سؤالی که بسیاری از خریداران می‌پرسند این است که: «تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی چیست؟» یا اصلاً «کدام نوع قفل می‌توانند نیازهای کاربران را بهتر برآورده کنند؟» از این گذشته، اگر قفلی را در نظر بگیرید که نتواند امنیت فضای داخل را حفظ کند، پس دقیقاً هدف از خرید قفل برای شما چیست؟

این پرسش به این معنا است اهداف کاربران است که نوع قفل مورد نیاز را تعیین می‌کند، کاربر ممکن است به امنیت بالای فضای داخلی بیشتر از موارد دیگر اهمیت دهد، یا کاربر دیگری به قیمت بیشتر توجه دارد. به هر روی، ما در این مقاله مقایسه‌ای را بین دو قفل الکترونیکی و مکانیکی ترتیب دادیم؛ با یوکـا همراه باشید.

قفل مکانیکی چیست؟

قفل مکانیکی چیست؟

این قفل وسیله‌ای مکانیکی است که با بسته نگه داشتن درب ورودی می‌تواند تا زمانی که مکانیزم رهاسازی فعال نشود، درب قفل بماند. این قفل همان قفل سنتی کلیدخور است که در در بسیاری از منازل و فضاهای اداری دیده می‌شود.

اگر ابزآلات مناسبی دارید و کمی هم دست به آچار هستید، می‌توانید قفل مکانیکی درب فضای داخلی خود را به راحتی نصب کنید. در زمان خرید حتماً به سراغ قفل‌های مکانیکی درجه یک و با امنیت بالا باشید تا قفل بتواند دوام و ماندگاری بالایی را به ارمغان بیاورد.

همچنین بخوانید:

قفل الکترونیکی چیست؟

قفل الکترونیکی چیست؟

بسیاری از قفل‌های دیجیتال همچنین دارای رابط مکانیکی نیز هستند، اما به تنهایی با استفاده کامپیوتر داخلی و منبع تغذیه (برق یا باتری) فعال می‌شوند. این قفل‌ها با استفاده سیستم‌های بیومتریک، کد پین (رمزدار)، کارت هوشمند و موارد دیگر کار می‌کنند.

این قفل‌ها بر پایه جدیدترین فنآوری‌های روز تولید می‌شوند و می‌توانند کلیه معایب قفل‌های مکانیکی را از بین ببرند. این قفل‌ها قابل اتصال به سیستم اتوماسیون خانگی و اداری است، به طوری می‌توانید بسیاری از دستگاه‌های محیط داخلی خود را با این قفل‌ها کنترل کنید.

تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

بر طبق برخی از ویژگی‌ها و استاندارها، در زیر به مقایسه قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی را می‌پردازیم:

کنترل دسترسی و راحتی در استفاده

قفل و باز کردن مداوم درب و کشیدن حفاظ، با اینکه ممکن است زمان زیادی نبرد، ولی انجام همین کار برای همه افراد، سخت و خسته‌کننده است. حتی زمانی که دست‌تان پر است و می‌خواهید سریعاً وارد خانه شوید، اما مجبور به باز کردن قفل حفاظ و سپس قفل درب هستید! همچنین اگر کلید فیزیکی خود را گم کنید و یا آن را داخال منزل جای بگذارید، چه خواهید کرد؟ شما مجبور به صرف زمان و هزینه برای ساخت کلید و آوردن یک کلیدساز ماهر دارید.

از طرف دیگر ماهیت اصلی قفل‌های الکترونیکی هوشمند، استفاده بدون کلید است (با ایانکه اکثر این قفل‌ها قابلیت دوگانه دارند و کلیدخور نیز هستند). برای ورود، فقط باید یک رمز عبور به قفل درب منزل یا محل کار خود اختصاص دهید، یا در پیشرفته‌ترین حالت می‌توانید از قفل‌های بیومتریک مانند قفل اثرانگشتی، قفل با قابلیت تشخیص عنبیه چشم و موارد دیگر استفاده کرد.  برای این کار شما تنها نیاز به اعمال رمز عبور دارید، و یا از طریق اثر انگشت در کسری از ثانیه وارد محیط داخلی خود شوید.

به همین دلیل است که در مواقع اضطراری، وقتی عجله دارید وارد خانه خود شوید، قفل‌های درب الکترونیکی در ارجح هستند. دسترسی سریع به شما امکان ورود در کمتری ثانیه را می دهد. قفل دیجیتال همچنین قابل استفاده از طریق گوشی همراه نیز است، شما در هرجایی که باشید، اگر فراموش کرده باشید که درب خانه یا محیط کار خود را قفل کنید، می‌توانید از طریق موبایل اقدام به قفل کردن درب کنید.

برای شرکت‌ها و کسب و کارها، کپی کردن کلید می‌تواند کاری غیر امنیتی و پرهزینه باشد؛ اینجاست که دیگر تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی آشاکار می‌شود. با قفل دیجیتالی می‌توان امنیت و هزینه را کاهش داد و حتی کارفرمایان می‌توانند نظارت بیشتری بر روی ورود و خروج افراد داشته باشند و دسترسی‌های مجاز به افراد بدهند (هر کارمند به فضای خاصی اجازه ورود دارد).

