استفاده از قفل هوشمند در دوران مدرن بسیار رایج شده‌است، زیرا مزایای بیشتری در مقایسه با قفل‌های سنتی از خود ارائه می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، قفل‌های هوشمند به برق نیاز دارند و بیشتر آن‌ها از سلول‌های باتری تامین می‌شوند. اما آیا همه قفل‌های هوشمند برای کار نیاز به باتری دارند؟ پس ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید.

بله در حال حاضر همه قفل‌های هوشمند فقط از باتری‌هایی استفاده می‌کنند که بسته به قفل می‌توانند چندین ماه دوام بیاورند. باتری‌های قفل هوشمند شما چراغ‌های LED ، تراشه‌های بی سیم و موتور قفل و باز کردن درب شما را تغذیه می‌کنند.

انواع باتری‌های قفل دیجیتال

باتری‌های قفل هوشمند دارای دو نوع هستند: باتری‌های لیتیومی ‌و باتری‌های قلیایی  (AA). با این وجود، تفاوت‌هایی بین دو باتری وجود دارند که هر نوع مزایا و معایب خاص خود را به همراه خواهند داشت.

۱- باتری‌های قلیایی

باتری قلیایی یک باتری سلولی خشک است که دارای یک پایان مثبت (zinc anode) و یک انتهای منفی (cathode) است. باتری‌های قلیایی محبوبیت بیشتری نسبت به انواع دیگر باتری‌ها داشته و در لوازم خانگی از جمله قفل‌های هوشمند کاربرد دارند.

باتری‌های قفل هوشمند قلیایی اغلب ارزان تر از نمونه‌های لیتیومی خود هستند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی فلزات سنگینی نبوده و برای محیط زیست بی خطر هستند.

نکته منفی باتری‌های قلیایی این است که قابل شارژ نیستند و آب آن‌ها سریع‌تر تمام می‌شود. با این حال، قیمت ارزان آن‌ها به این معنی است که جایگزینی‌شان آسان است. فقط مراقب باشید که در صورت از بین رفتن باتری قفل‌های قلیایی هوشمند، از شما در برابر قفل شدن محافظت کند.

انواع باتری های قفل هوشمند

۲- باتری‌های لیتیوم

باتری‌های لیتیوم از لیتیوم و کربن ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها قابل شارژ هستند. برخی از باتری‌های لیتیومی به دلیل قابلیت شارژ مجددشان، می‌توانند بیشتر از متوسط ​​باتری قفل قلیایی هوشمند عمر کنند.

به طور متوسط ​، باتری‌های لیتیوم گران تر از باتری‌های قلیایی هستند، عاملی که قبل از خرید باید با دقت آن را در نظر بگیرید. همچنین باتری‌های لیتیوم بلافاصله پس از خروج از کارخانه سریع تر تخریب می‌شوند. این امر باعث شده که با افزایش سن سریع تر فرسوده شوند. فقط تعداد کمی از سازندگان، باتری‌های قفل هوشمند لیتیومی را به دلیل مشکلات مربوط به آن‌ها توصیه می‌کنند.

اغلب باتری‌های قلیایی ترجیح داده می‌شوند، زیرا قوام بالاتری دارند و مقرون به صرفه تر هستند. به همان اندازه، آن‌ها تحت گرمای شدید تجزیه نمی‌شوند مانند باتری‌های لیتیوم و این آن‌ها را برای کاربردهای بیرونی مفید می‌کند. با این وجود، باتری‌های لیتیوم می‌توانند گزینه خوبی برای قفل‌های هوشمند باشند. اگر سازنده قفل هوشمند شما آن‌ها را توصیه نمی‌کند، هرگز نباید از باتری‌های لیتیوم استفاده کنید.

چرا برخی قفل‌های هوشمند باتری را تخلیه می‌کنند؟

قبلاً توضیح دادیم که قفل دیجیتال با شارژ باتری کار می‌کند. با این حال، همه قفل‌های هوشمند از برق یکسانی استفاده نخواهند کرد. برخی باتری‌ها سریع تر از بقیه تخلیه می‌شوند. دلایل زیادی وجود دارند که قفل‌های هوشمند باتری‌ها را به طور متفاوتی تخلیه می‌کنند. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم:

۱- پروتکل‌های ارتباطی

پروتکل‌های ارتباطی روش‌هایی هستند که قفل‌های هوشمند برای ارتباط با تلفن همراه یا سیستم خانه هوشمند شما از آن‌ها استفاده می‌کنند. سه نوع پروتکل ارتباطی وجود دارد: بلوتوث، وای فای و Z-Wave و این پروتکل‌ها باتری را به شکل متفاوتی مصرف می‌نمایند.

