اگر مطمئن نباشید که به چه چیزی نیاز دارید، انتخاب گاو صندوق خانگی یا تجاری می‌تواند به اندازه کافی دشوار باشد. درحقیقت، خرید محصول مناسب دقیقاً در راستای این موضوع قرار دارد که انواع گاو صندوق چیستند! چه مدل‌هایی با چه عملکردهایی در بازار وجود دارد که می‌توانند نیازهای خاص ما را به درستی برآورده کنند. ما در مقاله دیگری از یوکا نخست دربارۀ انواع گاو صندوق صحبت می‌کنیم و سپس به نکاتی که باید در زمان خرید به آنها توجه کرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۳ نوع اصلی از انواع گاو صندوق

گاو صندوق‌ها معمولاً به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

۱- گاو صندوق دستی (قفل کلیدی)

این نوع گاوصندوق گزینه‌ای استاندارد است که با کلید کار می‌کند. این گاوصندوق‌ها بسیار با کیفیت و بادوام هستند، به علاوه برای کسانی که ممکن است در یادآوری رمزهای عبور عددی دچار مشکل شوند، این نوع گاو صندوق مناسب است.

مدل‌های کلیدی، مناسب برای گاو صندوق‌های خانگی یا گاو صندوق‌های مشاغل کوچک هستند که نیازی به اجازه دسترسی به افراد مختلف ندارند، بنابراین نیازی نیست نگران جایگزین کردن کلید توسط شخص دیگری باشید. اما گم شدن یا به سرقت رفتن کلید مهمترین مشکل این نوع از گاو صندوق ‌ها هستند.

۲- گاوصندوق صفحه کلید

انواع مختلفی از گاو صندوق‌های الکترونیکی در بازار وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند. گاو صندوق‌های دیجیتالی صفحه کلیدی یک راه حل ایده‌آ‌ل برای حفظ امنیت در بالاترین سطوح هستند. اگر به خاطر سپردن کُد برای شما آسان‌تر از نگه داشتن کلید است، گاو صندوق‌های دیجیتالی را انتخاب کنید.

این قفل‌های پیشرفته را می‌توان با بیش از ۱۰۰ کاربر، عملکرد تأخیر زمانی و حتی مسیرهای ممیزی برنامه ریزی کرد تا زمان دسترسی به گاو صندوق ردیابی شود. قفل‌های الکترونیکی از طریق وارد کردن کد صحیح کار می‌کنند، به طور معمول یک ترکیب ۶ رقمی را به کاربر ارائه می‌دهند.

3 نوع اصلی از انواع گاو صندوق

۳- گاو صندوق بیومتریک

نوع در انواع گاو صندوق که در بازار موجود است – شاید نه به طور خاص روی گاو صندوق اما قطعاً روی درب‌‌‌ها – گاو صندوق‌های بیومتریک هستند. بعضی اوقات در فیلم‌های تلویزیونی از اسکنر عنبیه چشم یا اسکنرهای دستی استفاده می‌شود اما معمول‌ترین قابلیت دسترسی به گاو صندوق دیجیتالی بیومتریک، اسکنر اثر انگشت است.

اما قفل‌های بیومتریک چگونه کار می‌کنند؟ آنها با اکسن اثر انگشت بر روی اسکنر کار می‌کنند. تا زمانی که کسی به دست شما دسترسی نداشته باشد، خیال شما از کسی که مجاز نیست، کپی یا تغییر اثر انگشت بسیار دشوار است!

شما نه تنها خیالتان راحت است که فقط افراد دارای مجوز می‌توانند به گاو صندوق شما دسترسی پیدا کنند، بلکه همچنین واقعاً نگران از دست دادن کلید یا فراموش کردن کد نخواهید بود. گاو صندوق‌های الکترونیکی و قفل‌های بیومتریک دارای یک کلید جایگزین برای شرایط اضطراری نیز هستند.

این برای مواردی است که باتری‌ گاو صندوق تمام می‌شود (گاو صندوق هنگام کم شدن شارژ باتری بوق می‌زند، بنابراین می‌توان سریعاً مشکل را برطرف کرد) یا اگر اجزای الکترونیکی به نوعی خراب شوند، می‌توان از کلید اضطراری استفاده کرد.

