همه لیاقت این را دارند که در خانه خود احساس امنیت کنند. در یک جهان ایده‌آل، طبیعتاً حفظ امنیت و پرداختن به آن به عنوان یک ارزش همگانی مهمترین اِلمان برای داشتن یک جامعه سالم است.

اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم، این دنیا خیلی هم ایده آل نیست! و ممکن است خانه شما با خطرات زیادی از جمله سرقت از سوی متجاوزین مواجه شود. به همین دلیل است که همۀ منازل باید به اقدامات امنیتی مختلف مانند چشمی دیجیتال درب ضد سرقت مجهز شوند.

این‌که این دستگاه چیست و دلایل برتری آن نسبت به چشمی سنتی در چه مواردی هستند، موضوع اصلی این مقاله است؛ با یوکا همراه باشید.

چشمی دیجیتال درب ضد سرقت چیست؟

امروزه همۀ افراد با چشمی درب آشنا هستند؛ این چشمی به افراد داخل منزل اجازه می‌دهد تا کسانی که بیرون هستند را شناسایی کنند. این اختراع ساده به محافظت از افراد در برابر سارقین و سایر مشکلات مربوط به حریم خصوصی کمک کرده است. چشمی سنتی اکنون به شکلی دیگری و اینبار در قالب چشمی دیجیتال درب ضد سرقت وارد بازار شده است.

چشمی دیجیتال درب ضد سرقت به شما امکان می‌دهد افراد جلوی درب را به‌راحتی مشاهده کنید. این دستگاه با استفاده از جریان برق کار می‌کند و به دلیل وضوح تصویر و امکانات بسیار، به افزایش امنیت فضای داخل کمک می‌کند.

چشمی الکترونیکی را می‌توان به‌راحتی روی انواع درب نصب کرد. درحقیقت، یکی از عناصر اصلی درب‌های ضد سرقت، وجود چشمی دیجیتال است. این دستگاه با استفاده از جریان برق کار می‌کند و به دلیل وضوح تصویر و امکانات بسیار، به افزایش امنیت فضای داخل کمک می‌کند.

چشمی دیجیتال درب ضد سرقت چیست؟

ویژگی‌های چشمی دیجیتالی درب ضد سرقت

  • تشخیص حرکت: این ویژگی شامل یک حسگر حرکت برای شروع ضبط لحظه‌ای است که هرگونه حرکت افراد جلوی درب را تشخیص می‌دهد. این ویژگی بسیار عالی است، زیرا کاربر نیازی ندارد که به طور مداوم از طریق چشمی وضعیت جلو درب را بررسی کند تا ببینید چه کسی اخیراً به درب نزدیک شده است.
  • ضبط ویدئو: ویژگی ضبط فیلم به کاربر اجازه می‌دهد تا بتوانند اتفاقاتی که در جلو درب رخ داده را به عنوان مدرک صبط کند. این مورد به ویژه در زمان سرقت می‌تواند بسیار کاربردی باشد. این ویژگی غالباً با قابلیت‌های مختلف ذخیره سازی تصویر مانند فضای ذخیره سازی ابری یا کارت SD همراه است.
  • فضای ذخیره سازی: اگر چشمی دیجیتال درب ضد سرقت دارای قابلیت ضبط ویدئو است، پس دستگاه برای ذخیره سازی کارت حافظه دارد. فضای ذخیره سازی اغلب با یک کارت SD ساده، کارت Micro SD، کارت TF ،GB Microsd یا از طریق ذخیره سازی ابری انجام داد. برخی از شرکت‌ها مکن است فضای ذخیره سازی ابری رایگان را در اختیار شما قرار دهند.
  • سازگار با گوشی همراه: چشمی های دجیتال درب ضد سرقت معمولاً سازگار به گوشی همراه هستند. این ویژگی فوق العاده عالی است، زیرا به کاربر اجازه می‌دهد تا از هر جای دنیا با گوشی همراه بتوانند وضعیت جلو درب منزل خود را بررسی کند. این قابلیت از طریق وای فای (Wi-Fi) کار می‌کند.

همچنین بخوانید:
  • سنسور ضربه: وقتی کسی بر روی درب ضربه وارد می‌کند، سنسور ضربه فعال می‌شود تا از اتفاقاتی که در جلوی درب در حال رخ دادن هستند، فیلم و عکس تهیه کند. این سنسور از یک طرف به درب ضد سرقت و از طرف دیگر به چشمی متصل است.
  • صفحه نمایش: یک صفحه نمایش به کاربر امکان می‌دهد بدون نیاز به نزدیک شدن به درب و دیدن از طریق سوراخ چشمی، اتفاقات جلوی درب را مشاهده کند. صفحه نمایش چشمی می‌تواند یکی از انواع صفحه نمایش LCD TFT، LCD و صفحه پلاسما باشد. همچنین صفحه نمایش چه از نظر وضوح تصویر و چه زاویه دید (اغلب ۱۷۰ درجه است) می‌تواند کیفیت بالایی از تصاویر را به نمایش بگذارد.
  • باتری: ما به چند دلیل توصیه می کنیم از یک دوربین مجهز به باتری استفاده کنید. اول امنیت است؛ اگر یک سارق برق خانه را قطع کند، شما باید بتوانید فعالیت‌های او در جلوی درب را با استفاده از باتری مشاهده کند. دوم، تعویض آسان باتری چشمی‌های دیجیتال است. اما مهم است که میزان مصرف و عمر باتری را در زمان خرید چشمی دیجیتال درب ضد سرقت مورد بررسی قرار داد.
  • دید در شب: یکی دیگر از ویژگی‌های عالی چشمی الکترونیکی درب ضد سرقت، قابلیت دید در شب است. به ویژه در زمان قطعی برق یا کم نور بودن راهرو، داشتن دوربین دید در شب بسیار مهم است، زیرا به امنیت بیشتر کمک می‌کند. این قابلیت از طریق اشعه مادون قرمز عمل می‌کند و می‌تواند کلیه اتفاقاتی که در جلوی درب در تاریکی رخ می‌دهند را نشان دهد.
  • تشخیص چهره: بیومتریک در حال حاضر ترند روز است. به خصوص که بسیاری از افراد برای درب ضد سرقت خود از قفل بیومتریک (اثر انگشتی، عنبیه چشم، کف دست و موارد دیگر) استفاده می‌کنند. اما گنجاندن فنآوری تشخیص چهره بر روی چشمی درب دیجیتال می‌تواند به کاربر امکان دهد که چهره شخص جلوی درب را تشخیص دهد. این تشخیص شامل جنسیت فرد و یا آشنا بودن آن است. به عنوان مثال، چشمی می‌تواند مرد یا زن بودن و همچنین دوست یا غریبه بودن را با اطلاعاتی که از قبل به چشمی داده می‌شود را تشخیص دهد.

