هدف اصلی قفل، ایمن نگه داشتن افراد و اموال در محیط داخل است. اگر قصد نصب قفل کد دار درب را دارید، باید از مزایای آن‌ها در کاربردهای تجاری و مسکونی مطلع شوید. قفل‌های کد دار درب یکی از بهترین راه‌ها برای عدم استفاده از کلید و افزایش امنیت است. اغلب، آن‌ها در ارتباط با سیستم‌های کنترل دسترسی کار می‌کنند و راحت‌ترین روش‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهند. پس بیایید درباره نحوه عملکرد قفل کد دار درب و مزایای آن بیشتر صحبت کنیم؛ با یوکا همراه باشید.

نحوه عملکرد قفل کد دار درب

به جای کلید، این نوع قفل برای ورود به یک کد یا رمز عبور نیاز دارد. این کد توسط کاربر از طریق دکمه‌های روی صفحه کلید تعیین می‌شود؛ مشابه آنچه در گوشی همراه وجود دارد! در صورت وارد کردن کد صحیح، درب باز می‌شود. برخی از مکانیسم‌ها برای باز کردن قفل به باتری یا جریان الکتریکی کمی نیاز دارند. بعضی از قفل‌های کد دار درب نیز دارای یک ویژگی امنیتی یکپارچه هستند که پس از چندین بار تلاش نادرست برای وارد کردن کد، درب را برای مدت زمان مشخصی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قفل نگه می‌دارد.

نحوه عملکرد قفل کد دار درب

مزایای قفل کد دار درب

انتخاب این نوع قفل نسبت به قفل مکانیکی فواید بسیاری دارد که به شرح زیر هستد:

راحتی و سهولت در استفاده

بزرگ ترین مزیت قفل رمزدار درب راحتی است. این قفل ضرورت داشتن کلید را برطرف می‌کند. نیازی به حمل و نقل کپی کردن کلیدها یا تعویض قفل‌ها هنگام دزدیدن کلید یا جا گذاشتن کلید نیست. به کودکان و مهمانان می‌توان به جای یک کلید، یک کد اختصاصی یا کد موقتی اختصاص داد.

امنیت بیشتر

قفل کد دار درب از نظر سخت افزاری متفاوت از انواع دیگر قفل‌ها است. آن‌ها مکانیسم سیلندر ندارند، بنابراین در اصل مانند قفل‌های معمولی نمی‌توان این قفل‌ها را به راحتی باز کرد و به آن‌ها ضربه زد. به جای اینکه خطر از دست دادن کلیدها وجود داشته باشد و مجبور شوید دوباره قفل را عوض کرده یا تعمیر کنید، با استفاده از سیستم قفل کد دار، می‌توانید رمز عبور را در هر زمان تغییر دهید. فقط مهم است که کد را در ذهن نگه دارید!

مزایای قفل کد دار درب

ماندگاری بالا

کلیدها و قفل‌های سنتی با گذشت زمان از بین می‌روند، به طوری که کار کردن با آن‌ها دشوار خواهد بود. قفل کد دار درب دوام بسیار بیشتری نسبت به قفل‌های معمولی دارد، زیرا در ساخت آن از فنآوری‌ و متریال‌ باکیفیت استفاده شده است. افراد می‌توانند در مدت زمان طولانی از قفل رمزدار درب منزل یا محیط کار خود استفاده کنند.

نصب آسان

بسیاری از صاحبان املاک فکر می‌کنند که اگر بخواهند قفل کد دار درب نصب کنند، باید تغییرات عمده‌ای روی درب بیرونی و داخلی خود ایجاد کنند. این در بیشتر موارد درست نیست، قفل‌های کد دار را می‌توان به راحتی بر روی درب‌های استاندارد نصب کرد. قفل کد دار درب، مکانیکی بوده و با باتری و برق کار می‌کند و انواع متریال درب اعم از چوبی، فلزی و شیشه‌ای قاب استفاده است.

ادغام با سیستم‌های کنترل دسترسی

قفل کد دار درب را می‌توان به عنوان بخشی از یک سیستم کنترل دسترسی استفاده کرد. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد حتی در صورت استفاده از کد صحیح، در ساعات خاصی از شبانه روز اجازه ورود برخی افراد محدود شود. مشاغل همچنین می‌توانند در داخل ساختمان یک سیستم ورود صفحه کلید قرار دهند. این دسترسی قسمت‌های خاصی از فضا را محدود می‌کند. این ویژگی برای صاحبان مشاغل مفید است که می‌خواهند در برخی از ساعات روز دسترسی کارمندان به بخش‌های خاصی از یک مجموعه اداری را محدود کنند.

