آن‌چه اغلب در زمان خرید قفل دیجیتال درب ورودی، مورد پرسش قرار می‌گیرد این است که: «فواید و معایب قفل دیجیتال چیستند؟» قبل از پاسخ به این سؤال باید بگوییم که قفل‌های دیجیتالی با استفاده از جدیدترین فنآوری‌های روز ساخته شده‌اند و هدف‌شان افزایش امنیت و راحتی کاربران است.

قفل درب خانه‌ها و محیط‌های کاری دیگر به مانند ۱۰ یا ۲۰ سال پیش نیستند، زیرا تکنولوژی نه تنها توانسته ساختمان‌ها را هوشمند‌سازی کند، بلکه زندگی را به شکلی مدرن و سرشار از راحتی تبدیل کرده است. درست است که وجود این قفل‌ها نوید آینده‌ای جدید را می‌دهند، اما به مانند هر فناوری جدید دیگری،فواید و معایب قفل دیجیتال مختص به خود هستند؛ با یوکـا همراه باشید.

فواید و معایب قفل دیجیتال

سیستم‌های قفل بدون‌کلید اکنون به طور گسترده در فضاهای مسکونی، اداری و تجاری جایگزین قفل‌های سنتی (قفل مکانیکی کلیدخور) شده‌اند. اما قبل از ایجاد هر تغییری، باید جوانب مثبت و منفی قفل‌های دیجیتالی را بشناسید:

فواید و معایب قفل دیجیتال
فواید و معایب قفل دیجیتال

مزایای قفل دیجیتال

 سهولت ورود: 

با داشتن قفل درب دیجیتالی، شما مجبور نیستید دنبال کلیدهای خود بگردید و یا کلیدهای خود را برای ورود دیگر اعضای خانواده در جایی بیرون از خانه پنهان کنید. همچنین دیگر احتیاجی به کشیدن نرده حفاظ و زدن قفل ندارید؛ شما در چند ثانیه و در حداقل زمان ممکن به راحتی می‌توانید وارد فضای داخلی خود شوید.

قفل‌های دیجیتال دارای تکنولوژی‌های گوناگون اعم از اسکن اثرانگشت،مثل قفل درب اثر انگشتی، کلید کارتی، صفحه کلید دکمه‌ای (فشاری یا لمسی) و موارد دیگر هستند.

 راحتی بیشتر: 

اگر انتظار دارید که در حالی که از خانه دور هستید، اعضای دیگر خانواده و دوستان‌تان وارد خانه شوند، می‌توانید کدهای مخصوصی را برای هر شخص با در نظر گرفتن تاریخ انقضاء لحاظ کنید.

وقتی به جلوی درب خانه یا محیط کاری خود برسید، می‌توانید تنها با قرار دادن انگشت یا نزدیک کردن کارت ورود به پنل دستگاه، به فضای داخلی دسترسی داشته باشید، یا می‌توانید از طریق اپلیکیشن موبایل، ورود و خروج خود را کنترل کنید.

 آرامش خاطر: 

یکی دیگر از مزایای قفل دیجیتال این است که شما می‌توانید افرادی را که به فضا وارد و یا خارج شدند را ردیابی کنید. این یک ویژگی بسیار مهم برای محیط‌های اداری جهت نظارت بر ورود و خروج کارکنان است. همچنین می‌توانید  نسبت به عدم ورود افراد غریبه و حتی بیرون رفتن کودکان خردسال از خانه، اطمینان حاصل کنید.  حتی اگر فراموش کرده باشید که درب خانه یا محل کار خود را ببندید، دیگر نیازی نیست برای بستن درب برگردید! با استفاده از گوشی همراه می‌توانید به راحتی درب را قفل کنید.

 افزایش امنیت: 

قفل‌های سنتی به راحتی توسط سارقین حرفه‌ای باز می‌شوند. در واقع مهمترین مزیت استفاده از قفل‌های دیجیتال، حفظ ایمنی و افزایش امنیت فضای داخلی است. شما هیچ کلیدی ندارید که بخواهید نگرانش باشید!  اثرانگشت شما منحصربه خود شما است، رمز عبور را تنها شما هستید که می‌دانید،  پس چطور سارقین می‌توانند به راحتی وارد خانه یا فضای کاری شما شوند؟

 زیبایی: 

قفل‌های دیجیتالی دارای طراحی ظاهری بسیار جذاب و شیک هستند. یقیناً زمانی که قصد فروش ملک خود را دارید، ورودی خانه می‌تواند نظر هر مشتری را به خود جلب کند و شما را به فروش راحت‌تر ملک سوق دهد. ظاهر مدرن و شیک ورودی منزل یا محل کار، احساس رضایت و لذت بیشتری را برای مالکان فراهم می‌کند.

قفل درب اثرانگشتی
قفل درب اثرانگشتی
 اتصال با بقیه وسائل: 

اگر وسایل هوشمند دیگری دارید، می‌توانید هر یک از آنها را به قفل الکترونیکی درب خود وصل کنید. بعد از اتصال وسائل هوشمند، ممکن است هنگام باز کردن درب، چراغ‌های منزل یا محل کارتان نیز به طور خودکار روشن شوند، یا در صورت بروز مشکل داخلی (آتش‌سوزی در داخل) درب ورودی به طور خودکار باز شود.

