این سؤال به ظاهر ساده، بسته به این که از چه کسی پرسیده شود، پاسخ‌های مختلفی دارد! به طور کلی، خانه هوشمند مجهز به تعدادی دستگاه‌های پیشرفته است که وظایف انسانی را به شکل خودکار انجام می‌دهند.

صاحبان خانه با استفاده از برنامه‌ها، دستورات صوتی، اتوماسیون خانگی یا با کاربرد هوش مصنوعی آن‌ها را اداره می‌کنند. یقیناً بیشتر افراد عاشق تکنولوژی هستند و دوست دارند فضای زندگی خود را مجهز به انواع فنآوری‌های جدید کنند. اما واقعاً «چرا باید یک خانه هوشمند داشته باشیم؟» برای پاسخ با یوکا همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

برای برخی از افراد، تبدیل یک خانه ساده به خانه‌ای هوشمند می‌تواند تنها تغییر قفل مکانیکی با قفل الکترونیکی باشد. برای دیگران، این می‌تواند شامل اتصال چندین محصول مختلف از جمله بلندگوها، دوربین‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، تبلت، تلویزیون‌ها، سیستم‌های امنیتی، لوازم خانگی و سایر موارد باشد. اما انچه که اغلب به یک خانه هوشمند اطلاق می‌شود، فضایی است که در آن اکثر وسائل و دستگاه‌ها به شکلی دجیتالی جهت راحتی و عملکرد بیشتر تحت یک سیستم یکپارچه کنترل می‌شوند.

به طور خلاصه، خانه هوشمند مزایای زیر را دارد:

  • انرژی را ذخیره می‌کند.
  • زندگی را ساده می‌کند.
  • امنیت را برقرار می‌سازد.
  • رسیدگی به کارهای خانه را آسان‌تر می‌کند.
  • سرگرمی ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید:

پراستفاده ترین انواع دستگاه‌های خانه هوشمند برای خرید عبارتند از:

  • قفل درب هوشمند
  • بلندگوهای هوشمند
  • لامپ‌های هوشمند
  • ترموستات هوشمند (گرمایش و سرمایش منزل)
  • دوربین امنیتی

چرا باید یک خانه هوشمند داشته باشم؟

چرا باید یک خانه هوشمند داشته باشم؟
منزل هوشمند

اکنون که توضیح دادیم خانه هوشمند چیست، حال نوبت به پرسیدن این سؤال می‌رسد که چرا باید خانه خود را به محصولات هوشمند مجهز کنیم؟ پاسخ در زیر آورده شده است:

۱- صرفه جویی در انرژی و هزینه

برای بسیاری، نیروی محرکه ایجاد یک منزل هوشمند پتانسیل صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه با سیستم‌های خودکار گرمایشی و تهویه مطبوع است. ترموستات‌های هوشمند، به سرعت و به طور دقیق گرمایش و سرمایش خانه را به طور خودکار تنظیم می‌کنند.

این کار معمولاً هزینه قبض برق مالکان را کاهش می‌دهد. محصولات دیگری مانند چراغ‌ها و لوازم خانگی می‌توانند با خاموش شدن به طور خودکار بعد از استفاده، انرژی کمتری مصرف کنند. این نوع محصولات باید در لیست خانه هوشمند هر فردی قرار داشته باشند.

۲- ساده سازی زندگی

راحتی مهم است؛ همه ما تلاش می‌کنیم تا آنجا که ممکن است راحت زندگی کنیم، بنابراین واضح است که این یکی از دلایل اصلی برای دستیابی به یک خانه هوشمند است. می‌توانید با موارد ساده مانند چراغ‌های هوشمند شروع کنید. این‌ها می‌توانند با استفاده از دستورات صوتی، قوانین مکان، تشخیص سنسور یا حتی برنامه‌های ساده روشن یا خاموش شوند.

همچنین بخوانید:

۳- امنیت و ایمنی

در حالی که می‌توانید سیستم‌های هشدار را برای محافظت از خانه خود خریداری کنید، خانه‌های هوشمند می‌توانند امنیت بیشتری را ایجاد کنند. چراغ‌های متصل، دوربین‌ها و حتی زنگ درب‌ها می‌توانند به امنیت بیشتر خانه کمک کنند. اگر شما در خانه تنها هستید و شخصی در حال بررسی خانه‌تان است، داشتن این نوع دستگاه‌ها باعث ترس آن‌ها می‌شود.

۴-  رسیدگی به کارهای منظم منزل

اگر می‌خواهید برخی از کارهای خسته کننده مراقبت از خانه و رسیدگی به آن را از عهده خود خارج کنید، دستگاه‌های خودکار نیز این وظایف را پوشش می‌دهند. با این حال، لوازم خانگی همچنین می‌توانند دارای عملکردهای مناسب برای یک خانه هوشمند باشند. به طور مثال، ماشین لباسشویی که به طور خودکار کار می‌کند دقیقاً مصداق چنین صحبتی است.

