اگر حس کنجکاوی بالایی دارید و به این فکر کرده‌اید که «نحوه کار قفل کارتی چگونه است؟» به صفحه درستی هدایت شده‎‌اید. تا انتهای این مقاله با ما باشید تا از کارکرد قفل دیجیتال کارتی کمی بیشتر بدانید.

قبل از پاسخ به این پرسش باید بگوییم امروزه از قفل کارتی به وفور در هتل‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. تکنولوژی، راحتی در استفاده و امکان دسترسی به فضاهای مختلف، از جمله ممهم‌ترین مزیت قفل‌های دیجیتال محسوب می‌شود. اما برای بسیاری از افراد نحوه کارکرد قفل کارتی مورد پرسش است؛ با یوکـا همراه باشید.

نحوه کار قفل دیجیتال کارتی چگونه است؟

نحوه کارکرد قفل دیجیتال کارتی

همه کارت‌ها مبتنی بر نوآوری‌های مختلف هستند اما ویژگی‌های یکسانی را برای کنترل دسترسی به درب ارائه می‌دهند. کارت‌های هوشمند می‌توانند شامل بسیاری از اطلاعات موجود باشند. کلید کارتی هتل با استفاده از کارتخوان‌هایی که در هر قفل درب نصب شده‌اند، ساخته می‌شوند و همچنین می‌توانند در مدت زمان مشخصی درب‌ها را باز کنند.

به هر حال، چند نوع کارت در قفل دیجیتال کارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کارت‌ها شامل کارت مغناطیسی، کارت هوشمند تراشه‌دار، کارت مجاورتی (Proximity Card) و کارت RFID هستند.

نحوه کار قفل کارتی مغناطیسی (شبیه کارت بانکی با نوار مشکی) به این صورت است که داده‌های سیستم روی کارت در هنگام ورود به سیستم با اطلاعاتی مانند شماره اتاق و مدت زمان اقامت قرار می‌گیرند.

هنگامی که سرانجام اتاق خود را پیدا کردید و کارت خود را در بر روی پنل قفل کشیدید، کامپیوتر موجود بر روی قفل، اطلاعات کارت را با اطلاعات موجود در سیستم بررسی می‌کند. بعد از تطبیق داده‌ها و صحت‌سنجی آنها، اجازه دسترسی به داخل فضا داده می‌شود.

همچنین بخوانید:

بعضی از کارت‌های هوشمند تراشه‌ای متشکل از چندین لنت تماسی با روکش طلا دارند. این لنت‌ها اتصال داخلی را هنگام نصب در دستگاه قفل فراهم می‌کنند و تقریباً مانند کارت نوار مغناطیسی عمل می‌کنند، البته گران قیمت‌تر هستند.

 قفل کارتی مجاورتی با استفاده از شناسایی فرکانس رادیویی کار می‌کند و شما نیازی به کشیدن کارت خود روی پنل دستگاه نخواهید داشت.

صرفا کافیست که لحظه‌ای کارت را نزدیکی قفل درب نگه دارید و کامپیوتر الکترونیکی، داخل کارت را با استفاده از سیگنال شناسایی می کند. پس از صدای تایید قفل، چراغی به رنگ سبز را روشن می‌کند تا نشان دهد کارت خوانده شده است.

قفل دیجیتال کارتی

درواقع، کارت‌های RFID کارآمدتر و ایمن‌تر از باقی انواع کارت هستند. فناوری موجود در کارت مجاورتی همان کارت RFID است، در حالی که با فرکانس رادیویی متفاوت و با قابلیت خواندن تنها کار می‌کند (خواندن کارت جهت اجازه دسترس به داخل فضا)، اما نمی‌توان آن را برای دسترسی ایمن رمزگذاری کرد. فقط از شماره سریال منحصربه فردی برای اتصال کارت به دستگاه استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از کارت RFIDف در قفل دیجیتال کارتی

کارت‌های کلیدی RFID با سطح امنیت بالاتر، بهبود فاصله اسکن و عملکرد خواندن و نوشتن کار می‌کنند و برای مدیریت هتل بسیار مناسب هستند. تولیدکنندگان پیشرو قفل الکترونیک از فنآوری RFID در قلب سیستم‌های امنیتی خود استفاده می‌کنند، جون کنترل دسترسی بدون اصطکاک (عدم نیاز به کشیدن کارت از روی پنل) و اطمینان را به اتاق‌ها و ساختمان‌های هتل امکان‌پذیر می‌کنند.

