قفل الکترونیکی می‌تواند راحتی و امنیت قابل توجهی برای منازل و محیط‌های کاری به همراه بیاورد. ظهور فنآوری هوشمند منجر به بهبود عملکرد قفل الکترونیکی در سال‌های اخیر شده است. قفل‌های الکترونیکی سنتی اغلب ویژگی‌های کمتر و اشکلات ساختاری زیادی داشتند. بنابراین، هنگامی که به فکر جایگزینی برای قفل درب خود هستید، بهتر است نخست درباره تفاوت قفل الکترونیکی هوشمند با قفل الکترونیکی سنتی بدانید؛ با یوکا همراه باشید.

قفل الکترونیکی سنتی چگونه کار می‌کند؟

ابتدا بیایید نگاهی سریع به نحوه کارکرد سبک قفل الکترونیکی سنتی بیندازیم. برخلاف قفل‌های مکانیکی که برای باز و بسته کردن درب به کلیدهای فیزیکی متکی هستند، قفل الکترونیکی سنتی برای باز و بسته کردن به جریان الکتریکی نیاز دارد. سخت افزار خاصی که در واقع برای نحوه عملکرد قفل دیجیتال استفاده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. آهن ربا و موتور هر دو معمولاً در قفل‌های سنتی کاربرد دارند و هرکدام با قطع یا تأمین نیروی برق مکانیزم باز و بسته کردن درب را تأمین می‌کنند.

قفل الکترونیکی سنتی چگونه کار می‌کند؟

برخی از قفل‌های الکترونیکی سنتی توسط یک صفحه کلید کار می‌کنند که برای باز کردن قفل درب باید رمز عبور یا پین کد خاصی را به پنل دستگاه وارد شود. برخی دیگر نیز کارت‌ها تکیه می‌کنند که برای دسترسی باید روی دستگاه قرار گیرند یا روی پنل کشیده شوند. منازل یا کسب و کارهایی که به سطح بالایی از امنیت و دسترسی نیاز دارند می‌توانند از قفل‌های الکترونیکی بیومتریک مانند اسکن اثر انگشت یا عنبیه چشن یا شناسایی از طریق کف دست برای تأیید اعتبار کاربران و کنترل عبور و مرور استفاده کنند.

توجه داشته باشید که در برخی موارد، قفل‌های الکترونیکی سنتی به یک سیلندر کلید مکانیکی نیز مجهز هستند تا با استفاده از یک کلید استاندارد بتوان در موارد اضطراری برای وررود یا خروج از محیط تدابیر لازم را به خرج داد.

قابلیت‌های اضافه شده قفل‌های الکترونیکی هوشمند چیستند؟

در سال‌های اخیر، انواع جدید قفل الکترونیکی ظهور کرده‌اند که از فنآوری هوشمند استفاده می‌کنند و به کاربر اجازه می‌دهند قفل را با تلفن هوشمند خود (چه به صورت حضوری و چه از راه دور) باز کند و همچنین از طریق هشدارها بر میزان فعالیت‌ها نظارت کند. در حالی که مکانیسم قفل شدن یک قفل الکترونیکی هوشمند دقیقاً شبیه به یک قفل الکترونیکی سنتی است، این فنآوری جدید از برخی قابلیت‌های اضافی نسبت به قفل‌های الکترونیکی قدیمی بهره می‌برد.

به عنوان مثال، بسیاری از قفل‌های دیجیتال هوشمند را می‌توان از هر نقطه در جهان از طریق اپلیکیشن روی تلفن هوشمند خود باز کرد. برخی از آنها همچنین به شما امکان می‌دهند قفل را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی شخصی با تلفن هوشمند فعال به درب ورودی خانه یا محل کار نزدیک می‌شود، درب به طور خودکار باز شود و هنگام خارج شدن نیز درب به طور اتوماتیک دوباره قفل شود.

با توجه به سرمایه گذاری در قفل‌های الکترونیکی هوشمند، یک نکته اساسی را باید به خاطر بسپارید، ویژگی‌هایی که چنین قفل‌هایی را «هوشمند» کرده است، وجود یک گوشی همراه به علاوه بستری برای اتصال قفل به گوشی مانند اینترنت (Wi-Fi) و بلوتوث است.

