به لطف فناوری‌های هوشمند، امروزه امنیت محیط‌های داخلی با طیف گسترده‌ای از وسائل بیومتریک همانند «قفل اثر انگشتی» کاملاً برقرار است. شاید تصور آن برای‌تان دشوار باشد، اما قفل درب اثر انگشتی بیومتریک قبلاً موضوعاتی تخیلی بودند که اغلب در فیلم‌ها و داستان‌ها به آنها پرداخته می‌شد، اما امروزه از این قفل‌ها به عنوان راه‌حلی واقعی برای حفاظت از هر نوع فضای داخلی یاد می‌شود.

قفل درب اثر انگشتی بسیار کاربردی، پرطرفدار و لوکس است، زیرا به شکلی کاملاً نوآورانه به کنترل ورود و خروج افراد در فضای خانه یا محل کار کمک می‌کند. اینکه این نوع قفل الکترونیکی چیست و نحوه کارش چگونه است؟ پرسش‌هایی است که ما در این مقاله به تفصیل به آنها پاسخ می‌دهیم؛ با یوکـا همراه باشید.

قفل درب اثر انگشتی چیست؟

قفل درب اثرانگشتی
قفل درب اثرانگشتی

اگرچه نام این قفل به خودی خود بسیار واضح است، اما قفل دیجیتال اثر انگشتی ممکن است به عنوان «سیستمی تعریف شود که با تشخیص اثر انگشت منحصربه فرد هر انسان، به آن‌ها اجازه دسترسی به محیط را می‌دهد.» شما احتمالاً بارها و بارها به دستان خود نگاه کرده‌اید، ولی خیلی به الگوها و خطوط سَر انگشتان خود دقیق نشده‌اید.

این خطوط نتیجه مهمی از تکامل بشر هستند زیرا توانایی ما نسبت به لمس و گرفتن چیزها را نشان می‌دهند. با این حال، نتیجه غیرقابل پیش‌‎بینی از این مرحله خاص در روند تکاملی انسان، آن را به روشی خارق‌العاده از نحوه شناسایی افراد تبدیل کرده است.

اثر انگشت انسان بسیار دقیق و تقریباً منحصربه فرد است. از این گذشته، جعل یا تغییر آن نیز بسیار دشوار است. این امر، اثر انگشت را به عنوان نشانه‌ای طولانی‌مدت از هویت انسانی بدل کرده است. هنگامی که فناوری توان تشخیص و تمایز قائل شدن اثر انگشت افراد را دارد، پس چرا نباید آن را در ساخت قفل درب نیز به کار برد؟
به جای استفاده از قفل معمولی و کلید، می‌توان به سیستم‌های قفل درب اثر انگشتی به عنوان روشی جایگزین و مؤثر بسنده کرد. خُب، قفل هوشمند اثر انگشت نه تنها قابل اطمینان و غیرقابل نفوذ است، بلکه در زمان ترک محیط، هیچ خطری را برای فضای داخلی شما ایجاد نمی‌کند.

همچنین این واقعیت که اثر انگشت تقریباً همیشه منحص به فرد است، باعث می‌شود  سیستم قفل درب اثر انگشتی داری امنیت کامل باشد. شما دیگر نیاز نیست کُد یا شماره خاصی را در خاطر ثبت کنید، فقط کافی است انگشت خود را روی اسکنر (پنل شناسایی اثر انگشت) قرار دهید. 

قفل دیجیتال اثر انگشت چگونه کار می‌کند؟

اثر انگشت
اثر انگشت

در اصل، قفل اثر انگشت با اسکن و تبدیل داده‌های اثر انگشت شما به یک الگوی عددی کار می‌کند. هنگامی که برای اولین بار انگشت خود را بر روی اسکنر قرار می‌دهید، تبدیل داده‌های عددی صورت می‌گیرد و الگوی اثر انگشت ذخیره می‌شود. این فرآیند سپس هر بار که می‌خواهید به محیط دسترسی داشته باشید تکرار می‌شود.
دفعه بعد که فردی انگشت خود را روی اسکنر قرار می‌دهد، داده‌های به‌دست آمده از طریق انگشت را با مقادیر از پیش ذخیره شده مطابقت می‌دهد؛ در صورت یافتن، دسترسی اعطاء شده و در باز می‌شود. از طرف دیگر، اگر شخص دیگری در تلاش باشد تا به محیط وارد شود، دسترسی مجاز نخواهد بود و درب قفل می‌ماند، به همین سادگی!
در اینجا تطبیق الگوریتم مهمترین فرآیند است. این موضوع معمولاً با فرآیند تطبیق مینوتیا (Minutia) حاصل می‌شود. در این حالت، چندین نقطه مینوتیا به همراه موقعیت و جهت آنها در خطوط انگشتان شما قرار دارد که هنگام ثبت اثر انگشت برای اولین بار فعال شده و این اطلاعات در حافظه ذخیره می‌شوند.

