طبق آمارهای منتشر شده توسط منابع معتبر آمار سرقت در ایران روزانه حدود ۱۸۰۰ فقره است که رقمی معادل ۶۵۷.۰۰۰ سرقت در سال خواهد شد. مشخصا شاید نسبت به بعضی از کشورها آمار پایین‌تری باشد اما در کل تعداد کمی نیست و مشخصا خانواده‌ها و افراد زیادی روزانه و سالانه گرفتار دزدی و سرقت و عوارض جبران ناپذیر آن می‌شوند.

متاسفانه افرادی که گرفتار دزدی و سرقت میشوند  بعد از حادثه دچار اختلال‌ها و مشکلات روحی و روانی فراوانی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال دزدزدگی اشاره کرد که اگر در روزهای بعد از حادثه به آن توجه‌ای نشود ممکن است در آینده فرد را دچار گرفتاری‌های زیادی کند.

اختلال دزد زدگی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

یکی از واکنش‌های طبیعی هر فردی در زمانی که گرفتار سرقت و دزدی می‌شود ترس است. ترس به صورت طبیعی باعث کمک به بدن برای فرار و مبارزه در زمان خطر است. اما اگر همین واکنش طبیعی شدید باشد فرد را دچار شوک و عوارض جبران ناپذیری می‌کند. حتی گاهی فرد از ترس زیاد بیهوش می‌شود.

دزدی و سرقت برای هر فردی غیرمنتظره است و خصوصا اگر ضررهای مالی زیادی گریبان گیر فرد شود مشخصا یک ضربه روحی و روانی بزرگی به فرد وارد می‌شود.

برخی از افراد به راحتی می‌توانند بعد از مدت کوتاهی با این درد کنار بیایند اما بعضی دیگر آسیب‌پذیرتر هستند. از عوارض اختلال دزدزدگی می‌توان به  احساس اضطراب و هراس شدید، تپش قلب، لرزش، گرفتگی عضلات و احساس کم آوردن نفس اشاره کنیم که اگر در زمان مناسب توسط روان‌پزشک درمان نشوند ممکن است به یک اختلال و بیماری جدی منجر شود.

چگونه به کمک تکنولوژی یک روز بدون استرس داشته باشیم؟!

 

بنابراین با توجه به این اثرات و عوارض بد دزدی و سرقت باید کاملا مراقب باشیم و تمام موارد احتیاطی را رعایت کنیم تا گرفتار دزدی و سرقت نشویم، خصوصا در خانه‌ای که کودکان یا افراد کم توان و سالمندان زندگی میکنند باید مراقبت های بیشتری اعمال شود تا احتمال خطرات کاهش یابد .

برای افزایش امنیت و کاهش احتمال دزدی در خانه ها یا محل کار لازم است یک سری موارد را چک کنید .

در اینجا یک چک لیست کاملی داریم از هر چیزی که لازم است در مورد خانه تان برای افزایش امنیت و کاهش احتمال دزدی و سرقت بررسی کنید:

بررسی محیط اطراف خانه یا محل کار

به خیابان یا کوچه بروید و بیرون خانه بایستید و به خانه تان خوب نگاه کنید. آیا در اطراف درب ورودی خانه یا محل کارتان بوته‌ها و درخت‌های پر برگ درخت زیادی اطراف درب را پوشانده‌اند که به راحتی می‌تواند مخفی‌گاه دزدها باشد تا در فرصت مناسب وارد آپارتمان یا خانه شما شوند؟

آیا برای ورود به خانه و طبقات اول خانه فقط به کمک یک نردبان کوچک سارقین می‌توانند وارد خانه شما شوند؟

آیا درب پارکینگ خانه شما به صورت دستی همچنان باز می‌شود یا برقی؟ آیا درب پارکینگ ریموت‌دار شما به صورت دستی باز می‌شود یا به هیچ وجه قابل باز شدن نیست؟

آیا روی درب ورودی کوچه ساختمان شما دستگیره گران‌قیمتی نصب شده است که به راحتی می‌توان آن را باز کرد؟ ( دقیقا ما ۳ بار دستگیره درب ورودی اصلی ساختمان را عوض کردیم و به فاصله نهایت ۱ تا ۲ روز باز هم صبح که می‌آمدیم دستگیره را برده بودند!! پس قطعا بهتر است در مورد درب خارجی ساختمان به فکر نصب دستگیره‌های گرا‌ن قیمت نباشید و اگر هم نصب کردید حتما از چسب‌ها و سیستم‌هایی استفاد کنید که به سختی دستگیره قابل باز شدن باشد.)

