اخیراً افراد بسیاری در مورد خانه‌های هوشمند و به ویژه قفل دیجیتال صحبت می‌کنند. اما اصطلاحی که اغلب در میان گفتگوهای آن‌ها می‌شنویم، شب بند دیجیتال است! از نام این محصول مشخص است که با یک قفل الکترونیکی طرف هستیم، اما شب بند به چه معناست؟ برای اینکه بدانید شب بند دیجیتال چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد، با مقاله دیگری از یوکا همراه باشید.

شب بند دیجیتال چیست؟

قفل شب بند همان قفل بدون دستگیره است! این اصطلاح به قفل‌های دیجیتالی گفته می‌شود که از دستگیره باز و بسته کردن استفاده نمی‌کنند. این قفل دیجیتال به منظور افزایش امنیت بر روی انواع درب آپارتمان نصب می‌شود. در برخی از موارد، قفل درب دارای دستگیره است و در بعضی موارد چنین نیست، در هر صورت شب بند دیجیتال فرآیند باز و بسته کردن درب را بر عهده دارد.

این نوع قفل خود به تنهایی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • قفل صفحه کلید رمزدار: دارای یک صفحه کلید فشاری یا لمسی است که کاربر رمز عبور (پین کد) یا الگویی را روی صفحه اعمال می‌کند.
  • قفل بیومتریک: این قفل براساس خصوصیات منحصربه فرد بدنی اعم از اثر انگشت، عنبیه چشم، کف دست و موارد دیگر افراد تعریف شده است.
  • قفل کلید کارتی: این قفل به جای استفاده از کلید فیزیکی، از کارت برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌کند.

شب بند دیجیتال چیست؟

مکانیزم کار شب بند دیجیتال چگونه است؟

قفل شب بند الکترونیکی دارای قطعاتی به نام «محرک» است که پیچ یا سیلندر را به موتور کوچکی که کاملاً درون خودِ درب و یا قاب قرار دارد متصل می‌کند. موتور توسط یک ضربه الکتریکی کنترل می‌شود که ممکن است به روش‌های مختلفی مانند بیومتریک یا پین کُد تحریک شود. در هر صورت، شب بند دیجیتال در زمانی درب را باز می‌کند، اطلاعات وارد شده از کاربر با داده‌های ثبت شده در قفل مشابه باشد.

در بیشتر قفل‌های شب بند دیجیتال، ترکیبی از کنترل قفل فیزیکی و الکترونیکی وجود دارند. درحقیقت، ماهیت اصلی این قفل، اضافه شدن به دستگیره فیزیکی درب است. شب بند دیجیتال تنها یک عنصر امنیت اضافی محسوب می‌شود که در کنار قفل فیزیکی درب نصب می‌شود. همچنین این شب بند الکترونیکی مزایای دیگر نیز مانند افزایش راحتی، زیبایی و موارد دیگر را همراه دارد.

با یک سیستم اتوماتیک پیچیده می‌توان شب بند دیجیتال را از راه دور کنترل کرد. این قابلیت با استفاده گوشی همراه و نصب اپلیکیشن مخصوص قفل امکان‌پذیر است. نظارت از راه دور به شما امکان می‌دهد با استفاده از تلفن هوشمند خود، درب منزل یا محیط کار خود را از راه دور باز کرده یا قفل کنید.

همچنین بخوانید:

مزایای شب بند دیجیتال

در اینجا پنج مزیت بلقوه برای شب بند دیجیتالی آورده شده است:

امنیت و ایمنی

ما با کلیدپ و قفل معمولی آشنا هستیم. وهمه ما از آن استفاده کردیم و می‌کنیم. این یک واقعیت که استفاده از قفل در هر نوعی که باشد، به دلیل حفظ امنیت فضای داخل استفاده می‌شود. اما در دنیای قفل‌ها ، آنچه مشخص این است که کلید به راحتی گم می‌شود و ممکن حتی به سرقت برود! به همین دلیل امنیت فضای داخل به خاطر میافتد. اما استفاده از شب بند دیجیتال می‌تواند نیاز به هرگونه کلید و قفل مکانیکی را از بین ببرد. این قفل با سیستم رمزگذاری شده کار می‌کند و در بیشتر موارد (برندهای باکیفیت بازار) ضد سرقت و ضد هک است.

آرامش خاطر

تا به حال با حالت نگران کننده‌ای از خانه یا محل کار خود خارج شده‌اید؟ و یا از خود سؤال کردید: «آیا درب را قفل کردم؟» در تمام مدت چنین سؤالی در مغز شما تکرار می‌شوند. این افکار در طول روز ادامه دارند و باعث کاهش تمرکز، بهره وری و کارآیی شما می‌شوند. اما شب بند الکترونیکی تضمین می‌کند لحظه‌ای که از محیط خارج می‌شوید، درب به طور خودکار بسته می‌شود. قفل‌های دیجیتالی شب بند آرامش خاطر افراد را فراهم می‌کنند، چیزی که قفل‌های معمولی درب نمی‌توانند ارائه دهند.

سهولت دسترسی

قفل شب بند دیجیتال دسترسی آسان به خانه و محل کار را فراهم می‌کند. اگر قفل کارتی به صورت رمزی عمل می‌کند، پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که کد را به خاطر بسپارید. خارج از شهر هستید و فراموش کرده‌اید که کلید را در اختیار فردی دیگری قرار دهید؟

نگران نباشید، تنهایی کاری که باید بکنید برای تحویل کلیدهای فیزیکی نیازی به بازگشت به خانه نیست زیرا می توانید پین کد یکبار مصرف یا پین کد مدت‌دار را از طریق تلفن یا پیام کوتاه برای هر آن فرد به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید با تلفن هوشمند خود قفل درب خانه یا محل کارتان را باز کنید. برای این کار قفل از فنآوری بلوتوث یا وای فای استفاده می‌کند تا بتوانید قفل درب خود را با گوشی همراه باز کند.

 شب بند دیجیتال اثر انگشتی

سرعت بیشتر

با همه آنچه که در زندگی پرمشغله ما اتفاق میافتد – ترافیک خیابان و کار زیاد – همه ما به دنبال راه‌هایی برای کوتاه‌تر، کارآمدتر و راحت‌تر کردن فرآیند ورود و خروج به محیط داخل هستیم. چه چیزی می‌تواند راحت‌تر از قفل درب دیجیتالی شب بند باشد که دارای قابلیت‌های متعدد است.

این قفل به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به سرعت وارد فضای داخل شوند، از آن طرف هم با سرعت بیشتر خارج شوند. به ویژه در مواقع اضطراری که نیاز است سریعاً از محیط خارج شوید، و یا زمانی که خرید کردید و دستان‌تان پُر است، قفل شب بند کمک می‌کند تا به سرعت وارد و یا از محیط خارج شوید.

ادغام با دستگاه‌های دیگر

این روزها قفل‌های دیجیتالی هوشمند امکان ادغام شدن با وسائل داخل محیط را دارند. این به معنای داشتن اتوماسیون خانگی یا اتوماسیون اداری است. این اصطلاح اتصال بین قفل درب با وسائل داخل محیط مانند تلویزیون، یخچال، سیستم روشنایی و تهیوه مطبوع را دارد.

برای مثال، شما وقتی درب خانه را باز می‌کنید، چراغ های راهرو روشن می‌شوند، و یا موسیقی مورد علاقه شما پخش می‌شود. یا در زمان خارج شدن از خانه، سیستم گرمایشی به طور خودکار غیر فعال شود. همه این ویژگی می‌توانند لذت بخش بوده و به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کنند.

چگونه قفل شب بند دیجیتال به دستگاه‌های دیگر متصل می‌شود؟

نحوه ادغام قفل شب بند به سیستم اتوماسیون به شرح زیر است:

  • بلوتوث: این قفل‌ها از بلوتوث تلفن هوشمند برای اتصال به وسائل خانه استفاده می‌کنند. بلوتوث دارای بُرد کوتاه است و محدودیت مسافت دارد.
  • Wi-Fi: قفل‌ها با قابلیت وای فای مستقیماً به اینترنت وصل می‌شوند، اما به اندازه بلوتوث، Z-Wave و Zigbee معمول نیستند، زیرا باتری قفل را سریع‌تر تخلیه می‌کنند. قفل با این قابلیت معمولاً گران‌ترین نوع قفل شب بند دیجیتال است.
  • Z-Wave یا Zigbee: Z-Wave و Zigbee برای برقراری ارتباط با برنامه‌های تلفن همراه به هاب هوشمند احتیاج دارند.
  • شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) یا ارتباط نزدیک میدان (NFC): قفل‌های RFID برای ورود از یک fob یا کلید کارتی استفاده می‌کنند. امواج رادیویی از کلید کارتی با قفل ارتباط برقرار می‌کنند تا اجازه ورود داده شود.

کلام آخر

استفاده از قفل شب بند دیجیتال روشی عملی و قابل اعتماد برای محافظت و ایمن سازی املاک مسکونی، تجاری و اداری است. آنها امنیت و ایمنی، راحتی و دسترسی آسان را فراهم می‌کنند. ما مهم است در زمان خرید به قیمت، برند، کشور سازنده، گارانتی و مدل قفل دیجیتال دقت لازم را به خرج دهید.

 

اگر به دنبال خرید قفل الکترونیکی هوشمند برای حیاط منزل خود هستید، محصولات برند یوکـا را در اولویت خود قرار دهید. کلیه قفل‌های هوشمند یوکا دارای آخرین تکنولوژی ساخت و گارانتی خدمات مشتری هستند.