پرسشی که اغلب برای خریداران ایجاد می‌شود این است که: « آیا دستگیره هوشمند را می‌توان به سیستم هوشمند خانگی و اداری متصل کرد؟ درواقع، یکی از ویژگی‌های اصلی سیستم‌های هوشمند امروزی، ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف است. برای مثال، می‌توان دستگیره الکترونیکی را به سیستم صوتی خانگی منطبق کرد تا زمانی که فرد درب ورودی منزل را باز می‌کند، موزیک پخش شود.

به طور کلی، دستگیره‌های الکترونیکی با سیستم هوشمند خانگی و اداری قابل اتصال هستند. هر دو از حسگرهای مشابه‌ (برای مثال، قابلیت بی‌سیم) برای پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطب استفاده می‌کنند تا بتوان فضای داخلی را با استفاده از دستگاهی مانند تلفن همراه کنترل کرد. با این حال، در این مقاله می‌خواهیم بدانیم از چه راه‌هایی می‌توان دستگیره‌ دیجیتال را به سیستم هوشمند خانگی و اداری متصل کرد؛ با یوکـا همراه باشید.

سیستم هوشمند خانگی و اداری چیست؟

سیستم هوشمند خانگی و اداری چیست؟

امروزه سیستم هوشمند (اتوماسیون) خانگی و اداری به سرعت در حال رشد است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ بخش اعظمی از منازل و شرکت‌ها را در برگیرد. اتوماسیون خانگی و اداری شامل استفاده از فنآوری برای راحتی بیشتر افراد و کارکنان است.

با کمک سنسورها، نرم‌افزارها و پروتکل‌های بی‌سیم (وای‌فای، بلوتوث، Z-Wave و Zigbee)، دستگاه‌ها می‌توانند کارهای خود را به صورت خودکار انجام دهند. این «دستگاه‌های هوشمند» شامل دستگیره الکترونیکی درب ورودی، دوربین‌های امنیتی، سیستم‌های ایمنی، چراغ‌ها، ترموستات‌ها‌ و وسائل دیگر است که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

می‌توان با استفاده از یک اَپلیکیشن موبایل، یک دستگاه هوشمند را از راه دور کنترل کرد. به عنوان مثال، می‌توانید دستگاه‌های هوشمند خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید دمای محیط را به دلخواه تنظیم کرده و یا اگریک شب بیرون رفتید، چراغ‌های خانه به طور اتوماتیک خاموش شوند.

همچنین هنگامی که به خانه یا محل کار خود نزدیک می‌شوید، می‌توانید از تلفن همراه برای باز کردن قفل درب استفاده کنید، بدون آن که نیاز به استفاده از کلید باشد!

خُب، هوشمند‌سازی خانه می‌تواند در حدود ۳۰٪ تا ۵۰٪ هزینه‌های اولیه شما را افزایش دهید. اما می تواند برای همه افراد، راحتی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امنیت بالا و بسیاری مزایای دیگر را به همراه داشته باشد.

به ویژه از نظر امنیتی، دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند به دلیل ساختار پیچیده می‌توانند حداکثر امنیت را برای فضای داخلی فراهم کنند؛ همچنین قابل اتصال به سیستم‌های هوشمند خانگی و اداری باشد.

همچنین بخوانید:

دستگیره‌های الکترونیکی از چه طریقی به سیستم هوشمند خانگی و اداری متصل می‌شود؟

اتصال دستگیره‌های الکترونیکی  به سیستم هوشمند خانگی و اداری

سیستم‌های قدیمی از ارتباطات یک طرفه سیم‌دار استفاده می‌کردند، از این رو نمی‌توانستند با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار کنند. در مقابل، سیستم‌های هوشمند بی‌سیم که جدیدتر هستند، از ارتباطات دو طرفه استفاده می‌کنند و بر روی پروتکل‌های بی‌سیم مانند Zigbee ،Z-Wave، وای‌فای و بلوتوث کار می‌کنند و می‌توانند از طریق این راه‌ها به دستگیره الکترونیکی متصل شوند.

اکثر دستگیره‌های دیجیتالی به راحتی با سیستم‌های خانگی و اداری هوشمند کار می‌کنند. در آمریکا بیش از ۹۰٪ سیستم‌های امنیتی از قابلیت Z-Wave استفاده می‌کنند که بله آسانی قفل درب‌ها، لامپ‌های روشنایی، پریزهای روی دیوار، آلارم دود، سنسورها و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها متصل می‌شوند.

همه دستگیرهای الکترونیکی با Wi-Fi سازگار هستند، که پروتکل اصلی مورد استفاده در سیستم‌های صوتی هوشمند مانند Google Home و Amazon Echo هستند.