۵- تبدیل خانه به مکانی سرگرم کننده

آیا خانه هوشمند فقط مکانی برای راحتی و استراحت است؟ این فنآوری همچنین می‌تواند شما را از روش‌های جدید، مهیج و سرگرم کننده نیز سرشار کند.

بلندگوها همراه با کمکی‌های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند موسیقی پخش کنند، بازی‌های ورزشی و سرگرم کننده ارائه دهند و حتی می‌توانند به شما در کنترل سایر دستگاه‌های نیز کمک کنند. حتی می‌توانند در قالب یک سینمای خانگی، فیلم‌های مهیج پخش کنند.

کدام محصولات خانه هوشمند را بخریم؟

هوشمند سازی خانه با قفل دیجیتال
قفل الکترونیکی

تعداد زیادی محصول وجود دارند که می‌توانید با خرید آن‌ها به هوشمند سازی خانه خود کمک کنید. برای کمک به شما در شروع کار، لیستی از پنج محصول را ایجاد کرده ایم که احساس می‌کنیم برای شروع سفرتان به دنیای خانه‌های هوشمند مناسب هستند.

۱- برای خود یک اسپیکر هوشمند تهیه کنید

می‌توانید اسپیکرهای هوشمند زیادی پیدا کنید که مشهورترین آن‌ها دستیارهای دیجیتال Google Assistant  یا Amazon Alexa هستند. برخی از آن‌ها بسیار پیچیده هستند، بنابراین ما معتقدیم بهترین کار این است که بلندگوهای هوشمند کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تری را خریداری کنید.

۲- مسیر داخل خانه را با لامپ‌های هوشمند روشن کنید

لامپ‌های هوشمند احتمالاً یکی از اولین محصولات هوشمند برای بیشتر کاربران است. چراغ‌های هوشمند با قابلیت ارائه اپلیکیشن موبایل را به این دلیل که تقریباً در همه جا در دسترس هستند و می‌توان با گوشی همراه نیز کنترل کرد، پیشنهاد می‌کنیم.

۳- با استفاده از ترموستات شرایط دمایی منزل را کنترل کنید

بیشتر شرکت‌های بزرگ تولید کننده وسائل هوشمند، در زمینه گرمایش و سرمایش نیز پیشرو هستند. آن‌ها ترموستات‌های هوشمندی خلق کرده‌اند که باعث می‌شود خانه به طور خودکار با دمایی که کاربر دوست دارد تنظیم شود. مثلاً کاربر می‌خواهد دمای منزل ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد، او می‌تواند با فشردن یک دکمه این کار را به سادگی هر چه تمام‌تر انجام دهد.

۴- ببینید چه کسی زنگ در هوشمند را می‌زند

چشمی دیجیتال یک وسیله عالی در بازار درب‌های تصویری است. این چشمی هوشمند، دارای یک صفحه نمایش با زاویه دید اغلب ۱۷۰ درجه است که امکان مشاهده افراد در جلو درب را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. چشمی درب همچنین دارای قابلیت ضبط عکس و فیلم است و می‌تواند یک جنبه امنیتی فوق‌العاده قوی باشد.

۵- امنیت را با قفل درب الکترونیکی به ارمغان آورید

اولین و آخرین دستگاهی که خانه‌ای را به معنای واقعی هوشمند می‌کند، قفل دیجیتالی است. این قفل با استفاده از راه‌های دسترسی متفاوت کار می‌کند، مثلاً افراد می‌توانند با اثرانگشت، عنبیه چشم، کف دست و یا اصلاً با استفاده از رمز عبور، به فضای داخل وارد شوند. این قفل‌ها بالاترین امنیت و راحتی را فراهم می‌کنند و مهمترین بخش در هر خانه هوشمند هستند.

کلام آخر

خانه‌های هوشمند جذابیت‌های بسیاری دارند. می‌توانید قفل الکترونیکی درب را با تلفن همراه خود باز کنید، سپس وارد خانه خود شوید، چراغ‌ها به طور خودکار روشن می‌شوند و از دستیار مجازی خود بخواهید یک فنجان قهوه برای شما درست کند.

وقتی در منزل نباشید، ربات جاروبرقی فضاهای مختلف خانه را تمیز می‌کند، ترموستات هوشمند گرما موجود در خانه شما را کم می‌کند تا هزینه‌ها کاهش یابد. به طور کلی، می‌توانید با دوربین‌های امنیتی داخلی و خارجی خانه همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید.