برای بیشتر افراد، مهمترین نگرانی در زندگی بیش از هر چیز، محافظت و مصون ماندن خانواده و دارایی‌ها از هرگونه آسیب است. بنابراین دانستن چگونگی محافظت مؤثر از خانه و محیط کار، چیزی است که در اولویت همه افراد قرار دارد.

اما دقیقاً چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ درحقیقت، قفل هوشمند به افراد این امکان را می‌دهد تا درب را از طریق یک برنامه، یک دکمه یا حتی فقط با نزدیک شدن به در باز کنند. افراد می‌توانند به شیوه‌های الکترونیکی و با دسترسی‌های مختلف، ایمنی محیط داخلی خود را افزایش دهند. در اینکه این نوع قفل‌ها فواید بی‌شماری داند شکی نیست! اما نحوه انتخاب قفل هوشمند چگونه است؟ با یوکا همراه باشید.

انواع راه‌های دسترسی در انتخاب قفل هوشمند

شناخت انواع ویژگی‌های قفل‌های هوشمند درب به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که بهترین روش چیست. در صورت خرابی باتری یا نقص فنی، اکثر قفل‌های الکترونیکی همچنان از گزینه کلید فیزیکی نیز استفاده می‌کنند. چندین قفل نیز ترکیبی از فنآوری‌ها را ارائه می‌دهند، در صورت گم شدن کلید یا فراموش کردن رمزعبور، چندین روش برای دسترسی به داخل محیط وجود دارند که به شرح زیر هستند:

بلوتوث

قفل‌های بلوتوثی امکان چندین عملکرد را فراهم می‌کنند. وقتی در یک فاصله مشخص نسبت درب هستید، بلوتوث فعال می‌شود و با نزدیک شدن بیشتر به درب می‌توان دید که چطور قفل به طور خودکار باز می‌شود. این ویژگی با استفاده بلوتوث روی گوشی همراه کار می‌کند. بلوتوث از انرژی کمی استفاده می‌کند و عمر باتری را برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کند.

بلوتوث یکی از راه های دسترسی قفل هوشمند

بیومتریک

ورود از طریق اثر انگشت می‌تواند بسیار راحت باشد، به ویژه برای مشاغل کوچک، اطمینان از اینکه فقط کارمندان مجاز اجازه ورود به مناطق دارای اطلاعات حساس یا کالای گران قیمت را دارند، بیومتریک یک راه دسترسی عالی محسوب می‌شود.

برنامه ریزی قفل درب اثرانگشتی آسان است و اغلب اوقات پذیرش ۱۰۰ اثر انگشت امکان پذیر است. در انتخاب قفل هوشمند ب می‌توان به شیوه‌های دیگر بیومتریک اعم از عنبیه چشم، کف دست و موارد دیگر نیز توجه کرد.

کلید کارتی

استفاده از کلید کارتی در بیشتر اوقات در هتل‌ها کاربرد دارد. این قفل اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک کارت بتوانید درب را باز و بسته کنید. بیشتر آن‌ها نیاز به کشیدن کارت در دستگاه دارند، اما برخی از آنها با تماس روی پنل دستگاه باز می‌شوند. کلید کارتی قبل ردیابی بوده و می‌توان اطلاعاتی نظیر ورودها و خروج‌ها را به دست آورد.

صفحه کلید رمزدار

صفحه کلیدها برای باز کردن قفل درب به رمزعبور (پین کد) ​​نیاز دارند. راه اندازی آن‌ها آسان است و می‌توانند پین کدهای مختلفی را برای همه افراد تنظیم کنند، و حتی می‌توان هر زمان که بخواهند کد پین را تغییر دهند.

وقتی مهلت زمان اجازه فرد برای ورود تمام شد، می‌توان به سادگی کد پین را برای فرد بعدی به کد جدیدی تغییر داد. این روزها بیشتر صفحه کلیدها صفحه لمسی هستند، اما تعداد کمی ‌از آن‌ها دکمه‌های فیزیکی برای فشار دادن دارند.

اتصال با Wi-Fi

در انتخاب قفل هوشمند می‌توان از قابلیت وای‌فای بهره بُرد. امکان اتصال Wi-Fi  از گوشی به قفل می‌تواند حداکثر راحتی را برای افراد فراهم کند. با قفل متصل به وای فای می‌توان به راحتی آمار افرادی را که در را باز و بسته می‌کنند، ردیابی کرد و حتی می‌توان از راه دور درب را از هر نقطه‌ای از جهان که دارای اتصال بی‌سیم و تلفن است، قفل کرده و باز کرد.

Z-Wave

Z-Wave یکی دیگر از روش‌های دسترسی قفل‌های هوشمند است. تنها تفاوت این است که اتصال Z-Wave مستقیماً به دستگاه تلفن همراه متصل نمی‌شود. برای اتصال Z-Wave از یک‌ هاب خانگی سازگار برای برقراری ارتباط با سیگنال دستگاه هوشمند استفاده می‌شود، سپس آن سیگنال را به یک دستور خوانا تبدیل می‌کند که روتر شما آن را درک می‌کند.

با این حال، به محض این که اتصال برقرار شد، می‌توان به قفل‌ هوشمند را از راه دور از هرجای دنیا دسترسی پیدا کرده و کنترل آن را به دست گرفت.