در حین تطابق، الگوی اثر انگشت ذخیره شده و با ورودی دریافت شده مقایسه می‌شود. اگر تطابق وجود داشته باشد، معمولاً چراغ سبز روشن شده و درب باز می‌شود. این روند بسیار سریع و در کسری از ثانیه انجام می‌شود. ناگفته نماند، دو خطوط کنار هم در اثر انگشت فرد، یک مینوتیا را تشکیل می‌دهند.

فواید قفل درب اثر انگشتی

مزایای قفل اثرانگشتی
مزایای قفل اثرانگشتی

 امنیت: 

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، به دلیل آن‌که اثر انگشت هر انسان منحصربه فرد است، وجود این ویژگی در قفل‌های هوشمند می‌تواند به معنای حفظ امنیت محیط داخلی باشد. از آنجا که داده‌های بیومتریک برای همه منحصربه فرد است، کپی کردن داده‌ها تقریبا غیرممکن است. تنها راه باز کردن قفل اثر انگشتی، شکستن درب است.

 دقت: 

فناوری اسکن اثر انگشتی یکی از دقیق‌ترین روش‌های بیومتریک است. این قفل تقریباً صد درصد دقت را ارائه می‌دهد. زمانی که انگشت خود را روی پنل قرار می‌دهید، در کسری از ثانیه و در بالاترین دقت درب باز می‌شود.

 زمان: 

فناوری اثر انگشت بدون شک سریع‌تر از یک سیستم امنیتی سنتی مانند رمز عبور است. این امکان را به شما می‌دهد تا با کنترل بیشتر، سریع‌ترین دسترسی را به محیط داخلی داشته باشید. روزهای به خاطر سپردن رمزهای عبور با این فناوری نوین از بین رفته‌اند.

 قیمت: 

فناوری تشخیص اثر انگشت مقرون به صرفه‌ترین سیستم تأیید ورود و خروج کاربر است. با اینکه نسبت به قفل‌های معمولی (کلیددار) گران‌تر است، ولی امنیت بیشتری دارد و از هزینه‌های جانبی (برای مثال، گم شدن کلید) جلوگیری می‌کند.

 راحتی: 

استفاده از کلید برای باز کردن قفل و یا اعمال رمز عبور، هر کدام نیاز به فعالیت کمی دارند، ولی هیچ سیستمی به اندازه قفل درب اثر انگشتی بیشترین راحتی و کمترین فعالیت را برای کاربر فراهم نمی‌کند.

معایب قفل الکترونیکی اثر انگشتی

سیستم‌های مبتنی بر اثر انگشت در عین حال که بسیار مفید هستند، معایبی نیز دارند. به اسکنرهایی که از سیستم‌های نوری برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنند، گاهی اوقات با تصویری از اثرانگشت فریب می‌خورند. با استفاده از آشکارسازهای پالس و گرما که به آن «تشخیص انگشت زنده» گفته می‌شود، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

مسئله مهم دیگر قفل درب براساس اثر انگشت این است که اگر کسی موفق به ایجاد یک نسخه یا تصویر از انگشت دست شما شود که می‌تواند در را باز کند، ممکن است دچار مشکل عمیقی شوید. از آنجا که واقعاً نمی‌توانید اثر انگشت را با یک رمز عبور معمولی تنظیم کنید، این به معنای تعویض قفل یا استفاده از ترکیبی از پین کُد و اثر انگشت است.
همچنین، بعضی اوقات ممکن است اسکنر در صورت وجود زخم یا بریدگی یا ساییدگی از تشخیص انگشت امتناع ورزد. قطع برق، تخلیه باتری از دیگر موارد متداول در ارتباط با این قفل‌های دیجیتالی هستند که این احتمال را به وجود می‎‌آورند که شما را پشت درب بگذارند!  در صورت بروز چنین مسائلی، این قفل‌ها با ادغام یک سیستم مکانیکی از این مشکلات پیشگیری می‌کنند، به این شکل که می‌توانید از کلید برای باز کردن قفل درب استفاده کنید. 

ویژگی‌های مختلف قفل درب اثر انگشتی

ویژگی های قفل هوشمند اثرانگشت
ویژگی های قفل هوشمند اثرانگشت
در زیر برخی از مشخصات مهم این قفل‌های الکترونیکی آورده شده است:

• به منظور ساده‌تر کردن کار قفل، از سنسور ضد گرد و غبار، ضد خش و ضد آب استفاده می‌کند.
• در کمتر از ۰.۵ ثانیه اثر انگشت را شناسایی می‌کند.
• برای کودکان و افراد مسن عملکرد مشابهی دارد.
• برای هر انگشت دست قابل تشخیص است.
• در برابر خراش، ضربه، لرزش و شوک الکترواستاتیک مقاومت بالایی دارد.
• قابل برنامه‌ریزی برای ثبت هزاران اثر انگشت مختلف است.
• دارای طراحی خاص و لوکس است که باعث زیباتر شدن ورودی خانه یا محل کار می‌شود.
• می‌توان سابقه دقیقی از ورود و خروج افراد به محیط را دریافت کرد.
• اغلب مجهز به سنسورهای هشداردهنده قوی همانند سنسور ضد سرقت، ضد حریق و ضد شوک است.
• بعد از چند بار ورود اشتباه، قابلیت قفل خودکار وجود دارد.

اهمیت استفاده از سیستم های بیومتریک

تکنولوژی قفل هوشمند
تکنولوژی قفل هوشمند

مطمئناً سیستم‌های بیومتریک دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از مزایای سیستم‌های قفل اثر انگشتی را در بر می‌گیرند. به عنوان مثال، اسکن عنبیه چشم نیز می‌تواند بسیار منحصربه فرد باشد. از طرف دیگر تأیید هویت مبتنی بر صدا، به شما امکان می‌دهد فقط از طریق صحبت کردن بتوانید وارد محیط شوید، حتی بدون آن‌که بخواهید انگشت خود را روی پنل مخصوص قرار دهید.

با این حال، اسکنر عنبیه چشم نسبت به سیستم‌های قفل درب اثر انگشت بسیار گران هستند و بسیاری از افراد ممکن است تجربه اسکن شدن چشم های‌شان را ناراحت کننده بدانند. اگرچه برای تأسیسات دولتی با امنیت بالا کاملاً مناسب به نظر می‌رسد‌، قفل درب اثر انگشتی برای خانه‌ها و محیط‌های اداری و تجاری بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است.

به همین ترتیب، با وجود تمام مزایای قفل اثر انگشت، سیستم‌های بیومتریک مبتنی بر صدا نقص بسیار بالایی دارند، زیرا میزان شکست بسیار زیاد است. ممکن است صدای شما گرفته باشد یا سرما خورده باشید، پس چگونه قفل، درب را به روی شما باز خواهد کرد؟

کلام آخر

قفل دیجیتال یوکا
قفل دیجیتال یوکا

قفل‌های درب بدون‌کلید در واقع وسائلی جالب برای محافظت از محیط داخلی جهت سرقت و اطمینان از دسترسی راحت برای همه افراد است. از جمله قفل‌های هوشمند، قفل اثر انگشت درب است که یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های عصر جدید می‌باشد که در کنار امنیت، حداکثر راحتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پس همین امروزه دست به کار شوید و قفل خانه یا محل کار خود را تغییر دهید. در این راستا، می‌توانید به سراغ خرید قفل‌های اثر انگشتی برند یوکـا بروید و از به روزترین تکنولوژی‌های ساخت این قفل‌ها بهره کامل را ببرید. اما قبل از ثبت هرگونه سفارش، نخست نیازهای شخصی و محیطی خود را بررسی کنید و ببیند دقیقاً چه مدل قفلی مناسب شما است. با انتخاب قفل مناسب، امنیت، زیبایی و لوکس بودن را به فضای خود هدیه دهید.

خرید قفل دیجیتال یوکا