اَشکال پیشرفته‌تر فناوری قطعاً راه خود را به خانه‌ها و محیط کاری ما باز کرده‌اند. امروزه می‌توانیم از انواع قفل دیجیتال (الکترونیکی) برای افزایش هر چه بیشتر امنیتِ فضای داخلی خود بهره ببریم.

قفل‌های درب دیجیتالی و سیستم‌های ورودی هوشمند به قدری پیشرفته هستند که می‌توانند هر نوع نیازی را از سوی کاربران برطرف کنند. شما می‌خواهید قفل‌ دیجیتال را جایگزین قفل‌ معمولی کلیدخور خانه یا محل کار خود کنید، اما نمی‌توانید تصمیم‌گیری درستی در انتخاب نوع آن داشته باشید.

نگران نباشید! ما این‌جا هستیم تا انواع مختلف قفل دیجیتال را به شما معرفی کنیم؛ با یوکـا همراه باشید.

انواع قفل دیجیتال

قفل دیجیتال یوکا
قفل دیجیتال یوکا

انواع و مدل‌های مختلفی از قفل درب دیجیتالی وجود دارند که می‌توانید برای افزایش کنترل دسترسی و امنیت بیشترِ محل زندگی هر کدام را انتخاب کنید. با این وجود باید توجه داشت که این قفل‌ها معمولاً از نظر فناوری، عملکرد، طراحی، سطح امنیت و هزینه متفاوت هستند. مهم این است که هنگام برنامه‌ریزی برای خرید قفل‌های بدون کلید، شناخت جامعی از انواع آن به‌دست آورید:

۱- قفل دیجیتال صفحه کلید

رمزگذاری قفل های دیجیتال
رمزگذاری قفل های دیجیتال

احتمالاً رایج‌ترین و شناخته شده ترین نوع قفل دیجیتال، مدل صفحه کلید است. این قفل‌ها برای باز کردن درب به یک کد یا رمزعبور عددی احتیاج دارند. استفاده از آنها بسیار آسان است، زیرا نیاز به کلید فیزیکی ندارند. اگرچه از قفل‌های کلیدخور گران‌تر هستند، اما امنیت فضای داخلی شما به‌خوبی تضمین می‌کنند. از این رو مهم است که کد یا رمز عبور خود را ایمن نگه دارید تا حدس زدن آن برای غریبه‌ها دشوار باشد.

اگر به دنبال توانایی اضافه کردن کدهای دسترسی جداگانه برای اعضای خانواده خود هستید، این قفل‌ها به‌خوبی از آنها پشتیبانی می‌کنند. برخی از این قفل‌ها شامل دکمه‌های فشاری یا معمولاً صفحه لمسی هستند که با نزدیک کردن انگشت به آن روشن می‌شوند. مدل لمسی اغلب بسیار محبوب است، به‌طوری که قابلیت ایجاد الگو (پَتِرن) به جای عدد را نیز دارا است.

این قفل‌ها از طریق اپلیکیشن موبایل نیز قابل استفاده هستند، به شکلی که می‌توان از طریق موبایل قفل را کنترل و به فضای داخلی دسترسی پیدا کرد. قفل دیجیتالی صفحه کلید امنیت بالاتری از قفل معمولی دارد، ولی مشکل آن می‌تواند تنها فراموش کردن رمز عبور باشد! پس ضرورت وجود انواع قفل دیجیتال که خطاهای انسانی را کاهش دهد اجتناب‌ناپذیر است.

۲- قفل دیجیتال بلوتوث

قفل دیجیتال
قفل دیجیتال

همان‌طور که از نامش مشخص است، این نوع قفل دیجیتالی از تکونولوژی بلوتوث برای کنترل دسترسی به فضای داخلی استفاده می‌کند. کسانی که می‌خواهند به داخل محیط وارد شوند، به یک تلفن هوشمند یا گجت در نزدیکی دامنه بُرد سنسورهای بلوتوث نیاز دارند. از این قفل‌ها بیشتر در مراکزی استفاده می‌شود که افراد زیادی در داخل محیط هستند (محیط‌های اداری).

بلوتوث از نظر بار شبکه کمی قدرتمندتر است، اگرچه همیشه برای قفل‌های هوشمند بیش از اندازه کافی خواهد بود. عیب عمده این قفل مقدار دامنه بُرد آن است، به این معنا که برای باز کردن قفل درب باید در مجاورت آن قرار بگیرید، همانند زمانی که می‌خواهید از طریق بلوتوث موبایل فایلی را به گوشی همراه فرد دیگری انتقال دهید.

قفل خانه یا محیط کار شما در واقع به زبان بلوتوث صحبت می‌کند، به این معنی که می‌توانید بدون نیاز به هر نوع رابط دیگری، با آن ارتباط برقرار کنید. این همان چیزی است که آن را به عنوان استاندارد شبکه برای کلیه ارتباطات بی‌سیم از راه دور معرفی می‌کند. قفل‌های بلوتوثی از نظر انرژی بسیار کارآمد و برای مسافت‌های کوتاه بسیار کاربردی و راحت هستند، و می‌توانند به‌طور خودکار با تلفن همراه شما ارتباط برقرار کنند. 

۳- قفل دیجیتال بیومتریک

قفل دیجیتال بیومتریک
قفل دیجیتال بیومتریک

تجهیزات بیومتریک که اغلب در دفاتر و مؤسسات دیده می‌شوند اوج فن‌آوری قفل‌های دیجیتالی هستند. این قفل‌ها با اثر انگشت یا اسکن عنبیه چشم یا تشخیص کف دست کار می‌کنند و به افرادی اجازه دسترسی می‌دهند که خصوصیات بدنی آنها از طریق دستگاه تعریف شده باشد.

با وجود مکانیزم اصلی قفل که شامل ویژگی‌های منحصربه فرد بدن انسان است، از بین بردن یا برهم زدن این سیستم قطعاً دشوار است. به همین دلیل نسبت به دیگر انواع قفل دیجیتال شرایط امنیتی بیشتری را فراهم می‌کند.از قفل بیومتریک می‌توان برای افزایش کارایی هر سیستم امنیتی استفاده کرد؛ در واقع امنیت بیومتریک این روزها در همه جا دیده می‌شود.

این سیستم‌ها از نشانگرهای بیولوژیکی بی‌نظیر شما به عنوان یک اقدام امنیتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید از اثر انگشت خود برای باز کردن قفل استفاده کنید. برخی مراکز سِری یا نظامی حتی با اسکن عنبیه چشم هویت شما را تأیید می‌کنند. اکنون، این فناوری پیشرفته به قفل‌های درب منازل نیز رسوخ پیدا کرده است.

قفل‌ درب اثر انگشتی درست مانند سنسورهای بیومتریک تلفن همراه شما کار می‌کنند. برای باز کردن این قفل‌ها، می‌توانید انگشت خود را روی پنل لمسی قرار دهید. قفل آن را می‌خواند و با تطابق دادن الگوهای اثر انگشت که قبلاً ثبت شده است، درب را باز می‌کند. اگر بارها و بارها کلیدهای خود را فراموش کردید، یا اگر یک شرکت بزرگ دارید که ۱۰۰ کارمند روزانه در آن مشغول به کار هستند، قفل‌های بیومتریک می‌توانند فوق‌العاده کاربردی باشند. این قفل‌ها هیچ نقصی در سیستم هوشمند خود ندارند!

۴- قفل دیجیتال کارتی

قفل دیجیتال کارتی
قفل دیجیتال کارتی

کارت مورد استفاده برای این نوع سیستم برای دسترسی به درب یک نشانه احراز هویت می‌باشد که شامل میکروچیپ‌هایی است که اطلاعات مختلفی را ذخیره می‌کند. برای ورود و دسترسی به فضا، نیاز است شما کارت مورد نظر را بر روی پنل قفل بکشید. به این صورت که قفل کارتی امضای دیجیتالی رمزگذاری شده توسط دستگاه را ذخیره کرده و در صورت تأیید، دسترسی را فراهم می‌کند.

قفل کارتی برای هتل‌ها و مراکز اداری ایده‌آل است. با این حال، کارت‌های هوشمند می‌توانند به‌راحتی از بین رفته و مورد سرقت و آسیب دیدگی قرار گیرند. به‌همین دلیل برای ساختمان‌های پر ترافیک که صدها نفر در مجاورت آن قرار می‌گیرند، مناسب نیست.

با این وجود می‌توانید برای مناطق با امنیت بالا در ساختمان که دسترسی محدودی دارند از این نوع سیستم دسترسی به درب استفاده کنید. فناوری به کار رفته در این قفل‌ها به شما اجازه می‌دهد چندین گروه کاربر مختلف ایجاد کنید و به افراد خاص برای ورود به فضا دسترسی بدهید.

هم‌چنین می‌توان برنامه زمان‌بندی مشخصی را برای این قفل‌ها ایجاد کرد و در هنگام ایمن‌سازی یک منطقه، دسترسی را محدود کرد. علاوه بر این می‌توان به‌آسانی ورود و خروج افراد را ردیابی کرد (این ویژگی در همه قفل‌های هوشمند وجود دارد) هم‌چنین می‌توانید کارت‌ها را درون نرم‌افزار مجدداً برنامه‌ریزی کرده و از آنها دوباره استفاده کنید. این امر فرکانس تغییر قفل‌ها را نادیده می‌گیرد، زیرا کارت‌های دسترسی به‌راحتی در سیستم قابل مدیریت شدن هستند.

