با توجه به پیشرفت تکنولوژی، وسایل مختلف رنگ و لعاب تازه‌ای به خود گرفتند و تغییرات خارق العاده‌ای در انواع آن‌ها به وجود آمد که صنعت قفل‌سازی نیز از این مسئله مستثنی نیست. بر‌اساس انقلاب عظیمی که در صنعت قفل‌سازی به وجود آمد، قفل‌های هوشمند و دیجیتالی جایگزین قفل‌های معمولی شدند و دوران سلطنت قفل‌های ساده به پایان رسید. از جمله خصوصیاتی که کاربرد و اهمیت قفل‌‌های هوشمند را دو چندان می‌کند، وجود قابلیت هاب(hub) است.

در واقع هاب یک سیستم الکترونیکی در قفل‌های دیجیتالی بوده که نقش کنترل‌کننده اتوماسیون قفل را بر عهده دارد. به‌وسیله این سیستم می‌توان قفل هوشمند را به‌راحتی به وای‌فای، بلوتوث و اینترنت متصل کرد. که بر‌همین اساس این امکان به وجود می‌آید که قفل از راه دور و به‌صورت الکترونیکی، چک و کنترل شود. برای این‌که بتوانید با قفل هوشمند و انواع آن به‌خوبی آشنا شوید از شما می‌خواهیم در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

اهمیت و کارکرد قفل‌ هوشمند در دنیای مدرن

اهمیت و کارکرد قفل‌ هوشمند در دنیای مدرن

 

بررسی عملکرد قفل‌های هوشمند

ترس و نگرانی مضاعف در افراد باعث شد که تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا حد الامکان امنیت منزل و محل‌کار خود را بالا ببرند که متقابلاً از جان خود و اطرافیان به خوبی محافظت کنند. بر همین اساس به استفاده از قفل‌های دیجیتالی روی آورند. همان‌طور که از نام این قفل‌ها بر می‌آید، استفاده از کلید‌های مکانیکی برای باز کردن آن‌ها امکان‌پذیر نیست و تمام مراحل باز شدن قفل به صورت بیومتریکی صورت می‌گیرد. این قفل‌ها از پروتکل‌های ارتباطی مختلفی از قبیل وای‌فای یا بلوتوث استفاده کرده‌اند و یک وسیله الکترومکانیکی به حساب می‌آیند.

امکان اتصال به اینترنت در این قفل‌ها به وجود پل ارتباطی (bridage) بر‌می‌گردد. این پل در واقع یک ارتباط دقیق میان شخص و قفل برقرار کرده، در نتیجه این قابلیت را در اختیار افراد قرار می‌دهد که با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و یک‌سری اعداد منحصربه‌فرد، از راه دور به کنترل و بررسی قفل محل‌کار یا منزل خود بپردازند. سیستم پیچیده و پیشرفته‌ای که در قفل‌های هوشمند به‌کار گرفته شده، درصد خطا را شدیداً کاهش داده و بستری امن برای اماکن مختلف فراهم می‌کنند.

انواع متفاوت قفل‌های دیجیتالی و کاربرد‌ متنوع آن‌ها

همان‌طور که مستحضر هستید قفل‌های هوشمند نیز همانند سایر وسایل انواع و اقسام مختلفی دارند که هر یک بر‌اساس خصوصیات و مشخصات ظاهری متفاوت بوده و به صورت جداگانه تفکیک می‌شوند. این قفل‌ها کاملا کاربردی هستند و امنیت خارق العاده‌ای دارند که این امر سبب متحیر شدن خیلی از افراد شده است‌. مجموعه المان‌هایی که باعث ایجاد تفاوت در انواع قفل دیجیتال می‌شود، سایز و کارایی آن‌ها است.

یکی از خصوصیاتی که به طور معمول در اکثر قفل‌های دیجیتال دیده می‌شود، وجود سیستم هاب (hub) هست. اما به‌طور کلی مدل‌های متفاوتی برای قفل‌های هوشمند وجود دارد که در این قسمت به بررسی هر یک به صورت تفکیک شده می‌پردازیم.

انواع متفاوت قفل و دستگیره هوشمند در صنعت‌ قفل‌سازی

انواع متفاوت قفل و دستگیره هوشمند در صنعت‌ قفل‌سازی

قفل‌ ترکیبی

این نوع قفل در دسته مدرن‌‌ترین قفل‌ها قرار گرفته و کارکردهای منحصر به‌فردی در مقایسه با قفل‌‌های دیگر دارد. همان‌طور که از نام آن بر‌می‌آید، کاملا تلفیقی بوده و از چند روش متفاوت برای بازگشایی بهره گرفته است‌. بر اساس خصوصیات و کاربردهای فراوانی که دارد به وفور هزینه خریداری آن نیز بالا می‌رود. ناگفته نماند این قفل به سیستم‌های مختلفی از قبیل پل ارتباطی (bridage) مجهز شده است که محبوبیت آن را چندین برابر افزایش می‌دهد.

قفل تشخیص چهره

سیستم ثبت اطلاعات و بازگشایی قفل به وسیله چهره نه تنها در موبایل و رایانه‌های هوشمند، بلکه در برخی قفل‌های هوشمند نیز تعبیه شده است‌. طراحی تکنولوژی تشخیص چهره به سال ۲۰۱۶ بر‌می‌گردد و در حال ظاهر به‌دلیل دسترسی آسان، سرعت و امنیت بالا در دستگاه‌ و وسایل مختلف بسیار از آن استفاده  می‌شود. در قفل‌ هوشمند تشخیص چهره در وهله اول اطلاعات و چهره شخص وارد سیستم شده و پس از تایید، ثبت می‌گردد.

عملکرد این قفل، این‌گونه است که با استفاده از خصوصیات مختلف صورت از قبیل عنبیه چشم و فاصله میان اجزا صورت یک‌سری الگوی عدد ساخته می‌شود و هنگامی که شخص چهره خود را در مقابل صفحه قفل قرار می‌دهد، اجزای صورت آنالیز شده و الگوی عددی بدست آمده با الگویی که از پیش در سیستم درج شده، تطبیق داده می‌شود.

اگر دو الگوی عددی یکسان باشند، قفل به‌راحتی در کوتاه‌ترین زمان باز می‌گردد. این قفل قابلیت این را دارد که چندین چهره را به طور هم‌زمان در سیستم خود ثبت کند؛ البته کارایی آن تنها به تشخیص چهره ختم نشده و به صفحه کلید هوشمند نیز برای وارد کردن رمز عددی مجهز شده است. بیان کردن این مطلب خالی از لطف نیست که سیستم هاب (hub) این قابلیت را در اختیار فرد قرار می‌دهد که با اتصال به اینترنت از راه دور با اسکن کردن چهره خود، قفل را به سهولت باز کند.

 

درصد خطای تقریبا صفر در قفل‌های هوشمند تشخیص چهره

درصد خطای تقریبا صفر در قفل‌های هوشمند تشخیص چهره

 

مزیت‌ و امکانات خارق العاده قفل‌های دیجیتالی

این قفل‌ها بر اساس پیشرفته بودن، یک‌سری مزایا دارند و امکانات خارق العاده‌ای را در اختیار اشخاص قرار می‌دهند که در این قسمت به طور خلاصه به قابلیت‌های مختلف آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • به سیستم‌های امنیتی و مدرن به‌روز دنیا مجهز هستند.
  • کارایی و ماندگاری بسیار بالایی دارند.
  • نحوه نصب آن‌ها بسیار ساده و بدون دردسر است‌.
  • برای بازگشایی آن‌ها به کلید مکانیکی نیاز نیست.
  • بسیار شیک، مدرن و منحصر‌به‌فرد هستند.
  • به سیستم هشدار و آلارم امنیتی در هنگام بروز حوادث مجهز شده‌اند.
  • به واسطه ریموت به راحتی کنترل می‌گردند.
  • به دلیل وجود قابلیت پل ارتباطی (bridage) با اتصال به اینترنت، از راه دور کنترل می‌شوند.

 

کلام آخر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، انواع قفل و دستگیره دیجیتال قابلیت‌ها و کارایی منحصر‌به فردی دارند. امنیت و کیفیت بالا این قفل‌ها باعث شده در صنعت قفل‌سازی جایگاه اول را از آن خود کنند. قفل‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان با وجود فرسنگ‌ها فاصله به‌راحتی توسط یک اپلیکیشن خاص در تلفن همراه آن‌ها را کنترل و بررسی کرد.

در انتها توصیه می‌کنیم برای این‌که بتوانید یک قفل الکترونیکی کارآمد و مناسب برای محل‌کار یا منزل خود خریداری کنید؛ قبل از هر اقدامی با کارشناسنان و افرادی که در این زمینه تبحر دارند، مشورت کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

خرید قفل دیجیتال یوکا