امروزه اینترنت، الکترونیک و هوش مصنوعی در حال تغییر بیشتر جنبه ­های زندگی ما هستند. این فناوری­‌ها به ما در حل بسیاری از مشکلات کمک کرده‌اند. برای سال­‌های بسیار زیادی، قفل و کلید تقریبا به شکل سنتی خود و با تغییرات اندکی یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی ما بوده­‌اند. هر گاه قصد داشته باشید امنیت جایی را تامین کنید اولین چیزی که به ذهن شما می­‌رسد استفاده از قفل و کلید است.

امروز این قفل­‌ها هم دست‌خوش تغییر شده‌اند و در مقابل قفل ­های مکانیکی قدیمی، قفل­ های دیجیتال تولید و به بازار ارائه شده­‌اند. در ادامه سعی داریم به این نوع قفل‌ها را به شما معرفی کرده و به بررسی تاثیر قفل دیجیتال بر زندگی خود بپردازیم.

معرفی قفل دیجیتال

قفل دیجیتال
قفل دیجیتال

قفل دیجیتال یک نوع قفل الکترومکانیکی است که از روش‌های مختلفی مانند اثر انگشت، تشخیص چهره، کارت هوشمند، رمز و صفحه کلید و … برای باز کردن و کنترل آن استفاده می­‌شود. این نوع قفل­‌ها از باتری قلمی به عنوان منبع تغذیه استفاده می­‌کنند و قابلیت نصب بر روی درهای مختلف را دارند.

ویژگی­‌های قفل دیجیتال

ویژگی های قفل دیجیتال
ویژگی های قفل دیجیتال

 امنیت بالا: 

این قفل­‌ها دارای امنیت بسیار بالایی هستند و هک کردن پنل دسترسی آن‌ها بسیار مشکل است. با استفاده از روش­‌های امنیتی رمزدهی نظیر سیستم­‌های بیومتریک، تابع خیالی (با استفاده از این ویژگی برای وارد کردن رمز عبور می­‌توانید قبل یا بعد از رمز اصلی خود اعدادی را به صورت دلخواه وارد کنید تا اگر شخصی در کنار شما قرار دارد نتواند رمز اصلی شما را تشخیص دهد) و … به امنیت آن‌ها افزوده شده است.

در صورتی که چند بار متوالی رمز عبور را اشتباه وارد کنید سیستم هشدار قفل به صدا در آمده و برای مدتی قفل غیرفعال می­‌شود. اگر به قفل دیجیتال ولتاژ غیرمجاز وارد کنید، زنگ آن به صدا در می‌­آید و به صورت خودکار از کار می­افتد.

 آسایش و اطمینان بیشتر: 

ویژگی­‌هایی مانند قفل خودکار، کنترل ورود و خروج به خانه، آلارم­‌های هشداردهنده و … آسایش و اطمینان زیادی برای شما به ارمغان می­‌آورد. چرا که دیگر نگرانی در خصوص باز ماندن درب خانه خود نخواهید داشت. اگر در محل نصب قفل آتش سوزی اتفاق بیافتد، برای شما آلارم هشدار ارسال می­‌شود و درب به صورت خودکار باز می‌شود تا ساکنین سریع‌­تر از محل خارج شوند. همچنین مانند قفل‌های سنتی دیگر نگران گم شدن کلید خود نخواهید بود.

 ثبت ورود و خروج افراد مختلف: 

با استفاده از قفل­‌های دیجیتال، ورود و خروج اشخاص مختلف به منزل شما ثبت می­‌شود و با توجه به قابلیت اتصال آن‌ها به تلفن همراه و اینترنت، در صورتی که فردی بخواهد به صورت غیرمجاز وارد خانه‌تان شود، برای شما آلارم هشدار ارسال می­‌گردد.

 امکان اتصال به خانه­ های هوشمند: 

قفل دیجیتال را به‌راحتی می­‌توانید توسط پروتکل­‌های هوشمندسازی مانند بلوتوث، Wi-Fi، ZigBee، ZWave و … به سیستم خانه­ هوشمند خود متصل نمایید. هر یک از این روش‌­ها را با توجه به شرایط محل زندگی یا کار خود می‌­توانید به کار بگیرید. با استفاده از Wi-Fi و اینترنت از هر جای دنیا می­‌توانید قفل دیجیتال را کنترل کنید اما مصرف انرژی در این روش بسیار بالا است.

فاصله تحت پوشش بلوتوث محدود است اما دارای مصرف انرژی پایینی می­‌باشد. استفاده از Z-Wave یا ZigBee به دلیل نیاز به خرید ماژول مربوطه نیاز به هزینه بیشتری دارید، اما یکی از بهترین روش­‌های بی‌­سیم برای هوشمندسازی است.

 کنترل از راه دور قفل با استفاده از گوشی های هوشمند: 

با استفاده از تلفن همراه خود می­‌توانید از راه دور درب ورودی خانه خود را کنترل و مدیریت نمایید. به این ترتیب هیچ یک از دوستان و آشنایان شما پشت درب نخواهند ماند.

تاثیر قفل دیجیتال بر زندگی ما

قفل دیجیتال یوکا
قفل دیجیتال یوکا

با استفاده از قفل دیجیتال علاوه بر افزایش امنیت محل سکونت یا کار خود، می‌­توانید از سهولت دسترسی به آن نیز بهره ببرید. این فناوری هوشمند را می­‌توانید توسط روش­‌های دسترسی مدرن مانند رمز، کارت، اثر انگشت و وسایل مجهز به بلوتوث و اینترنت مانند گوشی­‌های هوشمند، کنترل نمایید. در ادامه به بررسی مثال‌هایی از تاثیر قفل دیجیتال بر زندگی خود می­‌پردازیم.

