قفل درب‌های ورودی قسمت مهمی از هر فضای مسکونی محسوب می‌شوند، چون وظیفه تامین امنیت محیط داخلی برای کاربران برعهده این ابزار است. اکثر ما از این واقعیت آگاه هستیم اما بسیاری از ما انواع قفل درب آپارتمان را نمی‌شناسیم.

انتخاب نوع قفل مناسب تنها در صورتی امکان‌پذیر است که انواع قفل‌های آپارتمانی و خصوصیات هر کدام را به‌درستی بشناسید. به معنای دیگر، بعضی از قفل‌ها از نظر فنآوری و کاربرد در وضعیت بهتری نسبت به دیگر مدل‌ها قرار دارند. داشتن شناخت جامع از انواع قفل درب آپارتمان به صاحبخانه‌ها کمک می‌کند تا بهترین قفل را برای منزل خود خریداری کنند.

 با یوکـا همراه باشید. 

در ادامه با انواع قفل درب آشنا خواهید شد:

۱. قفل آپارتمان دیجیتال هوشمند (Smart Digital Lock)

قفل دیجیتال هوشمند- انواع قفل درب آپارتمان
قفل دیجیتال هوشمند

از قفل‌های الکترونیکی بیشتر برای محیط‌های داخلی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد اغلب قفل‌ هوشمند و قفل‌های الکترونیکی را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهند که نادرست است. قفل‌های هوشمند می‌توانند الکترونیکی باشند، اما همه قفل‌های الکترونیکی ممکن هستند هوشمند نباشند. 

دانستن تفاوت این موضوع اغلب کاری نسبتاً آسان است و یکی از مواردی است که به شما در انتخاب انواع قفل درب آپارتمان کمک خواهد کرد. استفاده از قفل‌های الکترونیکی یا قفل‌های هوشمند در یک ملک مسکونی بیشتر در مواردی انجام می‌شود که نیاز ذاتی به کنترل دسترسی بهتر وجود داشته باشد. این مسئله به معنای امنیت بیشتر، کارایی بالاتر و سهولت در استفاده است.

یک قفل هوشمند باید یک سری دستورالعمل‌های خاص را از یک دستگاه مجاز (کامپیوتر) دریافت کند تا درب را باز کرده یا ببندد. این دستورالعمل‌ها معمولاً در بستر پروتکل‌های بیسیم و توسط ارتباط وای‌فای ارسال می‌شوند.

قفل‌های الکترونیکی برای کار کردن صرفاً به جریان الکتریکی (منبع برق) نیاز دارند. بسیاری از انواع قفل دیجیتال موجود بازار با استفاده از الگوریتم‌های خاصی کار می‌کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند شامل استفاده از کلید کارتی، قفل لمسی رمزدار و قفل‌های بیومتریک (قفل درب اثرانگشتی، قابلیت تشخیص کف دست، تشخیص عنبیه چشم و موارد دیگر) باشند. همچنین مزیت مهم این قفل‌های نسبت به دیگر قفل‌های آپارتمانی، استفاده از تلفن همراه و اتصال به وای‌فای و بلوتوث است.

مهم است که افرادی که قصد استفاده از قفل‌های الکترونیک دارند نحوه کار این قفل‌ها و همچنین میزان آسیب پذیری‌های موجود را درک کنند. با انجام این کار اطمینان حاصل می‌شود که در صورت بروز هرگونه خطر، آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود دارد.

به عنوان مثال، هیچ‌کس دوست ندارد از قفل‌های الکترونیکی استفاده کند که هنگام قطع برق امنیت منزلش را به خطر بیندازد. همچنین لازم به ذکر است بسیاری از قفل‌های هوشمند در کنار فناوری‌هایی که دارند، دارای قفل کلیدخور نیز هستند. به طور کلی، بهترین نوع قفل برای آپارتمان‌ها، «قفل دیجیتال هوشمند» است.

