مزایای استفاده از قفل‌های هوشمند

این روزها با فراگیر شدن تکنولوژی‌های هوشمند، شاهد هوشمند شدن خانه‌ها و ادارات هستیم. تولید گجت‌های الکترونیکی پرکاربرد و کارامد هرروز بیشتر می‌شود و خانه‌ها درحال تغییر فرم هستند.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در اثر استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند به‌وجود آمده‌است، استفاده از قفل‌های هوشمند الکترونیک، به‌جای قفل‌های سنتی است. تغییری که به افزایش امنیت خانه‌ها و ادارات کمک بسیاری کرده‌است. اما شما از مزایای قفل‌های هوشمند و استفاده از آن چه می‌دانید؟

خداحافظی با نگرانی

امنیت قفل های دیجیتالی هوشمند
امنیت قفل های دیجیتالی هوشمند

شب از کار برمی‌گردد. خسته و کوفته به آرامش خانه‌اش فکر می‌کند و کلید را از کیفش بیرون می‌آورد. در قفل نیست. تعجب می‌کند. یادش هست که صبح قبل از بیرون آمدن از خانه در را قفل کرده‌بود. اهمیت نمی‌دهد. باخودش فکر می‌کند لابد حواس پرت شده‌است. در را باز می‌کند و وارد خانه می‌شود. به محض روشن کردن برق، متوجه تغییراتی در خانه می‌شود. متوجه می‌شود یک جای کار می‌لنگد. حس می‌کند وضعیت طبیعی نیست. تا نگاهش به آینه می‌افتد ستون فقراتش از ترس تیر می‌کشد. قاتل سریالی که چندروزی است در صدر اخبار محلی جا گرفته، سر از خانه‌اش درآورده است.
درصد زیادی از فیلم‌های جنایی چنین صحنه‌هایی دارند. اگر شما هم مثل من با دیدن این فیلم‌ها، فوبیای نفوذ به خانه می‌گیرید، باید به فکر امنیت بیشتر خانه خودتان باشید! وگرنه این فوبیا دست از سرتان برنمیدارد.
راهکار پیشنهادی ما برای افزایش امنیت، استفاده از قفل‌های الکترونیکی است. قفل‌های الکترونیکی، درصد قابل توجهی امنیت منزل و اداره شما را افزایش می‌دهند و به سادگی‌ هک نمی‌شوند.

مزایای قفل‌های الکترونیکی

حتما می‌دانید قفلهای سنتی، به‌سادگی باز می‌شوند و امنیت بالایی ندارند. اما هک قفل‌های الکترونیکی به‌همین سادگی‌ها نیست و اگر کسی قفل الکترونیکی شما را هک کرد، احتمالا خیلی بدشانسید که با چنین دزد یا قاتل حرفه‌ای روبه‌رو شده‌اید! جدا از مساله امنیت، مزایای قفل‌های هوشمند نسبت به قفل‌های سنتی بسیار زیاد است. در ادامه مهم‌ترین مزایای قفل‌های هوشمند نسبت به قفل‌های سنتی را بررسی خواهیم کرد:

کنترل ورود و خروج

یکی از مهم‌ترین مزایای قفل‌های هوشمند الکترونیک امکان مدیریت از راه دور درب منزل و یا اداره است. حتما می‌دانید که می‌توانید برای ورود و خروج اختصاصی هریک از اعضای خانواده یا محل کارتان، باید شکلی خاص تعیین کنید؛ مثلا رمز عبور خاص، اثر انگشت یا کارت. حالا اگر بعد از نصب قفل هوشمند، اپلیکیشن مربوط به آن را در تلفن همراه هوشمندتان نصب کنید، می‌توانید از راه دور ورود و خروج به منزلتان را کنترل کنید. قفل‌های الکترونیکی آنلاین همه اطلاعات مربوط به ورود و خروج اعضا را ذخیره می‌کنند و برای اپلیکشین شما مخابره می‌کنند. 

شما همچنین می‌توانید درمواقعی که منزلتان درمعرض ورود اشخاص بیگانه قرار گرفته‌است با هشدار اپلیکشین متوجه آن بشوید. به این‌صورت که اگر کسی قصد داشت به زور وارد خانه شود یا درصدد هک اطلاعات سیستم قفل شما برآمد، به شما هشدار خواهند داد. همین مساله به امنیت و مزایای قفل‌های هوشمند اضافه می‌کند و خیال شما را از بابت امنیت محل موردنظرتان راحت خواهد کرد.

سهولت دسترسی برای همه اعضا

قفل هوشمند
قفل هوشمند

برای باز کردن قفل‌های الکترونیک، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. شما می‌توانید برای ورود و خروج از رمز استفاده کنید؛ می‌توانید از تکنولوژی‌های کارت‌های FRID در قفل‌های هوشمند بهره‌مند شوید یا اینکه از مشخصات بیومتریک برای باز کردن قفل استفاده کنید.

از دیگر مزایای قفل‌های هوشمند این است که دسترسی به آن‌ها می‌تواند بنا به توانایی اعضای خانواده شما تنظیم شوند. اعضای خانواده شما می‌توانند به سادگی لمس کردن قفل، آن را باز کنند و دیگر نگران جاگذاشتن کلید و ماندن پشت در نخواهید بود. هم‌چنین برای سالمندان و کودکانی که به خاطرسپردن رمز برایشان کار سختی است، می‌توانید از روش‌های دیگر برای باز کردن در استفاده کنید.
 البته گزینه‌های بیشتری از دسترسی پیش روی شماست. مثلا شما می‌توانید برای مهمانان منزلتان کدهای موقت مخصوص مهمان تعریف کنید و به‌این صورت، مهمانان و ساکنان موقت منزل شما می‌توانند به سادگی در را باز کنند. 

امنیت بالای قفل‌ الکترونیک با قفل‌های بیومتریک

تائید اعتبار هویت قفل های هوشمند
تائید اعتبار هویت قفل های هوشمند

اگر قفلی که انتخاب می‌کنید، قادر به تشخیص و ثبت مشخصات بیومتریک افراد مجاز به دسترسی قفل باشد، یعنی امنیت بسیار بالای مکان موردنظرتان را تامین کرده‌اید.
مشخصات بیومتریک به ویژگی‌های بیولوژیک اشخاص گفته می‌شود که منحصر به فرد هستند. مشخصاتی مثل اثر انگشت، عنبیه چشم، کف دست و گاه صدا. بعضی از مزایای قفل‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید با استفاده از این مشخصات، درب را باز کنید.

این قفل‌ها معمولا گران‌تر از سایر قفل‌های الکترونیک هستند. اما درعوض با دقت بالایی که دارند، تقریبا نفوذ دیگران به محل موردنظر را به صفر می‌رسانند.
البته باید بدانید که اسکن عنبیه یا صدا، نیاز به سنسورهای بسیار قوی دارد.

پس اگر می‌خواهید قفلی تهیه کنید که دارای اسکنر چشم باشد، حتما مطمئن شوید که قفلی باکیفیت از جایی معتبر خریده‌اید. اما اسکن اثر انگشت معمولا کار چندان حساس و پیچیده‌ای نیست و روشی بسیار معمول برای باز کردن درب، در قفل‌های الکترونیک است.

قفل شدن خودکار در

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از خروج از منزل به شک افتاده باشید که درب را بسته‌اید یا نه. این موضوع برای افرادی که دچار وسواس فکری هستند، بیشتر پیش می‌آید.

اگر هم که مثل ماجرای اول نوشته، فوبیای ورود قاتل زنجیره‌ای به خانه‌تان دارید که دیگر بدتر! مزایای قفل‌های هوشمندخیالتان را از این بابت هم راحت خواهدکرد. شما دیگر نگران بازماندن در منزل‌تان نخواهید بود.

قفل‌های الکترونیک این قابلیت را دارند که دقایقی بعد از باز شدن، خودبه‌خود به صورت اتوماتیک، قفل می‌شوند. این مساله امنیت منازل را چندبرابر می‌کند.

