هر فرد حداقل یکبار در زندگی‌اش کلید خود را گم کرده است و به خوبی می‌داند که تعویض کلیدها کاری زمان‌بر و پُر هزینه است. قفل‌های درب الکترونیکی می‌توانند با کاهش نیاز به کلیدهای فیزیکی، زندگی را آسان‌تر کنند. علاوه بر افزایش امنیت، این قفل‌ها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز می‌شوند، به طوری دیگر نیازی به ساختن یک کلید جدید در صورت گم کردن کلید قبلی یا تعویض کامل قفل هم نیست. اما چطور یک مدل قفل الکترونیکی خوب انتخاب کنیم؟ برای پاسخ با مقاله دیگری از یوکا همراه باشید.

چطور یک مدل قفل الکترونیکی خوب انتخاب کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، قفل درب الکترونیکی انواع مختلفی دارد، بنابراین می‌توانید یک نوع مناسب را برای خود انتخاب کنید. برای جزئیات بیشتر در مورد انواع قفل دیجیتال و ویژگی‌های آن‌ها، اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

انواع قفل الکترونیکی

قفل انتخابی شما باید متناسب با نوع نیازتان باشد. در انتخاب قفل مورد نظر، قابلیت های آن را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از قفل‌ها، صرف نظر از نوع، در صورت گم یا فراموش کردن کلید، چندین روش جایگزین بدون کلید را برای باز کردن قفل درب ارائه می‌دهند.

قفل صفحه کلید رمزدار

قفل صفحه کلید رمزدار

این مدل قفل برای باز کردن درب به یک کد نیاز دارد. نصب و نگه‌داری این نوع قفل‌ها بسیار آسان است و می‌توانید کدهای مختلفی را به کاربران مختلف اختصاص دهید. شما می‌توانید کد مورد نظر را در هر زمان تغییر دهید. این امر به شما امکان می‌دهد تا شیوه دسترسی به ساختمان را خیلی راحت مدیریت کنید. برخی از مدل‌ها دارای مکانیزم‌های محافظتی مانند صفحه کلید هستند که پس از سه بار وارد کردن کد نادرست، صفحه کلید خاموش می‌شود. بیشتر مدل‌های جدید دارای صفحه لمسی بوده، اما برخی نیز دارای دکمه‌های فیزیکی هستند.

کلید کارتی یا fob

کلید کارتی و fob، یکی از راه‌های باز کردن قفل هوشمند مجهز به بلوتوث یا شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است. برای باز کردن قفل با استفاده از این نوع کلیدها، با زدن fob یا کارت به صفحه سنسور، قفل باز می‌شود. کارت را می‌توان به صورتی برنامه‌ریزی کرد تا قفل‌های چندگانه را نیز باز کند، به عنوان مثال، یک fob می‌تواند به شما اجازه ورود از درهای جلویی، کناری و اداری ساختمان را بدهد.

قفل بیومتریک

قفل بیومتریک طرفداران زیادی دارد. این نوع قفل با اسکن اثر انگشت یا تشخیص از طریق کف دست و عنبیه چشم درب را باز می‌کند. این نوع قفل از امنیت بالایی برخوردار است، زیرا اثر انگشت هر فرد منحصر به خود اوست و جعل آن بسیار مشکل است. همچنین در صورت تمایل نداشتن به حمل کلید، گزینه مناسبی است و به این معنی است که دسترسی شما به مکان مورد نظر، همواره امکان پذیر است.

قفل‌های بیومتریک درب با اسکن اثر انگشت و تبدیل آن به یک الگوی عددی کار می‌کنند، که در صورت تطابق اثر انگشت با الگوی ذخیره شده در سیستم، قفل درب باز می‌شود. از آنجا که این سیستم در صورت عدم اتصال قادر به تشخیص اثر انگشت نخواهد بود، به دنبال یک پشتیبان برای سیستم، مانند صفحه کلید یا قفل مکانیکی باشید تا در صورت عدم امکان اسکن اثر انگشت، باز هم بتوانید به مکان مورد نظر وارد شوید.

بسیاری از مدل‌های قفل بیومتریکی دارای گنجایش ۱۰۰ عدد اثر انگشت هستند، بنابراین اگر کارکنان زیادی دارید، ممکن است قفل بیومتریک بهترین گزینه برای شما نباشد.

راهنمای خرید قفل الکترونیکی

راهنمای خرید قفل الکترونیکی

هنگام انتخاب قفل دیجیتال، اولین چیزی که می‌توان تعیین کرد این است که کدام نوع قفل برای شما مناسب‌تر است. در صورتی که نمی‌خواهید به افراد کلیدهای کارتی یا معمولی بدهید، قفل صفحه کلید و بیومتریک بهترین گزینه است.

در ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که چه تعداد کد نیاز دارید. بسیاری از مدل‌ها، تنها تعداد محدودی کد را پشتیبانی می‌کنند. در خصوص اختصاص یک برنامه بر روی تلفن همراه خود جهت باز و بسته کردن قفل‌ها یا کنترل آن‌ها از راه دور نیز باید تصمیم بگیرید.

نشانگر باتری

اینکه چه نوع قفلی را انتخاب می‌کنید مهم نیست، به دنبال مدلی باشید که نشانگر باتری داشته باشد و در صورت نیاز جهت تعویض باتری به شما هشدار دهد. برخی از مدل‌ها دارای یک چراغ نشانگر هستند که ضعیف شدن و اتمام باتری را نشان می‌دهد. داشتن نشانگر یک ویژگی مهم است، زیرا از پشت در ماندن به دلیل تمام شدن باتری جلوگیری می‌کند.

ادغام با تکنولوژی

در مورد اینکه می‌خواهید قفل شما با چه سیستم‌هایی ترکیب شود نیز فکر کنید. بسیاری از افراد دوست دارند که قفل درهای خود را با الکسا، Google Home ،IFTTT ،Wink یا SmartThings ترکیب کنند تا امنیت بیشتری داشته باشند، اما همه قفل‌ها این قابلیت را ندارند. همچنین در این مورد که قفل مورد نظر با یک سیستم امنیتی ترکیب شود و یا با سیستم‌های نظارت تصویری، دوربین، سیستم هشدار و موارد دیگر نیز تصمیم بگیرید.

کیفیت و استحکام

استحکام قفل یک ویژگی کلیدی است. از آنجایی که قفل دیجیتال در خارج از خانه نصب می‌شود، در معرض تغییرات آب‌وهوایی شدید و سرقت قرار می‌گیرد. بررسی کنید که آیا قفل ضد آب، ضد سرما، مقاوم در برابر حرارت و ضد نفوذ است یا خیر و اطمینان حاصل کنید که در صورت آسیب‌های ناشی از سرقت، شامل گارانتی می‌شود!

میزان قیمت

قیمت قفل درب الکترونیکی بدون کلید بستگی به عملکرد، ویژگی‌ها، نصب، اتصال، تجهیزات مورد نیاز و همچنین تعداد قفل‌ها دارد. بنابراین مهم است که نخست در مورد نیازهای اساسی خود فکر کنید و سپس با تنظیم مقدار بودجه، آنچه را که می‌‌خواهید را خریداری کنید.

پرسش و پاسخ های متدوال در انتخاب قفل الکترونیکی

در صورت تمام شدن باتری قفل الکترونیکی چه کاری باید انجام داد؟

قفلی را توصیه می‌کنیم که دارای نشانگر باتری باشد. اگر باتری‌ها تمام شدند، کتابچه راهنما را بخوانید و نحوه به کار انداختن مجدد قفل را بیابید.

آیا در صورت قطع شدن برق قفل از کار می‌افتد؟

خیر، قفل‌های الکترونیکی به دلیل کار با باتری همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. با این حال، به دنبال مدلی باشید که یک روش جایگزین برای دسترسی به داخل داشته باشد.

برای نصب قفل‌های الکترونیکی نیاز به نیروی متخصص است؟

چیزی که ممکن است برای فردی فنی تلقی شود، ممکن است برای فرد دیگری اینگونه نباشد. تولیدکنندگان قفل‌ها بسیار تلاش کرده‌اند تا آن‌ها را به گونه‌ای بسازند که نصب ساده‌ای داشته باشند. برخی از شرکت‌ها دستورالعمل‌های مرحله به مرحله را با عکس یا آموزش تصویری ارائه می‌دهند.

آیا این نوع قفل نیاز به سیم‌کشی دارد؟

هرگونه قفل الکترونیکی که با باطری کار می‌کند، نیازی به سیم کشی ندارد. گزینه‌های بی‌سیم به دلیل سهولت در نصب و نگه‌داری بسیار محبوب شده‌اند و بیشتر تولید کنندگان گزینه بی‌سیم را ارائه می‌دهند.

خرید قفل دیجیتال یوکا