قفل صفحه کلید رمزی درب

سیستم‌های قفل کد دار درب

قفل‌های کد دار درب در دو نوع موجود هستند، قفل‌های جداگانه یا قفل‌هایی که بخشی از یک سیستم امنیتی بزرگ‌تر هستند. قفل‌های منفرد حاوی کلیه سخت افزارها و کنترل‌های قفل در یک واحد هستند، در حالی که قفل‌هایی که بخشی از سیستم بزرگ‌تری هستند معمولاً نیروی خود را از جای دیگر ساختمان می‌گیرند.

صرف نظر از این که قفل بخشی از یک سیستم امنیتی باشد یا نه، مکانیسم قفل با نیاز به یک جریان الکتریکی کوچک برای آزاد کردن پیچ قفل کار می‌کند. وقتی کد مناسب در صفحه کلید وارد می‌شود، جریانی تولید می‌شود و درب باز می‌شود.

منبع تغذیه قفل کد دار درب

از آن‌جا که قفل‌های کد دار برای کار کردن به برق نیاز دارند، داشتن منبع تغذیه مناسب بسیار مهم است. قفل‌های منفرد که بخشی از سیستم بزرگ‌تر نیستند، معمولاً از باتری‌های استاندارد و نیروی برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند و برای اطمینان از ادامه کار، این باتری‌ها باید به طور دوره‌ای تعویض شوند.

قفل‌هایی که بخشی از یک سیستم امنیتی بزرگ‌تر هستند، اکثراً انرژی خود را از سیستم امنیتی می‌گیرند، اگرچه ممکن است برخی از این قفل‌ها از باتری‌ها به عنوان منبع تغذیه برای پشتیبان‌گیری نیز استفاده کنند. قفل‌های کد دار طوری طراحی شده‌اند که غیرفعال کردن منبع تغذیه باعث باز نشدن آن‌ها می‌شود؛ درحقیقت، بدون برق قفل باز نمی‌شوند!

پشتیبانی از صفحه کلید مجهز

صفحه کلیدهای مورد استفاده در قفل‌های کد دار می‌توانند بسیار متفاوت باشند. بعضی از آن‌ها حاوی تعداد کمی دکمه هستند که با شماره یا حرف برچسب‌گذاری شده‌اند، در حالی که برخی دیگر دارای یک صفحه کلید کامل ۱۲ دکمه‌ای مشابه آنچه در تلفن‌ها یافت می‌شود، هستند. کد قفل معمولاً یک کد چهار رقمی یا شش رقمی است و باید به ترتیب صحیحی وارد شود.

وقتی کد به درستی وارد شود، قفل باز می‌شود. برخی از قفل‌های کد دار دارای یک ویژگی امنیتی هستند که پس از چندین بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کد، به مدت ۱۵ دقیقه از باز شدن قفل جلوگیری می‌کند.

قفل رمز دار درب

امکان تغییر کدها

برای اهداف امنیتی، قفل کد دار درب به کاربران این امکان را می‌دهد تا کدهای مورد استفاده برای باز کردن قفل را به کدهای جدید تغییر دهند. به طور کلی تغییرات دوره‌ای کد مهم هستند، زیرا درصورت کشف کد قبلی توسط شخصی، سرقت از داخل محیط اجتناب ناپذیر خواهد بود. به طور معمول هیچ محدودیتی در تغییر رمز قفل صفحه کلید وجود ندارد.

هزینه قفل کد دار درب

با این حال، نکته‌ای که در مورد سیستم‌های قفل کد دار درب قابل ذکر است، این می‌باشد که قیمت آن‌ها به طور کلی از قفل‌های معمولی بیشتر است. با توجه به مزایای فوق، می‌بینید که چرا قفل کد دار برای کاربردهای مسکونی و تجاری به طور فزاینده‌ای محبوب است و می‌تواند توجیه مالی مناسبی داشته باشد.

کلام آخر

قفل‌های الکترونیکی در انواع و طرح‌های مختلف برای پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای امنیتی وجود دارند. در حالی که بسیاری از قفل‌ها از یک طرح ساده صفحه کلید استفاده می‌کنند، برخی از آن‌ها از فنأوری پیشرفته‌تری نیز برخوردارند. یکی از این قفل‌ها، قفل کد دار درب است که به کاربران اجازه می‌دهد به جای استفاده از کلید، روی صفحه کلید کدی وارد کنند تا قفل باز شود. بنابراین این نوع قفل از لحاظ امنیتی می‌تواند ویژگی‌های ممتازی را در اختیار افراد قرار دهند.

تماس با کارشناسان فنی یوکا