فنآوری امروز قفل دیجیتال به ما امکان راحتی بیشتر در زمینه‌های مختلف زندگی از جمله امنیت خانه و محل کار را فراهم می‌کند. این قفل نحوه ورود به فضا را با انواع راه دسترسی اعم از اثر انگشتی، قفل کارتی و صفحه کلید رمزدار، آسان و ایمن کرده است. با وجود مزایای بیشماری که قفل‌های الکترونیکی درب ورودی دارند، کم کم متوجه مشکلاتی نیز خواهیم شد! یکی از رایج‌ترین مسائلی که مالکان با قفل‌های دیجیتال هوشمند سَر و کله می‌زنند، تمام شدن باتری است. در حالی که باتری هر نوع برند قفل الکترونیکی دارای ظرفیت و کیفیت متفاوتی است، اما در صورت تمام شدن باتری چه باید کرد؟ برای پاسخ با یوکا همراه باشید.

قفل دیجیتال درب چیست؟

قفل‌های درب الکترونیکی هوشمند به دلیل راحتی و فراهم کردن حداکثر امنیت برای فضای داخل، محبوبیت زیادی دارند. در مقایسه با دردسرهای استفاده از کلید فیزیکی (گم شدن کلید یا به سرقت رفتن آن)، مشخص است که چرا بسیاری از افراد به فکر خرید قفل‌های دیجیتالی هستند.

این قفل‌ها بسیار قابل اعتماد هستند، اما مانند هر دستگاه دیگری که با باتری کار می‌کند، زمانی فرا می‌رسد که شارژ باتری قفل تمام می‌شود. خوشبختانه قفل‌های دجیتالی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هر بار مصرف فقط مقدار بسیار کمی به انرژی باتری نیاز دارند. درواقع، بیشتر این قفل‌ها می‌توانند بین سه تا پنج سال با باتری اصلی کار کنند.

در زمان تمام شدن باتری چه باید کرد؟

اکثر قفل‌های الکترونیکی مجهز به چراغ نشانگر باتری یا صدای هشداردهنده هستند که هنگام کم شدن باتری، هشدارهای لازم را به کاربر می‌دهند. اگر از یک اپلیکیشن مرتبط با تلفن همراه استفاده می‌کنید که به قفل متصل می‌شود، اپلیکیشن در مورد تمام شدن باتری اطلاع‌رسانی می‌کند. با اینکه قفل‌های دیجیتال با استفاده از نیروی برق نیز کار می‌کنند، ولی در زمان قطع شدن برق و تمام شدن باتری، عملاً از کار می‌افتند. بنابراین کاربر باید باتری جدیدی را جایگزین باتری تمام شده کند!

نکته: برخی از برندهای مشهور قفل الکترونیکی مانند برند یوکا، دارای یک باتری دیگر به نام «باتری اضطراری» هستند که در زمان قطعی برق و تمام شدن باتری اصلی، شروع به کار می‌کنند.

در زمان تمام شدن باتری چه باید کرد؟

بعد از خرید قفل دیجیتال، شما یک کتابچه راهنما دریافت می‌کنید که نحوه استفاده از آن را با جزئیات توضیح می‌دهد. کتابچه راهنما را بخوانید تا در مورد تمام شدن باتری یا در صورت قطع برق و نیاز به ورود به داخل محیط، اطلاعات لازم را کسب کنید. برای آنکه بدانید بعد از تمام شدن باتری باید چه کار کنید، راه‌حل‌های زیر را در نظر بگیرید:

۱- استفاده از کلید مکانیکی

اکثر قفل‌های دیجیتال در صورت قطع برق هنوز می‌توانند با استفاده از کلید مکانیکی به عنوان پشتیبان استفاده شوند. کاربر تنها کافی است کلید را داخل قفل قرار دهد و به مانند قفل‌های معمولی، درب را با چرخاندن کلید باز کند. به این ویژگی، قابلیت دوگانه قفل گفته می‌شود. این نوع قفل اغلب با نام «دستگیره الکترونیکی» شناخته می‌شود که ظاهری شبیه به قفل‌های مکانیکی معمولی دارد.

۲- لغو قفل اضطراری

گزینه دیگری که در اختیار دارید «لغو کلید دستی» است. این ویژگی معمولاً هنگامی که می‌خواهید به فضای داخل دسترسی پیدا کنید، اما باتری تمام شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه انجام لغو کلید دستی برای هر نوع قفل دیجیتال متفاوت خواهد بود، بنابراین برای دریافت دستورالعمل استفاده باید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کرد. به عنوان مثال، در برخی از قفل‌ها باید کلید را تحت زاویه ۲۷۰ درجه در دال قفل بچرخانید. پس از انجام این کار، می‌توانید دستگیره یا اهرم قفل را بچرخانید تا درب باز شود.

نحوه تعویض باتری در قفل دیجیتال

در حالی که هر مدل قفل دیجیتال متفاوت است، اما نحوه عوض کردن باتری آنها یکسان است. تنها ابزاری که برای انجام کار نیاز دارید پیچ ​​گوشتی است. محفظه باتری معمولاً در داخل درب قفل قرار دارد، بنابراین باید پیچ‎‌​​های نگهدارنده درپوش را باز کنید. سپس باتری‌های تمام شده را بیرون آورده و باتری‌های جدیدی جایگزین آنها کنید.

پس از تعویض باتری‌ها، درپوش قفل را سرجای خود قرار دهید و با سفت کردن پیچ‌ها آن را در جای خود ثابت کنید. سپس قفل را روشن کنید تا از سالم بودن باتری‌ها مطمئن شوید. ناگفته نماند، بیشتر قفل‌های الکترونیکی به باتری‌های قلیایی یا باتری‌های لیتیوم با ولتاژ خاص نیاز دارند. نوع باتری قفل‌های دیجیتال از نوع «باتری قلمی» است.

افزایش امنیت ملک با قفل‌های دیجیتالی هوشمند

قفل‌های الکترونیکی راهی عالی برای ایمن‌سازی خانه یا محل کار شما هستند. آنها هم راحتی و هم امنیت را ارائه می‌دهند، اما دارای برخی مشکلات کوچک نیز هستند. یکی از این مسائل، تمام شدن باتری است. بنابراین، لازم است باتری قفل درب ورودی خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا در موارد ضروری بتوانید به داخل فضا دسترسی داشته باشد. همچنین، مهم است در زمان خرید به دنبال قفل هایی باشید که عمر طولانی باتری را تضمین می‌کنند و برای کارکرد خود به میزان باتری کمتری نیاز دارند.