فواید و معایب چشمی دیجیتال درب ضد سرقت

در زیر به جوانب مثبت و منفی این نوع چشمی‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای چشمی الکترونیکی درب ضد سرقت

  • نصب آسان: چشمی درب را می‌توان به راحتی در عرض چند دقیقه بر روی درب ضد سرقت نصب کرد. ممکن است افراد به تنهایی اقدام به نصب چشمی کنند، ولی بهتر است نصب دستگاه را به متخصص واگذار کرد.
  • افزایش امنیت: دانستن اینکه چه کسی در آن طرف درب منزل شما قرار دارد، خود به تنهایی یک عامل برای حفظ امنیت فضای داخل است. مراقبت از اینکه درب را به روی غریبه‌ها یا افراد مشکوک باز نکنید، می‌تواند ایمنی فضای داخلی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
  • غیرمحسوس بودن: یک چشمی درب دیجیتال نسبت به دوربین‎‌های امنیتی، کمتر مود توجه قرار می‌گیرد. این بدین معناست که چشمی دیجیتال می‌تواند به عنوان یک دستگاه غیرمحسوس (به‌راحتی دیده نمی‌شود) عمل کند.

فواید و معایب چشمی دیجیتال درب ضد سرقت

معایب چشمی دیجیتال درب ضد سرقت

  • قیمت: هرچقدر چشمی در ضد سرقت دستگاهی مهم و ضروری باشد، با این وجود هزینه آن به طور قابل توجهی بیشتر از یک چشمی سنتی ساده است.
  • سازگاری با سایر دستگاه‌های امنیتی: بسیاری از چشمی‌های درب دیجیتالی با سایر سیستم‌های امنیتی ادغام نمی‌شوند و داشتن یک سیستم یکپارچه را دشوار می‌کنند.

همچنین بخوانید:

۳ مورد مهم در خرید چشمی دیجیتال درب ضد سرقت

مهمترین مواردی که اغلب باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود به شرح زیر هستند:

  • دوام: قبل از هر مدل چشمی دیجیتال باید مطمئن شوید که محصول از دوام بالایی برخودار است یا خیر! شما نمی‌خواهید پس از مدت کوتاهی با یک دستگاه خراب مواجه شوید، زیرا این امر هزینه‌های بیشتری را به گردن شما می‌اندازد. برای اینکه دوام محصول را بررسی کنید، به متریال ساخت آن توجه کنید. چشمی دیجیتال اگر از فلز جامد (برنج، آلیاژ روی، آلیاژ آلومینیوم و فولاد ضد زنگ) ساخته شده باشد، دوام و ماندگاری بالایی دارد. پلاستیک اغلب کمترین کیفیت را دارد.
  • زاویه دید: این یکی از مهمترین جنبه‌های هر چشمی دیجیتال درب ضد سرقت است. زاویه دید چیزی است که تعیین می‌کند چه مقدار از قسمت بیرونی را می‌توان از طریق چشمی مشاهده کرد. میدان دید یا وسعت دید در اینکه در گوشه کنارهای چه کسانی قرار دارند و چه فعالیت‌های مشکوکی در آن نواحی انجام می‌شود، مهم است. زاویه دید ۱۷۰ درجه یا بالاتر ایده‌آل است. اما زاویه دید ۱۶۰ درجه نیز می‌تواند قابل قبول باشد.
  • کیفیت تصویر: این به کیفیت دید یا وضوح تصویر اشاره دارد، یعنی اینکه چقدر دید از بیرون واضح است. چشمی دیجیتال محصولی است که برای حفظ امنیت و هوشیاری کاربر تولید شده است. بنابراین هر زمان که او به چشمی نگاه می‌کند، باید مطمئن شود که تصویر بیرون تا حد ممکن واضح و باکیفیت است. بنابراین، در زمان خرید مهم است به مقدار کیفیتی که چشمی ارائه می‌دهد نیز دقت کنید.

کلام آخر

اکنون شما همه چیز را در مورد بهترین چشمی‌های دیجیتال درب ضد سرقت می‌دانید، حالا به خوبی می‌توانید محصولی مورد نیاز خود را خریداری کنید. تمام کاری که شما اکنون باید انجام دهید این است که نیازهای خود اعم از موارد محیطی (چشمی مناسب درب منزل یا محیط کار) و مقدار بودجه خود را تنظیم کنید.