در نحوه کار قفل کارتی و کارت‌های هوشمند، قفل درب به صورت بی‌سیم به سیستم پذیرش متصل می‌شود تا امکان دسترسی به اطلاعات در زمان واقعی داده شود. سیستم‌های جدیدتر در صورت از بین رفتن ارتباطات، اطلاعات را مستقیماً در کامپیوتر ذخیره می‌کنند که یکی دیگر از مزایای کارت‌های RFID  است.

کارت NFC در قفل دیجیتال کارتی

آیا می‌دانید اکنون می‌توانید درب اتاق‌های هتل را با تلفن هوشمند خود باز کنید؟ اکنون افزودن فناوری NFC به تلفن این امکان را به خوبی فراهم کرده است.

زمانی که یک اتاق را رزرو می‌کنید، کلید مجازی از طریق برنامه ارسال و بارگذاری می‌شود. شما باید برای دسترسی به اتاق خود باید آن را بارگیری کرده و فعال کنید. در حالی که این فن‌آوری نگاهی اجمالی به آینده دارد اما اکنون در بسیاری از هتل‌ها هنوز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

اعتقاد رایج این است که داده‌های حساس کاربر، مانند اطلاعات شخصی یا مالی در کارت‌های کلیدی هتل ذخیره می‌شوند. این نادرست است! بیشتر آنها شماره اتاق و تاریخ اقامت را ذخیره می‌کنند. کارت‌های RFID و رمزگذاری امروزی، کپی کردن یک کارت کلیدی را در حد امکان دشوار کرده است.

چرا هتل‌ها از قفل دیجیتال کارتی استفاده می‌کنند؟

قفل دیجیتال کارتی هتلی

استفاده از این سیستم چندین مزیت مختلف دارد که به شرح زیر هستند:

 در نحوه کار قفل کارتی، ساختار زمانی قابل تنظیم است

با استفاده از قفل دیجیتال کارتی می‌توانید زمان ورود و خروج افراد را تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید کارت و قفل را طوری تنظیم کنید که مهمان سر ساعت ۱۲ وارد اتاق و بعد از سه روز سر ساعت ۲۱ از هتل خارج شود. قبل و بعد از این زمان قفل فعال نخواهد بود.

نظارت فردی را فراهم می‌کند

نحوه کار قفل کارتی به‌صورتی است که نظارت فردی را افزایش می‌دهد.

مالکین هتل می‌توانند بر ورود و خروج افراد نظارت کافی داشته باشند. این مورد به آن‌ها کمک می‌کند تا  دسترسی‌ کاربران را بهتر کنترل کنند و بدانند چه کسانی در چه تاریخی و ساعتی وارد و از هتل خارج شده‌اند. کار با قفل‌های کارتی به صورت کامپیوتری و سیستمی است.

هزینه‌های معمول را کاهش می‌دهد

استفاده از قفل‌های مکانیکی و کلیدخور در هتل‌ها می‌تواند فرآنید کاررا سخت کنند، زیرا نفرات بسیاری در طول روز از هتل استفاده می‌کنند و امکان گم شدن و تخریب زودهنگام قفل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اما قفل دیجیتال کارتی دردسر قفل‌های قدیمی را ندارد. حتی اگر کارت هوشمند کم شود، اطلاعات به هیچ عنوان پاک نخواهند شد، همچنین ساخت کارت جدید هزینه کمتری از ساخت کلید خواهد داشت.

کلام آخر

استفاده از قفل کارتی در هتل‌ها و بسیاری از اقامتگاه‌های عمومی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشند. همانند مواردی که در بالا بیان کردیم، نحوه کار قفل کارتی تابع نوع کارت است.

هر یک از کارت‌ها فواید و معایب خاص خود را دارند، اما در بین همه آنها، کارت RFID می‌تواند بهترین فن‌آوری ممکن را برای استفاده در هتل‌ها ارائه دهد. با این حال، سعی کنید زمان خرید نکات مهمی را در نظر بگیرید و نیازهای‌تان را مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

در این راستا، می‌توانید برای تهیه بهترین قفل‌های کارتی دستگیره‌دار و بدون دستگیره بازار، سراغ برند یوکـا را بگیرید. قفل‎‌های هتلی یوکا دارای آخرین تکنولوژی در ساخت، کیفیت بالای بدنه، زیبایی و لوکس بودن، راحتی در استفاده و گارانتی معتبر خدمات مشتری هستند.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان فنی ما در نوآوران هوشمند کمک بگیرید. کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بهترین قفل را براساس نیاز و اولویت‌هایتان انتخاب کنید تا تجربه خوبی از هوشمندسازی اماکن تحت مدیریتتان داشته باشید.

خرید قفل دیجیتال کارتی یوکا