چند سال پیش قفل دیجیتال تشخیص چهره یک داستان علمی ‌تخیلی به نظر می‌رسید، اما امروز می‌توانیم با اسکن صورت، قفل منزل یا محل کار خود را باز کرد؛ آیا فوق العاده نیست؟ با وجود تمام مزایای قفل دیجیتال تشخیص چهره، این وسائل الکترونیکی هنوز هم به ندرت در منازل پیدا می‌شود زیرا به اندازه‌ای که باید و شاید معرفی نشده‌اند! به همین دلیل ما می‌خواهیم در مقاله دیگری از یوکا به تفصیل در مورد قفل الکترویکی تشخیص چهره صحبت کنیم.

قفل دیجیتال تشخیص چهره چیست؟

تشخیص چهره یک فنآوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که چهره انسان را تشخیص می‌دهد. خیلی ساده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ در حقیقت، این فنآوری جنبه‌های مختلفی مانند طول خط فک، شکل استخوان گونه، عمق حفره‌های چشم و سایر موارد را برای تشخیص موفقیت آمیز صورت فرد در نظر می‌گیرد.

همۀ این عوامل به قفل کمک می‌کند تا صاحب صورت را به یاد بیاورد. در قلب فنآوری تشخیص چهره، توانایی دستگاه برای یادگیری نهفته است. بنابراین اگر می‌خواهید این تکنولوژی را در زندگی و محل کار خود پیاده سازی کنید، مطمئن شوید که داده‌های زیادی برای تغذیه دستگاه در اختیار دارید.

قفل دیجیتال تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

قفل تشخیص چهره یک تکونولوژی بیومتریک است که فراتر از یک تشخیص ساده چهره انسان است! سیستم تشخیص چهره با گرفتن عکس از چهره و پیش بینی اینکه آیا صورت با چهره دیگری که در یک حافظه ذخیره شده مطابقت دارد یا خیر (آیا چهره در یک تصویر با تصویر دیگر مطابقت دارد) کار می‌کند.

این فنآوری برای مقایسه و پیش بینی دقیق موارد احتمالی، بدون در نظر گرفتن حالت چهره، سن یا موی فرد طراحی شده است. درواقع، کاربر با نزدیک کردن چهره خود به اسکنر قفل، امکان دسترسی یا عدم دسترسی به داخل را پیدا می‌کند.

وقتی او چهره خود را به نزدیک اسکنر می‌آورد، سپس قفل یک تصویر از خصوصیات چهره او می‌گیرد و با تصویری که از قبل در حفظه خود داشته است، تطابق می‌دهد. اگر تصویر یکی بود، اجازه دسترسی به داخل داده می‌شود.

همچنین بخوانید:

اهمیت قفل تشخیص چهره

اگر قصد دارید در مورد خانه خود هر چیز هوشمندی را بسازید، بنابراین امنیت باید همان جایی باشد که از آنجا شروع می‌کنید. در هر صورت، با ارزش‌ترین اشیاء شما در خانه‌تان وجود دارند و محافظت از آن‌ها باید یک اولویت اصلی باشد. یک سیستم امنیتی خانه هوشمند به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت وسائل و اسناد با ارزش خود را از دید سارقین و متجاوزین دور نگه دارید.

قفل دیجیتال تشخیص چهره می‌تواند چهره فردی را با هویتش مرتبط کند. بنابراین، برای کارآیی بیشتر در شناسایی چهره، باید به سیستم (کامپیوتر) بگویید کدام چهره به کدام تصویر تعلق دارد. این بدان معناست که برای استفاده از تشخیص چهره در سیستم‌های امنیتی خانه، باید پروفایل‌هایی برای دوستان، اقوام و سایر افرادی که می‌خواهید سیستم آنها را شناسایی کند، ایجاد کنید.

جالب اینجا است که با تشخیص چهره، می‌توانید معیارهای انتخاب هشدار را نیز تعیین کنید. به عنوان مثال، می‌توانید هشدارهایی تنظیم کنید که وقتی قفل چهره شخص را تشخیص نمی‌دهد، به شما اطلاع دهد.

فنآوری هوشمند به رشد و جهش خود ادامه داده است. اکنون شرکت‌ها شروع به ارائه قفل‌های هوشمند درب با تشخیص چهره می‌کنند. با قفل هوشمند درب با قابلیت تشخیص چهره، می‌توانید قفل درب‌های خود را بدون نگرانی بسته نگه دارید. با این وجود می‌توانید با استفاده از روش‌های دیگر از جمله پین کد یا حتی گاهی کلید فیزیکی، درب  را قفل کرده یا باز کنید.

قفل دیجیتال تشخیص چهره چیست؟

مزایای قفل دیجیتال تشخیص چهره

به غیر از باز کردن قفل تلفن هوشمند، تشخیص چهره مفواید دیگری را نیز برای شرکت‌ها به همراه دارند، این مزایا عبارتند از:

۱- امنیت پیشرفته

اولین چیزی از مزایای بلقوه قبل الکترونیکی تشخیص چهره، نظارت است. با کمک قفل تشخیص چهره، ردیابی هر گونه سارق، دزد یا متجاوز راحت‌تر خواهد بود. در سطح دولت، شناسایی چهره می‌تواند به شناسایی تروریست‌ها یا هر جنایتکار دیگری فقط با کمک اسکن صورت کمک کند.

امتیاز ویژه این واقعیت است که فرد نمی‌تواند این فناوری را هَک کند، مثلاً در مورد گذرواژه، چیزی برای سرقت یا تغییر وجود ندارد. همانطور که این قفل‌ها برای استفاده شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قفل دیجیتال تشخیص چهره نیز می‌تواند به عنوان یک ابزار امنیتی برای قفل کردن وسایل شخصی و دوربین‌های نظارت شخصی به کار گرفته شود.

۲- پردازش سریع‌تر

روند شناسایی چهره یک ثانیه یا کمتر طول می‌کشد و این برای منزال و شرکت‌ها بسیار سودمند است. در عصر حملات مداوم سایبری و ابزارهای پیشرفته هک، شرکت‌ها به یک فناوری ایمن و سریع نیاز دارند.

با توجه به اینکه تشخیص چهره عملکردی فوری دارد، به شما یک تأیید سریع و کارآمدی را نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، فریب دادن این فنآوری دشوار است، بنابراین این نوع مزیت دیگری برای این نوع قفل‌های دیجیتال هستند.

۳- یکپارچه سازی بی‌نقص

این احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین مزایای قفل الکترونیکی تشخیص چهره است. فنآوری تشخیص چهره به‌راحتی یا دیگر وسائل داخل ملک ادغام می‌شود، بنابراین انتخابی عالی است. این به هزینه اضافی برای یکپارچه سازی آن نیازی ندارد و بیشتر راه حل‌های تشخیص چهره با اکثر نرم افزارهای امنیتی سازگار هستند.

۴- اتوماسیون شناسایی

پیش از این، مأموران امنیتی مجبور بودند فرد را به تنهایی شناسایی کنند که این مورد زمان زیادی را صرف می‌کرد و از دقت بالایی برخوردار نبود. اما امروزه تشخیص چهره در روند شناسایی کاملاً مستقل است و نه تنها چند ثانیه طول می‌کشد بلکه کاملاً باورنکردنی نیز است.

فناوری قفل تشخیص چهره سه بعدی بوده و استفاده از دوربین‌های مادون قرمز به میزان قابل توجهی، سطح دقت تشخیص چهره را افزایش داده و فریب دادن آن را بسیار سخت می‌کند. این مهم روند شناسایی را بسیار آسان می‌کند.

تهدیدها و نگرانی‌ها در مورد قفل اکترونیکی تشخیص چهره

در حال حاضر قفل دیجیتال تشخیص چهره شگفت انگیز به نظر می‌رسد. این قفل سریع، دقیق و در کمترین زمان نتایج برجسته‌ای را از خود ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد همۀ منازل و شرکت‌ها باید فوراً آن را با سیستم‌های امنیتی خود ادغام کنند و از مزایای استفاده از آن بهره مند شوند. اما همه چیز آنچنان که به نظر می‌رسد روشن نیس. در اینجا بزرگ‌ترین نگرانی این قفل‌‌ها در زیر آورده شده‌اند:

۱- نقض حریم خصوصی

با کمک این فنآوری، دولت می‌تواند مجرمان را ردیابی کند. اما در عین حال، می‌تواند افرادی عادی را نیز ردیابی کند، در هر زمان و هر مکان! در این مورد اخلاق و حریم خصوصی مهمترین مسئله است.

بنابراین حتی اگر قفل تشخیص چهره واقعاً مزایایی به همراه داشته باشد، هنوز کارهای زیادی وجود دارند که باید قبل از استفاده ۱۰۰ درصد از این فنآوری به طور منصفانه و مطابق با حقوق بشر برای حفظ حریم شخصی انجام شود.

۲- آسیب پذیری در تشخیص

قفل دیجیتال تشخیص چهره بسیار دقیق است و هیچکس نمی‌تواند در آن شک کند. در عین حال، تغییر جزئی در زاویه دوربین یا حتی تغییر شکل ظاهری فرد به طور حتم منجر به خطا خواهد شد.

بنابراین این نقص واقعاً جدی است. شما نمی‌توانید تضمین کنید که یک فرد بی‌صدا جلوی اسکنر قفل بایستد تا نتایج همیشه درست انجام شوند! اگر فرد به هر صورتی تغییراتی روی چهره خود انجام دهد، باید آن را از قبل داخل تنظیمات قفل اعمال کند.

کلام اخر

قفل دیجیتال تشخیص چهره یک فنآوری قدرتمند است اما باید هوشمندانه از آن استفاده شود. از یک طرف، این مزیت فوق العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، به آن‌ها کمک می‌کند امنیت خود را افزایش دهند و متجاوزان را ردیابی کند. از طرف دیگری هم ممکن است جهت منافع شخصی از آن سوء استفاده گردد و منجر به عواقب جدی شود.

برای انتخاب و خرید بهترین قفل‌های الکترونیکی تشخیص چهره موجود در بازار می‌توانید با نوآوران هوشمند در تماس باشید.