قفل هوشمند به دستگاه هوشمند خانگی مجهز به وای فای یا بلوتوث گفته می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با اثرانگشت، رمز عبور یا کارت، درب ملک را باز یا قفل کند. طرز کار قفل هوشمند به صورتی است که حتی امکان دسترسی از راه دور را نیز فراهم می‌کند، بنابراین می‌توانید در حالی که در محل کار خود مشغول به کار هستید درب را باز کنید و به افراد اجازه ورود دهید.

قفل‌های هوشمند با ویژگی‌ها، قابلیت‌های سفارشی سازی و طراحی جدیدی برای ایجاد امنیت بیشتر ساخته شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا آنچه که در ملک شما اتفاق می‌افتد را کنترل کنید. در این مقاله نگاهی به طرز کار قفل هوشمند می‌اندازیم؛ با یوکا همراه باشید.

طرز کار قفل هوشمند چگونه است؟

قفل هوشمند یک فنآوری نسبتاً جدید و در حال پیشرفت است. برخی از انواع قفل دیجیتال به اسکن اثر انگشت مجهز هستند، در حالی که دیگران از صفحه کلید رمزدار و برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌نمایند. قفل هوشمند فراتر از توانایی قفل‌های معمولی عمل می‌کنند.

بسیاری از آن‌ها دارای دو اتصال بلوتوث و وای فای هستند که باعث افزایش توانایی استفاده از ویژگی‌های از راه دور می‌شود. اگر یک قفل هوشمند فقط از قابلیت اتصال بلوتوث برخوردار باشد، اگر درب ورودی خیلی از مرکز هوشمند خانه شما فاصله داشته باشد، با مشکل اتصال مواجه خواهید شد.

در اینجا برخی از ویژگی‌های مهم در راستای طرز کار قفل هوشمند وجود دارند که باید بدانید:

پشتیبانی از برنامه

اکثر قفل خانه هوشمند دارای برنامه‌های iOS و Android هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا از راه دور و از طریق دستگاه تلفن همراه خود درب را باز و بسته کرده رفت و آمد را کنترل کنید. این قفل از هر فعالیتی که درب جلوی ملک شما اتفاق بیافتد، یک هشدار را به گوشی همراه شما ارسال می‌کند.

اتصال به وای فای

اتصال Wi-Fi به شما این امکان را می‌دهد تا رفت و آمدهای مربوط به ورود و خروج را به صورت به سرعت مشاهده کنید. بنابراین همیشه می‌دانید چه کسی و در چه زمانی از خانه شما آمده و خارج شده است. این یک ویژگی مهم برای والدینی است که می‌خواهند مطمئن شوند بچه‌هایشان از مدرسه به سلامت به خانه رسیده‌اند.

اتصال به بلوتوث

طرز کار قفل هوشمند به صورت اتصال با بلوتوث نیز امکان پذیر است. بلوتوث با اتصال به تلفن هوشمند و باز کردن قفل درب هنگام نزدیک شدن، به قفل هوشمند کمک می‌کند تا کاربر را شناسایی کند.

گزینه‌های ورود بدون کلید چندگانه

چندین گزینه ورود بدون کلید می‌توانند شامل باز شدن قفل نزدیک با تلفن هوشمند، باز کردن قفل از راه دور، کد عبرو، دستورات صوتی، تشخیص لمس یا اثر انگشت، تشخیص با عنبیه چشم و بسیاری موارد دیگر باشد.

ایجاد کدهای ورودی دائمی یا موقت

بسیاری از قفل‌های الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهند تا برای ورود میهمانان، خدمات نظافت، خدمات تعمیر و تک تک اعضای خانواده خود کدهای ورود دائمی یا موقتی ایجاد کنید.