یکی از مواردی که برای بیشتر ما اتفاق افتاده است، ماندن فرزندان یا آشنایان در پشت درب خانه است. از آنجا که امکان دسترسی به قفل‌­های دیجیتال از طریق تلفن همراه وجود دارد، به راحتی می­‌توانید از هر جای دنیا که باشید درب خانه را باز نمایید.

یکی دیگر از مواردی که بسیار متداول است، فراموش کردن قفل کردن درب پس از خروج از منزل است. ممکن است در خانه سالمندی داشته باشید که دچار بیماری فراموشی باشد. در این صورت به تلفن همراه شما پیام هشدار ارسال می­‌شود و می­‌توانید از طریق تلفن همراه خود درب را قفل نمایید.

یکی از مهم‌­ترین ویژگی‌­های قفل­‌های دیجیتال که تاثیر قفل دیجیتال بر زندگی افراد را مؤثرتر کرده و آن‌ها را به محصولی ارزشمند برای کاربران تبدیل کرده است، امنیت بسیار بالای آن‌ها از طریق حذف کلید و ریسک‌های مربوط به آن‌ها است. کلیدهای سنتی به راحتی قابل کپی شدن بوده و امکان گم شدن و جا گذاشتن آن‌ها بر روی قفل وجود دارد. در صورتی که قفل هوشمند شما دارای کلید هم باشد، در صورت جا گذاشتن آن بر روی قفل برای شما آلارم هشدار ارسال می‌­شود.

برای ایجاد دسترسی برای سایر افراد مانند قفل­‌های سنتی نیازی به صرف هزینه برای تولید کلید نیست و به راحتی می‌­توانید از طریق تلفن همراه به آن‌ها امکان باز و قفل نمودن درب خانه خود را بدهید.

قفل­‌های دیجیتال بسیار زیبا و لوکس طراحی شده­‌اند و ظاهری بسیار مدرن و زیبا به خانه شما می‌­بخشند.

حمل کلید یا باز کردن درب با استفاده از کلیدهای سنتی برای برخی از افراد مانند سالمندان و کودکان مشکل است یا در صورتی که فرد سالمند یا معلول در خانه دارید که توانایی حرکت ندارند، باز نمودن درب برای آن‌ها بسیار مشکل است.

استفاده از روش­‌های بیومتریک دسترسی به قفل­‌های دیجیتال مانند تشخیص چهره یا اثر انگشت، تلفن همراه و … به آن‌ها کمک می­‌کند تا راحت­‌تر بتوانند درب خانه را باز کنند یا در هنگام خروج قفل نمایند. همچنین شما نیز می­‌توانید از راه دور و با استفاده از تلفن همراه خود درب را برای آن‌ها باز نمایید.

با وجود قفل دیجیتال دیگر نگران خروج کودکان خود بدون اجازه خود از خانه نخواهید بود، زیرا این قفل­‌ها مجهز به قفل کودک هستند و نمی­‌توانند درب را باز کنند و تاثیر قفل دیجیتال بر زندگی افراد را مشاهده خواهید کرد.

توجه داشته باشید که انجام هیچ یک از موارد بالا از طریق قفل‌های سنتی امکان پذیر نیست.

نتیجه­ گیری

قفل های دیجیتال
قفل های دیجیتال

قفل­ های دیجیتال چیزی فراتر از یک قفل معمولی هستند، به طوری که می‌­توان آن‌ها را یک سیستم امنیتی و حفاظتی به حساب آورد. می­‌توانید تاثیر قفل دیجیتال را در زندگی خود مشاهده کنید.

محافظت از درب  ورودی ساختمان محل کار یا سکونت یکی از دغدغه‌های همیشگی انسان­‌ها بوده است. چرا که استفاده از قفل با ایمنی کم ریسک ورود سارقان و افراد غیرمجاز به خانه و تهدیدات مربوط به آن را افزایش می­‌دهد و می­‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود.

علاوه بر این، مشکلاتی مانند گم شدن یا جاگذاشتن کلید بر روی درب، باز ماندن درب پس از خروج از منزل و استرس حاصل از آن، پشت درب ماندن دوستان و آشنایان به دلیل نداشتن کلید درب ورودی و … که کاربران را مجاب می‌­نماید تا به دنبال بهترین گزینه برای حفاظت و افزایش امنیت درب ورودی خانه خود باشند. امروز استفاده از قفل‌های دیجیتال کمک زیادی به حل این مشکلات کرده است.

قطعا استفاده از قفل هوشمند به تنهایی برای حفظ امنیت درب ورودی ساختمان مناسب و کافی نیست اما بهترین راه حل برای افزایش امنیت و حفاظت از اعضای خانواده شما می‌­باشد.

با استفاده از وسایل امنیتی دیگر مانند دوربین‌­های مدار بسته، درب‌های باکیفیت و محکم، می­‌توانید میزان اطمینان استفاده از این قفل­‌ها را افزایش دهید و در پایان توجه داشته باشید حفظ نکات امنیتی مانند به اشتراک نگذاشتن رمز عبوری، فعال نمودن حداکثری سیستم‌­های امنیتی و … توسط خودتان نیز در کاهش ریسک‌های امنیتی، بسیار موثر است.

خرید قفل دیجیتال یوکا