سیستم هشدار

قفل‌های الکترونیکی که روی درب‌ها نصب می‌شوند، سیستم هشدار پیشرفته‌ای هم دارند. این قفل‌ها در مواقع ضربه شدید به درب به‌ صورت اتوماتیک قفل می‌شوند و آژیر آنها فعال می‌شود. این قفل‌ها همچنین درمواقع بازماندن درب بیش از چند دقیقه، آژیر هشدار می‌دهند. البته هشدارهای قفل الکترونیک به موارد امنیتی ختم نمی‌شود. بسیاری از قفل‌های الکترونیک، آژیر اعلام حریق هم دارند که با بالا رفتن دما از میزان خاصی از گرما، به صدا در می‌آیند.

اعمال سیستم‌های امنیتی بیشتر در مواقع دلخواه

از دیگر مزایای قفل‌های هوشمند، گزینه‌های امنیتی پیشرفته‌تر در مواقع لزوم است. مثلا بسیاری از قفل‌های الکترونیک سیستم قفل دوبل دارند که ضریب امنیت منازل را به‌طرز قابل توجهی افزایش می‌دهند.

در صورت فعال کردن قفل دوبل، ساکنان منزل باید بعد از اعمال موفقیت‌آمیز کد، اثر انگشت یا کارت، در مرحله بعد یکی دیگر از پروتکل‌ها را اجرا کند. مثلا بعد از ورود رمز در قفل درب اثر انگشتی ، اثر انگشت خود را اسکن کند. یا بعد از کشیدن کارت، رمز را وارد کند. این کار مثل کشیدن دو دیوار محکم اطراف خانه یا دفتر کار شماست که کمک زیادی به بالا رفتن امنیت می‌کند.

 قفل‌های الکترونیک، مجهز به قفل کودک هم هستند. با فعال شدن قفل کودک، خیال شما از بابت خروج ناگهانی کودکانتان از منزل نخواهید بود و قفل درب از داخل خانه به سادگی باز نخواهد شد. 

امکان مدیریت قفل در مواقع بحرانی

مدیریت قفل های هوشمند
مدیریت قفل های هوشمند

قفل‌های الکترونیکی که به‌صورت آنلاین در ادارات یا هتل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، طیف وسیع‌تری از گزینه‌های مدیریت را پیش‌روی شما قرار میدهند. مثلا شما می‌توانید برای مراکزی خاص از اداره یا هتل‌تان، محدودیت دسترسی ایجاد کنید و هرکسی نتواند وارد آن شود. جدا از گزینه‌های امنیتی، شما می‌توانید در مواقعی بحرانی مانند آتش‌سوزی، سیل یا زلزله، تمام قفل‌های ساختمان را غیرفعال کنید تا تردد راحت‌تر و کم‌دردسرتر صورت بگیرد.

کیفیت و زیبایی

قفل های هوشمند
قفل های هوشمند

جدا از همه گزینه‌هایی که مزایای قفل‌های هوشمند پیش روی شما قرار می‌دهند، زیبایی و طراحی منحصر به‌فرد آنهاست. قفل‌های دیجیتال به منازل شما ظاهری مدرن و جذاب می‌بخشند و برای کسانی که طرفدار طراحی‌های مدرن هستند، دلپذیر خواهندبود.

 همچنین کارت یا کلید قفل‌های دیجیتال، برخلاف کلیدهای قفل‌های سنتی، بسیار سبک هستند و حمل آنها باتوجه به جای کمی که اشغال می‌نند، بسیار آسانتر و کم‌دردسرتر است. 

با خرید قفل‌های الکترونیک، برای هر بار عوض کردن منزل‌تان دیگر نیاز به خرید چندباره قفل ندارید. این قفل‌ها به‌ سادگی می‌توانند روی درب‌های دیگر هم نصب شوند. شاید خرید قفل‌های دیجیتال، در ابتدا گران و پردردسر به‌نظر برسد. ممکن است با دیدن قیمت‌های قفل‌های الکترونیک فکر کنید که آنها ارزش خرید ندارند یا برای خرید دچار تردید شوید. اما باید توجه داشته‌باشید که یک بار هزینه کردن برای تامین امنیت خانواده و استفاده از مزایای زیاد این قفل‌ها، حتی بیشتر از قیمت یک قفل دیجیتال ارزش دارد.

خرید قفل دیجیتال یوکا