برای بسیاری از افراد، تمام دستگیره‌های درب کمابیش یکسان هستند! اکثر مردم از این امر آگاه نیستند که بین مکانیسم کارکرد انواع دستگیره درب اختلافات فاحشی وجود دارد.

این تفاوت‌ها روی عملکرد دستگیره‌ها و بر نوع نیازهای افراد تأثیر می‌گذارد. بدین معنا که هر فضای مورد نظر می‌تواند برحسب میزان امنیت، راحتی و فنآوری، از یک دستگیره درب مشخص استفاده کند. اما این مهم نیاز به شناخت دقیق انواع دستگیره درب دارد، چیزی که ما در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد؛ با قفل دیجیتال یوکا همراه باشید.

انواع دستگیره درب

در زیر یک به یک انواع دستگیره‌های درب را معرفی می‌کنیم:

دستگیره درب چرخشی

دستگیره درب چرخشی

دستگیره‌های چرخشی یک نسخه متداول از انواع دستگیره درب ورودی کلیدخور است که طراحی و عملکردی سنتی دارد. آن‌ها یک چفت دارند که هنگام چرخاندن دستگیره، باز می‌شوند. همچنین قفل دستگیره مانع از باز شدن قفل از بیرون می‌شود.

قسمت داخلی دستگیره نیز دارای یک قابلیت چرخش برای قفل و باز کردن درب است. برخی از مدل‌های این دستگیره، در داخل خود دارای قفل دکمه‌ای برای استفاده آسان هستند که هنگام چرخاندن، دکمه داخلی از کار می‌افتند. این دستگیره امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای درب‌های داخلی منازل و محیط‌ های کاری به کار گرفته می‌شود.

دستیگره درب اهرمی

دستیگره درب اهرمی

نوع درب اهرمی، پراستفاده‌ترین نوع دستگیره در تمام جهان است. آن‌ها نیازی به حرکت، گرفتن و پیچاندن دستگیره‌ها ندارند. فشار دادن اهرم به پایین، قفل را باز می‌کند. همانند بیشتر دستگیره‌ها، قفل کردن مانع باز شدن درب می‌شود.

این دستگیره را می‌توان هم از داخل و هم از خارج توسط کلید قفل یا باز کرد. اهرمهای درب به صورت چپ یا راست طراحی می‌شوند. اگر لولا در سمت چپ است، به دنبال یک اهرم چپ باشید. اگر لولا در سمت راست باشد، به یک مدل با اهرم در سمت راست نیاز دارید. برای تعیین نیاز افراد، مهم است که به نوع درب و موقعیت فضای داخلی خود نگاه کنید.

دستگیره چفت کلیدخور

یکی دیگر از انواع دستگیره درب، قفل‌های چفت کلیدخور هستند. این قفل‌ها در هنگام ترکیب شدن با یک دستگیره درب اهرمی، میزان امنیت درب را دو برابر می‌کند. این نوه دستگیره خود به تنهایی به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • چفت کلیدخور تک سیلندر: برای باز کردن قفل از خارج به کلید نیاز است، اما می‌توان قفل را با یک دکمه کوچک یا انگشت شست در داخل باز کرد. طراحی این دستگیره به شما امکان می‌دهد در صورت موارد اضطراری، بتوانید درب را باز کنید و سریع‌تر از خانه خارج شوید، زیرا لازم نیست در جستجوی کلید باشید.
  • چفت کلیدخور دو سیلندر: برای باز کردن قفل از بیرون و داخل به کلید نیاز است. آنها امنیت را بهبود می‌بخشند، حتی بیشتر از نوع تک سیلندر! اگر از این نوع دستگره استفاده می‌کنید، برای دسترسی آسان در مواقع اضطراری، یک کلید را در یک مکان مشخص نگه دارید.

دستگیره درب الکترونیکی

دستگیره درب الکترونیکی

دستگیره درب الکترونیکی (دیجیتال) امنیت و راحتی بیشتر را نسبت به دیگر دستگیره‌ها فراهم می‌آورد. به جای اینکه به یک کلید برای کارکرد تکیه کنید، می‌توانید از یک صفحه کلید عددی، صفحه لمسی یا سیستم  قفل بیومتریک (قفل اثر انگشت، قفل هوشمند با قابلیت تشخیص چهره، عنبیه چشم، کشف دست و موارد دیگر) استفاده کنید.