جوانب مثبت و منفی قفل الکترونیکی سنتی در برابر قفل الکترونیکی هوشمند

در نهایت، هر دو نوع قفل الکترونیکی موافق و مخالفی دارند و لزوماً هیچ یک از آنها برای همه کاربران مناسب نیست. در مقایسه با قفل‌های مکانیکی استاندارد، هر دو مزایای اصلی از جمله کنترل بهتر افراد، نظارت و ردیابی فعالیت‌ها و توانایی محدود کردن دسترسی به مناطق خاص در زمان‌های خاص و چندین مزیت دیگر هستند. به همین ترتیب، هر دو قفل الکترونیکی سنتی و هوشمند دارای معایب خاصی در مقایسه با قفل‌های مکانیکی هستند، مانند احتمال قطعی برق یا تمام شدن برای قطع دسترسی موقت!

جوانب مثبت و منفی قفل الکترونیکی سنتی در برابر قفل الکترونیکی هوشمند

اصلی‌ترین مزیتی که قفل‌های الکترونیکی سنتی نسبت به پسرعموهای هوشمند و پیشرفته‌تر خود ارائه می‌دهند سادگی نسبی آنهاست. برای عملکرد به تلفن هوشمند و اتصال بی‌سیم نیاز ندارند، به علاوه برای برخی از کاربران که توانایی کار با گوشی همراه را ندارد، انتخابی بهتر است. با این حال، یک عیب احتمالی قفل‌های الکترونیکی سنتی، سیستمی است که آنها برای مدیریت دسترسی استفاده می‌کنند. پیگیری کنترل‌های دسترسی و اطمینان از دسترسی افراد مناسب به مناطق مناسب در زمان مناسب! می‌تواند چالش برانگیز باشد و اغلب تغییرات و تنظیمات قفل را نمی‌توان از راه دور انجام داد.

نکته منفی دیگر قفل‌های الکترونیکی سنتی تا حد زیادی توسط قفل‌های الکترونیکی هوشمند حل شده است. دسترسی از هرجایی که اتصال بی‌سیم وجود داشته باشد امکان‌پذیر است و امکان کنترل دسترسی بسیار انعطاف‌پذیر بوده و اصلاحات و تغییرات در محل قابل انجام استاز آنجا که اکثر سیستم‌های قفل هوشمند هشدارها را مستقیماً به تلفن هوشمند شما ارسال می‌کنند.

شما می‌توانید در زمان واقعی متوجه شوید که یک کاربر غیرمجاز یا سارق قصد دارد به وارد محیط زندگی یا کاری شما شود، در این زمان حتی اگر کیلومترها دورتر در خانه یا محل کار خود باشید، برای جلوگیری از دسترسی او می‌توانید سریعاً اقدام کنید. حتی اگر فراموش کرده باشید که درب خانه یا محل کار خود را ببندید، می‌توانید با استفاده از کوشی همراه و اتصال به وای فای، از هر جای دنیا درب را قفل کنید.

مانند هر فنآوری جدید، قفل‌های الکترونیکی هوشمند دارای نقاط ضعفی هستند. نگرانی عمده بسیاری از مشاغل احتمالاً خطرات امنیتی بالقوه مرتبط با قفل‌های هوشمند است. مانند سایر دستگاه‎های مجهز به فنآوری اسمارت، قفل‌های الکترونیکی هوشمند نیز ممکن است توسط افراد هک شوند. اما این مورد را می‌توان بسته به نوع برند قفل به طور کلی از میان برداشت.

بسیاری از قفل‌های موجود در بازار دارای ویژگی‌های ضد هک، ضد نفوذ و ضد سرفت هستند. همچنین، قفل‌های الکترونیکی هوشمند اغلب به طور قابل توجهی گران‌تر از نمونه‌های سنتی خود هستند. اما قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند که در هیچ قفل دیگری مشاهده نمی‌شوند.

کلام آخر

کدام نوع قفل الکترونیکی برای شما مناسب است؟ پاسخ به عوامل مختلفی از جمله مقدار بودجه، نیازهای محیطی (منزل یا محیط کار)، نیازهای امنیتی و موارد دیگر بستگی خواهد داشت. در نهایت، خواه یک سیستم قفل الکترونیکی سنتی را انتخاب کنید یا به سیستم هوشمند و جدیدتر که به فنآوری‌های نوین مجهز است، راحتی و امنیتی که برای افراد قراهم می‌کنید ارزش سرمایه‌گذاری شما را نشان می‌دهند.