استفاده از قفل دیجیتال یکی از راه‌های به حداکثر رساندن امنیت منازل و اداره‌ها است. این دسته از قفل‌ها، خیال کاربران را از بسیاری جهات راحت می‌کنند. غیرقابل هک بودن این قفل‌ها، امکان دسترسی چندگانه کاربران و همچنین هشدارهای امنیتی کاربردی از جله مواردی هستند که این قفل‌ها را به یکی از گجت‌های محبوب میان کاربران تبدیل کرده‌اند.

قفل اثر انگشتی یکی از این دسته قفل‌هاست که به دلیل سهولت کاربری و بالا بودن سطح امنیت یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. در این نوشته با قفل‌های اثر انگشتی ضد سرقت بیشتر آشنا خواهیم شد.

قفل اثر انگشتی چیست؟

قفل‌های بیومتریک دسته‌ای از انواع قفل‌های هوشمند هستند که به کاربران امکان می‌دهند با استفاده از شناسه‌های بیولوژیک مختص خودشان آن‌ها را باز کنند. درواقع با استفاده از قفل‌های بیومتریک که بسیاری از کاربران آن را با عنوان قفل اثر انگشتی می‌شناسند، کلید خود کاربران هستند. چطور؟

با استفاده از قفل‌های اثرانگشتی یا بیومتریک، امکان خواهید داشت که قفل درب خود را با شناسه‌های اختصاصی خودتان، مانند اثر انگشت باز کنید. اثر انگشت ما انسان‌ها یک شناسه بیولوژیک مختص خودمان است و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند مشابه آن را داشته باشد.

به همین دلیل سازندگان قفل‌های هوشمند به این فکر افتادند که برای بالا بردن ضریب قفل‌هایشان اسکنرهای بیومتریک را به آن‌ها اضافه کنند تا هر کاربر با استفاده از شناسه بیولوژیک مخصوص به خود آن را باز کند و به این ترتیب هیچ‌کس نتواند آن را هک کند یا مشابه آن را بسازد.

این دسته از قفل‌ها به‌جای استفاده از کلید سنتی از اطلاعات شخصی شما استفاده می‌کنند. اطلاعاتی که کسی غیر از شما آن را با خود ندارد و به همین دلیل کسی جز شما و کسانی که دسترسی‌شان به باز کردن قفل تعریف شده است، کسی نخواهد توانست آن را باز کند.

این قفل‌ها چطور کار می‌کنند؟

قفل اثر انگشتی با اسکنر حرارتی یا نوری برای ذخیره کد و شناسه بیولوژکی کاربر استفاده می‌کند تا زمانی که انگشتتان را روی سنسور قفل قرار دهید، به سادگی شناسایی خواهید شد و در باز خواهد شد.

شما احتمالا با این ساز و کار آشنا باشید. امروزه به‌خاطر در دسترس بودن فناوری حسگر اثر انگشت و فراوانی کاربرد آن در گوشی‌های هوشمند همراه، تجربه چنین چیزی چندان عجیب و دور از دسترس نیست.

زمانی که شما انگشتتان را روی سنسور قرار می‌دهید، اسکنر با استفاده از تکنولوژی خود شروع به ذخیره اطلاعات می‌کند. سپس با استفاده از هوش مصنوعی قفل، الگوی اثر انگشت شما در مخزن ذخیره شده و هر بار که اقدام به باز کردن قفل با اثر انگشتتان کنید، هوش مصنوعی الگوی اثر انگشتتان را با آنچه قبلا ذخیره شده است تطبیق خواهد داد و درصورت تشابه، قفل باز خواهد شد.

قفل اثر انگشتی

آیا قفل های اثر انگشتی صرفا با اثر انگشت باز می‌شوند؟

نه الزاما. قفل‌ اثر انگشتی صرفا با استفاده از اثر انگشت شما باز نخواهد شد. این قفل‌ها بسته به نوع مدل و طراحی‌شان علاوه بر اسکنر انگشت به راه‌های مختلفی برای دسترسی مجهز هستند.

