برای حفاظت از امنیت خانه و محل کار خود هرگز تعلل به خرج ندهید! برای این کار، قفل بیومتریک درب، بالاترین امنیت و پیشرفته ترین روش مدیریت دسترسی را ارائه می‌دهد. این دستگاه‌ها امکان کنترل و نظارت بر ورود و خروج افرادی را فراهم می‌کنند. حتی بهترین قفل بیومتریک می‌تواند جلوی نفوذ و هک شدن را بگیرد. اما چطو می‌توان قفل بیومتریک مناسبی خریداری کرد؟ برای پاسخ با یوکا همراه باشید.

از مفهوم بیومتریک تا قفل بیومتریک!

رایج ترین تعریف بیومتریک استفاده از داده‌های بیولوژیکی برای شناسایی شخصی است. این موضوع بسیار مؤثر است زیرا ویژگی‌های بیومتریک هر شخصی منحصر به فرد هستند، مثل DNA، اثرانگشت یا الگوی عنبیه چشم! در مورد درب، این مدل قفل اثر انگشتی است که محبوبیت بیشتری دارد و در بازار در انواع و اقسام مدل‌‌ها دیده می‌شود.

علاوه بر این، بسیاری از قفل‌های بیومتریک می‌توانند از طریق تلفن هوشمند و از راه دور کنترل شوند. گزینه‌ها و مدل‌های متنوعی برای تناسب بودجه و نیازهای مختلف وجود دارند، اما توصیفات همیشه واضح نیستند و اصطلاحات گوناگون گیج کننده می‌باشند. طراحی‌ها بسیار متفاوت هستند، از کاملاً کاربردی برای محیط‌های کاری گرفته تا مدل‌های جذاب تر برای خانه! چند قفل پیشرفته نیز هشدارهای تشخیص آتش را ارائه می‌دهند.

قفل بیومتریک اثرانگشتی

خصوصیات قفل بیومتریک

ویژگی‌های بهترین قفل بیومتریک به شرح زیر هستند:

اسکنر

تمام قفل‌های بیومتریک درب شامل اسکنر اثر انگشت، کف دست یا عنبیه چشم هستند. بسته به حافظه، آن‌ها می‌توانند از ۱۰ تا ۱۰۰۰ هویت شخصی را ثبت کنند. در صورت تاریک بودن، اسکنر دارای نور پس زمینه است که امکان دسترسی آسان را فراهم می‌کند. بهترین قفل بیومتریک دارای سنسورهای حساسی بر روی اسکنر خود هستند، به طوری وقتی کاربر انگشت خودش را که کثیف شده را روی اسکنر قرار می‌دهد، اسکنر قادر به تشخیص اثرانگشت فرد است.

صفحه کلید

علاوه بر تشخیص اثر انگشت، بهترین قفل بیومتریک چندین گزینه دسترسی دیگری را نیز ارائه می‌دهد. رایج ترین آن صفحه کلید است که دارای یک پین کد جداگانه در اکثر مدل‌‌ها است.

این ویژگی امن تر از ارائه کد یکسان به همه است و همچنین ممکن است امکان پیگیری را داشته باشد. قفل‌های درب کوچک تر ممکن است فقط دارای اسکنر اثر انگشت باشند. اما دلیلی برای ضروری بودن صفحه کلید وجود ندارد. اضافه شده قابلیت صفحه کلید به کاربر کمک می‌کند تا در صورت مشکل در اثر انگشت (از بین اثر انگشت فرد)، بتواند با اعمال کد، وارد فضا شود.

فنآوری ضد Peep

نکته جالب دیگری که در صفحه کلیدهای صفحه لمسی وجود دارد، این است که فناوری Anti-Peep می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مشکل این جا است که کسی هنگام وارد کردن کد ممکن است آن را از بالای شانه شما نگاه کند.

متداول ترین راه حل این است که قبل از وارد کردن کد واقعی، دو تا شش نویسه به آن اضافه کنید تا به خاطر سپردن آن برای مشاهده گر بسیار دشوار شود. دیدن کد در نمایشگرهایی که به جای اعداد، ستاره را نشان می‌دهند یا صفحه‌هایی که به طور تصادفی موقعیت اعداد را مرتب می‌کنند، عملاً غیرممکن است.

فنآوری رادیو شناسه (RFID)

گزینه دیگر شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است که از همان فناوری کارت‌های اعتباری بدون تماس استفاده می‌کند. این قفل، یک تراشه تعبیه شده در یک کارت یا کلید را اسکن می‌کند، در نتیجه دسترسی را فراهم می‌نماید.

اگر دستانتان پر باشد، کار کردن با این قفل بسیار راحت است (قفل فقط به نزدیکی نسبی احتیاج دارد)، اما به اندازه محدود کردن افراد در دسترسی به اثر انگشت یا کد کلید فردی ایمن نیست.

قفل هوشمند با فناوری RFID

قفل شدن خودکار (Override)

بهترین قفل بیومتریک درب، جایگزینی مجرای عبور را ارائه می‌دهد، به این معنی که درب قفل می‌ماند تا زمانی که دوباره فعال شود. بسته به سیستم، این کار را می‌توان از راه دور یا با مداخله جسمی انجام داد.

تعداد کمی سنسور مجاورت را فراهم می‌کنند و اگر کسی بدون تلاش برای ورود، در جلوی سیستم درب ایستاده باشد، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. ثابت شده است که این فنآوری‌ها در به تعویق انداختن فعالیت‌های دزدی فرصت مؤثر هستند.

نرخ شناسایی کاذب (FRR) و نرخ پذیرش کاذب (FAR)

اگرچه خراب شدن اسکنر بسیار غیرمعمول است اما قفل‌های بیومتریک ارزان قیمت اغلب با وضوح پایین تری نسبت به مدل‌های گران قیمت اسکن می‌کنند. از نظر فنی، این امر بر آنچه صنعت آن را نرخ شناسایی کاذب (FRR) و نرخ پذیرش کاذب (FAR) می‌نامد، تأثیر می‌گذارد.

متأسفانه، تولید کنندگان تقریباً هرگز این ارقام را ارائه نمی‌دهند. در اصطلاح واقعی، بعید است که یک شخص غیر مجاز بتواند به داخل دسترسی پیدا کند، اما FRR می‌تواند باعث کندتر شدن فعالیت یا تلاش مکرر قبل از اجازه ورود شخص شود.

هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد اما به طور کلی، هر چه بیشتر هزینه کنید، کیفیت بهتری به دست خواهید آورد. مدل‌های برتر می‌توانند اثر انگشت یا کف دست شما را حتی اگر دست شما خیس یا کثیف باشند هم بخوانند!

جمع آوری داده‌ها

بهترین قفل بیومتریک می‌تواند افرادی که به داخل دسترسی پیدا می‌کند، زمان ورود آنها آن را وارد سیستم کرده و داده‌ها را به تلفن هوشمند ارسال نماید. همچنین اتصال به گوشی همراه فرصتی را برای کاربر فراهم می‌کند تا دسترسی محدود و یکبار مصرف را بدون توجه به مکانی که در آن قرار دارد، فراهم نمایید. یک کلید دیجیتال می‌تواند به تلفن دیگری ارسال شود و درب از طریق بلوتوث باز شود (که به سیگنال اینترنت موجود متکی نیست).

منبع قدرت

برق قفل بیومتریک معمولاً از باتری‌های موجود در واحد برق تأمین می‌شود و در صورت خالی شدن به شما هشدارهای لازم را ارسال می‌کنند. مدل‌هایی که دارای قفل الکترومغناطیسی هستند باید از برق خانگی استفاده کنند. تقریباً تمام قفل‌های بیومتریک درب دارای یک کلید جایگزین هستند که در صورت بروز خطا یا قطع برق می‌توان از آن استفاده کرد. بدین معنا که هنوز می‌توانید از قفل مکانیکی کلیدخور استفاده کنید.

منبع قدرت قفل بیومتریک

ماندگاری

فراموش نکنید که بهترین قفل بیومتریک بازار باید از نظر کیفیت بدنه ایمن باشد. خیلی خوب نیست اگر یک سارق بتواند پیچ ​​و مهره را به راحتی در دست گیرد و اهرم آن را باز کند. قفل‌های ضد دستکاری بسیار محبوب هستند. توجه داشته باشید که کیفیت قفل به برند، کشور سازنده، سبک طراحی ویژگی‌های آن مرتبط است. بدنه ساخته شده از فلز روی می‌تواند کیفیت بالایی را ارائه دهد.

ضد آب

اگر می‌خواهید قفل بیومتریک درب خود را در فضای باز و بر روی درب نصب کنید، مطمئن شوید که ضد آب باشند. اگر در مکانی گرم یا سرد زندگی می‌کنید، پارامترهای دما را بررسی نمایید. در مدل‌های قفل بیومتریک که فضای باز هستند، گاهی اوقات یک پوشش کشویی برای محافظت از آب و هوا و پنهان کردن اسکنر اثر انگشت و صفحه کلید تعبیه شده است.

کلام آخر

در بازار انواع و اقسام قفل بیومتریک وجود دارند که از کیفیت و بازه قیمتی مختلفی ارائه می‌شوند. بسته به نیازهای خود و مقدار بودجه، می‌توانید هر کدام از آن‌ها را خریداری کنید. اما پیشنهاد ما به شما خرید قفل بیومتریک برند یوکا است. این قفل ساخت کشور کره جنوبی بوده و دارای کلیه ویژگی‌های یک قفل بیومتریک باکیفیت است.