  • بلوتوث: بلوتوث کمترین پروتکل ارتباطی است. برای اتصال تلفن به قفل، شما باید ۳۰۰ فوت فاصله داشته باشید. قفل‌های هوشمند مبتنی بر بلوتوث، فرکانس پایینی دارند و از نظر مصرف باتری نیز آسان هستند. خوشبختانه باتری‌های قفل هوشمند بلوتوثی باید بین ۱۰ تا ۱۲ ماه قبل از تمام شدن دوام بیاورند.
  • وای فای: وای فای یکی از پیشرفته ترین پروتکل‌های ارتباطی است. تلفن شما می‌تواند از هر جایی به قفل متصل شود و به شما این امکان را می‌دهد تا با قفل از راه دور کار کنید. با این حال، این قابلیت بهایی دارد، افزایش مصرف باتری. قفل‌های هوشمند مبتنی بر وای فای، بیش از هر مدل دیگری باتری مصرف می‌کنند. میانگین عمر باتری‌ها در قفل هوشمند با استفاده از وای فای، ۲ تا ۴ ماه است.
  • Z-Wave: پروتکل ارتباطی موج Z بهترین بلوتوث و وای فای را در یک بسته ترکیب می‌کند. Z-Wave مانند وای فای کاربردی است و امکان اتصال از راه دور را می‌دهد. با این وجود، از نظر مصرف انرژی به اندازه بلوتوث، انرژی باتری را به مقدار کمی مصرف می‌کند. عمر باتری قفل‌های هوشمند با استفاده از Z-Wave بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

۲- کیفیت باتری

کیفیت باتری‌هایی که استفاده می‌کنید، تعیین می‌کند که قفل هوشمند شما چگونه باتری را تخلیه نماید. مارک‌های معتبر باتری مانند Energizer و Duracell با دوام هستند و به سرعت تخلیه نمی‌شوند. با این حال، یک برند ارزان تر و بدون نام باتری ممکن است سریع خراب ده و به سرعت تخلیه شود.

۳- دفعات استفاده

این که هر چند وقت یکبار درب‌های خود را قفل و باز می‌کنید نیز می‌تواند بر میزان تخلیه باتری توسط قفل هوشمند تأثیر بگذارد. هر بار که از قفل هوشمند استفاده می‌کنید، مقداری از باتری برای عقب کشیدن یا باز کردن مصرف می‌شود. بنابراین، اگر میزان استفاده از درب شما زیاد باشد، ممکن است باتری سریع تر خالی شود.

۴- آب و هوا

بر اساس تحقیقات، بدیهی است که درجه حرارت می‌تواند بر میزان تخلیه باتری هنگام استفاده از قفل هوشمند تأثیر بگذارد. برخی از باتری‌ها در هوای سرد سریع تر تخلیه می‌شوند و برخی دیگر نیز در شرایط آب و هوایی، سریع تخلیه خواهند شد. قبل از خرید باتری، حساسیت به دما را در نظر بگیرید.

اگر باتری‌های قفل هوشمند ما از بین بروند یا کار نکنند چه؟

انواع باتری قفل دیجیتال

اگر باتری‌های قفل دیجیتال شما ناگهان از بین بروند، می‌توانید سریعاً یک جایگزین برای آن بگیرید تا قفل شما دوباره کار کند. با این حال، به ندرت پیش می‌آید که باتری‌های قفل هوشمند دیجیتال شما بدون اطلاع قبلی به طور کامل تخلیه شوند، بنابراین هنگامی که باتری کم هشدار می‌دهد، باتری خود را به موقع تعویض نمایید.

اکثر قفل‌های هوشمند هنگامی که ظرفیت باتری زیر ۳۰ درصد است، هشدار می‌دهند و تا زمانی که باتری بالاخره تمام شود، این هشدارها ادامه می‌یابند.

جایگزینی به موقع می‌تواند به شما کمک کند تا از وضعیتی که در آن قفل شده‌اید، جلوگیری کنید، زیرا برق قفل هوشمند شما خاموش است. با این حال، برخی از قفل‌های هوشمند دارای سوراخ کلید هستند، بنابراین می‌توانید قبل از تعویض باتری، از کلید مکانیکی برای باز کردن قفل درب استفاده نمایید.

قفل‌های هوشمند چگونه تغذیه می‌شوند؟

در حال حاضر، همه قفل‌های هوشمند از باتری استفاده می‌کنند. معمولاً باتری‌های قلیایی معمولی یا باتری‌های لیتیومی. به عنوان مثال، قفل‌های هوشمند آگوست از باتری‌های معمولی AA و ۳V CR123  یا CR123A تغذیه می‌کنند.

نتیجه گیری

در حالی که ممکن است در آینده قفل‌های هوشمندی داشته باشیم که با برق کار می‌کنند، فعلاً باید با قفل‌های هوشمند باتری دار کار کنید. انتخاب باتری شما باید پروتکل ارتباطی قفل هوشمند تان را در میان موارد دیگر منعکس کند. مدل‌های قلیایی هنوز هم برای قفل‌های هوشمند بهترین هستند، اگرچه می‌توانید انواع لیتیومی آن را نیز امتحان کنید.

تماس با مشاورین یوکا