معایب قفل دیجیتال

 اعتماد به تلفن و شبکه: 

قفل‌های هوشمند دیجیتالی معمولاً از طریق بلوتوث یا Wi-Fi با تلفن شما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر تلفن شما به سرقت برود و یا آن را گم کنید، دسترسی شما به فضای داخلی به طور کامل قطع می‌شود. همچنین، اگر برق قطع شود، باز هم نمی‌توانید به محیط داخلی دسترسی داشته باشید.البته در این صورت دیگر موارد مثل اثر انگشت و رمز و کارت و حتی کلید مکانیکی میتواند مشکل را حل کند.

 پتانسیل برای هک شدن: 

در حالی که قفل‌های دیجیتال تهدیدات مرتبط با سرقت را کاهش می‌دهند، اما ممکن است در معرض تلاش هکرها برای شناسایی رمز عبور قرار گیرند.  اما برای این مشکل راه‌حلی وجود دارد، سیستم در صورت دسترسی کاربرِ غیرمجاز به طور خودکار به صاحب خانه و یا حتی پلیس اطلاع‌رسانی می‌کند.   باتری:  

برخلاف قفل سنتی، قفل برقی ممکن است با باتری کار کند. از این رو، زمانی که باتری تمام می‌شود، دستگاه نیز دیگر کار نخواهد کرد. بنابراین، یادآوری برای جایگزین کردن باتری جدید و با باتری قدیمی ضروری است.

 قیمت: 

قفل‌های هوشمند قیمت خرید بالاتری از قفل‌های سنتی دارند؛ حتی برای نصب قفل و همگام‌سازی آن با بلوتوث و وای فای شما به متخصص نیاز خواهید داشت. در صورت عدم وجود نقص و خرابی، هزینه تعمیر آن‌ها نیز بالا است.

اما امینت و آرامش شما قطعا این هزینه ها را پوشش خواهد داد.  فواید و معایب قفل دیجیتال در هر حال دارای موارد بسیاری ممکن است باشد اما همه معایب قطعا بررسی و توسط این تکنولوژی رفع گردیده است. پس همیشه راه حلی خواهد بود.

چرا باید از قفل دیجیتال استفاده کرد؟

قفل های دیجیتالی هوشمند
قفل های دیجیتالی هوشمند

بعد از توضیح درباره فواید و معایب قفل دیجیتال، این پرسش ایجاد می‌شود که آیا باید از قفل الکترونیکی استفاده کرد؟ دلایل آشکاری برای استفاده از این قفل‌ها وجود دارد؛ قفل‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهند با استفاده از یک رمز عبور، اسکن اثرانگشت و یا صفحه لمسی به راحتی در عرض چند ثانیه به فضای داخلی خود دسترسی داشته باشید.قفل‌های دیجیتالی اغلب یکی از مهمترین وسائل یک خانه هوشمند هستند.

در کنار باز کردن راحت قفل، می‌توانید از ورود و رفت و آمد همه افراد به خانه مطلع شوید. همچنین به شما امکان می‌دهند امتیازات ویژه‌ای را به افراد مختلف مانند دوستان، اعضای خانواده یا پرسنل خدماتی خود جهت دسترسی به محیط داخلی اختصاص دهید.

بیشتر این قفل‌ها با اپلیکیشن موبایل کار می‌کنند، به طوری که اگر فراموش کرده‌اید که قفل درب را ببندید، اکنون به لطف داشتن قفل هوشمند، می‌توانید فقط با چند ضربه روی گوشی خود، درب را قفل کنید. این روزها اکثر قفل‌های دیجیتال مستقیماً به وای فای منزل و محیط شغلی شما متصل می‌شوند و تقریباً در هر کجای دنیا که باشید قابل‌ کنترل هستند.

ممکن است بپرسید: «اگر اینترنت قطع شود چه باید کرد؟» باید بگوییم، بیشتر قفل‌های دیجیتالی دارای چندین قابلیت مختلف هستند،  برای مثال قفل دیجیتال Leo Max از برند معتبریوکـا دارای قابلیت باز شدن از طریق کد، قابلیت باز شدن با تشخیص چهره، قابلیت باز شدن از طریق کارت، قابلیت باز شدن از طریق کف دست و قابلیت باز شدن از طریق تلفن همراه است.  پس اگر یک قابلیت قابل استفاده نشود، می‌توانید از قابلیت دیگر استفاده کنید.

کلام آخر

قفل دیجیتال، زیبایی و امنیت
قفل دیجیتال، زیبایی و امنیت

فواید و معایب قفل دیجیتال هر چه که باشند، استفاده از این قفل‌ها به طور فزاینده‌ای در ایران محبوب شده‌اند. است طبق یک گزارش، انتظار می‌رود بازار کشور برای ۲۰ سال آینده سریعترین رشد را در استفاده از قفل دیجیتال برای فضاهای مسکونی و اداری داشته باشند. این بدان معناست که وسائل هوشمندی با عملکردها و گزینه‌های مختلف و متنوع، رشد سریعی داشته‌اند.

با این حال، آیا قفل دیجیتال انتخاب مناسبی است؟ اگر به دنبال افزایش امنیت و راحتی بیشتر هستید و می‌خواهید تکنولوژی را در جای جای زندگی خود احساس کنید، قفل دیجیتالی بخرید.

برای افزایش امنیت و راحتی، قفل‌های دیجیتالی برند یوکـا بهترین گزینه برای شما هستند. محصولات این برند کره‌ای در عین زیبایی و لوکس بودن، دارای بالاترین کیفیت و دوام هستند.

  برند یوکا از جدیدترین نوآوری‌ها و قابلیت‌ها در ساخت قفل‌های دیجیتال استفاده می‌کند و هدف کسب حداکثر رضایت مشتری است.

خرید قفل دیجیتال یوکا