغ‌ها را هم روشن و خاموش کند. درواقع این نسل از قفل‌ها اجداد امروزی قفل الکترونیک محسوب می‌شوند و نقش مهمی در تاریخچه قفل دیجیتال دارند.

شلاژ، شرکتی تاسیس کرد که همین حالا هم جزو بزرگترین تولیدکنندگان قفل در جهان محسوب می‌شود. ایده او مبنی براینکه قفل می‌تواند کاری جز باز کردن درب انجام دهد، جرقه اولیه عصر دیجیتال در صنعت قفل‌سازی را زد.

قفل دیجیتال از کجا آمد؟ تاریخچه قفل دیجیتال

اما سوال این است که سروکله قفل الکترونیک از کجا پیدا شد؟ اولین نسل از قفل‌های کارتی که دسترسی با کارت و بدون کلید را به کاربران ارائه می‌داد، در سال ۱۹۷۶ اختراع و در یکی از هتل‌های آتلانتا در ایالات متحده نصب شد.

درواقع می‌توان سال ۱۹۷۶ را اولین نقطه در موجودیت قفل‌های الکترونیک دانست.

این مقاله را از دست ندهید:

دهه نود میلادی، دهه توسعه و بهبود قفل‌های دیجیتال است. پیشرفت فناوری‌های میکروالکتریک و توسعه فناوری ارتباطات منجر به گسترش استفاده از قفل دیجیتال در کشورهای ایالات متحده، ایتالیا، آلمان، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، تایوان، هنگ‌کنک و چین شد.

در این مقطع زمانی، قفل دیجیتال بیشتر از هرچیزی در هتل‌ها به کار گرفته و استفاده می‌شد. قفل‌های کارتی، گزینه‌ای مناسب برای افزایش امنیت در هتل‌ها محسوب می‌شدند و استفاده از کارت به‌جای کلید، سطح کیفی خدمات هتل را به‌صورت چشمگیری ارتقا داد.

البته در همین مقطع زمانی، استفاده از دسترسی رمز برای باز کردن قفل درب توسعه پیدا کرده بود، اما به دلیل قیمت بالای این فناوری، استفاده از آن بسیار محدود بود و حتی قفل‌های کارتی هم در اماکن معدودی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این روزها اما ساختار قفل‌های دیجیتال بسیار پیشرفته و به‌روز هستند. قفل دیجتال از فناوری پیشرفته‌ای مانند استفاده از حسگر اثرانگشت برای باز شدن درب استفاده می‌کنند که به شما امکان می‌دهند بدون کمترین حرکتی، درب را باز کنید.

حتی قدمی از آن جلوتر، اسکنرهای عنبیه هستند که تنها با نگاه کردن به درب، باز خواهند شد.

تاریخچه قفل دیجیتال و آینده آن

آینده قفل دیجیتال

ییل و شلاژ، دو پیشگام طراحی قفل‌های مدرن و دو شخصیت تاثیرگذار در تاریخچه قفل دیجیتال و هوشمند هستند که شرکت‌های منسوب به آنها روزبه‌روز مدل‌های جدید با قابلیت‌های پیشرفته تولید می‌کنند. این دو تولیدکننده با همکاری استارتاپ‌های دانش‌بنیان در تلاش هستند تا دنیایی بدون کلید بسازند.

امروزه قفل‌های دیجیتال با قابلیت ادغام با سیستم اتوماسیون خانه هوشمند به شما امکان می‌دهند تنها با اعمال تنظیمات روی گوشی همراه هوشمندتان، حتی از راه دور هم نظارت و دسترسی داشته باشید.

طراحان درحال کار روی قفل‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند به محض باز کردن درب، بخشی از گجت‌های خانگی و لوازم الکترونیک به‌صورت اتوماتیک فعال شوند.

فرض کنید به خانه می‌رسید. به‌محض اینکه قفل غیرفعال شد، سیستم گرمایش یا سرمایش خانگی روشن می‌شود، تلویزیون باز خواهد شد و تا شما لباستان را عوض کنید، قهوه‌سازتان قهوه موردعلاقه شما را آماده کرده است.

بخشی از آینده قفل دیجیتال به افزایش سطح امنیت و پیچیده‌تر شدن پروتکل‌های امنیتی اختصاص دارد. درعین‌حال کار با قفل‌های هوشمند هرروز ساده‌تر از قبل می‌شوند و هر کسی با هر سطحی از توانایی و سواد دیجیتال قادر خواهد بود با آن کار کند.

نظر شما چیست؟ به‌نظر شما ما آخرین نسلی هستیم که  قفل‌های کلیددار را می‌بینیم؟ آیا فکر می‌کنید قفل‌های هوشمند بالاخره در نسل ما جای قفل‌های مکانیکی را خواهند گرفت؟

خرید قفل دیجیتال یوکا