راه‌های افزایش امنیت خانه های هوشمند چیست؟ اینترنت اشیا با ایجاد ارتباط میان دستگاه‌های هوشمندی که استفاده می‌کنیم، زندگی ما را به‌صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. اولین ریموت تلویزیون در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. اما اکنون، هر دستگاهی، از تلویزیون گرفته تا سیستم‌های گرمایشی، قفل درها و روشنایی، می‌تواند از طریق اینترنت به مرکز کنترل متمرکز متصل شود و امکان مدیریت خانه را به شما ارائه دهد.

خانه هوشمند می‌تواند زندگی شما را آسان و لذت‌بخش‌تر کند. اما نمی‌توانیم از خطرات بالقوه‌ای که اینترنت اشیا برای امنیت خانه ایجاد می‌کند چشم‌پوشی کنیم. اما نگران نباشید. در این مقاله با شما از افزایش امنیت خانه های هوشمند و راهکارهای مفید آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

این مقاله را از دست ندهید:

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

خانه‌های هوشمند از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند و به تبلت، گوشی همراه یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند تا امکان کنترل از راه دور را برای کاربران فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها ممکن است به کوچکی قهوه ساز یا به بزرگی کل سیستم گرمایشی شما باشند.

آنچه آن‌ها را از ریموت تلویزیون سنتی‌تان متمایز می‌کند،  اتصال از طریق اینترنت است که می‌تواند در بستر شبکه خانگی شما انجام شود.

این دستگاه‌ها برخلاف ریموت تلویزیون، می‌توانند اطلاعات مربوط به استفاده، عادت‌ها و تنظیمات ترجیحی شما را، چه در دستگاه و چه در شبکه، جمع آوری و ذخیره کنند.

همه این داده‌ها، خانه هوشمند شما را به نقطه خطر احتمالی برای حفظ حریم خصوصی تبدیل می‌کند و هر دستگاهی که به شبکه اضافه می‌کنید، نگرانی جدیدی درباره حریم خصوصی شما ایجاد خواهد کرد.

اجازه بدهید که قبل از بررسی راه‌های افزایش امنیت خانه های هوشمند نگاهی دقیق‌تر به انواع تهدیدات امنیتی اینترنت اشیا بیندازیم.

راهکار افزایش امنیت خانه های هوشمند

خطرات و تهدیدهای امنیتی خانه هوشمند

امکان وجود باگ امنیتی در دستگاه هوشمند

یکی از انواع تهدیداتی که خانه‌های هوشمند در معرض آن قرار دارند، امکان ایجاد اختلال در امنیت دستگاه‌های هوشمند است. درواقع ممکن است دستگاه‌ها به‌تنهایی دچار خلا امنیتی باشند.

بعضی از دستگاه‌های خانگی اینترنت اشیا بدون تست اولیه امنیتی به بازار عرضه می‌شوند و شاید امنیت آن‌ها به اندازه کافی رعایت نشده باشد.

این مقاله را از دست ندهید:

مبهم بودن سیاست حریم خصوصی

کتابچه راهنما یکی از چیزهایی است که بسیاری از کاربران هیچ‌وقت مطالعه نمی‌کنند. بااین‌حال خواندن کتابچه راهنمای گجت‌های هوشمند قدم اول در افزایش امنیت خانه های هوشمند است؛ چون شما باید به‌صورت صریح و واضح بدانید که درصورت خرید گجت مدنظر، تا چه اندازه حریم خصوصی شما در معرض خطر قرار دارد.

یکی از باگ‌های امنیتی خانه هوشمند این است که در بعضی از موارد سازندگان گجت‌ها در دفترچه راهنمای کاربر مسائل مربوط به حریم خصوصی را به‌صورت واضح و مشخص بیان نمی‌کنند و اطلاعات کافی در اختیار شما قرار نمی‌دهند تا از امنیت دستگاه مطمئن شوید.

به عنوان مثال، مانیتورهای کودک و دوربین‌های امنیتی هک شده اند و به مجرمان امکان دیدن داخل خانه را می‌دهند. در حقیقت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا، دیگر نباید به این فکر کنید که اگر هک شدید، چه اتفاقی خواهد افتاد و این در چه زمانی اتفاق می‌افتد.

روش های افزایش امنیت خانه های هوشمند

امن نبودن شبکه خانگی

یکی دیگر از تهدیدات بالقوه خانه هوشمند ایمن نبود شبکه خانگی است. برای افزایش امنیت خانه های هوشمند نیاز دارید که از امن بودن شبکه خانگی خود اطمینان حاصل کنید.

به‌صورت بالقوه این خطر وجود دارد که شبکه خانگی شما ایمن نباشد و هر داده ای که در آن شبکه نگهداری می‌شود، برای متجاوزین قابل دسترسی باشد.

