پرسشی که اغلب خریداران در ذهن دارند این است که: «آیا دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند شامل کلید مکانیکی هم هستند؟» دستگیره‌های دیجیتالی به این دلیل وارد بازار قفل‌های درب ورودی شدند که بتوانند امنیت و سهولت در استفاده را برای کاربران فراهم کنند.

این دستگیره‌ها که از قابلیت اصلی خود یعنی دیجیتالی بودن بهره می‌برند، توانسته‌اند شرایط استفاده از کلید فیزیکی را به کلی کنار بگذارند. اما به دلیل وجود برخی از شرایط، هنوز هم کاربران به داشتن قفل مکانیکی برای درب ورودی منزل و محیط کاری خود نیاز دارند؛ با قفل دیجیتال یوکـا همراه باشید.

آیا دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند شامل کلید مکانیکی هم هستند؟

آیا دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند شامل کلید مکانیکی هم هستند؟

دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند به دلیل استفاده راحت برای کابران وارد بازار قفل‌های هوشمند شده‌اند. بدین معنا که دیگر نباید نگران گم شدن و از بین رفتن کلید فیزیکی بود، این دستگیره‌های دیجیتالی با استفاده از قابلیت‌های گوناگون اعم از بیومتریک و قفل رمزدار کار می‌کنند. برای مثال، کاربر جهت وارد شدن به محیط، باید انگشت خود را بر روی اسکنر روی قفل قرار دهد و یا ممکن است نیاز به وارد کردن رمز عبور داشته باشد.

همه این قابلیت‌های ویژه که به استفاده راحت و افزایش امنیت خانه مرتبط هستند، کاربران را به داشتن کلید بی‌نیاز می‌کند. اما چه دلایلی باعث می‌شود که همچنان خریداران، قابلیت دوگانه یک قفل الکترونیکی درب را در ارجحیت قرار دهند. این دلایل را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • ذهنیت استفاده از قفل هوشمند هنوز به طور کامل در ذهن مخاطبان شکل نگرفته است.
  • خریداران به ظاهر دستگیره‌دار بودن قفل علاقه دارند.
  • در برخی موارد استفاده از قفل مکانیکی می‌تواند آسان‌تر باشد (برای مثال، اگر فرد کهنسالی قادر به حفظ کردن رمز عبور نباشد، کلید مکانیکی به کمک او می‌آید).
  • در زمان قطع شدن برق و اتمام باتری قفل، کلید مکانیکی می‌تواند نجات بخش باشد.

به هر روی، «دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند شامل کلید مکانیکی نیز می‌شوند» به این معنا که هم دارای شرایط دیجیتالی یا همان بدون کلید بودن هستند و هم از وضعیت یک قفل مکانیکی پشتیبانی می‌کنند. درواقع، داشتن کلید مکانیکی فواید بیشتری از نبودش دارد و پیشنهاد بسیاری از فروشندگان، خرید این نوع قفل‌ها می‌باشد.

آیا در صورت گم شدن کلید، امنیت فضای داخلی به خطر می‌افتد؟

دستگیره درب الکترونیکی RFID

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، دستگیره الکترونیکی با قابلیت دوگانه، هم شرایط بدون کلید و هم با کلید را دارا است. بنابراین، اگر به هر نحوی کلید خود را گم کردید و یا آن را در داخل خانه یا محیط کار خود جا گذاشتید، می‌توانید به راحتی با قابلیت دیجیتالی بودن قفل، درب را باز و بسته کنید.

سیستم دوگانه این دستگیره‌ها به صورت ترکیبی کار می‌کنند، یعنی اگر با استفاده از وضعیت دیجیتالی، درب را قفل کرده باشید، می‌توانید با استفاده از کلید فیزیکی درب را باز کنید و بالعکس. این قفل‌ها بر مبنای افزایش امنیت فضای داخل و راحتی هر چه بیشتر کاربران ساخته شده‌اند.

آیا سارقین می‌توانند از طریق کلید مکانیکی وارد فضای داخل شوند؟

دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که دسترسی به داخل فضا سخت شود. برای مثال، ممکن است کاربر نیاز به تعیین دو مرحله‌ای داشته باشد، بدین معنا که با باز کردن قفل از طریق کلید فیزیکی، نیاز به اعمال اثر انگشت و رمز عبور باشد.

بنابراین، حتی اگر سارقین بتوانند قفل مکانیکی را باز کنند، باید بتوانند از پَس قفل دیجیتالی نیز برآیند. درواقع، هک کردن دستگیره الکترونیکی کاری بسیاری دشوار و در بیشتر موارد در حد صفر درصد است. به هر روی، اگر شما قفل را طوری برنامه ریزی نکرده باشید که در حالت دو مرحله‌ای باشد، امکان ورود سراقین با استفاده از کلید فیزیکی مهیا است.

چه افرادی می‌توانند از قابلیت دوگانه دستگیره الکترونیکی هوشمند نهایت استفاده را ببرد؟

دستگیره الکترونیکی بیومتریک

وجود حالت دوگانه برای کاربران زیر مفید است:

  • افراد کهنسال که فراموشی دارند و نمی‌توانند رمز عبور را در خاطر نگه دارند.
  • در زمانی که فرد دچار آسیبی شده است که نمی‌تواند از قفل اثرانگشتی خود استفاده کند.
  • برای افراد کم بینا و نابینا، وجود کلید فیزیکی مناسب‌تر است.
  • در شرایطی که فرد، چهره خود را تغییر داده و یا صورتش دچار آسیب شده است و نمی‌تواند از قفل هوشمند با قابلیت تشخیص چهره استفاده کند.
  • برای افرادی که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند و سریعاً درصدد ورود به داخل فضا هستند.
  • افرادی که قصد فروش ملک خود را دارند؛ وجود دستگیره الکترونیکی با قابلیت دوگانه می‌تواند به مجاب کردن خریدار جهت خرید ملک مؤثر باشد.

کلام آخر

دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند شامل کلید مکانیکی می‌شوند، درواقع هدف از وجود این قابلیت افزایش سهولت در استفاده برای کاربران است. شما اگر هر نوع شرایط دیجیتالی بودن قفل را انتخاب کنید، می‌توانید از وجود قفل مکانیکی نیز نهایت استفاده را ببرید.

در زمان خرید، ضروری است که به کیفیت و برند ساخت دستگیره توجه کنید. برندهای معتبر اغلب دارای ویژگی‌های متعددی هستند، برای مثال، دستگیره‌های دیجیتالی برند یوکا قابلیت های بیشماری دارند. پیشرفته‌ترین مدل از محصولات این برند به تنهایی دارای قابلیت اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عبور، کلید کارتی و همچنین دارای قفل مکانیکی نیز است.

تماس با کارشناسان یوکا