اکثر مدل‌ها شامل کلیدهای مجازی برای تهیه نسخه پشتیبان هستند و بسیاری از آن‌ها قفل شدن خودکار و بدون لمس را بعد از مدت زمان مشخص ارائه می‌دهند. به دنبال قفل‌هایی باشید که به شما امکان ایجاد کدهای دسترسی موقت را می‌دهند که می‌توانید برای میهمانان خود استفاده کنید.

قفل‌های الکترونیکی که به عنوان یکی دیگر از انواع دستگیره درب شناخته می‌شوند، اگر با سیستم اتوماسیون منزل یکپارچه می‌شوند، راحتی و کارآیی بیشتری به شما می‌دهند. به طور کلی، ویژگی‌های قفل دیجیتال عبارتنداز:

  • درب‌ها به طور خودکار قفل می‌شوند.
  • قفل دیجیتال قابلیت استفاده از راه دور توسط تلفن همراه یا رایانه را دارد.
  • وقتی شخصی وارد خانه شما شد، اعلان های متنی یا صوتی دریافت خواهید کرد.
  • عملکرد چراغ‌ها، وسایل گرمایشی و سرمایشی و سیستم‌های صوتی را می‌توان کنترل کرد.
  • وقتی قفل ورود اجباری تشخیص می‌دهد، هشدارهای لازم به صاحب خانه داده می‌شود.
  • امکان هَک کردن و باز کرد قفل‌های الکترونیکی نزدیک به صفر است (بستگی به نوع مارک قفل نیز دارد).

قفل مکانیکی یا دیجیتال، کدام یک را انتخاب کنیم؟

قفل مکانیکی یا دیجیتال، کدام یک را انتخاب کنیم؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک گزینه از انواع دستگیره درب، نیازهای شما را برطرف می‌کنند، ضروری است برخی نکته‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • چند بار در روز دستگیره و قفل باز می‌شود؟ اگر شما یا شخصی در خانواده خود دارید که از کلیدها به وفور استفاده می‌کنند یا در محیط کاری شما، افراد به طور مکرر در فضاهای مختلف عبور و مرور می‌کنند. بنابراین استفاده از کلید فیزیکی می‌تواند کاری دشوار و خسته کننده باشد، از این رو، قفل دیجیتال می‌تواند بهترین انتخاب ممکن است.
  • چند بار نیاز به دسترسی به داخل محیط دارید؟ برخی از قفل‌های الکترونیکی و هوشمند به شما امکان می‌دهند کدهای دسترسی موقت را برای میهمانان و افرادی که به طور موقت وارد فضا می‌شوند را تهیه کنند. به این ترتیب، دیگر نیازی به پنهان کردن یک کلید یدکی در خارج از خانه نخواهید بود، که سارقین احتمالی غالباً ممکن است به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • الزامات طراحی و ظاهری درب خانه یا محیط کار شما چگونه است؟ در صورتی که ظاهری لوکس و مدرن را ترجیح می‌دهید، قفل‌های دیجیتال باز هم انتخابی بهتر هستند.
  • آیا به یک دنبال ایجاد یک اتوماسیون خانگی یا اداری هستید؟ قفل‌های هوشمند را می‌توان از طریق یک برنامه تلفن هوشمند کنترل کرد و با دیگر وسائل داخل محیط، آن‌ها را ادغام کرد.
  • بودجه شما چقدر است؟ گرچه ممکن است قیمت‌ها از یک برند تا برند دیگر متفاوت باشد، اما دستگیره‌های کلیدخور، هزینه کمتری نسبت به قفل‌های الکترونیکی دارند.

کلام آخر

انواع دستگیره درب را در بالا معرفی کردیم؛ هر کدام از آن‌ها سبک جسورانه و کاربردی را به درب ورودی اضافه می‌کنند. برخی دارای دستگیره بوده و کلید خور هستند، و برخی دیگر به صورت هوشمند عمل می‌کنند. در هر صورت، باید سعی کنید نخست نیازهای و خواسته‌های محیطی خود را کشف کنید، سپس در بازار به دنبال خرید قفل مناسب بروید.

اگر به دنبال خرید بهترین دستگیره هوشمند بازار هستید، بهتر است به سراغ محصولات برند یوکا بروید. از کیفیت و تنوع محصولات گرفته تا گارانتی خدمات مشتری فوق‌العاده، برند یوکا می‌تواند همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

تماس با کارشناسان یوکا