پین کدها، کارت‌ها، ریموت‌ها و حتی گاه کلیدهای فیزیکی از دیگر مواردی هستند که شما می‌توانید بسته به نیاز و سطح کاربری‌تان در میان انواع قفل‌ها انتخاب و در کنار اسکنرهای بیومتریک از آن‌ها هم استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که قفل‌های هوشمند، بسته به نوع و مدلشان، درکنار اسکن اثر انگشت از اسکنرها و فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند اسکنر عنبیه و یا کف دست هم استفاده می‌کنند که باز هم بسته به نوع کاربری و میزان بودجه‌ خود می‌توانید از این فناوری بهره ببرید.

در حال حاضر بسیاری از ادارات و مراکزی که سطح امنیت آن برای کاربران اهمیت زیادی دارند از این فناوری بهره می‌برند تا خیالشان از بابت دسترسی افراد و رفت‌وآمد راحت باشد.

آیا قفل اثر انگشتی سطح امنیت منازل را ارتقا خواهد داد؟

مسئله امنیت منازل یکی از مهم‌ترین دغدغه همیشگی کاربران بوده است. مخصوصا در زندگی شهری امروزی که اکثر ساکنین مجتمع‌های مسکونی یا همسایگان شناخت کافی نسبت به یکدیگر و رفت‌وآمدهایشان ندارند، این مسئله بسیار پررنگ‌تر و پراهمیت‌تر از سابق به‌نظر می‌رسد.

در نگاهی کلی می‌توان به این سوال جواب مثبت داد. بله! می‌توان قفل اثر انگشتی را نسبت به قفل‌های سنتی که با کلیدهای مکانیکی باز می‌شوند، دارای امنیت به مراتب بالاتری دانست. این قفل‌ها با استفاده از تکنولوژی هوشمند خود مانع از دسترسی سایرین شده و به همین سادگی‌ها باز نخواهند شد.

از طرفی با امکاناتی که این قفل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بعید است که کسی خیال باز کردن بدون اجازه قفل را در سر بپروراند. هشدار هنگام ضربه یا سیستم ضدشوک که باعث می‌شوند کسی نتواند به سادگی قفل را از کار بیندازد، از جمله این امکانات است.

اما با توجه به اینکه دغدغه بسیاری از کاربران در زندگی شهری مسئله امنیت است، باید این نکته را درنظر گرفت که سطح امنیت قفل اثر انگشتی بیش از هرچیزی به کیفیت ساخت، نرم‌افزار و سخت‌افزار تعبیه شده در آن بستگی دارد.

قفل‌های اثر انگشتی که سیستم ضدشوک نداشته باشند یا به سادگی آسیب ببینند، کمک چندانی به تامین امنیت خانه‌ها نخواهند کرد. از طرفی، امکان دارد که قفل‌های بدون سیستم ضدهک، به سادگی از کار بیفتند و توسط مهاجمین هک شود.

به همین دلیل استفاده از برندهای معتبری که امتحان خود را در زمینه قفل‌های الکترونیک پس داده‌اند گزینه منطقی‌تری محسوب می‌شود. برندهای معتبر از سیستم ضد شوک و ضد هک استفاده می‌کنند که این گزینه‌ها تاحدود زیادی خیال شما را از بابت امنیت راحت خواهد کرد.

قفل اثر انگشتی ضد هک

چرا قفل اثر انگشتی بخریم؟

قفل اثر انگشتی یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن هم این است که مختص شماست. اما این تنها  ویژگی مثبت قفل اثر انگشتی نیست. این قفل‌ها علاوه‌بر داشتن ویژگی سنسور بیومتریک، ویژگی‌های دیگری هم دارند که هرکدام به شما تجربه خوب و لذت‌بخشی از یک گجت هوشمند خانگی خواهد بخشید.

سنسور حریق، کنترل از راه دور ورود و خروج، سیستم قفل کودک، سیستم امنیتی دومرحله‌ای و امکان استفاده از چند نوع دسترسی متفاوت برای هر کاربر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که قفل‌های هوشمند دارند و قفل اثر انگشتی هم از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه هر کدام از این ویژگی‌ها را به‌صورت مختصر برای شما توضیح خواهیم داد:

  • هشدار حریق:

بسیاری از قفل‌های هوشمند به یک ویژگی مهم و کاربردی مجهز هستند؛ سنسور حریق. قفل‌هایی که این گزینه را دارند، با استفاده از سنسورهای حرارتی به محدوده خاصی از دما واکنش نشان می‌دهند و درصورتی که دما از میزان معینی فراتر رفت، هشدار حریق را صادر می‌کنند تا کاربران بتوانند اقدام به‌موقعی از خود نشان دهند.

  • کنترل از راه دور

یکی از ویژگی‌های مثبت قفل‌های هوشمند امکان مدیریت هوشمند و از راه دور آن‌ها است. این قفل‌ها امکان آن را دارند که به اپلیکیشن مخصوص خودشان در گوشی همراه کاربر متصل شوند و کاربران حتی در زمانی که خانه نیستند از وضعیت ورود و خروج به خانه یا محل کار مطلع شوند.

  • قفل کودک

بسیاری از کاربران در خانه کودک خردسال دارند یا از سالمندی که مبتلا به آلزایمر است نگهداری می‌کنند. این‌دسته از کاربران یک نگرانی عمده دارند: خروج ناگهانی و بی‌خبر آن‌ها از خانه. سیستم قفل کودک این امکان را به شما می‌دهد که کسی نتواند به سادگی از داخل در را باز کند و از خانه خارج شود. با داشتن این سیستم، نگرانی شما در این زمینه مرتفع خواهد شد.

  • سیستم امنیتی دومرحله‌ای

این گزینه یکی از امکانات بسیار کاربردی برای اوقاتی است که قرار باشد برای مدتی طولانی از خانه دور بمانید. با فعال کردن این گزینه، خیالتان از بابت امنیت بیشتر خانه راحت خواهد شد. این سیستم با فعال کردن دو مرحله از سطح دسترسی امکان هک یا ورود سارقان به خانه را به کمترین حد ممکن خواهد رساند. درواقع با این سیستم هرکسی که می‌خواهد قفل را باز کند، باید به جای یک مرحله، دو مرحله را اجرا کند. این مراحل می‌توانند به انتخاب شما، ترکیبی از اسکن اثرانگشت و رمز عبور و… باشند.

قفل اثرانگشتی درب ضدهک

  • امکان استفاده از چند نوع دسترسی برای کاربران

شاید برای کاربران یک خانه استفاده از دسترسی به‌صورت پین کد آسان نباشد یا به هردلیلی دوست نداشته باشید که کاربرانی خاص، به سیستم اسکن اثرانگشت دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید سطح و نوع دسترسی هر کاربر را باتوجه به وضعیت و به‌صورت دلخواه تنظیم کنید تا هر کاربر به شکلی خاص به قفل هوشمند منزلتان دسترسی داشته باشد.

ما در یوکا، یکی از معتبرترین برندهای فعال در زمینه تولید قفل‌های هوشمند، تلاش کرده‌ایم تا با کیفیت‌ترین و به‌روز قفل‌های الکترونیک دنیا را برای کاربران فراهم کنیم تا تجربه‌ای لذت‌بخش از  گجتی کاربردی در خانه‌های خود داشته باشند. اگر دوست دارید به خانواده بزرگ یوکا بپیوندید و یا سوالی در زمینه قفل‌های هوشمند دارید، با کارشناسان ما در دفتر مرکزی تماس بگیرید.

خرید قفل یوکا