بسیاری از دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند به شما امکان می‌دهند با استفاده از دستیار صوتی مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنید. برخی از مشهورترین دستیارها دیجیتالی به شرح زیر هستند:

  • الکسا: دستیار مجازی مشهور آمازون در بسیاری از قفل‌های هوشمند تعبیه شده است. از آنجا که قفل کردن درب‌ها با استفاده از فعال‌سازی صوتی به سهولت استفاده وبه راحتی کاربران کمک می‌کنند، در عین حال می‌توانند در افزایش امنیت فضای داخلی نیز مؤثر باشند.
  • سیری (Siri): بسیاری از دستگیره‌های دیجیتالی با HomeKit اپل کار می‌کنند، بنابراین می‌توانید از Siri برای تعامل با دستگیره هوشمند خود استفاده کنید.
  • دستیار گوگل: قفل‌های الکترونیکی پیشرفته با Google Assistant سازگار هستند، بنابراین اگر این دستیار دیجیتالی همانی است که می‌خواهید، پس سریعاً برای استفاده از آن آستین‌های خود را بالا بزنید..

دستگیره‌های الکترونیکی به چه دستگاه‌های هوشمند خانگی و اداری متصل می‌شود؟

دستگیره‌های دیجیتالی به بسیاری از دستگاه های هوشمند متصل می‌شوند، این قفل‌ها می‌توانند زنگ خانه را وصل یا قطع کنند، چراغ را روشن یا خاموش کنند یا اصلاً گرمایش یا تهویه مطبوع را تنظیم کنند.

دستگیره‌هایی که از فنآوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند به گوشی همراه، سیستم ایمنی (آلارم دود، آلارم آتش)، سیستم صوتی خانگی، سیستم امنیتی (دوربین‌های امنیتی) و دستگاه‌های دیگر قابل اتصال هستند.

فواید سیستم هوشمند خانگی و اداری چیست؟

فواید سیستم هوشمند خانگی و اداری چیست؟

مهمترین مزیت سیستم‌های هوشمند خانگی و اداری این است که بتوانید در هر کجا که هستید، منزل و محیط کاری خود را از طریق تلفن هوشمند مدیریت و نظارت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با دادن یک رمز یا یک کد به دستگیره الکترونیکی، به قفل این پیام را برسانید که در زمان آتش‌سوزی، درب ورودی به طور خودکار باز شود تا افراد به سرعت از محیط خارج شوند.

اتوماسیون خانگی و اداری همچنین با کاهش مصرف انرژی به لطف روشنایی هوشمند LED و ترموستات هوشمند می‌توانند در هزینه برق خانه صرفه‌جویی کنند. اتصال دستگیره الکترونیکی به سیستم هوشمند خانگی و اداری، می‌تواند به افراد با محدودیت‌های جسمی نیز کمک کند. به عنوان مثال، برای یک فرد با معلولیت جسمی می‌تواند از طریق موبایل و اتصال آن با دستگیره دیجیتالی، درب خانه باز یا قفل کند.

در این میان، اشکالاتی نیز در اتصال دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند یا سیستم خانگی و اداری مشاهده می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل می‌تواند مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت باشد.

علاوه بر این، برخی از دستگاه‌های خانگی و اداری با سایر دستگاه‌ها ناسازگار هستند. برای مثال، اگر برق قطع شود، سیستم به طور کامل قابلیت خود را از دست می‌دهد. حتی دستگیره‌هایی که با باتری کار می‌کنند برای اتصال با سیستم‌های دیگر نیاز به وای‌فای دارند.

مزایا:

  • راحتی در استاده
  • نظارت از راه دور
  • کنترل بدون اعمال دست
  • ذخیره انرژی

معایب:

  • پیچیدگی (به ویژه برای کودکان و کهنسالان)
  • هزینه بالا
  • بعضی از دستگاه‌ها با قطع برق، از کار می‌افتند
  • همه دستگاه‌ها قابل اتصال به دستگیره هوشمند نیستند (مانند یخچال)

کلام آخر

اتصال دستگیره‌ الکترونیکی به سیستم هوشمند خانگی و اداری می‌تواند در کنار امنیت بالا، سهولت در استفاده و راحتی را به ارمغان بیاورد. آنها به راحتی با گوشی همراه و قابلیت‌هایی همانند بلوتوث، وای فای و موارد دیگر کار می‌کنند، می‌توانند به ویژه برای شرکت‌ها و کسب و کارها نقش کنترلی و نظارتی داشته باشند.

درست است که هزینه اولیه نصب و راه انداز این سیستم ممکن است بالا باشد، ولی شما بهتر است به آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند نکاه کنید.

در این امتداد اگر به دنبال بهترین دستگیره های دیجیتالی بازار هستید، باید بگوییم: «دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند یوکا در کنار کیفیت بالای ساخت و استفاده از جدیدترین فنآوری‌های روز، دارای بهترین شرایط گارانتی جهت رضایت حداکثری مشتریان هستند.»