انواع درب مناسب قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند دیجیتال فقط مخصوص درب‌های ورودی نیستند، در واقع می‌توان از آن‌ها در هر درب داخلی و خارجی استفاده کرد. بنابراین نکته‌ای که باید قبل از خرید قفل‌های هوشمند در نظر بگیرید، این است که می‌خواهید آنها را برای کدام درب‌ها نصب کنید. با این کار مشخص می‌شود که کدام نوع قفل، چه تعداد و با چه هزینه‌ای باید خریداری کرد. انواع درب مناسب قفل الکترونیکی به شرح زیر هستند:

درب‌های بیرونی

از هر نوع و برند قفل هوشمندی می‌توان در درب بیرونی استفاده کرد. این مناطق مکان‌هایی هستند که اکثر مردم از قفل‌های هوشمند برای آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، مجموعه‌های دستگیره‌های دیجیتال بسیاری در بازار وجود دارند که باید هنگام انتخاب قفل هوشمند به آن توجه کرد. علاوه بر این، هنگام خرید این نوع قفل برای درب خروجی، مطمئن شوید که قفل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط برای درب بیرونی استفاده می‌شوند.

انواع درب مناسب قفل هوشمند

درب‌های داخلی

قفل‌های هوشمند درب اتاق خواب و حمام، دقیقاً مانند هر قفل دیجیتالی برای درب‌های دیگری عمل می‌کنند. تنها تفاوت در این است که هنگام خرید قفل هوشمند، باید به دنبال مواردی بگردید که دارای عنوان درب داخلی باشند. این‌ها همچنین از طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها برخوردارند، بنابراین به طور کلی با اکثر دکوراسیون‌های و سبک‌های طراحی داخلی مطابقت دارند.

درب‌های پارکینگ

خوشبختانه قفل‌های هوشمند بسیاری برای درب پارکینگ وجود دارند و نصب اکثر آن‌ها آسان است. مواردی را پیدا کنید که با سیگنال Wi-Fi سازگار باشند و با تجهیزات داخلی مانند Z-Wave، دستیار Google یا پروتکل‌های IFTTT مطابقت داشته باشند.

برخی مدل‌های دیگر نیز وجود دارند که بسته به سن خانه به راحتی روی هر کلید استاندارد درب پارکینگ نصب می‌شوند. علاوه بر این، برخی دیگر نیز هستند که دارای سنسورهای درب از راه دور و اندازه‌گیری دما هستند و با استفاده از یک برنامه در دستگاه تلفن همراه کار می‌کنند.

ویژگی‌های مهم در انتخاب قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند امروزی دارای ویژگی‌های بسیار متنوعی هستند. بنابراین مواردی که قبل از خرید قفل‌های هوشمند خود باید در نظر داشته باشید این است که دوست دارید آن‌ها چه ویژگی‌هایی داشته باشند:

اتوماسیون خانگی و اداری

بیشتر قفل‌های هوشمند به روش دیگری برای انتقال دستورات نیاز دارند تا بتوانند کنترل اتوماسیون داخلی را برای کنترل دستگاه‌ها انجام دهند. این روش‌ها یا دستگاه‌ها می‌توانند شامل IFTTT  Wink ،Alexa  یا سایر سیستم‌های اتوماسیون خانگی و اداری باشند که به شکلی متمرکز همۀ وسائل داخل محیط را به یکدیگ متصل می‌کند.

ویژگی‌های مهم در انتخاب قفل هوشمند

سازگاری با گوشی همراه

سازگاری با تلفن همراه یکی دیگر از ویژگی‌های مهم قفل‌های هوشمند است، زیرا برای دسترسی و همچنین نظارت و کنترل می‌توانند راحتی و سهولت را فراهم کنند. یک اپلیکیشن گوشی همراه همچنین شامل چگونگی بازیابی اطلاعات قفل، دریافت هشدارهای تلفن همراه و موارد دیگر است. بنابراین مطمئین شوید که قفلهوشمند شما با سیستم عامل گوشی همراه چه اندروید و چه آی‌اواس تطابق دارد یا خیر!

کنترل از راه دور

کنترل از راه دور با اکثر بسته‌های قفل‌های هوشمند ارائه می‌شود. با این حال، این ویژگی همیشه در همۀ قفل‌های دیجیتالی وجود ندارد! بنابراین، اگر این مورد یکی از مشخصات مورد نظر شما است، مطمئن شوید که قفل هوشمند دارای چنین ویژگی باشد. از گزینه تحویل در خانه مانند Amazon Key استفاده کنید و وقتی بچه‌ها از مدرسه به خانه می‌آیند بتوانید رفت و آمد آن‌ها را کنترل کنید.

یکپارچه سازی سیستم امنیتی

سیستم امنیتی یکپارچه، روشی‌ است که با سیستم امنیتی منزل با محیط کار شما سازگار باشد. سیستم یکپارچه از چندین تجهیزات امنیتی برخوردار است که همگی با یکدیگر در تماس و ارتباط هستند. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا هر یک از تجهیزات از یک منبع واحدی مانند اپلیکیشن تلفن همراه کنترل شوند.

کلام آخر

بهترین راه برای محافظت از محیط داخل و افزاش راحتی، انتخاب قفل هوشمند است. داشتن قفل‌های هوشمند به شما یک حفاظ امنیتی اضافی ارائه می‌دهد که می‌توانید به آسان‌ترین روش‌ها وضعیت درب ورودی منزل یا محیط کاری خود را کنترل کنید. به هر روی، در زمان خرید به مواردی مانند برند، کشور سازنده، گارانتی، مدل و … توجه کنید.

تماس با کارشناسان فنی یوکا