آیا اطراف دیوار حیاط یا پارکینگ خانه از حصار یا نرده‌های آهنی ضدسرقت استفاده کرده اید یا اینکه هر فردی حتی با قلاب گرفتن به سادگی می‌تواند وارد حیاط یا پارکینگ خانه شما شود؟

افزایش امنیت خانه و جلوگیری از سرقت
افزایش امنیت خانه و جلوگیری از سرقت

برای ورود به خانه یا آپارتمان شما چند ورودی وجود دارد؟ بهتر نیست برای امنیت خانه فقط به فکر ورودی و درب اصلی ساختمان نباشید و به هر جایی که ممکن است ورودی خوبی برای یک سارق باشد فکر کنید.

مثلا آپارتمان‌هایی که در طبقات پایینی ساختمان قرار دارد یا حتی پنجره‌های راهروهایی که نزدیک به سطح زمین است می توانند وروردی خوبی برای سارقین باشند. پس برای افزایش امنیت خانه یا محل کارتان فقط درب اصلی را در نظر نگیرید بلکه تمام ورودی‌ها به ساختمان را بررسی کنید و روش‌های ایمن سازی را در آن‌ها اعمال کنید.

درخت‌های اطراف خانه‌تان را بررسی کنید. آیا درخت‌های تنومند و بلند در اطراف ساختمان‌تان وجود دارد که هر فردی با کمی مهارت بالا رفتن از درخت می‌تواند به عنوان راهی برای ورود به ساختمان استفاده کند؟ باید فکری به حال آن‌ها بکنید و یا پنجره نزدیک به انتها شاخه‌های این درختان را حسابی مهر و مو کنید.

آیا فضا اطراف خانه شما در هنگام شب تاریک است؟ مشخصا یکی از خانه‌های دزدخیز برای سارقین خانه‌هایی هستند که در سکوت شب در تاریکی مطلق هستند و هیچ چراغی در اطراف آن‌ها روشن نیست. خب چه چیزی بهتر از این برای یک سارق؟

پس بهتر است زودتر به فکر باشید و یک چراغ سر در کم مصرف نصب کنید که همیشه شب‌ها روشن باشد. یا بهتر است از لامپ های سنسوردار و سیستم روشنایی هوشمند استفاده کنید که به محض نزدیک شدن فرد چراغ‌ها روشن می‌شود.

راه های سرقت از خانه
راه های سرقت از خانه

بررسی راه‌های ورود به خانه زمانی که کلیدتان را جا گذاشته‌اید

حالا که اطراف خانه و ورودی‌های آن را حسابی چک کردید بهتر است تصور کنید که کلیدتان را جا گذاشته‌اید، چگونه می‌توانید وارد خانه شوید؟ (البته اگر همچنان از قفل کلیدی استفاده می‌کنید و هنوز به فکر جایگزینی قفل‌های کلیدی ناایمن و پردردسر با قفل دیجیتال نیافتاده اید !!)

 

همین الان می خواهم در مورد قفل دیجیتالی مشاوره بگیرم

آیا این احتمال وجود دارد که زنگ همسایه تان را بزنید و او درب را باز کند؟ مشخصا یکی از راه‌های آسان و راحت دزدی برای سارقین حرفه‌ای این است که در آپارتمان‌های شلوغ که همسایگان همدیگر را نمی‌شناسند زنگ یکی از واحدها را می‌زنند و خودشان را یکی از همسایگان معرفی می‌کنند که کلیدها را جا گذاشته‌اند و از فرد می‌خواهند که درب را برای آن‌ها باز کند و مشخصا هر فردی دچار اشتباه می‌شود و ممکن است در را باز کند و چه چیزی بهتر از این برای یک سارق؟

آیا معمولا چون جزو افرادی هستید که کلیدها را زیاد گم می‌کنید و از کلید یدک استفاده می‌کنید؟ حتما کلیدها را هم در جا کفشی یا جایی شبیه آن نگه داری می‌کنید؟

اگر سبک شما هم این شکلی است که کلیدهای یدک را در جاکفشی یا زیر گلدان و… می‌گذارید باید بدانید که دست شما برای سارقین رو شده است و به راحتی با کمی جستجو می‌توانند کلید را پیدا کنند و دقیقا مانند خودتان در هنگام اسباب کشی با یک کامیون کل خانه را خالی کنند!!

بنابراین یا سعی کنید که کلیدها را گم نکنید یا از یک روش هوشمندانه‌تری استفاده کنید و برای همیشه از شر کلیدها خلاص شوید و قفل کلیدی را دور بیاندازید و قفل دیجیتال اثر انگشتی یا تشخیص چهره و یا حتی ارزان‌تر قفل رمزی نصب کنید و یا حداقل کلیدهای یدک را در این مکان‌های مشخص نگذارید.

چگونه یک سارق حرفه ای شویم ؟
چگونه یک سارق حرفه ای شویم ؟

بررسی درب ورودی آپارتمان

خب بعد از بررسی خارج خانه و راه‌های ورود به خانه زمانی که کلیدتان را جا گذاشته‌اید نوبت به بررسی درب ورودی آپارتمان می‌رسد.

آیا درب ورودی آپارتمان از نوع درب ضدسرقت است؟ آیا از درب‌های چوبی معمولی استفاده می‌کنید که به راحتی با یک ضربه باز می‌شوند و به کمک دیلم یا ابزارهای دیگر می‌توان آن‌ها را شکست و وارد شد؟

آیا  درب ورودی شما برای تزئین از قسمت‌های شیشه‌ای استفاده شده است؟ اگر از این نوع درب‌های ضد سرقت با تزئین شیشه استفاده می‌کنید مطمئن باشید که جنس شیشه آن‌ها کاملا مقاوم و عالی است.

آیا در محل اتصال لولاها و درب ضد سرقت به چهارچوب شکاف‌هایی وجود دارد یا کاملا به چهارچوب فیکس شده است و هیچ شکافی در آن وجود ندارد؟

ضخامت درب چوبی آپارتمان شما چه قدر است؟ در هنگام نصب درب ضدسرقت چوبی حتما به ضخامت درب توجه کنید که از حد استاندارد پایین‌تر نباشد و حتما از لایه‌های ضخیم و ایمن ساخته شده باشد.

بررسی قفل درب ها و پنجره ها

بعد از بررسی و چک کردن درب ورودی آپارتمان نوبت به قفل درب‌ها و پنجره‌ها می‌رسد.

قفل پنجره‌های آپارتمان را چک کنید. اگر در طبقات پایینی ساختمان زندگی می‌کنید شاید بهتر باشد کمی هزینه کنید و روی پنجره ها سنسور هوشمند پنجره نصب کنید که به محض شکستن یا باز کردن غیر مجاز پنجره به شما اطلاع داده شود و مانع ورود سارقین به خانه شود .

روی درب آپارتمان شما چه نوع قفلی نصب شده است؟ قفل کلیدی، قفل درب اثر انگشتی ، قفل رمزی ، قفل کارتی  و یا انواع دیگر قفل ها؟

کاملا واضح است که قفل‌های کلیدی متعلق به نسل قبلی قفل‌ها هستند و قطعا امنیت کمتری نسبت به قفل دیجیتالی و انواع جدیدتر قفل‌ها دارند. اگر دنبال راه‌هایی هستید که امنیت خانه‌تان را بیشتر کنید مشخصا می‌ارزد که هزینه کنید و قفل دیجیتالی را جایگزین قفل کلیدی بکنید.

اما اگر دوست ندارید به این میزان هزینه کنید می‌توانید از روش‌های قدیمی‌تر و البته با ایمنی کمتر مانند استفاده از نرده‌های آهنی یا بست و قفل‌های فلزی روی درب چوبی آپارتمان استفاده کنید .

 

می خواهم در مورد قیمت قفل دیجیتالی بیشتر بدانم

تماس با کارشناسان یوکا