۵- قفل شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)

سیستم قفل RFID از دستگاهی با فرکانس رادیویی استفاده می‌کند که از فرستادن سیگنال برای باز کردن قفل درب بهره می‌برد. آن‌چه در مورد این قفل حائز اهمیت می‌باشد این است که برای دسترسی به داخل فضا نیازی نیست که از نظر فیزیکی به درب نزدیک باشید. این قفل برای ساختمان‌هایی با چندین اتاق ایده‌آل است.

نام این نوع سیستم از روش احراز هویت که برای شناسایی پرسنل استفاده می‌شود گرفته شده است. برای این کار، شما به یک دستگاه فرکانس رادیویی که حامل سیگنال است برای باز کردن قفل درب‌ها احتیاج خواهید داشت، اما همان‌طور که در بالا بیان شد، برای دسترسی به آن نیازی به نزدیک شدن به درب ندارید.

سیستم قفل RFID معمولاً با دیگر قفل‌ها در یک سیستم امنیتی بالا یکپارچه عمل می‌کند. در واقع، دستگاه‌های تأیید اعتبار برای باز کردن درب از راه دور در یک محدوده خاص استفاده می‌شوند. ضرر چنین سیستمی این است که شما به راحتی می‌توانید کارت‌ها یا دستگاه‌های مورد استفاده برای باز کردن این قفل‌ها را جابجا کنید. هم‌چنین تعویض این قفل به نسبت دیگر انواع قفل دیجیتال هزینه زیادی دارد.

چطور بهترین قفل دیجیتال را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین قفل دیجیتال
قفل دیجیتال

برای خرید انواع قفل دیجیتال، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید، این نکات شامل:

 کاربرد: قفل‌های دیجیتالی هم برای فضاهای مسکونی و هم تجاری توصیه می‌شود. با‌ این حال، این بدان معنا نیست که هر مدل قفل برای هر فضایی ایده‌آل است. برای اکثر خانه‌های مسکونی می‌توان از اکثر قفل‌های دیجیتال استفاده کرد، اما برای محیط‌های اداری و تجاری استفاده از قفل‌های بیومتریک و کارتی توصیه می‌شود. برای محیط‌ها با شرایط امنیتی بالا اسکن عنبیه چشم بهترین انتخاب است.

 روش احراز هویت: روش احراز هویت به روشی می‌گویند که دسترسی به داخل فضا را مهیا می‌کند. برای راحتی و ایمنی، توصیه می‌شود قفل دیجیتال را در وهله اول با روشی احراز هویتی انتخاب کنید که به‌راحتی بتوانید با آن کار کنید و در وهله دوم برای اشخاص ثالث یا سارقان پیچیده به نظر برسد. به‌طورکلی روش‌های احراز هویت شاملRFID ، بیومتریک، کارتی و بلوتوثی هستند.

 هزینه: قیمت و هزینه قفل دیجیتال جنبه قابل توجهی دارد که شما در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. هزینه قفل‌های درب بدون کلید معمولاً بسته به نوع، سطح امنیت، نوع فضای داحلی (مسکونی یا تجاری)، برند، کشور سازنده، گارانتی و موارد دیگر متفاوت است. اگرچه بسیاری از مشتریان غالباً حذب قیمت‌های ارزان‌تر می‌شوند، اما باید بگوییم: «کیفیت حرف اول را در قفل‌های دیجیتال می‌زند.»

اهمیت خرید قفل دیجیتال

امنیت قفل دیجیتال
امنیت قفل دیجیتال

قفل‌های دیجیتالی سال‌های زیادی است که ساخته شده‌اند، اما بسیاری هنوز هم به این افسانه اعتقاد دارند که این قفل‌ها گران هستند! در نتیجه، تعداد زیادی از مردم به اشتباه از خرید قفل‌های دیجیتالی منصرف می‌شوند. واقعیت این است که این قفل‌ها از بهترین سیستم‌های امنیتی برای منازل و محیط‌های کاری هستند که می‌توان به‌راحتی با هر بودجه‌ای و با قیمت بسیار مناسب آنها را خریداری کرد.

قفل دیجیتالی در طیف گسترده‌ای از مدل‌ها در بازار موجود بوده و برحسب نوع نیاز افراد قابل خریداری هستند. در حقیقت، هر یک از انواع قفل دیجیتال می‌توانند به‌طور مؤثر با درب ها یا محیط‌های معمولی یا خاص مطابقت داشته باشند. با این حال، شما می‌توانید از قفل‌های دیجیتالی برند یوکـا استفاده کنید تا امنیت و زیبایی را برای فضای مورد نظر خود فراهم کنید. با توجه به انواع قفل دیجیتال، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا مناسب‌ترین قفل را برای خانه و یا محیط اداری خود تهیه کنید.

خرید قفل دیجیتال یوکا