۶ نکته برای انتخاب گاو صندوق مناسب

از زمان شروع رکود اقتصادی محبوبیت گاو صندوق‌های خانگی افزایش یافته است. داشتن کمی پول و محافظت از اشیا قیمتی در خانه‌ها ضروری‌تر شده است. علی رغم طیف گسترده‌ای از انواع گاو صندوق، انتخاب نوع مناسب برای می‌تواند روندی نسبتاً  دشواری باشد.

از آنجا که نه تنها با گاو صندوق از پول نقد محافظت می‌کنید، بلکه اسناد و مدارک اساسی و اقلام احساسی خود را نیز ایمن نگه می‌دارید. پس مهم است نوع گاو صندوق را هوشمندانه انتخاب کنید.

برای این منظور، این شش نکته اصلی را در زمان خرید انواع گاو صندوق در نظر بگیرید:

  • درجه آتش سوزی گاو صندوق را بفهمید که نشان دهنده زمانی است که گاو صندوق می‌تواند در برابر شعله مستقیم مقاومت کند، بدون احتراق محتویات. این معمولاً با ساعت اندازه گیری می‌شود.
  • درباره رتبه نقدی گاو صندوق تحقیق کنید که نشان می‌دهد گاو صندوق مقاوم در برابر دزدی است. به طور معمول، این درجه بندی با مقاومت درب و دیوار گاو صندوق، پیچیدگی مکانیزم قفل و مشکل در برداشتن گاو صندوق از محل آن محاسبه می‌شود. به طور کلی، هرچه رتبه نقدی آن بالاتر باشد، ایمنی بیشتری نیز دارد. به یاد داشته باشید، درجه آتش سوزی و رتبه نقدی ارتباطی با هم ندارند. امتیاز نقدی بالا به معنای مقاومت خوب در برابر آتش نیست (و بالعکس). در مورد مدلی که در نظر دارید، حتما تحقیق کنید.
  • حجم وسایلی که در گاو صندوق قرار می‌گیرند را تعیین کنید و فضای اضافی کمی برای اضافات بعدی باقی بگذارید. این مهم به شما این ایده را می‌دهد که چقدر به یک گاو صندوق بزرگ نیاز دارید. به یاد داشته باشید، پنهان کردن گاو صندوق‌های کوچک‌تر برای محیط‌های دیگر (آپارتمان‌ها) راحت‌تر و همه کاره‌تر هستند. یک گاو صندوق استاندارد برای خانه ۸ سانتی‌متر ارتفاع، ۱۰ سانتی متری طو و عرض دارد.
  • تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید گاو صندوق قابل حملی داشته باشید یا می‌خواهید به مدل مورد نظر شما ثاب باشد (پیچ و مهره روی زمین یا قرار گرفتن در دیوار). مدل و اندازه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. اگر یک گاو صندوق قابل حمل انتخاب کنید، آیا می‌تواند در صورت اضطراری توسط هر بزرگسالی در خانه حمل شود؟
  • قفل ترکیبی را انتخاب کنید تا قفل کلید دار. ترکیبیات به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند یا در یک مکان مخفی یا خارج از سایت یادداشت می‌شوند. کلیدها به مرور زمان از بین رفته یا هراسان فراموش می‌شوند.
  • بودجه خود را در نظر بگیرید و گاو صندوق با بالاترین درجه را خریداری کنید که به طور منطقی می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. گاو صندوق‌های دیجیتالی گران‌تر از مدل های کلیددار هستند ولی بالاترین امنیت را فراهم می‌کنند. به یاد داشته باشید، گاو صندوق‌ها برای محافظت از پول نقد، اشیا با ارزش و اسناد اساسی هستند. اگر فضا برای شما مناسب است، از وسوسه زیاد قرار دادن موارد احساسی خودداری کنید.

کلام آخر

در پایان، یک گاو صندوق خوب که ایمن باشد، تنها بخشی از یک طرح امنیتی بزرگ‌تر برای خانواده یا شرکت است. مطمئن شوید که اعضای بزرگسال خانواده شما می‌دانند که گاو صندوق در کجا واقع شده است تا در اسرع وقت به آن دسترسی داشته باشد. به هر روی، انواع گاو صندوق را در بالا معرفی کردیم، حال می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

اما پیشنهاد ما انتخاب خرید یک مدل گاوصندوق دیجیتالی از شرکت نوآوران هوشمند است. برای اطلاع از محصولات و شرایط فروش با در تماس باشید.