مقایسه قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

برنده: قفل الکترونیکی

گزینه‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های برتر

سیستم‌های قفل هوشمند الکترونیکی مدرن نسبت به گذشته سخت‌تر هک می‌شوند و از امنیت بالا برخوردار هستند. پیدا کردم رمز و شناسایی اثرانگشت بسیار دشوار است، بنابراین سارقین به سادگی نمی‌توانند به داخل محیط دسترسی داشته باشند.

مدل‌های جدیدتر قفل‌های هوشمند دیجیتالی از طریق کنترل بی‌سیم کار می‌کنند و سطح امنیتی بالاتری را ارائه می‌دهند. چه سیستم الکترونیکی شما دارای صفحه کلید باشد یا دارای اثر انگشت، بیشتر این سیستم‌ها برای بهره‌برداری از فنآوری‌های ارتباطی مشترک از بلوتوث و وای‌فای استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، کاربران باید وقت بگذارند تا از تمام ویژگی‌های ایمنی که قفل‌های الکترونیکی آنها را شامل می‌شوند، استفاده کنند. این موارد می‌توانند ارتباط از راه دور و فنآوری صوتی یکپارچه باشند، یا ابزارهای خودکار که به اتوماسیون خانگی و اداری متصل می‌شوند. تکنولوژی مهمترین تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی است.

اما این مورد درباره قفل‌های مکانیکی به هیچ عنوان قابل توصیف نیست، زیرا این قفل‌ها از هیچ تکنولوژی پیشرفته استفاده نمی کنند و مکانیسم اصلی آنها بر پایه کلید و ساختار سیلندری قفل است. این قفل‌ها امنیت پایین تری از قفل‌های الکترونیکی دارند و باز کردن آنها توسط سارقین به زمان و تخصص کمتری نیاز دارند.

همچنین دیگر نیاز نیسه همه کلیدهای منزل، محل کار، کلید حفاظ، کلید درب پارکنیگ و کلیدهای دیگر را با خود حمل کنید و با نگران گم شدن آنها باشید. با یک قفل هوشمند دیجیتالی دیگر نیاز به حمل همه کلیدهای خود ندارید، می‌توانید رمز عبور و اثر انگشت بسیاری از کاربران را به کامپیوتر قفل بدهید.

برنده: قفل الکترونیکی

امنیت، هشدارها و اعلان‌ها

اگر شخصی با شکستن قفل درب مکانیکی به خانه شما وارد شود، تنها اعلانی که دریافت خواهید کرد – در صورت تنظیم آن – صدای زنگ خانه شما است. در حالی که به صدا در آمدن این زنگ می‌تواند به همسایگان هشدار دهد، مورد نامناسبی برای حفظ امنیت و هشدار نیست.

اما برای خانه‌های ویلایی چه؟ و یا در مواقع سفر رفتن که افراد در منازل خود نیستند، آیا زنگ زدن مفید واقع می‌شود؟ تحقیقات نشان می‌دهد که تنها ۲۲٪ صاحبان خانه این کار را انجام می‌دهند (یعمی نصب زنگ بر روی قفل درب). اما تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی در حساسیت نسبت به هشدارها نیز صادق است.

بیشتر سیستم‌های قفل دیجیتالی مدرن شامل هشدار دستکاری، قابلیت دسترسی از راه دور و اعلان‌های کاربری هستند (مثلا اعلان به گوشی همراه ارسال می‌شود)، بنابراین شما در زمان واقعی از هرگونه حرکات مشکوک آگاه می‌شوید. این امر می‌تواند شما را برای انجام سریع‌تر یک کار مفید توانمند سازد.

قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

برنده: قفل الکترونیکی

با سرمایه‌گذاری در قفل‌های الکترونیکی هوشمند ایمن بمانید

در نهایت، هر دو نوع قفل مکانیکی و الکترونیکی دارای جوانب مثبت و منفی هستند. در حالی که اولی ممکن ارزان باشد، اما امنیت پایین‌تری دارد. در حالی که قفل‌های الکترونیکی بسیار ایمن هستند و استفاده از آنها آسان است، اما ممکن است تحت حملات سایبری قرار گیرند (به ویژه برای کاربری نظامی). در نهایت، این مالکان هستند که برحسب نیازهای خود تعیین می‌کنند که به چه قفلی نیاز دارند، اما موارد گفته شده در بالا را در زمان خرید ضمیمه کار خود کنید.

همچنین می‌توانید برای خرید بهترین قفل‌های الکترونیکی بازار ایران به سراغ انتخاب محصولات برند یوکا باشید. قفل‌های این برند کره‌ای از بالاترین فنآوری‌های روز، کیفیت ساخت بالا و گارانتی معتبر برخوردار هستند.

خرید قفل دیجیتال یوکا