اگرچه قفل‌های الکترونیکی بسیار محبوب شده‌اند، اما هنوز هم برای در بیشتر درب‌های بیرونی از قفل های مکانیکی استفاده می‌شود. قفل های مکانیکی در طول سال‌ها با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند و این دلیل اصلی بسیاری از صاحبان املاک مسکونی و تجاری است که استفاده از این قفل‌ها را به حداقل برسانند. ما در این مقاله درباره مشکلات قفل های مکانیکی صحبت می‌کنیم تا تصویر واضح‌تری را درباره این نوع قفل‌ها به شما ارائه دهیم؛ با یوکا همراه باشید.

مشکلات قفل های مکانیکی

معایب و مشکلات قفل های مکانیکی

قفل های مکانیکی دارای مشکلات متعدد زیر هستند:

۱- کنترل دسترسی محدود

اگر از قفل مکانیکی استفاده می­کنید، امکان پشت در ماندن وجود دارد! به این دلیل که کلید چیزی است که به راحتی گم شده و یا جا گذاشته می‌شود، بنابراین باید همواره یک کلید یدکی داشته باشید. اگر کلید یدکی نداشته باشید، برای حل مشکل باید از یک قفل ساز کمک بگیرید.اگرچه استخدام قفل ساز برای ساخت یک کلید جدید راه چاره است، اما نیاز به پرداخت هزینه دارد.

مشکلات قفل های مکانیکی باعث می‌شوند کنترل دسترسی به مکان مورد نظر را دشوار کنند. در صورتی که از اعضای دیگر خانواده بخواهند در غیاب شما به خانه بیایند، باید یک کلید اضافی تهیه کنید یا کلید را در جایی که فرد بتواند پیدا کند، پنهان کنید. در نتیجه، نمی‌توانید بفهمید که چه کسی به داخل ساختمان می رود یا از آن خارج می‌شود و به این شکل امنیت خانه به خطر میفتد.

۲- کپی کردن کلید

صرف نظر از نوع یا مدل قفل مکانیکی، کلیدها را می توان به راحتی توسط هر قفل سازی جعل کرد. جعل کلید تنها چند دقیقه طول می‌کشد. از آنجا که می‌توان کلیدها را به راحتی در مکانی جا گذاشت، هر کسی می‌تواند آن را بردارد و بدون اینکه شما بفهمید، یک نسخه از آن را تهیه کند. با استفاده از یک کلید اضافی، هر فردی همیشه می‌تواند بدون اینکه متوجه شوید، وارد خانه شما شود. با در نظر گرفتن همه این آسیب پذیری‌ها، می‌توان بیان کرد که یکی از بزرگترین مشکلات قفل های مکانیکی، درصد بالای احتمال سرقت و دزدی است.

مشکلات قفل های مکانیکی

۳- درد­سر­ساز بودن

قفل مکانیکی می­تواند به شیوه‌های مختلفی دردسر­ساز باشد. اول اینکه همیشه باید کلیدها را با خود به همراه داشته باشید. این بدان معناست که هر بار که کلیدها را فراموش می‌کنید، مجبورید برای برداشتن کلید برگردید یا قفل را برای ورود بشکنید. این امر می‌تواند زمان زیادی را به خصوص در مواقعی که عجله دارید هدر دهد.دلیل دیگری که قفل مکانیکی دردسر­ساز است، این است که افراد برای قفل یا باز کردن قفل باید به صورت فیزیکی حضور داشته باشند.

این امر، کارآیی قفل مکانیکی را در مواردی که شخص دیگری نیاز به ورود به محل مورد نظر دارد ولی کلید ندارد، از بین می‌برد. اگر افراد دیگری هم کلید نداشته باشند، برای ورود و یا بیرون رفتن از خانه همیشه باید منتظر فردی که کلید دارد، بمانند. برخلاف قفل های الکترونیکی که گزینه‌های زیادی برای باز کردن درب از جمله تأیید اثر انگشت افراد را دارد، قفل های مکانیکی تنها به یک وسیله دسترسی، یعنی کلید مجهز هستند.

۴- هزینه بر بودن در دراز مدت

با اینکه همیشه تصور بر این است که قفل‌ دیجیتال گران قیمت است، ولی این قفل‌ها یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شوند. شما یک هزینه اولیه بیشتر پرداخت می‌کنید، ولی می‌توانید امنیت و راحتی بیشتری را به دست آورید. مشکلات قفل های مکانیکی تمامی ندارند! برای کسانی که توانایی خرید قفل درب دیجیتال را ندارند، قفل مکانیکی گزینه ارزان‌تری است. با این حال، باید توجه داشت که قفل های مکانیکی با در نظر گرفتن تعمیرات مکرر و تعویض هایی که همیشه انجام می‌شود و یا گم شدن‌های مداوم، در طولانی مدت بسیار هزینه‌بر خواهند بود.

تفاوت اصلی قفل مکانیکی یا ققل دیجیتالی

تفاوت اصلی قفل مکانیکی با ققل دیجیتالی

مطمئناً هدف اصلی هر نوع قفلی، تأمین امنیت مکان مورد نظر است و قفل های درب دیجیتال از این جنبه دارای مزایای قابل توجهی نسبت به قفل های مکانیکی هستند. در مکان هایی که از قفل مکانیکی استفاده می شود، هر فرد برای ورود نیاز به یک کلید دارد.

مشکلات قفل های مکانیکی این است که هر زمان که نیاز است شخص دیگری وارد مکانی شود، باید یک کلید جدید تهیه شود و در بسیاری از موارد، قفل‌ها باید تغییر کنند تا امنیت دوباره فراهم شود.

با استفاده از کلیدهای دیجیتالی، می‌توان به افراد مختلف، دسترسی به مکان های مورد نظرشان را فراهم کرد و در عین حال از ورود آن‌ها به مکان‌هایی که نباید وارد شوند، جلوگیری کرد. هرچند که تأمین دسترسی آن‌ها به هر مکان با استفاده از قفل‌های دیجیتالی، می‌تواند به راحتی انجام شود.

کلیدهای دیجیتال به صورت رمز عبور، اثرانگشت و موارد دیگر هستند. این کلیدهای مجازی را می‌توان به طور موقت استفاده کرد. به عنوان مثال اگر قرار است فردی به خانه شما بیاید، می‌توانید برای او یک رمز عبور ترتیب دهید. در این صورت به شخص مورد نظر هم امکان ورود می‌دهید و هم امنیت را حفظ می‌کنید. کلیدی که برای آن شخص تعریف کرده‌اید یک تاریخ مصرفی دارد که بعد از آن تاریخ دیگر قابل استفاده نخواهد بود و لازم به پس دادن کلید توسط آن شخص نیست.

کلام آخر

احتمالاً طولی نخواهد کشید که قفل های الکترونیکی جایگزین بسیاری از قفل های مکانیکی شوند. حتی اگر هزینه اولیه زیادی داشته باشند. درحقیقت، هر یک از مشکلات قفل های مکانیکی می‌توانند به تنهایی باعث شوند افراد به فکر خرید قفل‌های دیجیتال هوشمند بیفتند. دسترسی راحت (ورود و خروج)، امنیت بالاتر، زیبایی و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند از جمله فواید استفاده از قفل ای الکترونیکی باشند.

اگر به دنبال خرید قفل الکترونیکی هوشمند برای خانه یا محل کار خود هستید، محصولات برند یوکـا را در اولویت خود قرار دهید. کلیه قفل‌های هوشمند یوکا دارای آخرین تکنولوژی ساخت و گارانتی خدمات مشتری هستند.

همچنین بخوانید: