امنیت همواره اهمیت ویژه ای برای بشر داشته است. ما در گذشته با نگه داشتن وسایل ارزشمند خود در جاهایی از خانه، از آن ها حفاظت می کردیم اما امروزه این کار توسط نرم افزار های کریپتوگرافی یا رمز نگاری انجام می شود. در هر صورت، اطمینان از امنیت وسایل شخصی همیشه در اولویت‌های بشر بوده است.

به لطف فناوری، امروزه امنیت شامل طیف گسترده‌ای از نرم افزار و سخت افزار از جمله خدمات امنیتی مبتنی بر وب، بیومتریک (فناوری تشخیص یا تایید هویت خودکار اشخاص زنده بر اساس مشخصات بیولوژیکی یا رفتاری آن‌ها) و دستگاه‌های شخصی (تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ) با سطوح امنیتی یکپارچه است. یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های عصر دیجیتال-فنی، معرفی بیومتریک در زمینه امنیت است.

در اینجا، ما به قفل اثر انگشتی درب منزل که یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های مستقر در بیومتریک و به عملکرد آن نگاهی می‌اندازیم، با یوکا همراه باشید.

قفل اثر انگشتی درب منزل چیست؟

در ابتدا با یک تعریف شروع می‌کنیم. اگرچه این اسم به خودی خود توصیف کاملی دارد، اما قفل اثر انگشتی درب منزل ممکن است به عنوان «سیستمی تعریف شود که با تشخیص اثر انگشت‌های منحصر به فرد، به کارمندان مجاز اجازه ورود می دهد.» شما احتمالاً بارها به کف دستان خود نگاه کرده‌اید و معنی خطوط آن را متوجه نشده‌اید. این خطوط نتیجه تکامل بشر هستند زیرا توانایی ما را در کنترل موضوعات افزایش دادند. به هر حال، نتیجه غیر قابل پیش‌بینی این بخش از فرایند تکامل انسان، اعطای روشی به بشر برای شناسایی بود.

اثر انگشت هر انسانی بسیار دقیق و منحصر به فرد است. از این گذشته، جعل یا تغییر آن‌ها نیز بسیار دشوار است و می‌توانند در طول عمر یک فرد باقی بمانند. این امر آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای در دراز مدت برای تشخیص هویت انسان، بسیار مناسب می‌کند. جهت حفظ امنیت درب‌های ورودی و جلوگیری از ورود افراد ناشناس، از فناوری که قابلیت تشخیص اثر انگشت‌های مختلف را دارد، استفاده کنید و قفل درب اثر انگشتی را تهیه و نصب کنید.

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا نباید از قفل و کلید قدیمی استفاده کرد؟ یا چرا نباید به جای مراجعه به سیستم‌های قفل اثر انگشتی درب منزل نسبتاً گران قیمت، از برخی روش‌های جایگزین دیگر استفاده کنیم؟

سیستم‌های قفل درب اثر انگشتی نه تنها قابل اطمینان و غیرقابل نفوذ هستند، بلکه احتمال جا گذاشتن انگشتان‌تان در خانه یا محل کار نیز وجود ندارد. از آن‌جایی که اثر انگشت هر فرد مختص خود اوست، سیستم قفل درب اثر انگشتی از نظر امنیتی کامل است. همچنین، بر خلاف رمز عبور‌های الفبایی، شما به ندرت اثر انگشت خود را فراموش  نمی‌کنید.

قفل اثر انگشتی درب منزل چگونه کار می کند؟

حال بیایید با نحوه ی کار این قفل ها آشنا شویم. در اصل، قفل اثر انگشتی با اسکن و تبدیل داده های اثر انگشت شما به یک الگوی عددی کار می کند. هنگامی که برای اولین بار انگشت خود را بر روی اسکنر می گذارید، عمل تبدیل اثر انگشت به عدد اتفاق می افتد و نمونه ی اثر انگشت ذخیره می شود.

این فرآیند سپس هر بار که می خواهید به کسی دسترسی دهید، تکرار می شود. دستگاه داده های بدست آمده از اثر انگشت ورودی را با داده های از پیش ذخیره شده مطابقت می دهد. اگر اثر انگشت انگشت گذاشته شده بر روی اسکنر با اطلاعات ذخیره شده مطابقت داشته باشد، دسترسی امکان پذیر می شود و در باز می شود.

از طرف دیگر، اگر شخص دیگری که اثر انگشت او قبلا ثبت نشده است در تلاش باشد تا دسترسی پیدا کند، دسترسی اتفاق نخواهد افتاد و در قفل می ماند. ساده است، نه؟

اکنون، تطبیق اثر انگشت با الگوریتم ذخیره شده، مهمترین فرآیند کار است. این تطبیق معمولاً توسط تطبیق جزئیات حاصل می شود. در این حالت، چندین نقطه ی جزئی در نوک انگشتان شما به همراه موقعیت و جهت آن ها هنگام ثبت اولیه قرار دارد. این اطلاعات در حافظه ذخیره می شود و در حین تطابق، اثر انگشت ذخیره شده با اثر انگشت ورودی مقایسه می شود.

اگر تطابق وجود داشته باشد، معمولاً صفحه ی ال ای دی به رنگ سبز در می‌آید و درب باز می‌شود. این روند بسیار سریع است و در کسری از ثانیه انجام می‌شود. در صورتی که کنجکاو هستید بدانید این جزئیات چگونه تشکیل می‌شوند باید گفت که بر اثر اصطکاکی که از تماس پوستی به صفحه ال ای دی به وجود می‌آید، یک جزء کوچک تشکیل می‌شود.

مزایای قفل اثر انگشتی درب منزل

مزایای قفل اثر انگشتی درب منزل

مطمئناً سیستم‌های بیومتریک دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از مزایای سیستم های قفل اثر انگشتی را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، در اسکن عنبیه احتمال بروز مشکل کمتر از سیستم‌های اثر انگشتی وجود دارد. از طرف دیگر تأیید هویت بر اساس صدا برای باز شدن درب فقط از شما خواسته می‌شود که حرف بزنید، حتی بدون اینکه بخواهد انگشت خود را روی آن قرار دهید.

با این حال، اسکنر عنبیه نسبت به سیستم‌های قفل اثر انگشتی درب منزل بسیار گران‌تر است و ممکن است اسکن شدن چشم‌ها برای خیلی از افراد اذیت کننده باشد. اگرچه برای تأسیسات دولتی با امنیت بالا سیستم‌های قفل درب اثر انگشتی کاملاً مناسب به نظر می‌رسد، زیرا این سیستم‌ها برای دفاتر و مکان‌هایی غیر از خانه، بسیار مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر هستند.

به همین ترتیب، با وجود تمام مزایای آن، سیستم‌های بیومتریک درب بازکن بر اساس صدا، ایراد جدی دارند. درصد خطای این سیستم بسیار بالاست. درصورتی که صدای شما گرفته باشد و یا دچار سرما خوردگی شده باشید، این سیستم قادر به شناسایی صدایتان نخواهد بود و در به روی شما بسته خواهد ماند.

معایب قفل اثر انگشتی درب خانه

سیستم‌های قفل اثر انگشتی در عین حال که بسیار مفید هستند، دارای معایبی نیز هستند. و به طرز عجیبی، بسیاری از این معایب ناشی از مزایای سیستم هستند. در حالی که سیستم این قفل‌ها را به سختی می‌توان فریب داد، اما کار غیرممکنی نیست. اسکنرهایی که از سیستم‌های نوری برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنند، گاهی اوقات با تصویری از انگشت فریب می‌خورند.

از طرف دیگر، می توان اسکنرهای خازنی را با استفاده از قالب دور زد. با استفاده از ردیاب یا دتکتور نبض و حرارت که به آن فناوری تشخیص انگشت زنده نیز گفته می‌شود، می‌توان از وقوع چنین مسائلی جلوگیری کرد.

مسئله مهم دیگر در مورد قفل اثر انگشتی درب منزل این است که اگر کسی موفق به ایجاد یک نسخه / قالب / تصویر از دست شما شود، می‌تواند درها را باز کند و شما به دردسر خواهید افتاد. از آن‌جایی که شما به راحتی نمی‌توانید اثر انگشت را مانند یک رمزعبور معمولی دوباره تنظیم کنید، یا باید قفل را تعویض کنید یا باید از رمز و اثر انگشت همزمان استفاده کنید.

همچنین، بعضی اوقات ممکن است اسکنر در صورت وجود زخم، بریدگی یا ساییدگی در نوک انگشتانتان نتواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد. قطع برق، خالی شدن باتری از دیگر مشکلات متداول در ارتباط با این سیستم‌ها هستند و این احتمال وجود دارد که شما را در خارج از محل کار خود رها کند.

این نوع مشکلات با ادغام یک سیستم مکانیکی در سیستم این نوع قفل‌ها، پیشگیری می‌شوند و در صورت بروز چنین مشکلی می‌توانید از کلید برای باز کردن درب استفاده کنید.

در زمان خرید قفل اثر انگشتی درب منزل به چه مواردی توجه کنیم؟

حالا که همه چیز را راجع به قفل‌های درب اثر انگشتی می‌دانید، ممکن است مشتاق باشید این سیستم را در خانه یا محل کار خود نصب کنید. تنها دو مورد وجود دارد که شما باید هنگام نصب یک سیستم قفل اثر انگشتی درب منزل به خاطر بسپارید.

در ابتدا، از داشتن صفحه کلید یا جای کلید اطمینان حاصل کنید. در صورتی که سیستم به دلایلی نتواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد، در صورت قطع شدن سیستم و یا حتی قطعی برق، شما می‌توانید با استفاده از راه‌های دیگر، مانند وارد کردن رمز عبور با استفاده از صفحه کلید و یا با استفاده از کلید، به محل مورد نظر وارد شوید.

اطمینان حاصل کنید که FRR (آمار عدم پذیرش کاذب) را هنگام خرید چک کرده‌اید زیرا شما نمی‌خواهید دستگاهی با FRR بالا خریداری کنید. همچنین قفل‌های ساخته شده از فلز برنج یا فولاد محکم نسبت به قفل‌های از جنس آلومینیوم، بیشتر توصیه می‌شوند زیرا با استفاده از یک میلگرد نمی‌توان آن‌ها را شکست و هوش سیستم اسکنر اثر انگشت را نیز با استحکامی که دارند، حفاظت می‌کنند.

بررسی اینکه سیستم برق خود را چطور تأمین می‌کند نیز ایده خوبی است. طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها در دسترس هستند که ممکن است برق یا نیروی خود را از باتری‌ها دریافت کنند و یا به منبع اصلی برق متصل شوند.

همچنین تعداد اثر انگشت‌هایی که می‌تواند در سیستم ذخیره شود را جویا شوید – یا به عبارت دیگر، تعداد افرادی که می‌توانند به صورت همزمان به مکان مورد نظر دسترسی داشته باشند را بررسی کنید. این امر به ویژه در هنگام استفاده از سیستم برای ایمن کردن درها در دفاتر بسیار مهم است زیرا نیاز است که افراد زیادی بتوانند داخل و خارج شوند.

کلام آخر

قفل اثر انگشتی مزایای بسیاری است. ایمن، مقرون به صرفه، غیرقابل نفوذ و در صورت خرابی امکان تعمیر وجود دارد، در صورت داشتن این سیستم‌ها، دیگر نیازی به همراه داشتن کلید یا به خاطر سپردن رمز عبور ندارید. همچنین می توانید به هر تعداد افراد دلخواه دسترسی دهید و دسترسی آن ها را به دلخواه خود حذف کنید. به طور خلاصه، این که چه بخواهید از خانه خود محافظت کنید یا از دفتر کار خود، حتماً قفل اثر انگشتی درب منزل را نصب کنید زیرا به شما اثبات خواهد شد که ارزش پول شما را دارد.

خرید قفل دیجیتال یوکا