اولین سدی است که هنگام بازگشت به خانه با آغوشی پُر از خرید با آن روبرو خواهید شد، درب ورودی شما است. آیا خوب نیست اگر بتوانید بدون گذاشتن کیسه‌های خرید بر روی زمین و جستجو برای یافتن کلید، به منزل خود وارد شوید؟ آیا اینکه بتوانید به اعضای دیگر خانواده یا کارکنان شرکتتان اجازه ورود دهید، عالی نخواهد بود؟ خب، اگر در یک قفل هوشمند سرمایه گذاری کنید می‌توانید شاهد نتایج بسیار خوبی باشید بریم ببینیم قفل هوشمند دقیقاً چیست؛ با یوکا همراه باشید.

قفل هوشمند چه کاری انجام می‌دهد؟

قفل هوشمند به شما امکان دسترسی بدون کلید به ملک خود را می‌دهد و نیز این امکان را می‌دهد تا از طریق یک صفحه کلید عددی یا از طریق تلفن هوشمند خود دسترسی به ملک را کنترل کنید. یک قفل هوشمند همچنین می‌تواند هشدارهای گوشی‌های هوشمند را درباره ورود و رفتن به درب ورودی شما فراهم کند و به طور خودکار سایر دستگاه‌های هوشمندی مانند چراغ‌ها و سیستم امنیتی شما را فعال سازد. مهمترین مزیت قفل هوشمند، این است که می‌توانید آن را از هرجایی قفل کرده و باز کنید، مبل، ماشین یا محل کار.

اگر این درست به نظر برسد، پس بیش از حد خوب است و ممکن است شما فقط به موضوع اصلی برخورد کرده باشید. مانند تمام پیشرفت‌های تکنولوژی، این قفل‌ها مزایا و معایبی نیز دارند. سوالی که باید قبل از صرف هزینه‌های سخت خود به آن پاسخ دهید، این است که مزایای آن برای جبران مضرات کافی هستند یا خیر و اگر چنین است، آیا این هزینه را توجیه می‌کند؟

مزایای قفل هوشمند چیست؟

خب، همانطور که گفته شد می‌توانید از طریق تلفن هوشمند یا صفحه کلید درب خود را قفل و باز کنید یا در برخی موارد فقط با نزدیک شدن به درب این کارها را انجام دهید. بنابراین دیگر نیازی به زمین گذاشتن خرید خود و جستجوی کلیدهای خانه نخواهید داشت. از دیگر مزایای قفل هوشمند این است که می‌توانید افراد را موقعی که وارد خانه شما شده یا از آن خارج می‌شوند، ردیابی کنید و می‌توانید کلیدهای مهمان یا کد PIN را برای بازدیدکنندگان موقتی خود مانند خانواده یا دوستانی که چند روزی در آنجا می‌مانند یا کارمندان خدماتی اختصاص دهید که فقط برای چند دقیقه یا چند ساعت نیاز به ورود دارند.

معایب قفل‌های هوشمند چیست؟

پاسخ ساده به آن این است که اگر یک قفل هوشمند را انتخاب کنید، دیگر زندگی هرگز ساده نخواهد بود. بله، شما بدون کلید می‌توانید به ملک خود دسترسی پیدا کنید، اما ابتدا باید قفل را نصب کنید و اگر خودتان نمی‌توانید از پس این کار برآیید، باید به کسی بپردازید تا این کار را برای شما انجام دهد. سپس باید وقت خود را صرف یادگیری نحوه کار ابزار هوشمند جدید و برنامه قفل هوشمند خود کنید. سپس مسئله عدم اطمینان بالقوه وجود دارد. چه اتفاقی می‌افتد اگر باتری قفل هوشمند یا تلفن هوشمند شما ناگهان از بین برود؟ چگونه می‌توانید به ملک دسترسی پیدا کنید؟ برخی از این نگرانی‌ها ممکن است بیشتر نظری باشند تا واقعی، اما شما هنوز هم باید آن‌ها را در نظر بگیرید و قبل از خرید راهکارهایی برای شکست احتمالی تدوین کنید. خبر خوب این است که قفل‌های هوشمند بی شماری در بازار وجود دارند و انواع فن آوری‌ها و ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که بسیاری از این نگرانی‌ها را برطرف یا تسکین می‌دهند. بنابراین، اگر به اندازه کافی با دقت جستجو کنید، باید بتوانید یک قفل هوشمند متناسب با شرایط خاص خود و نیازهای امنیتی خانه پیدا نمایید.

چه نوع قفل هوشمندی موجود است؟

دو دسته مجزا از قفل هوشمند در دسترس هستند:

مواردی که کاملاً جایگزین قفل پیچ درب موجود شما می‌شوند، برخلاف قفل‌های اضافی قفل درب عقب و جلو یا قفل‌های هوشمند مقاومتی که به راحتی جایگزین می‌شوند یا در بالای آن نصب خواهند شد، سیلندر چرخان در پشت درب شما، قفل کلید موجود در جلوی درب را دست نخورده نگه می‌دارد.

به طور کلی قفل‌های هوشمند جایگزین، گزینه پیشنهادی هستند، زیرا گزینه‌های ورودی بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین بسیار واضح ترند، بنابراین هر کسی که به ملک مراجعه کند، خواه قصد او خوب باشد یا بد، به وضوح قادر به دیدن این موضوع است که توسط یک قفل هوشمند محافظت می‌شود. از طرف دیگر نصب و استفاده از قفل هوشمند مقاوم سازی، بسیار ساده تر است. قفل‌های هوشمند همچنین هیچ سرنخ قابل مشاهده ای از حضور آن‌ها به متجاوزان بالقوه ارائه نمی‌دهد، این که آیا این نکته مثبت است یا منفی، کاملاً به دیدگاه خاص خود شما بستگی دارد.

قفل هوشمند باید به عنوان استاندارد، بلوتوثی برای ورود بی سیم محلی یا Wi-Fi برای قابلیت‌های کنترل از راه دور، قفل، باز کردن قفل و یا برنامه برای ارائه قفل کردن و قفل کردن بدون صفحه کلید یا حتی بدون صفحه کلید را فراهم کند. همچنین تعدادی قفل سنتی تر وجود دارند که فقط از طریق یک آداپتور خارجی قابلیت اتصال بی سیم را فراهم می‌کنند و تعداد دیگری از قفل‌های هوشمند نیز وجود دارند که دارای بلوتوث برای باز کردن قفل