مجرمین می‌توانند الگوی استفاده شما را برای دستگاه‌های مختلف ردیابی کند، مثلاً وقتی از خانه دور هستید. اگر شبکه خانگی شما از طریق حساب اصلی اینترنت تان کنترل شود، فقط داده‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا نیستند که می‌توانند در معرض خطر باشند؛ بلکه هرگونه آسیب پذیری می‌تواند اطلاعات خصوصی شما، از جمله ایمیل‌ها، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی حساب‌های بانکی تان را به خطر بیندازد.

این مقاله را از دست ندهید:

بسیاری از کاربران، سیستم هوشمند خود را از طریق تلفن همراهشان کنترل می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که پایگاه داده ای بسیار ارزشمندی برای هر کسی که می‌خواهد زندگی شما را هک کند، ایجاد شود.

اگر تلفن شما هک شود، به سرقت برود یا شخصی بتواند اتصال شما را شنود کند، خطر بسیار زیادی برای خانه شما ایجاد خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که امنیت شبکه خانگی شما توسط یک دستگاه آسیب پذیر اینترنت اشیا به خطر نیفتاده است. اگر می‌خواهید از مزایای یک خانه هوشمند بهره مند شوید، باید مطمئن شده که ابتدا مسائل بالقوه امنیتی را برطرف می‌کنید.

راه های افزایش امنیت خانه های هوشمند

مزایای امنیتی خانه هوشمند

اگرچه خانه هوشمند دارای چالش‌های امنیتی خاصی است، اما همچنین می‌تواند فرصت‌هایی برای امنیت شما ایجاد کند. در حالی که هدف بیشتر دستگاه‌ها تسهیل زندگی شما است، برخی از آن‌ها همچنین می‌توانند امنیت و محافظت از خانه هوشمند را فراهم کنند.

مثلا داشتن سیستم قفل از راه دور می‌تواند به شما این اطمینان را ببخشد که هج‌وقت نیازی به کپی کردن کلیدها یا گذاشتن کلید اضافی در زیر درب ندارید.

این مزیت می‌تواند به شما کمک کند تا دسترسی را برای افراد موردنیاز، از اعضای خانواده تا کارگران سرویس‌های خدماتی مانند نظافتچی‌های خانگی یا خانه نشین‌ها نیز مدیریت شود.

بررسی قفل شدن درب‌ها و پنجره‌ها درصورت عدم نیاز به بازرسی بدنی آسان تر می‌شود و می‌توانید به سادگی از دستگاه کنترل خود سوال کنید.

این مقاله را از دست ندهید:

افزایش امنیت خانه های هوشمند با مدیریت هوشمند

درعین خطرات بالقوه و پتانسیل هک، مدیریت از راه دور می‌تواند خود عاملی برای افزایش امنیت خانه های هوشمند باشد. خانه هوشمند به شما کمک می‌کند که وقتی در خانه نیستید، با روشن و خاموش کردن از راه دور چراغ‌ها، امنیت را افزایش دهید. این استراژی می‌تواند به افراد خارجی این احساس را بدهد که شما در خانه هستید، حتی وقتی که برای تعطیلات آخر هفته دور بوده یا تا دیروقت کار می‌کنید.

دسترسی از راه دور به دوربین‌های امنیتی، می‌تواند شما را قادر به شناسایی موارد احتمالی مانند بسته‌هایی که در آستانه درب منزل یا دروازه‌هایی که باز مانده اند، می‌کند. با این حال، این مزایا را فقط درصورت دستیابی به امنیت شبکه خانگی هوشمند خود و اطمینان از هک شدن آن نخواهید داشت.

آینده خانه‌های هوشمند اینترنت اشیا

محصولات جدید همیشه در حال پیشرفت و بهبود هستند تا قدرت اینترنت را به ابزارها و سیستم‌های خانگی برسانند. تا پایان سال ۲۰۲۱ ، ۲۵ میلیارد دستگاه هوشمند اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله لامپ‌های هوشمند، مانیتور کیفیت هوا، زنگ درب‌ها، ماشین لباسشویی‌ها و یخچال‌ها.

خانه‌های هوشمند توانایی کنترل بی نظیری را ایجاد خواهند کرد، اما این شما هستید که به امنیت خانه هوشمند خود نیز کمک می‌کنید.

افزایش امنیت خانه های هوشمند شده

هوشمندسازی ساختمان

اگر شما هم از علاقه‌مندان به خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان هستید و دوست دارید تجربه زندگی هوشمند داشته باشید، می‌توانید با مشاورین ما در نوآوران هوشمند تماس برقرار کنید. ما تلاش می‌کنیم تا با ارائه مشورت و راهنمایی، شما را به سمت تجهیز خانه‌های خود به سیستم هوشمند سوق دهیم. با ما در ارتباط باشید.

افزایش امنیت خانه های هوشمند