۲. قفل درب آپارتمان توکار (Mortise Lock)

قفل توکار شبیه به قفل دستگیره اهرمی است که در فضاهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب آپارتمان‌های قدیمی از قفل توکار استفاده می‌کنند، به همین دلیل بعضی از افراد تصمیم می‌گیرند به جای داشتن این قفل، قفل‌های جدید‌تر را نصب کنند.

هیچ مشکلی در این مورد استفاده از این قفل وجود ندارد، زیرا مزایای زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد. قفل توکار عموماً از سخت افزارهای پیچیده‌ای تشکیل شده است که بر روی درب ورودی خانه نصب می‌شود. بعضی از قسمت‌های اصلی این قفل عبارتند از سیلندر قفل و بادامک (که قفل را درگیر می‌کند و اجازه می‌دهد تا درب قفل شود). یکی از عواملی که به محبوبیت قفل توکار کمک کرده است، مقاومت بالای آن است.

اگرچه قفل‌های چفت کلیدخور به دلیل استحکام خود در بین انواع قفل درب آپارتمان مشهور هستند، اما قفل‌های توکار به همان اندازه قابل احترام هستند و به عنوان برخی از مطمئن‌ترین قفل‌های موجود در بازار در نظر گرفته می‌شوند. این قفل‌ها نیز معمولاً در مجتمع‌های آپارتمانی بزرگ استفاده می‌شوند. حضور این قفل‌ها معمولاً حاکی از آن است که امنیت در خط مقدم اولویت‌های کاربران قرار دارد.

۳.قفل درب آپارتمان چفت کلیدخور (Deadbolt)

قفل چفت کلید خور- انواع قفل درب آپارتمان
قفل چفت کلید خور

قفل چفت‌دار مطمئناً یکی از محبوب‌ترین انواع قفل درب آپارتمان است، و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل محبوبیت زیاد، حتی این قفل‌ها را می‌توان در مکان‌های تجاری و ادرای هم به وفور مشاهده کرد.

اکثر صاحبان املاک با قفل چفت‌دار تک سیلندر آشنا هستند، که می‌تواند زیر مجموعه‌ای از انواع قفل چفت کلیدخور باشد. از این قفل برای ایمن کردن درب‌های بیرونی استفاده می‌شود. همه قفل‌های چفت‌دار به یک شکل ساخته نمی‌شوند، به همین دلیل سیستم درجه‌بندی وجود دارد که به شما در مورد اینکه قفل تا چه میزان نیرو را می‌تواند تحمل کند، سرنخ‌های لازم را می‌دهد. انواع اصلی قفل چفت کلید خور شامل تک سیلندر و دو سیلندر هستند.

تفاوت بین این دو نوع قفل در این است که انواع تک سیلندر به سیلندر کلیدخور در یک طرف درب مجهز است. اما سیلندر دوتایی در هر دو طرف درب از سیلندر کلیدخور استفاده می‌کند.

قفل‌های یک سیلندر به مراتب پرکاربردتر هستند، اما بعضی از مالکان تصمیم می‌گیرند از مدل‌های دو سیلندر برای بهره‌گیری از مزایای امنیتیِ اضافی آن استفاده کنند. افرادی هم می‌دانند قفل یک سیلندر می‌تواند احتمال سرقت و باز کردن درب آپارتمان را افزایش دهد. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند تا لایه‌های امنیتی بیشتری را برای عدم ورود سارقان تعبیه کنند.

بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از قفل چفت‌دار تک سیلندر یا دو سیلندر «قفل ضد دیلم» را نصب کنند. این نوع قفل معمولاً در ساختمان‌های آپارتمانی یا بر روی درب‌های دوبل (دوتایی) پیدا می‌شود.

این قفل نسبت به قفل چفت ‌دار از ایمنی بیشتری برخوردار است و در مقابل ضربه مقاومت بالایی دارد. اگرچه این مورد از فواید قفل ضد دیلم است، اما به این معنا نیست که این قفل در برابر ورود سارقین غیرقابل نفوذ است!

۴.قفل درب آپارتمان توپی یا پیچی (Door Knob Lock)

اگر مجبورید در سی ثانیه درب خانه را باز کنید، پس حتماً قفل درب منزل شما از نوع توپی یا پیچی است. احتمالاً بعضی از این دستگیره‌ها بر روی درب بیرونی هم نصب می‌شوند، اما کاربرد اصلی آن برای درهای داخلی آپارتمان است.

قفل‌های توپی به دلیل محدودیت امنیتی که دارند برای استفاده در درب‌های ورودی خانه ایده‌آل نیستند. برخلاف قفل چفت‌دار، مدل‌های توپی به‌راحتی تحت فشار باز می‌شوند. از این قفل‌ها می‌توان در درب‌های خارجی استفاده کرد، اما فقط تا زمانی که از طریق قفل‌های چفت‌دار به خوبی تقویت شده باشند.

این قفل‌ها برای مصارف داخلی ایده‌آل‌تر هستند، زیرا امکان عبور آسان از اتاقی به اتاق دیگر را فراهم می‌کنند. این مهم است که از نحوه عملکرد یک دستگیره پیچی نسبت به سایر انواع قفل درب آپارتمان آگاهی داشته باشید، زیرا این امر به شما در تعیین بهترین مکان برای نصب آنها کمک می‌کند.

۵. قفل درب آپارتمان با دستگیره‌ای اهرمی (Cylindrical Lever Lock)

قفل دستگیره ای اهرمی- انواع قفل درب آپارتمان
قفل دستگیره ای اهرمی

کارکرد این مدل از قفل شبیه به قفل چفت کلیدخور است، اما قفل اهرمی استوانه‌ای هم برای مکان‌های مسکونی و هم تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مقایسه بین این دو قفل، به نظر می‌رسد که قفل اهرمی استوانه‌ای ساده‌ترین کاربری را دارد. ساختار قفل به خودی خود باعث ورود و خروج آسان‌تر و کارآمدتر می‌شود.

اگرچه قفل‌های اهرمی برای مصارف مسکونی مناسب هستند، اما برای درب‌های بیرونی که دسترسی به خانه شما را فراهم می‌کنند، راه‌حلی ایده‌آل محسوب نمی‌شوند.

بسیاری دیگر از انواع قفل درب آپارتمان هم وجود دارند که برای مصارف خارجی مناسبند، بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم از قفل‌های اهرمی استوانه‌ای استفاده نکنید. دلیل اصلی که این را موضوع به راحتی در باز کردن درب توسط سارقین استدلال کرد. بنابراین، قفل دستگیره اهرمی مشابه با دستگیره‌های پیچی می‌توانند به عنوان بهترین قفل‌ها برای درب‌های داخلی خانه در نظر گرفته شوند.

اهمیت انتخاب درست انواع قفل درب آپارتمان

انواع بیشتری از قفل درب منزل وجود دارند که ما به آنها توجه نکردیم، از این گذشته، دنیای قفل‌ها بسیار گسترده و متنوع است. نکته کلیدی که می‌خواهیم امروز از آن آگاه باشید این است گزینه‌های زیادی در مورد انواع قفل درب آپارتمان در اختیار شما است.

این تنوع گسترده ممکن است در ظاهر نکته‌ای مثبت تلقی شود، اما شانس شما برای انتخاب قفل مناسب را کاهش می‌دهد، زیرا شما نیاز دارید در مورد خصوصیات همه قفل‌های موجود در بازار اطلاعات لازم را کسب کنید. با این حال، ما در این مقاله پنچ قفل پرکاربرد را معرفی کردیم، ضروری است برحسب نیازهای خانه و مقدار بودجه خود، قفل مناسب را خریداری کنید.

اگر قصد انتخاب قفل هوشمند دارید، پیشنهاد ما خرید قفل‌های هوشمند برند یوکـا است. این برند کره‌ای تنوع گسترده‌ای در مدل‌ها داشته و از انواع تکونولوژی‌های روز پشتیبانی می‌کنند. همچنین به دلیل گارانتی و خدمات مشتری مناسب، بالاترین رضایت را در میان خریداران نسبت به دیگر برندهای بازار در اختیار دارند. برای مشاوره خرید و انتخاب مناسبترین مدل، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید بهترین مارک چشمی دیجیتال