تنظیم محدودیت‌های دسترسی

برای هر کد ورودی محدودیت‌های دسترسی تعیین کنید. محدودیت‌ها می‌توانند شامل روزهای هفته و ساعات خاص باشند تا اطمینان حاصل شود که دارندگان کد فقط در زمان‌های تأیید شده به ملک شما دسترسی دارند.

گزینه‌های قفل خودکار

گزینه‌های قفل خودکار به شما این امکان را می‌دهد تا قفل هوشمند خود را تنظیم کنید، تا درصورتی که درب برای مدت زمان مشخصی باز بماند، به طور خودکار قفل شود. قفل خودکار یکی از موارد مهم در طرز کار قفل هوشمند است.

دریافت هشدارها بر روی تلفن هوشمند

اگر کسی سعی در ورود به ملک شما را دارد، هشدارهایی از طریق تلفن هوشمند خود دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید قفل خود را تنظیم کنید تا در صورت بروز چنین اتفاقی به طور خودکار به پلیس یا سرویس امنیت خانه اطلاع دهد.

ادغام با سیستم اتوماسیون

با خانه هوشمند متصل شده خود یکپارچه شوید تا هنگام باز شدن قفل درب، سایر دستگاه‌های خانه هوشمند را فعال کنید. به عنوان مثال، چراغ‌های هوشمند خود را تنظیم کنید تا هنگام باز شدن قفل درب، روشن شوند.

هماهنگی قفل هوشمند با دوربین امنیتی

برای امنیت بیشتر، قفل دیجیتال خود را با دوربین داخلی همگام سازی کنید. هر کسی که به خانه شما دسترسی پیدا می‌کند (یا تلاش می‌کند) را مشاهده یا ضبط کنید. ویژگی‌ها بسته به برند و مدل متفاوت هستند.

نگرانی‌های رایج در مورد طرز کار قفل هوشمند

وقتی صحبت از امنیت خانه و خانواده شما می‌شود، طبیعی است که نگرانی در مورد خرید قفل هوشمند داشته باشید. در اینجا برخی از نگرانی‌های مشترک بسیاری از مردم در مورد قفل‌های هوشمند وجود دارند:

آیا یک هکر می‌تواند از اتصال قفل هوشمند متصل به وای فای برای دسترسی به خانه استفاده کند؟

با راه اندازی سیستم وای فای خود با استفاده از بهترین اقدامات امنیتی، دستگاه‌های هوشمند خانه متصل را از هکرها و دستکاری‌های الکترونیکی ایمن نگه دارید. به عنوان مثال، برای اتصال به وای فای خود به گذرواژه نیاز دارید و همیشه از گذرواژه‌های پیچیده استفاده کنید.

از آنجا که قفل هوشمند و تمام دستگاه‌های خانه هوشمند متصل، از طریق تنظیمات وای فای مشابه رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، تبلت و خدمات پخش تلویزیون به اینترنت دسترسی دارند، یک راه اندازی امن وای فای بسیار مهم است.

برای قفل‌های هوشمند چقدر هزینه باید هزینه کنیم؟

قیمت براساس برند، مدل، ویژگی‌ها، کشور سازنده و گارانتی متغییر خواهد بود.

اگر اتصال به اینترنت یا برق قطع شود، چگونه می‌توانیم وارد خانه خود شویم؟

بسیاری از مدل‌های قفل هوشمند دارای یک درگاه کلید سنتی نیز هستند، بنابراین در صورت نیاز می‌توانید از آن به عنوان قفل استاندارد استفاده کنید. تولیدکنندگان قفل هوشمند از این نوع مسائل آگاه هستند و بسیاری از راه‌حل‌های خاص خود را برای این شرایط ارائه می‌دهند.

در صورتی که برای خرید قفل‌های هوشمند نیاز به دریافت مشاوره دارید و نسب به طرز کار این مصول تردید دارید و برایتان سوال ایجاد شده است، با تماس مستقیم با کارشناسان فنی یوکا می‌توانید نسبت به این گجت هوشمند اطلاعات جامعی را دریافت کنید.