دستگاه قفل دیجیتال (digital lock) از انواع قفل‌های الکترونیکی است که برای باز کردن در به کلیدهای مکانیکی نیاز ندارد. در حقیقت این دستگاه‌ها از نوعی فرکانس الکترونیکی که با استفاده از رمز عبور، کارت یا اثر انگشت ایجاد شده در را باز می‌کنند. امروزه امنیت نه چندان بالای قفل‌های مکانیکی بسیاری از افراد را به فکر استفاده از انواع مختلف این دستگاه قفل انداخته است. اگر در مورد استفاده از این دستگاه قفل دچار شک و تردید هستید، با ما در دلایل استفاده از قفل دیجیتال همراه باشید.

تفاوت قفل هوشمند دیجیتال (digital lock) با قفل معمولی

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از قفل دیجیتال تفاوت‌های آن با قفل‌های مکانیکی معمول است. قفل‌های دیجیتال برخلاف قفل‌های مکانیکی برای باز شدن به کلید نیاز ندارند و فرآیند باز شدن آن‌ها با استفاده از رمز، اثر انگشت و کارت صورت می‌گیرد؛ بنابراین در مقایسه با آن‌ها از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند که بهبود سطح امنیت را به میزان قابل توجهی تضمین می کنند.

انواع قفل‌های اثر انگشتی با استفاده از اثرانگشت خوان (fingerprint scanner) تعبیه شده در ساختار خود، اثر انگشت ساکنان و افراد مجاز را اسکن می‎‌کنند: در نتیجه درصد خطا بسیار کاهش یافته و از ورود کاربران غیرمجاز هم جلوگیری می‌شود.

با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه قفل مکانیکی دارای معایب مختلفی مانند شکستن و گم‌شدن کلید، سرقت و دسترسی آسان، امکان تکثیر کلید و… است. در حالی که این مشکلات در انواع قفل هوشمند دیجیتال وجود ندارد. به‌علاوه مدل‌هایی از این قفل در بازار موجود هستند که از راه دور و با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی نیز کنترل می‌شوند. نتیجه‌ی همه‌ی این امکانات افزایش امنیت و آسایش و راحتی ساکنان است.

دلایل استفاده از قفل دیجیتال

دلایل استفاده از قفل دیجیتال در بسیاری از مکان های اداری، تجاری و مسکونی چیست؟

قفل هوشمند یک راه حل امنیتی برای ساختمان‌ها و مجتمع‌های پر رفت و آمد است؛ به‌علاوه به راحتی بر روی انواع درب ها نصب می‌شود و ساکنین را هم از حمل کلیدهای فیزیکی بی‌نیاز می‌کند. تنوع مدل‌های دستگاه قفل الکترومکانیک یا دیجیتال (digital lock) مانند قفل کارتی، قفل استخری و … سبب شده تا بتوان از آن در موارد مختلفی که نیازمند امنیت بالا هستند مثل فرودگاه‌ها که امنیت آن‌ها در سطوح بالایی کنترل می‌شود تا اداره‌های کوچک و بزرگ برای کنترل رفت و آمد و دسترسی افراد استفاده کرد

البته کاربرد دستگاه قفل ذکر شده صرفاً به این مکان‌ها محدود نمی‌شود و شما می‌توانید برای محیط زندگی و محل کار خود متناسب با نیاز و با توجه به ظاهر درب و ساختمان، مدل مناسب را انتخاب کنید.

مجموعه دلایل استفاده از قفل دیجیتال یوکا (digital lock)

حال که با ماهیت کلی دستگاه قفل الکترونیک دیجیتال آشنا شدیم باید به سراغ دلایل استفاده از آن برویم. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مهم‌ترین علت استفاده از قفل دیجیتال (digital lock) امنیت بالاتر آن در مقایسه با قفل‌های معمولی است. سایر مزیت‌ این قفل‌ها به شرح زیر است:

۱. عدم نیاز به استفاده از کلید مکانیکی

یکی از دردسرهای قفل‌های معمولی امکان گم‌شدن کلید و مشکلاتی است که در اثر تکثیر تعداد زیادی کلید یدک ایجاد می‌شود؛ به‌علاوه باید به استرس حمل‌کردن این همه کلید هم توجه کنید. با توجه به این مسئله یکی از دلایل استفاده از قفل دیجیتال عدم نیاز به کلید مکانیکی است.

۲. امنیت بالا؛ از مهم‌ترین دلایل استفاده از قفل دیجیتال یوکا

همان‌طور که اشاره کردیم امنیت بالا هم یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از قفل دیجیتال است. در حالی که در قفل‌های معمولی می‌توان با روش‌های گوناگونی مثل استفاده از کلید یدک، کپی‌کردن، شکستن قفل و… به مکان‌های حیاتی راه پیدا کرد، این امکان در دستگاه قفل الکترومکانیک وجود ندارد. جالب است بدانید که آسیب زدن به این تجهیزات هم دشوار بوده و امکان باز شدن آن‌ها حتی در اثر آسیب‌دیدگی هم بسیار پایین است.

دلایل استفاده از قفل دیجیتال

۳. مدیریت بهتر محیط کار و منزل

در محل‌های پر رفت و آمد مثل محیط کار می‌توان با تعریف اثر انگشت افراد در دستگاه یا استفاده از کارت‌های مخصوص در قفل کارتی عبور و مرور را به دقت کنترل کرده و در عین حال از ورود افراد غیرمجاز به قسمت‌های حساس نیز جلوگیری کرد. علاوه بر این می‌توان دسترسی خاصی برای مهمانان در نظر گرفت و حتی زمانی که در خانه نیستید هم به آن‌ها اجازه‌ی ورود داد.

۴. دلایل اقتصادی استفاده از قفل دیجیتال: عمر بالا و کاهش هزینه‌ها

از جنبه‌ی اقتصادی می‌توان گفت که یکی از دلایل استفاده از قفل دیجیتال طول عمر بالای آن‌ها است. این دستگاه‌ها با آلیاژهای مقاوم ساخته می‌شوند، باتری آن‌ها تا سال‌ها نیازی به تعویض ندارد و در صورت فراموشی رمز هم نیازی به تعویض کل دستگاه نیست؛ بنابراین خرید آن‌ها در طولانی مدت برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود.

۵. امکان استفاده بر روی درهای مختلف

یکی دیگر از تفاوت‌های بین قفل‌های معمولی و دیجیتال محدودیت قفل‌های معمولی برای استفاده بر روی درهای مختلف است؛ در حالی که این مشکل در دستگاه قفل الکترونیکی وجود ندارد. سازوکار (mechanism) این دستگاه به گونه‌ای است که امکان نصب آن را بر روی در‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی و… فراهم می‌کند.

۶. توانایی اتصال به تلفن همراه

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها و دلایل استفاده از قفل دیجیتال امکان اتصال آن به تلفن همراه است؛ بنابراین می‌توانید حتی زمانی هم که در خانه نیستید از بسته بودن در اطمینان حاصل کنید.

۷. نصب آسان و قابلیت برنامه ریزی مجدد

از دیگر دلایل استفاده از قفل دیجیتال یوکا می‌توان به نصب راحت و قابلیت برنامه‌ریزی مجدد آن اشاره کرد؛ در نتیجه اگر در مکان‌هایی مانند مدرسه یا ادارات تغییری در اجازه دسترسی افراد پیش آمد می‌توان امکان دسترسی آن‌ها را غیر‌فعال کرده و افراد جدیدی را برای استفاده از قفل به سیستم معرفی کرد.

دلایل استفاده از قفل دیجیتال

این قابلیت در قفل‌های هوشمند مورد استفاده برای منازل مسکونی نیز ارائه شده است. همچنین در محیط‌های کاری که افراد شیفت متفاوتی دارند و در همه ساعات شبانه روز اجازه دسترسی ندارند هم قفل الکترونیکی بسیار پرکاربرد است.

خرید قفل دیجیتال یوکا

در این مطلب به بررسی دلایل استفاده از قفل دیجیتال و ماهیت و سازوکار این دستگاه پرداختیم. البته همواره باید نیازهای خود را در نظر گرفته و بعد از بررسی دقیق قابلیت‌های دستگاه نسبت به خرید آن اقدام کنید. دستگاه قفل دیجیتال (digital lock) یوکا قابلیت‌های مختلفی داشته و امکانات متعددی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین پیش از خرید با کارشناسان ما مشورت کرده و در نهایت مناسب‌ترین مدل را با توجه به بودجه‌ی خود انتخاب کنید.

 

منبع: 

https://www.locksmiths.co.uk/faq/digital-door-locks-advice/

https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_lock

 

تماس با مشاورین یوکا