چندی پیش بود که انواع قفل‌های بیومتریک فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شدند! اما اکنون، گاو صندوق اثر انگشتی در حال تبدیل شدن به یک وسیله ضروری برای محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری است. آیا گاو صندوق‌های اثر انگشتی به اندازه مدل‌های معمولیِ کلیدخور یا شمارگیر چرخشی قابل اعتماد هستند؟ برای کمک به شما در انتخاب بهتر محصول، ما در مقاله دیگری از یوکا دربارۀ فواید و معایب گاو صندوق اثر انگشتی صحبت می‌کنیم.

گاو صندوق اثر انگشتی بیومتریک چگونه کار می‌کند؟

قبل از بررسی فواید و معایب گاو صندوق اثر انگشتی، بیایید او نگاهی سریع به عملکرد آن‌ها بیندازیم.

بیومتریک اصطلاحی فنی است که می‌تواند به طور دقیق اندازه گیری شود. این اصطلاح معمولاً برای اسکن اثر انگشت، اسکن عنبیه چشم یا کف دست استفاده می‌شود. در حال حاضر، از فنآوری اسکن عنبیه چشم برای برخی از کاربردهای حساس مثلاً نظامی – امنیتی استفاده می‌شود. اما هرجا که کلمه بیومتریک را دیدیم، به احتمال زیاد منظور یک گاو صندوق اثر انگشتی خواهد بود.

یک اسکنر اثر انگشت بیومتریک، تصویری دقیق از اثر انگشت کاربر می‌گیرد. این اسکنر الگوی روی پوست اثر انگشت فرد را تجزیه و تحلیل می‌کند. اثر انگشت تمامی افراد بی‌نظیر است، به این معنا که هر فردی یک اثر انگشت مختص به خود را دارد. به همین دلیل از اثر انگشت برای شناسایی فرد استفاده می‌شود.

یک گاو صندوق اثر انگشتی ویژگی‌های اثر انگشت کاربر را در قالب دیجیتالی رمزگذاری کرده و آن را ضبط می‌کند. وقتی می‌خواهید یک گاو صندوق اثرانگشتی را باز کنید، اثر انگشت شما با اثرانگشتی که از قبل ذخیره شده است مقایسه می‌شود. اگر دو اثر انگشت با هم مطابقت داشته باشند، گاو صندوق باز می‌شود.

همچنین بخوانید:

فواید و معایب گاو صندوق اثر انگشتی

گاو صندوق‌های اثر انگشتی مزایا و معایب مختص به خود را دارند را که به شرح زیر هستند:

مزایای گاو صندوق اثر انگشتی

مهمترین مزیتی که با گاو صندوق اثر انگشت به دست می‌آورید، «راحتی» است. این گاو صندوق برای بسیاری از افراد قابل استفاده است و هیچ دشواری در استفاده برای آن قابل تصور نیست. اثرانگشت هر شخصی منحصر به فرد است بنابراین گاو صندوق‌های بیومتریک بالاترین امنیت را فراهم می‌کنند.

نیاز به خاطر سپردن کد نیست

یکی از بزرگ ترین مزایای گاو صندوق‌های اثر انگشتی این است که نیازی نیست ترکیبی از اعداد را به خاطر بسپارید. تمام آنچه برای باز کردن آن نیاز دارید، انگشتان دست خودتان هستند. شما به راحتی نوک انگشتان خود را بر روی اسکنر قرار می‌دهید و گاو صندوق باز می‌شود.

نگرانی درباره گم شدن کلید وجود ندارد

گاو صندوق اثر انگشتی نیاز به کلید را برطرف می‌کند. گاو صندوق‌های سنتی که از کلید برای باز کردن قفل استفاده می‌کنند، فقط در صورت گم نکردن کلید، می‌توانند بسیار مناسب باشند. از دست دادن کلید نه تنها یک خطر امنیتی محسوب می‌شود بلکه در صورت گم شدن کلید، گشودن گاو صندوق نیز بسیار گران تمام خواهد شد.

نحوه انتخاب سیف باکس مناسب

دسترسی سریع خواهد بود

گاو صندوق‌های اثر انگشتی دسترسی سریع به محتوای داخل را فراهم می‌کنند. اگر با شرایط اضطراری روبرو هستید، یافتن کلید یا به خاطر سپردن رمز عبور ممکن است زمانی زیادی بطلبد. با فشار دادن انگشت خود روی اسکنر، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به محتوای داخل گاوصندوق دسترسی داشته باشید.

برای استفاده چند نفر آسان است

بسیاری از بهترین گاو صندوق‌های اثر انگشتی به شما این امکان را می‌دهند تا اثر انگشت چندین نفر را ذخیره کنید. بنابراین، چندین نفر از اعضای خانواده یا چند نفر در یک دفتر اداری می‌توانند به گاو صندوق دسترسی داشته باشند. این بسیار ایمن‌تر از داشتن کلیدها به تعداد زیاد است!

بالاترین امنیت را فراهم می‌کند

گاو صندوق اثر انگشتی بیومتریک از نظر تئوری ایمن‌تر از گاو صندوق‌های صفحه کلید یا گاو صندوق کلیدخور هستند. به این دلیل که آنها با استفاده از اثر انگشت منحصر به فرد هر کاربری سَر و کار دارند. هَک شدن و دستکاری نرم افزاری این گاوصندوق ‌ها نزدیک به صفر است!

معایب گاو صندوق اثر انگشتی

همانطور که انتظار می‌رود گاو صندوق‌های اثر انگشتی بی‌عیب و نقص نیستند و مانند هر محصول دیگری، جوانب منفی دارند. درزیر معایب اصلی این گاو صندوق‌‌ها آورده شده‌اند:

برای کار به منبع برق نیاز دارد

گاو صندوق‌های بیومتریک از اسکنرهای الکترونیکی برای اسکن اثر انگشت استفاده می‌کنند. بنابراین، آن‌ها برای کار به نیروی برق نیاز دارند. گاو صندوق‌های اثر انگشتی دارای باتری نیز هستند. بهترین نوع این گاو صندوق‌‌ها معمولاً دارای نمایشگر باتری هستند که در صورت نیاز به شارژ یا تعویض باتری‌ها، به کاربر هشدارهای لازم را ارائه می‌دهد. اما، اگر باتری آن کم شود، اسکنر اثر انگشتی کار نمی‌کند!

همچنین بخوانید:

ممکن است اسکنر کار نمی‌کند

عدم کارکرد اسکن هنگامی رخ می‌دهد که گاو صندوق قادر به شناسایی اثر انگشت ذخیره شده نباشد. عدم اسکن می‌تواند به دلیل نقص در سیستم یا انگشتان دست فرد باشد. همچنین یک مسئله بالقوه برای افراد مسنی که می‌خواهند از گاو صندوق اثر انگشتی استفاده کنند وجود دارد. هر چه پیرتر می‌شویم، اثر انگشت به سختی مشاهده می‌شود. جریان خون ضعیف و ساییدگی و پارگی کلی پوست انگشتان نیز می‌تواند استفاده از اسکنرهای اثر انگشت را برای برخی از افراد دشوار کند.

گاو صندوق اثر انگشتی قیمت بالایی دارد

قیمت گاو صندوق‌های اثر انگشتی بیشتر از مدل‌های معمولی است. قیمت‌ها در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است. اگر اشیاء قیمتی شما به هر دلیلی مورد سرقت قرار گیرند، آنگاه هزینه خرید گاو صندوق اثر انگشتی کاملاً توجهی پذیر خواهد بود. امنیت بالا و سهولت در استفاده تنها بخشی از مزایایی است که از گاوصندوق های اثرانگشتی دریافت یم کنید.

کلام آخر

در بالا فواید و معایب گاو صندوق اثر انگشتی را بیان کردیم. مزایای آنها حول راحتی و امنیت بالا قرار دارند. عیب اصلی احتمال قرائت‌های نادرست در زمان از بین رفتن اثر انگشت باشد! با این حال اگر بودجه کافی دارید، یک گاو صندوق اثر انگشتی می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید بهترین مدل گاوصندوق‌های بیومتریک بازار را خریداری کنید، محصولات نوآوران هوشمند را انتخاب کنید.

تماس با مشاورین یوکا