همۀ ما می‌دانیم فنآوری کارت بدون تماس به سهولت و سرعت بیشتر کارها کمک می‌کند. از کارت در وسایل حمل و نقل عمومی  ورود به دفتر کار، ورود به منزل، ورود به اتاق هتل، خرید ناهار و پرداخت هزینه غذای آماده می‌توان استفاده کرد.

اما وقتی صحبت از کارت‌های بدون تماس می‌شود، کارت مایفر (MIFARE Card) اولین موردی که به زبان می‌آید. این کارت‌ها برای صدها سازمان مختلف و جهت اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که اکنون بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در بیش از ۷۰ کشور جهان به سیستم‌های مبتنی بر مایفر دسترسی دارند.

به هر روی، ما در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به کارت مایفر می‌اندازیم و درباره نحوه کار و فواید استفاده از آن صحبت می‌کنیم؛ با یوکا همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی قفل های اثر انگشتی دیجیتال یوکا، مقاله مزایای قفل اثرانگشتی را مطالعه کنید.

کارت مایفر چیست؟

فنآوری کارت MIFARE مشتق شده کلمه Mikron Fare Collection System است که توسط شرکت بزرگ «فیلیپس» در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این کارت با استفاده از آنتن داخلی کوچکی که دارد، به مغناطیسی که توسط کارت خوان تولید می‌شود پاسخ می‌دهد.

به این ترتیب، به کاربر امکان می‌دهد بدون نیاز به کشیدن با لمس کردن کارت با پنل یا کلید خود در یک شماره پین، تراکنش‌های ساده‌ای را انجام دهد.

این نوع فنآوری بدون تماس کاملاً برای معاملات با ارزش کم، بلیط حمل و نقل عمومی، شناسایی امنیتی، کارت‌های وفاداری و موارد دیگر مناسب است. کارت مایفر باید در نزدیکی کار خوان قرار داشته باشد تا بتواند عملکرد خود را به اجرا بگذارد.

محصولات مایفر بیش از سایر فناوری‌های مرتبط در بازار، از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند و بدون شک به عنوان رهبر بازار شناخته می‌شوند. آنها با استاندارد بین المللی ISO / IEC 14443 مطابقت دارند و امروزه در بیش از ۸۰ درصد کارت‌های هوشمند بدون تماس استفاده می‌شوند.

کارت مایفر چیست؟

برخی از ویژگی های مهم کارت مایفر به شرح زیر هستند:

  • فرکانس خواندن: ۱۳.۵۶ مگاهرتز
  • دامنه خواند (فاصله): از حدود صفر تا ۱۰ سانتی‌متر
  • اندازه کارت: تقریباً ۸۵.۷ میلی متر طول، ۵۴ میلی متر عرض و ۰.۸ میلی‌متر ارتفاع

همچنین بخوانید:

کاربردهای کارت مایفر

موارد استفاده سستم مایفر به شرح زیر هستند:

  • حمل و نقل عمومی: از کارت MIFARE برای سفر هوشمند و پرداخت بدون پول نقد در اتوبوس و مترو استفاده می‌شود.
  • پردیس دانشگاهی: تعدادی از دانشگاه‌های معروف جهان مانند دانشگاه کمریج از مایفر می‌توان به عنوان کارت دانشجویی بهره بُرد.
  • شرکت‌ها: بسیاری از شرکت های بزرگ مانند جنرال موتورز از کارت مایفر برای کارمندان خود استفاده می‌کنند.
  • هتل‌ها: تعدادی از هتل‌های معروف دنیا مانند هتل هیلتون از مایفر برای مسافران استفاده می‌کنند.
  • استادیوم‌ها: استادیوم‌های مشهور شهر مونیخ و منچستر از سیستم مایفر برای ورود تماشاگران به ورزشگاه بهره می‌برند.
  • پرداخت بدون نقد: از مایفر می‌توان برای خرید روزانه و پرداخت اقساط و عوارض استفاده کرد.

سیستم مایفر ایمن است؟

این کارت فقط کاربردی نیست! بلکه بسیار ایمن نیز است. با استفاده از رمزگذاری پیشرفته، فنآوری MIFARE از جزئیات شخصی کاربران در برابر سرقت و کلاهبرداری محافظت می‌کند.

انتقال رادیویی ارسال شده بین کارت مایفر و دستگاه کارت خوان رمزگذاری شده است تا برای جلوگیری از رهگیری و رمزگشایی امین شود. هر بخش کارت را می‌توان با کلیدهای ۴۸ بیتی برای دسترسی به خواندن و نوشتن کدگذاری کرد.

به زبان ساده، این کار اجازه می‌دهد تا کارت به طور همزمان چندین عملکرد را از طیف وسیعی از کارت خوان‌ها با خیال راحت انجام داد. این کلیدهای بیتی همچنین از داده‌های موجود محافظت می‌کند و کاربر می‌تواند سطح رمزگذاری کارت را بر حسب نیاز متناسب سازی کند.

مزایای استفاده از کارت مایفر

مزایای استفاده از کارت مایفر

چرا با وجود سایر سیستم‌های کارت بدون تماس، باید مایفر را انتخاب کرد؟ برای پاسخ بهتر است به سراغ فواید استفاده از این کارت رفت:

  • بدون تماس است: بزرگترین مزیت MIFARE این است که این کارتی بدون تماس است. بدان معنا که دیگر نیاز نیست کارت را روی پنل کشید یا پنل را لمس کند. با یک فاصله مشخص می‌توان عملکرد مشخصی را انجام داد.
  • همه کاره است: فنآوری مایفر برای کاربردهای گوناگون بسیار ایده آل است. برای پرداخت سریع و بدون تماس می‌توان از آن در کارت‌های بانکی و اعتباری استفاده کرد. مسافرت با قطار و اتوبوس آسان است (سرعت در پرداخت هزینه)، کارمندان می‌توانند از آن برای ورود و خروج ایمن از کار استفاده کنند و بسیاری کاربردهای دیگر!
  • امن است: اطلاعات کارت مایفر توسط پیشرفته‌ترین و مطمئن‌ترین رمزگذاری‌ها محافظت می‌شود. اگر کارت گم شده یا به سرقت رفته باشد، هیچ فردی نمی‌تواند به اطلاعات کارت دسترسی پیدا کرده یا به کپی کردن آن اقدام کند.
  • بادوام است: فنآوری بدون تماس به معنای سایش و پارگی کمتر کارت است. بدون کشیدن و قرار دادن مداوم روی پنل، کارت به همان روز اول تازه و نو خواهد بود.
  • منحصربه فرد است: هر کارت MIFARE منحصر به فرد است. هر کارت شماره سریال خاص خود را دارد، به این معنا که هیچ راهی برای اشتباه گرفتن کارت شما با کارت شخص دیگر وجود ندارد. در صورت از گم کردن یا سرقت، هرگونه سوء استفاده از کارت غیرممکن است.
  • ضد آب است: کارت مایفر برای محیط‌های مرطوب مناسب است. فنآوری موجود در این سیستم در برابر آب، گرد و غبار و آسیب مقاوم است.

نکته: تنها عیب سیستم مایفر، هزینه بالاتر آن نسبت به کارت‌های مغناطیسی است.

کلام آخر

به اندازه کافی کوچک و قابل انعطاف پذیری است که می‌توان تقریباً در هر جایی از کارت‌های پلاستیکی و مچ بند گرفته تا استفاده به عنوان کلید، از سیستم مایفر استفاده می‌شود. این بدان معناست که می‌توان از این کارت در انجام هر کاری استفاده کرد. این موارد قبلاً در مواردی مانند کارت‌های اتوبوس، کارت‌های کارمندان، کارت‌های کتابخانه، کارت‌های مترو، کارت‌های دانشجویی، کارت‌های وفاداری مشتریان، کارت‌های عوارض خودرو، کارت‌های دسترسی به استادیوم، کارت‌های خرید و موارد دیگر استفاده کرد.